Menu Utama

Ambiga Guna Bersih 2 Untuk Populariti Jadi MP

Kita dah biasa sangat dengan kesanggupan pembangkang keluar masuk penjara dan Kemunting demi untuk kepentingan pelaburan yang lebih besar – jadi Ahli Parlimen atau ADUN.  Yang dok kata rakyat sana sini tu bohong saja, hakikatnya nak naikkan populariti diri sendiri untuk kempen pilihanraya besok.

Lim Kit Siang, Karpal Singh, Guan Eng, Mat Sabu, semua ini contoh bekas banduan/tahanan yang kini memegang jawatan paling tinggi sebagai Ketua Menteri dan paling kodi sebagai Timbalan Presiden PAS.  Apa jasa beruk-beruk ini kepada rakyat?  Hampr tiada, tapi mereka kecap apa yang mereka kecap hari ini sebab kesanggupan keluar masuk penjara dan Kamunting untuk dapat tiket ekspress jadi MP.

Begitu juga dengan ADUN Kota Alam Shah, M. Manoharan yang berjaya menjadi ADUN walaupun disaat merengkok di dalam tahanan Kamunting.

Taktik ini nak diteruskan pula oleh Ambiga, (peguam Hindu pro murtad yang cuba-cuba nak berjinak-jinak dengan politik selepas kerjaya sebagai Presiden Majlis Peguam berakhir) melalui Bersih 2.  Kita yakin, dalam pilihanraya umum akan datang, Ambiga akan menjadi calon antara PKR dan DAP, takkan dia nak jadi calon PAS pulak sebab impak negatifnya sebagai peguam pro murtad.

Apa jasa Ambiga pada rakyat yang nak melayakkan dia jadi calon MP atau ADUN nanti?

Jawabnya hampir tiada, tapi kerana kecenderungan penyokong pembangkang mengundi populariti lebih dari kebolehan calon atau parti, menjadikan orang seperti Ambiga sebagai ‘layak’ untuk dipertandingkan dalam pilihanraya umum akan datang tapi harganya itulah, menghadapi tindakan oleh pihak berkuasa.

Ambiga lebih dengan sikap elitisnya yang hanya melayakkan dia duduk dengan orang-orang yang setaraf saja, dia tidak ada langsung ciri-ciri untuk mewakili dan memperjuangkan nasib rakyat kebanyakkan yang pelbagai.

Perhimpunan Bersih 2 yang nak dianjurkannya nanti pun tidak punya merit dan kepentingan mendesak untuk rakyat, nak perjuang apa pasal pilihanraya?  Pembangkang dah menang 5 negeri dan kesemua kerusi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (kecuali 1), apa lagi mau?

Apa yang tak ‘bersih’ lagi tu?

Kesimpulannya, Bersih 2 ini punya serampang banyak mata.  Selain untuk mengalihkan perhatian rakyat kepada kes liwat Anwar Ibrahim, ia juga untuk menaikkan populariti orang tertentu sebagai persediaan dalam pilihanraya akan datang.

Dan, kebodohan orang PAS terutamanya akan digunakan untuk tujuan-tujuan ini.  Kita tengok sendiri ajelah nanti berapa kerat sangat bangsa lain yang menyertai perhimpunan Bersih 2 ni, majoritinya ialah orang Melayu dari PAS dan PKR.

Mereka ini sanggup berhadapan tindakan tegas polis dengan menyedari ada orang lain yang akan dapat kelebihan daripadanya, sedangkan mereka sendiri, tiada apa.  Dapat air gatal saja.

Macam itulah bodohnya.






81 Komen to Ambiga Guna Bersih 2 Untuk Populariti Jadi MP

  1. payids says:

    AMBINGAI memang begitu tak sudah bingainya PRU kan dah dekat.
    Kalau aku jadi menteri AMARAN dah lama aku sumbatkan amBINGAI dalam ISA.
    Baru bleh joint Lim Kit Siang, Karpal Singh, Guan Eng dan Mat Sabu sebagai ALUMNI ISA Kamunting.

  2. jebat says:

    taktik yg sama digunakan oleh LGE, tian chua, gobalakrisnan.. Pemimpin pakatan haram yg dikutip ditepi longkang dan jalanan saje.. Sebab tu hasil nya longkang..

    • C4 says:

      alahai najib pun pemimpin taraf longkang ….

      • jebat says:

        kalau najib pemimpin longkang dia tak transformasi ekonomi.. Pemimpin pakatan haram dul sibuk berpolitik najib sibuk merencana rancangan rakyat.. Hanya pencacai babi dap shj yg menafikannya.. C4.. ko melayu tak sedar diri..

      • ElectroMagneticPulse says:

        negara semakin maju sape pemimpin dia? bukan anwar kan? tapi najib kan?
        kemajuan negara hasil usaha pemimpin kerajaan BN dan UMNO yang terdahulu termasuk najib perdana menteri kite sekarang ni…
        ape PR dah sumbangkan kat rakyat?… hanya tahu komplen dan menyalahkan tanpa beri idea yang lebih bernas… orang bodoh macam tu la… tau komplen tapi idea cun tadak… so sebenarnye pemimpin PR la yang taraf longkang…

        • bujuk says:

          Malaysia paling maju zaman Anwar jadi TPM dan Menteri kewangan, tak caya tanya Tun M. Tu yg. TunM takut dan tuduh Anwar hingga masuk penjara….

      • payids says:

        Anwar pulak pemimpin taraf lubang taik
        sbb tu lubang taik pun dia redah jugak

      • raplahjingaa says:

        pulak….kalau pemimpin tahap lonkang boleh jadi PM….tahap apa lagi yang kita nak labelkan mereka-meraka yang gagal……….iskh ! iskh !

  3. Alyabu says:

    Syabas Ambiga kerana berani menentang ketidakadilan SPR melalui perarakan BERSIH…Salah satu desakan BERSIH ialah pendaftaran secara otomatik…Bukankah MyKad ada tercatit tarikh lahir dan alamat… Kenapa perlu daftar lagi membuang masa, tenaga, wang ringgit yang menyusahkan rakyat….Genap saja umur 21 tahun layak mengundi di DUN dan Parlimen mengikut alamat yang tertera di MyKad..Kononnya ada Multi Media Super Corridor, Cyberjaya dan pakar2 Creative Technologist..nak jadi negeri maju konon…podah..tapi amalan SPR macam zaman puntung berasap..SPR ni memang bodoh, bangang, tolol, kurang cerdik, bahlol macam UMNO juga…Kita generasi muda memang tak boleh ikut kebodohan yang ditunjukkan SPR..asyik2 NAK MENIPU…Bolehkah kita ikut SPR yang ternyata kurang cerdik macam UMNO, Utusan Malaysia dan RTM…?

    • jebat says:

      apakah PKR jugak cerdik?

      • tenno says:

        ye…sedangkan pilihanraya pemilihan pucuk pimpinan sendiri pun tunggang langgang dgn isu pengundi hantu, penipuan kertas undi dll, dan inilah orgnya yg hendak menjuarai isu pilihanraya? Kecekapan apa yg mat sabu tuntut sedang nak memilih pimpinan dlm muktamar pas sendiri pun diumum keesokkan harinya…buta it dan buta hati…

    • bangKano says:

      Kamu anak muda yang masih berhinguih paling mudah dipergunakan oleh orang dewasa yang licik berkepentingan peribadi demi tujuan populis politik seperti Ambiega dan Mat Sabu Alkhalwati & Anuaq Aljuburi. Hang pa ni memang kurang guna akai sebab malaih membaca kalo baca pun cuma buku seks. Cakap pasai ekonomi,pendidikan & hal hal anrtara bangsa langsung kamu tak reti. Cuma hang pa dok taksub dengan certia sensasi hear say dari orang poltik licik haprak kuasa. hang pa orang muda perlu ubah mindset supaya boleh maju seperti rakyat di negara maju bukan minda warga dunia ketiga.

      • Moooohyideen says:

        Supaya boleh maju….??? Apa maksud hang?? Singapore per capita income is 5time higher than Malaysia. and it was one time at par with Malysia.

        Macam mana singapore lost from Malaysia???? Under sape???

        • takbai says:

          currency macam maner?

        • payids says:

          macam mana Malaysia nak maju kalau ada rakyat dia yang siang malam sibuk nak berdemo, mcm tak de kerja lain. langsung tak produktif dan menyusahkan orang lain. Aku cadangkan daripada buang masa berdemo tu baik korang kutip sampah BERSIHkan KL.

          Kenapa singapore hilang? cuba kau tanya parti serpihan PAP yang ada kat penang tu.

          • C4 says:

            negara maju pun sama….. berdemo juga ….

            tapi negara dia maju juga

          • payids says:

            Diorg demo pasal alam sekitar, perlindungan haiwan, pemanasan global tak buat havoc mcm kat sini. Cuba tgk demo yang melibatkan politik macam thailand,indonesia dan negara asia barat mcm mana ekonomi diorg

          • ElectroMagneticPulse says:

            C4 cakap macam bongok…
            ko tau tak ape impak kalau brsih 2.0 bodoh tu diteruskan?…
            ape kesanye kat ekonomi…? ape pulak kate pelabur2 luar yang sentiasa pantau peluang kat malaysia ni?..
            tu.. rakyat yang nak meluangkan mase dgn keluarga kat bandar KL tu… ape cerita? depa ade hak jugak untuk bejalan2 dihujung minggu… ape pulak kate pelancung asing yang tengok demo tu?… peniaga2 kat area tu..ape pulak kesanye terhadap peniagaan mereka?. ko tengok ke tak bersih 1.0 dulu? bersih pale hotak depa lah… demo nak perjuang pilihanraya yang bersih dan adil…. kenapa korang ni kolot sangat pemikiran? atau saje belakon jadi kolot sebab nak sokong pemimpin bodoh korang tu?. macam dah takde jalan lain yang lagi bernas ke selain nak buat demo?. .. senang kate… PR ni peduli ape pasal rakyat dan negara… yang penting dpt kuasa…

          • bujuk says:

            Aku servey diaorang semua kata baguih….hehehheheheh. Boleh kita kira sama2 tak berapa kali PR berdemo dan berapa kali BN/NGO berdemo sejak PRU12? Aku kira Perkasa je dah lebih 10 kali demo, UMNO perak, Penang, Kedah dan Selangor pun sama.Tambah Gaps dan lain2 dekat 50 kali kut. PR/NGO rasanya dalam 20 kali. So puak BN lebih tak produktif dan menyusahkan. Tapi korang kata bagus pulakkan.

          • Arthrunzala says:

            C4..negara maju mana yang berdemo..
            Nengok Greece, apa jadi dengan ekonomi Greece bila rakyat dia sibuk berdemo..? Macam mane ngn kadar penggangguran die..?Pelabur pun tak sanggup nak melabur..
            Cuba google or cari kat YouTube macam mana media Barat melabel M’sia masa Bersih 2007 dulu..

            Dan lagi satu..Ketua SPRM dah bersetuju untuk berdialog, Bersih patut menerima secara positif.

            Dalam demokrasi matang, sebarang bentuk rundingan adalah dialu2kan. Tapi kalu niat tu dah lain, bukan atas alasan demokrasi, memang lah tak nak kan..hurmm~

        • raplahjingaa says:

          eleh….hang ni tak habeh-habeh dengan spore ?…awat hang tak mau tanya thailand tak pernah di jajah oleh mana-mana negara…..once even a colonial to the northern states……macam mana we exceeds their per capita income…?…under sapa ???

          …hmmmm…..

        • armanDula says:

          Terkeluarnya Singapura adalah tingkahlaku pemimpin PAP Lee Kuan Yew yang cuba menabur ideologi Malaysian Malaysia yang berpaksikan samarata dan meritokrasi. Kaedah ini akan memudahkan PAP menguasai pemikiran penduduk Semenanjung Tanah Melayu supaya menyokong doktrin semata-mata untuk melemahkan kekuatan melayu melalui konsep sama rata & meritokrasi. Orang melayu masih mundur dalam pendidikan & ekonomi yamg memerlukan bantuan kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup.Dengan masuknya pengaruh PAP ke dalam minda setiap rakyat di Malaysia mudahlah Lee Kuan Yew untuk menguasai politik dan memegang kuasa mutlak sebagai PM Malaysia lantaran itu dasar marginalisasi dapat dikembangkan supaya melayu akan terpinggir sebagaimana berlaku pada penduduk minoriti melayu Singapura kini. Fenomena inilah yang ditakuti oleh PM ketika itu Tuanku Abd.Rahman Putra dan mengambil tindakan drastik mengeluarkan Singapura dari Malaysia.

          Sebagai rakyat Malaysia yang setia dan sentiasa menjunjung keharmonian antara pelbagai kaum,agama,budaya & bahasa kita patut bersyukur kerana pemimpin terdahulu telah bijak bertindak dari malapetaka terhadap bangsa dan negara ini.

    • 3036 says:

      BERSIH hanya mahu menagih “simpati” dunia, seolah2 Msia tidak mengamalkan ketidakadilan terhadap rakyatnya.. Sudah laa Ambiga, hentikan lah perbuatan yang tidak medatangkan manfaat kepada Negara ni. Sebenarnya, pihak Pakatan dah kehilangan modal, sbb itu mereka ingin teruskan jugak perhimpunan haram ni.. bagi mengalihkan perhatian rakyat daripada isu DNA, jam Omega dan lain2..

      • Arthrunzala says:

        Betul..sangat setuju..lihat sahaja liputan media luar masa bersih 2007 dulu. Kita dianggap negara yang tak bertamadun dan menindas rakyat..!

        Ahli politik yang cuba memecah belahkan rakyat tidak harus disokong.

  4. bapaktirilakimakkau says:

    hoi alyabu….butoh kau….dah menang 5 negeri pun kata tak bersih lagi ke….bngang…..kalau aku PM confirm si badut2 semuanya ni masuk dalam isa. aku bagi sumbat 14 tahun..baru tahu…..suka but kekacauan dalam negara tu tak termasuk lagi si peliwat tu buat kacau luar negara……BN baik sangat boleh dimainkan kalau aku l sori la…..korang belum tentu merasa makan nasi….

  5. Moooohyideen says:

    Dari Tranungkite.net: Update on Scopene
    Comment: Ahli UMNO bukan baca pun….dalam kepala hotak depa dok tanya lagi pasal Tabung Memali tu… (kes ni dah settle pun)

    Peguam Perancis yang mengendalikan skandal Scorpene yang difailkan Suara Rakyat Malaysia(Suaram) di Mahkamah Perancis, akan tiba di Kuala Lumpur pada 20 hingga 24 Julai ini.Kedatangan mereka ke negara ini adalah untuk memberikan maklumat terkini tentang siasatan kes itu.Skandal Scorpene melibatkan pembayaran ‘komisen’ hampir RM500 juta kepada sebuah syarikat yang dikenali sebagai Perimekar Sdn Bhd.

    Perimekar dimiliki Ombak Laut, syarikat kepunyaan kenalan rapat perdana menteri, Abdul Razak Baginda dengan pemegang saham terbesar syarikat itu adalah isteri Razak.
    Menurut Pengarah Eksekutif Suaram, Cynthia Gabriel, peguam dari Perancis, William Bourdon dijangka berada di Malaysia selama empat hari untuk memberi penerangan kepada Suaram dan juga orang ramai berhubung status terkini siasatan itu.
    “Peguam Perancis yang menyiasat skandal Scorpene ini akan tiba lewat bulan Julai sekitar 20 hingga 24 Julai untuk memberi maklumat dan memaklumkan kita tentang perkembangan terbaru siasatan skandal Scorpene di Perancis.
    “Beliau dijadual menyampaikan ucapan pada 21 Julai di Pulau Pinang dan 23 Julai di Kuala Lumpur. Di antara ahli politik yang sudah bersetuju untuk turut serta adalah Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua,” kata Cynthia.
    Akhbar Suara Keadilan baru-baru ini mendedahkan dua lagi bayaran komisen berjumlah RM32.5 juta, selain RM493 juta yang didedah lebih awal dalam proses pembelian dua kapal selam Scorpene.
    Dua komisen itu terbongkar selepas pihak berkuasa Perancis memperoleh dokumen hasil serbuan ke atas DNCS, syarikat yang membina dan menjual kapal selam kepada negara ketiga termasuk Malaysia.
    Sebelum ini, sebuah laman web Perancis, Rue89 mendedahkan, syarikat Perancis, Armaris tidak pernah membayar Perimekar RM493 juta, sebaliknya dibayar kerajaan Malaysia sendiri.

    • takbai says:

      kerajaan Perancis yg cakap ker bai………..spin

    • payids says:

      Kalau Tian Chua ada aku memang tak heran la, dia ni mmg suka bocorkan maklumat kekuatan pertahanan negara pada org luar. Kerakyatan dia pun diragui tu

    • mamu says:

      buat abis duit jak pi panggil lawyer perancis mai, suaram ni memang tak pandai cari isu, kesian……………..

      • bujuk says:

        Hahaha… baca habis la mamu sebelum comment. Loyar k’jaan Perancis bukan loyar PR. K’jaan m’sia tak ambik pusing kes ni, takut rakyat marah jadi tunggu keputusan hakim perancis la, baru tau sapa salah.

    • zumazore says:

      Moooohyideen…
      TEORY BODO KO TU MEMANG BOLEH DI TERIMA OLEH ORANG BODO JEE… SEBAB APA ? SEBAB KALAU PEMBANGKANG YANG JEMPUT DAN YANG BAYAR KAT PEGUAM TU, SO JAWAPANYA IALAH MEMANG LAH SAPA BAYAR DIA AKAN DAPAT BAHAGIAN YANG DIA NAK … CONTOHNYA KALAU, SUKA PAS KEMUDIAN BACA HARAKAH JE, MEMANG TAK KEMANA PUN, CUBA KALAU UMNO YANG BAYAR KAT PEGUAM PERANCIS TU MAKA CERITA YANG AKAN KITA DENGAR TU AKAN BERPIHAK PADA UMNO…. LAGI PUN PEGUAM PERANCIS TTU KAPIR LAKNATULLAH APA YANG DIA KATA PUN TAK ADA DOSA PAHALANYA…
      MACAM BAGUS COPY TAPI COPY YANG TAK ADA MAKNA.. LAGI SATU TIAN CHUA TU KAN NAK KENA TENDANG JAWATANYA APA KE JADAH DIA NAK PUBLISITI MURAHAN KE?
      Moooohyideen YANG BENAR KAN TETAP BENAR… AKHIRNYA YANG AKAN TERDENGAR IALAH “CERITA TU HANYA REKAAN SEBAB DI BAYAR RM4 JUTA….”

  6. mamu says:

    Aku suka tengok Pas dok sokong paria ni, baguih la Pas buat lagu tu, dan aku juga harap Pas boleh tawarkan jawatan tertinggi dalam parti Pas kapada paria ni, sebab ini akan menjadi implikasi kapada senario politik yang membabitkan sokongan orang melayu kepada Pas, jadi UMNO mudah untuk buat kerja untuk lebih yakinkan kepada orang melayu, ternyata paria ni memberi keuntungan kepada UMNO khususnya,,,,,,

    • bujuk says:

      Macam tu benarkanlah BERSIH berdemo, bagi laluan – nanti UMNO boleh tarik lebih ramai Melayu.

      • payids says:

        kita dah bagi laluan buat la kat stadium, panggil wartawan satu dunia dtg buat liputan. Asalkan jgn ganggu ketenteramaan awam.
        kat situ kalau korang nak menyalak sekali pun tak pe

        • bujuk says:

          Seluruh dunia buat demo dijalan raya bukan di stadium, aku cadang UMNO, PERKASA, GAPs dan penyokong BN buat demo di stadium cam orang gila. Baca tak tulisan MAZA (Dr.Asri) dia kata zaman Rasulullah ada seorang jiran mangadu pada rasulullah dia disakiti jirannya. Maka rasulullah suruh dia bawa hartanya dijalanan, bila orang ramai bertanya dia katakan jiranku menyakiti ku sehinggalah jirannya meminta dia pulang dan berjanji tidak menyakitinya lagi. Jadi Islam telah mengajar demo di jalan bukan di stadium…. ok.

          • 3036 says:

            ko tak fikir ker kesan buruk daripada perhimpunan mcm itu? BERSIH hanyalah pentingkan diri sendiri, tidak memikirkan kesan yang bakal terjadi! BERSIH memang bertujuan untuk meniupkan api2 kemarahan rakyat! BERSIH-kan dulu PKR, PAS dan DAP.. baru ko ada hak nak bersihkan M’sia!

      • raplahjingaa says:

        merayu nampak…..hehe

    • 3036 says:

      PAS dah tak releven dah.. PAS sudah banyak kehilangan pengundi Melayu..

  7. C4 says:

    Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersedia mengadakan pertemuan dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) dengan syarat gabungan tersebut membatalkan perhimpunannya pada 9 Julai ini, kata pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

    “Kita bincang tetapi dengan syarat begitulah, tetapi jika nak mengadakan demonstrasi dan jumpa kita hanya sebagai “rubber stamp” atau alasan sahaja, tidak ada maknalah.

    “Pada saya, demonstrasi itu tidak menyelesaikan sebarang masalah. Pindaan undang-undang tidak akan terjadi dengan sendirinya kerana demonstrasi, atau permohonan mereka akan diterima, tidak mungkin,” katanya kepada pemberita di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai tindakan kumpulan itu yang tetap mahu mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini

    Kumpulan itu menuntut lapan perkara untuk memastikan pilihan raya telus dan bersih tanpa sebarang penyelewengan, iaitu membersihkan senarai undi, reformasi kepada undi pos, guna dakwat kekal, tempoh kempen minimum 21 hari, akses media yang bebas dan adil, kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

    Abdul Aziz berkata jika benar kumpulan itu memperjuangkan demokrasi, ia boleh terus berbincang dengan SPR dan mengemukakan permohonan dengan cara baik.

    “Ini bukan caranya, jangan guna SPR sebagai kambing hitam. Ini kata SPR tidak demokrasi, tidak bersih, membantu dan menyokong kerajaan. Tetapi buktinya (keputusan) pilihan raya umum dan pilihan raya kecil tidak begitu.

    “Jika pengundi suka pembangkang, menang pembangkang, banyak buktinya. Jadi, apa sebenarnya tujuannya? Saya fikir kami berlaku adil dan saksama,” katanya.

    Pengerusi SPR itu menjelaskan pihaknya telah mengadakan pertemuan dengan pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasandan dan ahli-ahlinya pada penghujung tahun lalu dan mereka menerima dengan baik penjelasan SPR berhubung perkara-perkara yang dibangkitkan.

    Katanya lapan perkara itu juga telah diperjelaskan oleh beliau di media sebelum ini yang antaranya memerlukan pindaan undang-undang dilakukan terlebih dahulu.

    “Mereka (Bersih) mahu berjumpa saya sekali lagi pada Mac atau April lalu, tapi pada masa itu, kita (SPR) sibuk dengan beberapa pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri Sarawak.

    “Jadi, saya kata tak boleh kerana saya sibuk sangat, dan mencadangkan mungkin lain kali. Lepas itu, senyap dan tiba-tiba dengar nak buat perhimpunan,” katanya.

    Abdul Aziz berkata beliau berpendapat kumpulan itu mempunyai agenda lain dan bukan hanya membabitkan isu ketelusan SPR.

    “Saya fikir kumpulan ini bukan bukan seperti pertubuhan bukan kerajaan yang sepatutnya, saya fikir kumpulan itu telah dipengaruhi oleh parti politik (tertentu).

    “Mereka tidak lagi berkecuali, tidak lagi bebas, ia dipengaruhi oleh sesuatu kumpulan, tanpa sokongan kumpulan-kumpulan itu, Bersih tidak ada apa-apa,” katanya.

    Sistem biometrik

    Sementara itu, Aziz berkata, SPR bercadang menggunakan sistem biometrik yang membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik, pada pilihan raya umum akan datang.

    Katanya, SPR akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menggunakan sistem tersebut yang kini diguna pakai terhadap warga asing.

    “KDN dah pakai sekarang untuk warga asing yang nak masuk ke dalam negara kita. Kaedah yang sama akan digunakan, kali ini kita akan guna pada pengundi,” katanya.

    Beliau mengulas mengenai penggunaan dakwat kekal, iaitu satu daripada lapan perkara yang dituntut BERSIH.

    Jabatan Imigresen kini menggunakan sistem biometrik di pintu-pintu masuk di seluruh negara, sebagai kaedah untuk menangani jenayah antarabangsa dan kebanjiran pendatang asing tanpa izin di negara ini.

    Abdul Aziz berkata melalui penggunaan sistem biometrik, sebelum kertas undi dikeluarkan, langkah pertama yang akan dilakukan ialah membuat pengesahan terhadap kad pengenalan untuk membuktikan ia dokumen asli.

    “Kemudian, pemegang kad pengenalan itu perlu meletakkan jarinya di situ, dan maklumat yang keluar pada skrin sama dengan kad pengenalan yang dibawa,” katanya.

    Sebaik sahaja disahkan, katanya SPR akan memeriksa sama ada nama pembawa kad pengenalan itu disenaraikan dalam daftar pemilih sebelum mengeluarkan kertas undi.

    Abdul Aziz berkata selepas mengundi, individu berkenaan tidak boleh pergi ke tempat lain dengan membawa kad pengenalan yang sama untuk mengundi bagi kali kedua.

    Beliau berkata sistem biometrik merupakan penyelesaian terbaik berbanding dengan penggunaan dakwat kekal seperti di India dan Indonesia.

    Katanya SPR tidak akan menggunakan dakwat kekal kerana sehingga kini, tiada laporan atau petisyen yang menunjukkan terdapat pengundi yang mengundi dua kali di negara ini.

    “Penggunaan dakwat kekal itu juga tidak akan menyelesaikan masalah orang mengundi dua kali yang ditohmah selama ini, yang tidak benar sama sekali,” katanya.

    • ElectroMagneticPulse says:

      lupekan je la BERSIH tu… buat ape nak berdemo… makin huru harakan negara…
      berdemo pun bukan untuk rakyat… tapi untuk kepentingan sesetengah pihak saja…
      berdemo lepastu buat provokasi… lepastu pecah sane pecah sini…kerugian tu sape nak kene bayar? mak bapak depa ka?. kalau tak puas hati dgn sistem sedia ada SPR ni..
      p jumpa .. bawak berbincang.. fahamkan betul2 macam mane… kalau ade idea lagi best bagi tau SPR… sebab tu yang mereka nak… “IDEA BERNAS DAN BIJAK”… bukan berdemo…. takpayah la nak buat kecoh… malu la wey orang luar tengok… jgn la nak jadi indon dgn thailand tu….demo sane sini… ape pon takpat… professional la siket….

      • selendangbiru says:

        Masalah nya mereka nie tak boleh berfikir…….sokong batalkan jerlah BERSIH sbb ramai yg susah nanti….fikirkanlah.

      • bujuk says:

        Kenapa bila UMNO,Perkasa, Gaps dan Pemuda demo korang sokong pulak?

        • payids says:

          Bila masa kita orang sokong. kan menteri amaran dah beri amaran

        • raplahjingaa says:

          pasal apa nak tangkap pulak…..? hang ni pasal apa ? kalau hang nak bakar gambar siapa pun….hang bakar la……tak ada siapa nak tangkap hang…..aparaaah

          • bujuk says:

            Sapa kata boleh, hang tak baca surat khabar ke Budak yang kena tangkap sebab hina gambar DYMM Agong.
            Tapi masalahnya Ibrahim Ali ni bakar gambar tu semasa demo kan, kalau dia bakar kat jamban rumah dia aku pun tak heran… isu sekarang demo, bukan bakar gambar faham…. akai ada ka?

        • mamu says:

          UMNO,Perkasa, Gaps dan Pemuda UMNO buat demo demi agama Islam dan negara, Pakatan haram buat demo demi kuasa politik, that is the point of pakatan rakyat, they are sacrified for power and give suffer to the people……(oppps….esspecially malay people)……

        • Arthrunzala says:

          Cuba teliti kenapa Bersih 2.0 tidak dapat pelepasan permit dari Polis?

          Sebabnya, kesan himpunan Bersih dapat dilihat masa Bersih 2007 dahulu.

          Berapa ramai yang cedera dan para peniaga dan pemandu teksi yang menanggung kerugian?

          Macam sewa tapak seringgit due je.

          Rakyat Malaysia kena tahu membezakan niat kepentingan peribadi sera politik dengan niat untuk sistem pengundian yang lebih bersih,

          Sekiranya niat adalah untuk sistem pengundian yang lebih bersih, sebarang bentuk rundingan baik berdialog sepatutnya diterima baik oleh Bersih..

          Jangan jadikan negara kita seperti Thailand, rakyat berdemo siang malam hanya kerana kepentingan ahli politik Thaksin yang bersenang lenang di luar negara! Yang menanggung kesan yang teruk adalah bukan kita tapi generasi yang kemudiannya!

    • bangKano says:

      Sebenaq nya bukan isu sistem pilihanraya yang kunun tak adil lagi tak teluih diutamakan oleh BERSIH tapi depa tu nak cari popular di kalangan rakyat yang jahil. Niat depa tak jujuq cuma mau dapat kuasa politik dan last sekali untuk mengaya kan diri sendiri seperti segelintiaq ahli politik dari BN,PAS,PKR & DAP. Oleh itu pikiaq la wahai semua rakyat Malaysia kita mesti utama kan keamanan,kemewahan hidup & kestabilan poltik baru la para pelaboq berani membawa modal berjuta juta bilion ke negara ini jadi sapa yang akan untung nanti bukan ka kita jugak. Kini pengangguk berpendidikan tinggi semakin ramai setiap tahun mau ka kita tengok depa ni jadi kacang hantu mengacau ketenteraman awam yang cuba di bawa masuk dalam perhimpuinan BERSIH. Penganjuq dan pemimpin piolitik & NGO cuba mempergunakan isu haprak ini pada pengangguk terhormat yang tak reti lagi bepikiaq secara waras terus aja ikut arahan depa nih.

      BERSIH bukan nya bersih sangat pun banyak daki kat pemimpin depa tu ada yang korup, kaki pungkok jantan jambu,kaki tibai bini orang ka apa bala lagi SEMUA NYA ADA kat pemimpin depa ni.

    • 3036 says:

      PAKATAN Rakyat = PAKATAN Penipu !!!!

  8. Tubir says:

    kenapa dia orang nak pendaftaran pengundi secara terus setelah mencapai umur 21 tahun ? jeng jeng selidik ramai orang cina dan india tak faham dan tak boleh berbahasa melayu……..dari mana dia orang dapat ic tu ………sekarang kita tau cip yang digunakan ada mengalami kelemahan dan mudah ditiru ……KDN kena sisat secara mendalam soal ini ….termasuk juga petugas pejabat pendaftran negara ……ada yang belot dan jadi pengkhianat negara kerana wang dan fahaman politik

    • bujuk says:

      Haaaaa… ko tak tau lagi kes pegawai JPN kena tangkap pasal IC betul yg. palsu? Aku setuju KDN buat siasatan, kalau boleh tubuh suruhanjaya sebab ia melibatkan orang dalam dan jawatan tinggi.

      • raplahjingaa says:

        hmmm…suruhanjaya di raja…..? bila sebut pasal ni…saja aku nak tanya hang….hang tau dak finding suruhanjaya diraja yang di tubuhkan akibat cina laknat tu terjun bangunan……..

        tiba-tiba aja dah sengap ruyup…..DAP terus tarik diri….balachi-balachi PAS tak gantung lagi gambar cina mampoih tu kat tengkok depa…..

        bujuk hang tau ka pasal apa tu?……ka hang buat-buat tak tau…..hahahaha..MUNAFIK !!

        Nizar laknat tu sanggup pakai baju hitam lagi….pegang lilin sambil angguk-angguk depan keranda cina mampoih tu…..

        Hangpa punya nak menang sampai sanggup jadi macam tu…..MUNAFIK !!

  9. bila pahat berbunyi says:

    bersih tapi berdebu

  10. cin cin says:

    NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA..HARAP MAKLUMLAH PADA YANG MASIH MENGAKU DIRINYA ITU – islam…

  11. cin cin says:

    encik bujuk..katakanlah kan kan…si ambiga ni menang ker, aper ker, jadik PM jer, rasa2 dia nak fikir ker masjid dan kebajikan orang melayu islam? silap2 masjid diroboh , naik kuil hindu..seronok la hang thaipusam tiap2 hari..hik2..
    oh yer, ingat dia nak kenang jasa ORANG MELAYU yang menyokong dia? kalau aku la si ambiga tu, aku ludah sambil berkata` bangsat punyer melayu, negara sendiri pun tak reti nak jaga..`sejahat2 manusia BN tu, aderla jugak kebajikan melayu islam dijaga, masjid masih lagi dihormati, sebaik2 keling aka kafir ni, apa yang lau dapat babe? takut hang duduk kat kaki lima nanti…hehehe

    • bujuk says:

      Hahahahahah…. awat hang tak tanya diri hang kalau Cua Soi Lek jadi PM?
      Semua masjid nak jadi apa? Bangunan PWTC jadi kasino dan rumah pelacoran kut… boleh aku kata cam tu?
      Ada akai pakaila… dalam Islam takda perkataan kalau. Lagi satu Rasulullah pernah ajar seorang jiran demontrasi dijalanan terhadap jiran yang selalu menyakitinya.

      • 3036 says:

        ada kah BN suruh Soi Lek jadi PM? Bukan mcm boss ko si Nuar tuh yang dah terang2 cakap kalau Pakatan menang, jawatan TPM akan diberikan kepada DAP!

      • Arthrunzala says:

        Haha..setuju dengan 3036!

        Dan Hadi pon cakap taknak jadi PM kalu Pakatan Rakyat menang. Memang lari ke mana lah negara Islam yang Tok Guru cakap. Oh, sekarang dah takde negara Islam dah, sekarang negara kebajikan. Ialah, Karpal kan dah cakap, langkah mayat die dulu!

  12. bangKano says:

    Sebenaq nya Ambiega tu teringin nak jadi menteri jadi dia test market melalui perhimpunan BERSIH yang dianjurkan nya. Kalu perhimpunan ini berjaya dengan mengumpul lebih 300,000 peserta dia akan masuk politik dan bertanding dalam PRU 13 kelak. Dia ni cuba nak tiru stail Amin Rais yang jadi juara semasa penganjuran demonstrasi mahasiswa besar besaran yang berjaya menjatuh kan Soeharto. Last sekali dia masuk bertanding pemilihan umum dan menang tapi akhir nya dia kantoi jugak habuk pun tarak. Begitu jugak dengan Ambiega nanti.

    • bujuk says:

      Kenapa… salah ke?

      • 3036 says:

        memang salah.. kalau set-set Ambingai ni jadi menteri kat Msia nih.. alamatnya melingkup laa negara ni.. makin ramai laa yg murtad!!!!

      • Arthrunzala says:

        Memang salah sangat!! Menggunakan rakyat untuk kepentingan peribadi. Dari situ memang dah nampak, agenda sebenarnya bukan kerana inginkan sistem pengundi di M’sia yg lebih telus tapi kerana agenda GILA KUASA Si Ambiga Pembela MURTAD ni.

        Aih, tak paham betul. Nampak sangat menyokong bukan kerana isu sistem pengundian tapi hanya sebab dasar politik.

  13. pasdaplaknat says:

    SEMOGA ALLAH TA’ALA MELAKNATI PERHIMPUNAN BERSIH 2 (JIJIK KOTOR 2) INI!
    SEMOGA ALLAH TA’ALA MELAKNATI PERHIMPUNAN BERSIH 2 (JIJIK KOTOR 2) INI!
    SEMOGA ALLAH TA’ALA MELAKNATI PERHIMPUNAN BERSIH 2 (JIJIK KOTOR 2) INI!

    • 3036 says:

      ALLAH akan tetap bersama mereka yang BENAR

      Lihat saja apa yang ditunjukkan-Nya.. kebenaran terserlah satu persatu.. dengan solat hajad distadium bagi memberi petunjuk, dan Allah menunaikannya.. lepas satu, satu benda Dia tunjukkan..

      Malangnya mereka dari PKR & PAS tidak mengendahkan nya.. malah mereka makin berusaha untuk memecah-belahkan umat Islam dan kaum Melayu dinegara berdaulat ini. Mereka tidak hormatkan Raja-Raja Melayu lagi..

      Fahaman Liberal makin mendapat tempat dikalangan penyokong Pakatan Rakyat! Kaum bukan Islam yang selama ini terang2 menyokong isu murtad menjadi sahabat karib mereka.

      Semoga mereka diberikan petunjuk, dan Allah merahmati Negara ini..

  14. Alyabu says:

    Pemimpin dan penyokong UMNO memang tak pernah ada idea bernas untuk diketengahkan kerana otak mereka penuh dengan benda2 yang kotor hasil dari wang rasuah..itulah sebabnya sudah 54 tahun merdeka orang melayu masih lagi merempat dibumi sendiri..untuk lulus 30% kertas peperiksaan DEB pun pemimpin UMNO terkial2 macam haramjadah..masih lagi gagal dengan hanya mendapat 18%..sampai bila pemimpin2 UMNO ni nak lulus periksa..sudahlah gagal tapi tak mahu berhenti..sekarang ni pemimpin2 UMNO telah dilihat sebagai lembab dan kurang cerdik macam RTM dan Utusan Malaysia…kalau mcm ni .sampai kiamat pun tak lulus periksa…Berlagak dan berangan mcm orang putih dengan ETP, NKRA, KPI dll yang mana orang melayu tak faham tetapi pemimpin United Malay Nasional Organization selalu syok sendiri..Bila Pakatan Rakyat mencetuskan idea maka UMNO/BN suka mengacau..yang dalam diam2 ikut kehendak buku Jingga..PR buat BERSIH mereka protes..dalam masa yang sama mereka tak berbuat apa2 cuma mahu merosakkan idea2 baru PR…Bila Ambiga bersuara pemimpin2 UMNO dan macai2nya mula memfitnah dan mencerca Ambiga..kadang2 sampai lari tajuk…bagaimana dengan idea baru UMNO?..Rasuah dan merompak khazanah negara..

    • 3036 says:

      sebenarnya pihak Pakatan la yg kehabisan punca untuk mempertahankan kedudukan mereka.. sbb Ketua ko dah tersepit.. so, dengan adanya perhimpunan mcm nih, boleh laa mengalihkan perhatian masyarakat terhadap isu2 yang membelenggu ANUar!!!

  15. 3036 says:

    PERANGI BERSIH 2.0 !!!!
    PERANGI BERSIH 2.0 !!!!
    PERANGI BERSIH 2.0 !!!!

    ALLAHUAKBAR.. ALLAHUAKBAR.. ALLAHUAKBAR..

  16. Zamani says:

    Saya sokong Bersih 2.0. PRU 13 nanti saya akan undi PR. 2/3 daripada geng2 pejabat saya adalah penyokong PR. Yang tua2 saja sokong BN tupun dah nak pencen.

Leave a Reply