Menu Utama

Hipkorasi PAS: Negara Islam Dalam Kenangan

Abdul Hadi Awang memang ada satu tahap yang sangat istimewa.  Selain bilangan bininya yang ramai dari majoriti kita, Hadi juga punya kelebihan sanggup berbuat apa sahaja demi kuasa dunia yang tidak seberapa.

Tanggal 12 November 2003, Abdul Hadi Awang melancarkan ‘Dokumen Negara Islam” sebagai umpan untuk menarik undi Melayu dan memberi harapan kepada negeri Terengganu dimana dia ketika itu sebagai Menteri Besarnya.

Dalam erti kata lain, demi mempertahankan kuasa dan jawatan Menteri Besar Terengganu ketika itu, Abdul Hadi Awang melancarkan Dokumen Negara Islam dalam cubaan menarik undi orang melayu/Islam.

Ini yang berlaku sekitar 7 tahun lebih dahulu dan sama ada masih ada dikalangan balaci PAS hari ini yang ingat akannya, bilangan yang lupa atau buat buat lupa pun tidak kurang ramainya.  Bagi golongan pelupa ini nasib baik dengan perkembangan teknologi semasa, gambar-gambar yang membuktikan pelancaran dokumen Negara Islam itu masih boleh dicapai dalam internet.

Ironinya, demi undi dan kuasa juga, PAS hari ini memasukkan dokumen negara Islam yang dibanggakan sangat itu ke dalam tong sampah dan menumpu pula kepada konsep Negara Berkebajikan.  Kononnya negara Islam tidak wujud dalam Al-Quran, habih yang kau keluarkan dokumen mengenainya dulu tu sebab apa?

Dokumen Negara Berkebajikan saja yang belum keluar lagi, mungkin guna Buku Jingga.

Bab ini yang kita kena fahamkan betul-betul.  Islam hanya mainan politik pada PAS, demi nak menarik undi.  Dulu pun penulis dah kata, kalau agama itu boleh dibuang demi undi, itupun akan dibuangnya.  Hadi terseksa seumur hidupnya berpura-pura nampak Islamik demi undi dan kuasa.  Hadi pun nak juga pakai kot, pakai tali leher, sikat rambut dan nampak kacak kesana sini.  Dia manusia biasa juga.

Tapi fahaman politiknya itu memaksanya memakai apa yang dia selalu pakai sekarang – jubah dan serban.

Semuanya sebab fahaman politik , mana ada sebab yang lain.  Dan kebanyakkan penyokong PAS pun memang begitu, paling tidak dengan kopiah putih dan jubah hijau, pasal sama dengan lambang parti PAS.  Sekali lagi, semua demi undi.

Yang kesian, golongan teramai inilah – penyokong.  Takbir sana, takbir sini bagi nak nampak Islamik, alih sekarang dah berkebajikan pulak dah.  Yang rakus di atas adalah pemimpin, gadai perjuangan, gadai prinsip malah sanggup gadai agama demi undi dan kuasa.  Korang penyokong PAS, jadi tikang takbir jelah, apa haram yang lain tak merasa sampai sudah.

Kesimpulannya, sampailah sudah masa untuk beralih kepada yang stabil dalam soal prinsip perjuangan dan terlebih berkebajikannya iaitu UMNO dan BN.






294 Komen to Hipkorasi PAS: Negara Islam Dalam Kenangan

  1. jebat says:

    negara islam hanyalah retorik pas sahaja. Jika benar pas ikhlas menubuhkan negara islam sudah pasti negeri islam ditubuhkan dulu sebagai model. Lihatlah selangor yg populasi penduduknya seperti malaysia..apakah ada dasar2 islam diterapkan.. Negara islam hanya momokan pas utk org islam.. Hakikatnya tidak lebih dari gilakan kuasa utk memerintah..

    • C4 says:

      kalau PAS gagal menubuhkan negara islam mengikut alquran dan sunnah …..

      kenapa UMNO tak tubuhkan negara silam ikut alquran dan sunnah ????

      sepatutnya kalau kau sebagai seorang islam, menyokong penubuhan negara islam ….

      tapi kau sebagai orang islam ….memperlekehkan dan menghina penubuhan negara islam …

      • Memandangkan dari dulu hampir setengah dari penduduk Malaysia bukan-Muslim, kerajaan BN telahpun alhamdulillah menerapkan nilai-nilai dan pembangunan Islam di negara kita tanpa menyebabkan konflik hura-hara antara kaum-agama. Sampaikan ramai orang Muallaf seperti saya, yang masuk Islam, bukan kerana PAS. Kita perjuangkan Islam tak payah melaung-laung macam PAS buat untuk “Negara Islam”, akhirnya istilah itu dikecundangkan PAS sendiri. Malulah.

        • C4 says:

          salam tuan …bukan hanya menerapkan nilai-nilai dan pembangunan Islam di negara sahaja ….. apa yang penting menegakkan syiar islam melalui penubuhan negara islam

          • alahai c4………..berpijaklah dibumi yang yang nyata………….jangan berikiran bangang……..takkan lah dimalaysia ni , kita nak naik kuda , bawa pedang kat tengah bandar , bodoh………………islam tu kan bersesuaian sepanjang zaman

          • zumazore says:

            LAAA… ko kata negara islam tak ada dalam AL-QURAAN tapi ko masih guna kan untuk berbahas… pe lah ko ni lebih dari AH-KELING lakk… kalau lah ye pun nak bangunkan negara islam kenapa DOKUMENT NEGARA ISLAM (VERSI 2003) DAH TERKUBUR sekarang ni, kalau nak sedaya upaya . tak buat kat teranganu pun sila lah wat kat kelantan, kan kelantan tu negeri kuat PAS… mulakan dulu kemudian baru cakap…

        • tenno says:

          hadi pun x jumpa negara islam dlm quran macam mana c4 blh jumpa…

          • C4 says:

            apakah benar hadi cakap begitu ????

            yang dia tak jumpa ayat alquran tak ada negara islam???

            atau saudara yang putar belit kan kenyataan beliau ????

          • tenno says:

            kalau dia jumpa, adakah prioriti negara islam lebih rendah dari negara kebajikan maka perlu disebut negara kebajikan terlebih dahulu?

      • entah apa2 says:

        sekurangnya kerajaan sekarang mempertahankan islam ..bukan macam PAS yang berkokok mau tubuhkan negara islam .. tapi tidak kesampaian .. orang2 macam kamu ni C4 yang patut menentang PAS dari lari dari perjuangan asal. Bukan asyik nak salahkan orang lain.

        • C4 says:

          kerajaan sekarang mempertahankan islam …oh …

          kenapa kerajaan sekarang tidak menubuhkan negara islam ???

          itu persoalan nya ????

          • 3036 says:

            PAS skung nak buat negara islam ke bro??

          • zumazore says:

            C4…
            ko ni sengal otak ke? celaru otak ko ni … sekejap negara islam sekejap negara berkebajikan…. dah tak leh tegakkan benang yang basah dah la tak yah nak bebat, setuju je yang pemimpin PR tak leh nak wat… sengal…aku ada rasia nama ko..
            C4= si pork ( porkadalah dalam ingeris dalam melayu nya ialah daging bab* ) jangan marah, kawan ko yang suruh aku tulis macam ni…. huhuhuhuhhh

      • jebat says:

        aku mengaku jahil bab agama.. Tp setidak2nya aku masih menyembah allah yg satu.. Cume aku nak tau bentuk dasar islam yg diperjuangkan oleh pas.. Tunjukkan lah contoh di selangor.. Di kelantan yg 90% islam pun tak boleh nak buat.. Mcm mana nak buat di peneng, selangor.. Umat Islam mana yg tak nak agamanya berkembang. Sekadar bercakap semua org boleh.. Nak tubuh negara islam.. Anwar aljuburi yg terang2 meliwat pun ko dok bela.. Cittt… Pooodaahh

        • C4 says:

          kuasa di tangan kerajaan pusat sekarang …..

          kenapa dia tak buat ????

          • jebat says:

            woi c4 mangkuk aku tanya kenapa di selangor masih guna pakai dasar umno yg kutuk dan hina dulu.. Itukan kuasa kerajaan negeri..

          • C4 says:

            kuasa politik kat tangan BN dan UMNO ….. di pusat ….sekarang ……

            walau pun BN gagal mendapat 2 per 3 majoriti ….

            lebih afdal UMNO yang buat ….. kerajaan negeri ikut jea….

          • 3036 says:

            Kelantan pun tak terjaga..
            pergi jaga kebajikan rakyat negeri Kelantan tuh dulu..

          • 3036 says:

            owhhh yer.. PAS kat Selangor aper citer? Takat berceramah kuar hadis sana sini pun tak guna bro! Semua org boleh cakap.. LGE pun boleh cakap kuar hadis kalau dia mahu hahaha..

            Semenjak Pakatan mengambil alih Selangor ni mcm2 rumah urut GAY tumbuh mcm cendawan.. hari nih raid, 2-3 bulan kemudia bukak balik? aper kes? owhh lupe pulak, maybe sbb leader dia memang kaki bontot! So anak2 buah pun ikot laa kan… kah kah kah 😛

          • tenno says:

            kalau dah kerajaan negeri kelantan yg tak kongsi kuasa pun dia taknak buat, kerajaan pusat yg berkongsi kuasa dgn dap pas nak buat?? manalah sifir yg c4 belajar ni? takde substance!

          • zumazore says:

            SALAH UMNO GAK…NASIB MEREKA BUAT PILIHAN RAYA UNTUK TOK KETUA KAMPUNG DAN MASJID TU NANTI TAK BERJAYA SALAHKAN UMNO GAK….
            TAPI AKU MASIH INGAT YANG MENTERI BESAR DATUK AZIZAN KATA TAK NAK JOIN PILIHAN RAYA ( BUBARKAN DUN ) YANG DI ISTIHARKAN OLEH KERAJAAN PUSAT JIKA IANYA BERLAKU TIDAK CUKUP MATANG KUASA YANG DIBERIKAN DALAM PRU 12… huhuhuhhh BERKUASA GAK SI TU TU KAN… LEH LAK ADA KUASA LAMBATKAN PRN… NAK BINA NEGERI ISLAM TAK TERMAMPU LAK… LAWAK YANG TERLAWAK LAH pas ni…

        • C4 says:

          apa kau ingat aku menyembah pating najib ke ???

          tahu pun kau …..” Umat Islam mana yg tak nak agamanya berkembang”…

          begitu juga aku ….. apa kena mengena dengan aljuburi ????

          untuk makluman kau aku bukan penyokong setia Anwar sejak zaman UMNO lagi……

          cuma aku tak puas hati cara UMNO pekena dia ….. itu jea….

          mana dia negara islam yang UMNO nak buat ????

          sekarang kuasa pusat di tangan UMNO sekarang ……

          • jebat says:

            c4.. Nak luluskan lesen rumah urut,konsert, nombor ekor nak dpt kan kuasa kerajaan pusat jugak ke.. Mane ko belajar.. Ko kata kerajaan pakatan haram ko tu ikut je kerajaan BN!! Bodoh nya ko. Mane janji sblm pilihanraya nak hapuskan unsur2 maksiat. DUNGU la ko ni..

          • C4 says:

            tak apa kalau PAS tak mampu nak hapuskan…..

            bagaimana dengan UMNO???? kenapa tak hapuskan ???

          • tenno says:

            macam mana umno blh kenakan anwar?? ko bukan penah keja kat pejabat pm masa anwar tpm dulu…

          • zumazore says:

            TAK PERNAH JANJI… TAPI DALAM DIAM BN BINA MASJID, BINA UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA, DALAM DIAM BINA MAKAMAH SYARIAH, DALAM DIAM BINA PROGRAM RAKAN MASJID, DALAM DIAM ADAKAN TILIWAH AL-QURAAN ANTARABANGSA, DALAM DIAM ISTIHAR MALAYSIA NEGARA ISLAM (bukan negeri islam )… dalam diam bina INDUSTRI HALAL HUB ANTARABANGSA, DALAM DIAM BINA AJENSI YANG MEMANTAU HALAL…..
            DALAM DIAM PAS BINA APA? BINA KEBENCIAN DALAM HATI RAKYAT MALAYSIA ….jahat sungguh PAS ni kan!

          • zumazore says:

            jangan lupa SEKOLAH AGAMA NEGERI free untuk rakyat di negeri kerajaan BN contoh NEGERI JOHOR…ITULAH ISLAM BN. dalam senyap berisi.. tak riak dan takbur pun dan yang paling penting tak salahkan PAS jika gagal….

      • bangKano says:

        Hang ni betoi betoi pandiaq tak tau nak pakai otak kalau PAS sendiri tak bol melaksanakan pemerentahan totok islam apa lagi UMNO. negara kita punya banyak ragam rakyat pelbagai kaum,agama,budaya dan bahasa. Hang ingat senang ka nak pi pujuk rayu puak puak bukan islam tu terima pemerentahan islam lasanakan hudud bol potong tangan jika mencuri kena sebat 100 rotan depan orang ramai jika berzina. Hang ingat negara ini di huni satu bangsa ka macam Mesir,Libya,Algeria dan lain lain kecuali Arab saudi laksanakan pementahan 100% islam. Mesir lagu mana ada kah depa melaksanakan pemerentahan islam pada hai satu bangsa satu banhsa cuma penduduk islam 90% saja.

        Apa punya bodo bingai puak puak hamPAS ni tak reti nak kaji komposisi penduduk negara. Aku nak tanya hang napa sampai la ni PAS belum lagi laksanakan pemerentahan islam di Kelantan pada hai dah perentah lebih 20 tahun. Begitu jugak Kedah dan Trengganu semasa Hadi Awang jadi MBtak jugak sanggup laksanakan hudud. Sana bole cakap la cakap bedegaq degaq ekoq begelumang taik..!!

        • C4 says:

          apakah allah itu tidak mengetahui bahawa negara ini berbilang kaum…???

          apakah hukum nya tak boleh pakai ??? Allah itu lebih maha mengetahui ….. bahawa hukum nya boleh pakai dimana2 muka bumi ini…..

          walaupun dinegara yang berbagai kaum…. kalau kau kata hukum islam tak boleh pakai kat negara berbagai kaum …makna nya kau mempertikaikan hukum allah ….. kau sendiri tak yakin dengan hukum allah……

          kalau kau dah tak yakin dengan hukum allah …….. kau di mana sekarang ???? apa beza nya kau dengan masyarakat yang pergi ke batu cave tu????

          • zumazore says:

            HAAAA.. pandai bukak pekung ko sendiri ye… ko kata “Allah itu lebih maha mengetahui ….. bahawa hukum nya boleh pakai dimana2 muka bumi ini…..”…. BUAT LAH KAT KELANTAN N KEDAH… KAT KELANTAN DAH +20 TAHUN MEMERINTAH TAPI KEDAI JUDI DAN ARAK MASIH DI BUKA GAK… MAKSIAT TERTINGGI KAT MALAYSIA!!!! SYABAS!!

          • bujuk says:

            PAS dah gubal undang2 Hudud di K’tan dan T’ganu tapi dihalang PM TunM melalui surat kepada TGNA untuk istiharkan darurat jika laksanakan Hudud kerana bercanggah dengan perlembagaan. Tapi PAS dah berusaha, UMNO buat apa lebih 50 tahun perintah m’sia?

      • Anti Ungrateful Immigrants says:

        Ko ni pun. Tak payah la tubuhkan negara Islam. Hadi dah cakap kan ari tu. Ko baca kitab per? Check balik kot2 ko terbaca kitab Zabur ker…Sebab hadi cari dalam Qur’an, takde pun.

  2. C4 says:

    Selain bilangan bininya yang ramai dari majoriti kita,
    ULASAN: jangan jadikan isu bini banyak, kalau nak mengutuk orang, dia kawin cara halal bukan haram.

    Tanggal 12 November 2003, Abdul Hadi Awang melancarkan ‘Dokumen Negara Islam” sebagai umpan untuk menarik undi Melayu dan memberi harapan kepada negeri Terengganu dimana dia ketika itu sebagai Menteri Besarnya.
    ULASAN: ada juga ‘Dokumen Negara Islam”, sekurangnya ada cita2 untuk mewujudkan Negara Islam, UMNO ada buat ke????

    Ironinya, demi undi dan kuasa juga, PAS hari ini memasukkan dokumen negara Islam yang dibanggakan sangat itu ke dalam tong sampah dan menumpu pula kepada konsep Negara Berkebajikan. Kononnya negara Islam tidak wujud dalam Al-Quran, habih yang kau keluarkan dokumen mengenainya dulu tu sebab apa?
    ULASAN: memang kita bangga dengan dokumen negara Islam, kenapa kau tak bangga ke dengan Negara islam????

    Bab ini yang kita kena fahamkan betul-betul. Islam hanya mainan politik pada PAS, demi nak menarik undi. Dulu pun penulis dah kata, kalau agama itu boleh dibuang demi undi, itupun akan dibuangnya. Hadi terseksa seumur hidupnya berpura-pura nampak Islamik demi undi dan kuasa. Hadi pun nak juga pakai kot, pakai tali leher, sikat rambut dan nampak kacak kesana sini. Dia manusia biasa juga.
    ULASAN: betul ke hadi buang agama kerana undi ????? apa yang kau merapu ni ???? Pakai kot tali leher, sikat rambut dan nampak kacak kesana sini.????

    Tapi fahaman politiknya itu memaksanya memakai apa yang dia selalu pakai sekarang – jubah dan serban.
    Takbir sana, takbir sini bagi nak nampak Islamik, alih sekarang dah berkebajikan pulak dah. Yang rakus di atas adalah pemimpin, gadai perjuangan, gadai prinsip malah sanggup gadai agama demi undi dan kuasa. Korang penyokong PAS, jadi tikang takbir jelah, apa haram yang lain tak merasa sampai sudah.
    ULASAN: salah ke bertakbir ???? UMNO gadai prinsip malah sanggup gadai agama , gadai tanah2 simpanan melayu demi duit …

    Kesimpulannya, sampailah sudah masa untuk beralih kepada yang stabil dalam soal prinsip perjuangan dan terlebih berkebajikannya iaitu UMNO dan BN.

    ULASAN: ini lah matlamat akhir yang UMNO nak ….. ropenya ????? suruh undi BN, dah terdesak sangat ke??? Katanya UMNO dah pulih sokongan, banyak orang dah masuk UMNO, setiap hari puluhan ribu orang mengisi borang nak jadi UMNO….. apa perlu merayu rakyat menyokong UMNO????? ,

    • entah apa2 says:

      hujahan2 kamu C4 mcm orang tak beriman, tidak bersyukur akan kenikmatan .. agaknya kamu ni duduk dalam hutan dengan kera sebab tu kamu tak reti membezakan merayu untuk kebaikan umah dengan merayu kamu nak kena sontot ..

    • bangKano says:

      Ah…kalo setakat cita cita nak buat apa setakat nak cerita bole la tapi kesungguhan ada ka wahai puak puak hamlau hamPAS nih. Aku berani cakap la kalo rakyat islam di Malaysia sekadaq 59% ja hang jangan nak mimpi la nak bentuk kerajaan islam sepenuh nya. Hang pa main la politik sampai kiamat pun tak kan tertubuh negara islam. satu aku cadang hang pi ajak puak puak kawin banyak basnyak wanitas islam buat anask ramai sampai satu bapa punya berpuluh anak bila sampai masa nya penduduk Malaysia dah capai 99% islam baru la cakap nak tubuh negara islam. Tu pun belum tentu lagi kerana ada jugak orang islam tak setuju tubuh negara islam kita tak leh paksa orang lain ikut kehendak kita. Manusia ni rambut sama hitam tapi hati tak sama tau. Tu la di katak demokrasi bukan DIA MAU DIKERASI…!!!

      • C4 says:

        apa kah suadara tidak yakin dengan kemampuan hukum islam dilaksanakan ????

        “sampai kiamat pun tak kan tertubuh negara islam” HATI2 dengan statement ini suadara ….. suadara sebagai orang islam jangan cakap macam tu …..

        nanti terbatal shadadah saudara ….. saudara pernah baca buku Said Hawa ” 20 perkara yang membatalkan shahadah ” ?????

    • zumazore says:

      SOALAN KO TU AKU DAH JAWAP KAT ATAS TU.. BACA BALIK…
      SENGAL PUNYA PAS..

  3. bluekang says:

    alahai C4 nampak betul kau ni baru je abis sekolah…ni lah penyokong yg buta tuli…cakap tak pakai otak…kalau PAS suruh makan tahik pun dia gerenti makan…

    • C4 says:

      aku suruh UMNo yang tubuhkan negara islam…..

      kenapa aku yang kau cakap tak sekolah …..

      mana dia negara islam UMNO ?????

      • entah apa2 says:

        siapa ko nak suruh UMNO ? kenapa tak suruh PAS ? sebab PAS sendiri pun dah tak mau melaksanakan negara Islam. Dulu buat draf negara islam di Kelantan .. tapi hampeh tak boleh pakai sebab PAS sendiri tidak tau dan tidak memahami apa itu negara islam .. jadi betul bluekang kata ko cakap tak pakai otak .. ko pi cium kaki Al-Juburi tu minta hidayah ..

        • C4 says:

          sebab UMNO yang menguasai kerajaan persekutuan ????

          Ok sekrang UMNo buat ….. jangan pakai draf dari PAS….

          nanti dituduh negara islam ala PAS…..

          • Mercury says:

            apa yang kamu mengarut ni?? Semuanya nak disalahkan UMNO. Apa yang PAS dah buat selama ini untuk memajukan negara?? Budaya PAS memang hanya tahu menuding jari pada orang lain seolah-olah mereka berada dipihak yang benar sentiasa. Dengan budaya ini PAS mahu menerajui Negara? Lupakan saja! What a shame!!

          • C4 says:

            apa pulak nya mengarut…..

            mintak UMNO menegakkan negara islam

          • tenno says:

            Bentuk bagaimana negara islam yg c4 ada dlm pikiran?

          • C4 says:

            alquran dan hadis kan ada ????

  4. Farid says:

    Eh…bukan Jebat dulu menderhaka kat Sultan Melaka kah??? So Jebat is a hero or villains??

    ‘entah apa2’ kata UMNO mempertahan kan Islam?? Islam apa?? Apa yg korang pasal Islam kalau hudud korang tak terima. Semalam Isteri ‘pemimpin Islam/BAKTI” kat Konsert Rossa di Tropicana. Buat apa kat mempertahan kan Islam kat situ??? Bila tanya Rossa pasal K Dayanti yg mengandung anak luar nikah, Rossa kata ” Itu hak privasi dia, manusia kadang2 melakukan khilaf…Tapi nilai lah karya seni dia bukan privasi dia…”.

    Penceramah kaki betina??? Kalau tak betul, wak kena jawab depan Azza wajalla nanti..and awk kena tanggung dgn dosa org yg memfitnah tu. Kalau tak betul lah….

    Anyway rasuah menyebabkan kos meningkat. Contoh Projek bernilai RM100 juta. Dapat kat ahli UMNO yg tak tau apa2. Senang saja dia sub kan kontrak tu kat penyokong dia…. Penyokong dia pun tak tau apa2, dan mereka akan terus-terusan sub kan. Setiap sub…ambik 5-15%. so towards the end, the guys yg actually buat krja construction tu..budgetnya ciput. spa yg tanggung beban akhir nya??? Rakyat lah jugakkk.

    Pas sentiasa memperjuangkan islam. Yg dok war-warkan tu ialah media UMNO dan Pemimpin2 UMNO yg jahat dan taku kalah PRU, nanti kalah rahsia tebukak. Pas bukan macam UMNO, Islam di mulut, tapi mereka sendiri yg menolak Islam. Malah dalam Mykmu, penyokong tegar UMNO sendiri mnolak hudud.

    Menganut Islam adalah SEPENUHNYA dan bukan Sebahagiannya, tapi UMNO only slectively accept part of it. Itu Konsep UMNO.

    • entah apa2 says:

      Kalau PAS bersungguh2, kenapa tak laksanakan hudud dinegeri2 jajahan? Nak perjuangankan negara islam pun sekerat jalan. Sebelum PRU12 kata nak hapuskan jualan arak, tapi bila menang diSelangor, rampas arak dah tu kena hantar balik. Macam menggalakkan lagi penjualan arak tu. Jadi PAS tidak ada pendirian langsung. Kejab gitu kejap gini. Tiada nilai ..

      • C4 says:

        mana boleh selagi kuasa pusat tidak dikuasai…..

        bukan ke mahataik cakap dulu….. sekiranya PAS laksanakan hudud ….

        dia nak buat MAGERAN ……..

        • entah apa2 says:

          Bila Dr M cakap begitu ? Buktikan .. ada 4 saksi tak ?

          • C4 says:

            kau rujuk lah sendiri …..

          • C4 says:

            aku nak jawapan kenapa UMNo tak buat negara islam ????

          • entah apa2 says:

            kalau ko nak jawapan .. aku pun nak jawapan kenapa PAS tak laksanakan negara islam kat negeri2 yang dikuasai ? Dah berpuluh tahun kat Kelantan .. yang aku nampak makin banyak patung Budha ada lah .. mesjid pun PAS tak bina ..

          • C4 says:

            aku aku boleh menyatakan PAS gagal…. melaksanakan nya …

            dan aku mahu UMNO yg melaksanakannya ….

          • Farid says:

            Entah apa ni bukan di kalangan org berimankah,…cuba menyindir 4 saksi hukum hudud yg di tentukan Allah??

            Saya yakin ‘entah apa2’ no seorg marhein yg bukan professional. Sebab dia tah tau on how constitution/bill in Malaysia is enacted..

            No 1 ialah kjaan Pusat/ Federal Government. Kalau PAS kat Kelantan uat, sure masuk Mahkamah kerana menyalahi undang Federal.

            Ada paham???

            So ia adalah tanggungjawab kjaan pemerintah.

          • entah apa2 says:

            adakah minta 4 saksi dikatakan menyindir hukum hudud yg ditentukan Allah ? Jadi ramailah ahli PAS yang selama ni menyindir hukum hudud bila minta 4 saksi dalam kes al-juburi ???

          • C4 says:

            kau tidak menjawap soalan yang kau kemukakan ….

          • C4 says:

            saudara entah apa2 ….berhati2 sikit bila bercakap tentang hukum allah ni…..

            nanti tergelincir akidah kau …… aku cuma memberi tahu sahaja ……

        • entah apa2 says:

          adakah minta 4 saksi dikatakan menyindir hukum hudud yg ditentukan Allah ? Jadi ramailah ahli PAS yang selama ni menyindir hukum hudud bila minta 4 saksi dalam kes al-juburi ???
          dibahagian mana statement aku yang membolehkan akidah tergelincir .. aku tak pandai ugama .. tolong tunjukkan ..

          • C4 says:

            bertanya dan belajar lah dengan mana2 ustaz tempat saudara … dan bab perkara2 yang membatalkan shahadah ..

          • bujuk says:

            Saudara entah apa2, kalau minta 4 saksi dalam kes zina/liwat itu perintah Allah, tapi kalau semua benda kau mintak 4 saksi tu namanya permainkan hukum Allah. Permainkan hukum Allah itulah yang boleh menggelincirkan iman kau. Tolong rujuk ustaz2 untuk maklumat lanjut.

    • jebat says:

      jebat sekarang dah insaf.. Dulu aku barua pas ngan pkr aljuburi tp aku diperbodohkan ngan prinsip diorang.. Skrg aku nak bela nasib agama dan bangsa aku. Aku tak nak bersubahat dan menderhaka kpd melayu lagi. Aku tak nak bersubahat dengan aljuburi.. Aku insaf.. Wa..wa..wa.. Aku insaf.. Aku nangis ni.. Wa..wa..

      • C4 says:

        untuk makluman kau, aku bukan penyokong tegar Anwar …..

        dari dulu, kini dan selama2nya …….

        cuma aku menetang cara UMNO menjatuhkan dia sahaja …..

        aku tak mahu menderhaka kepada agama aku sendiri …..

        biar lah aku dikatakan menderhaka pada melayu ke sultan ke, negara ke ….

        itu lah satu2 agama yang menyelamatkan aku , UMNO, Melayu, Sultan Melayu tidak menyelamatkan aku di akhirat nanti …..

        • Gen2Felda says:

          umno tak jatuhkan mat jubo..

          mat jubo sendiri jatuh bila terlibat banyak salah laku moral..

          nape buduh sangat ko nih…rajin buat posting,tapi semua menunjukkan lebih banyak kebuduhan ko tu…Salah ke buang benda yg.kotor?

          • bujuk says:

            Semua orang tau TunM singkirkan Anwar takut Anwar lawan dia. Buktinya tanya Zahid Hamidi yang bawa isu KRONI dalam pemilihan UMNO masa tu… TunM dah tergugat dan Zahid walaupun ketua pemuda tidak diberi jawatan k’jaan. Macam KJ sekarang….
            Disebabkan Anwar tiada rasuah untuk dituduh maka TunM adakan cerita untuk yakinkan rakyat supaya tolak Anwar. Mula2 reka cerita talibarut barat dan pengkianat, tapi bila UMI jumpa dia terus tukar cerita jadi lewat.. tapi org. kampong marah sebab Anwar rajin dan berkarisma, takan lewat kerja pun TunM nak buang… maka disebarkan seluruh media terangkan apakah liwat yang sebenarnya. Itu semua sejarah….

    • jebat says:

      farid..betul dulu aku ni penderhaka kpd amanat sultan melayu agar bersatu bersama muslim dan melayu.. Aku jadi barua pas ngan pkr tukang pasang bendera, tukang sorak bila anwar dibicara.. Aku insaf sekarang menyokong aljuburi.. Aku insaf..waa..waa.. Aku nangis ni.. Wa..wa.. Aku takkan menderhaka lagi..waa..waa..

  5. C4 says:

    aku hairan dengan sikap penyokong2 UMNO …… dibangkitkan isu negara islam …..

    sudah mengelupor ….. menuduh PAS tak laksana negara islam…..

    ok PAS gagal menlaksanakan negara Islam….. bagaimana UMNO?????

    ya aku setuju …..tapi mana negara islam yang UMNO nak tubuhkan mengikut alquran dan hadis ?????

    • Gen2Felda says:

      seluruh dunia MENGIKTIRAF negara ini negara islam..

      cuba senaraikan benda yg.buat ko claim negara ni bukan negara islam?

    • Zahir says:

      bodoh C4….byk negara luar dok puji Malaysia sebagai negara Islam contoh….

      spin jgn tak spin C4 oooii….

      • C4 says:

        apakah pujian itu sudak cukup mengatakan malaysia negara islam ….?????

        “Malaysia sebagai negara Islam contoh….” ????????

        jangan buat orang ramai gelak lah …..

  6. C4 says:

    sepatutnya orang2 UMNO bila nak tubuhkan negara islam mengikut alquran dan sunnah …..

    seronok dan bersyukur …… tapi sebalik nya ….. hairan aku ….. tapi mengaku orang islam ?????

    • Gen2Felda says:

      negara nih dah pon negara islam…ko je yg.butaaa…

      Cuba ko sebut Al-Quran dan Sunnah yg.pas buat kat kelantan?
      mencaci mencarut dalam ceramah sunnah rasul ka?
      menolak ukhuwah islamiah tu sunnah rasul mana?
      maksiat kat kota bahru pun masih berterusan,,apa wally selipor buat?
      memerangi sesama islam tu anjuran islam ka?

      • C4 says:

        “negara nih dah pon negara islam’?????

        terangkan ???? kau tak mencaci mencarut ke???

        sapa yang menolak ukhuwah islamiah ???

        memerangi sesama islam tu anjuran islam ka? sapa yang pi bunuh Ibrahim Libya tu???

        • Gen2Felda says:

          IBRAHIM LIBYA TU RAKYAT BIASA ATAU ORANG.YG.MENGHASUT RAKYAT BANGUN MENENTANG KERAJAAN?

          POLIS TERUS TEMBAK DIA ATAU BERUNDING DULU SUPAYA DIA SERAH DIRI?

    • jebat says:

      c4 ko suruh org ikutt alquran dan hadis.. Tp aku tengok ko duk maki hamun selamba je.. Dimana kesabaran ko..

  7. C4 says:

    Itu lah sebab nya aku ingatkan kepada penyokong2 UMNO ….

    Supaya makan makanan yang halal2 …. Allah sendiri dah sebut dalam Alquran….

    bila kita makan makanan yang haram dari sumber2 seperti rasuah, …. dari duit2 haram…

    kemudian disumbat kat ke mulut anak bini kita….umpama menyumbat api neraka ….

    Apa kesan makan duit haram ini ???….. Hati kita jadi hitam dari cahaya allah …. .

    hati kita tertutup dari iman dan islam…. Hitam kerana makanan yang kita makan dari sumber yang haram….. kita tak nampak segala kebenaran islam ….

    Kita bagi anak dan isteri kita makan dari sumber yang haram …. Umpama memasukkan api neraka ke dalam perut isteri dan anak kita ……..

    ditutup dengan cahaya islam , sukar menerima kebenaran …percaya dengan benda 2 karut marut dan khurafat ….. percaya dengan fitnah ….menentang penubuhan Negara islam…

    Mungkin kita nampak anak2 pemimpin UMNO Berjaya dalam pelajaran …. Sebab mereka banyak duit hantar anak ke oversea….. tapi bagaimana akhlak dan moral anak2 mereka ????

    Ini adalah contoh apabila kita beri makana anak2 dan bini kita dengan duit haram….

    Bila kita sebut soal Islam maka dikaitan kan dengan hokum hudud…. Pemimpin UMNO takut dengan hokum hudud…. Sebab yang banyak melakukan sesalahan hudud adalah pemimpin UMNO….. mereka takut tangan mereka di potong …. Sebab mencuri duit rakyat…..

    pemimpin UMNO takut kena rejam sampai mati ….. sebab mereka yang banyak melakukan zina….

    Itu lah hakikat yang berlaku sekarang ?????

    • Farid says:

      Itu kes Norrita, Kes Thamby kat Melaka, Menteri yg kena tangkap kat PD Khalwat, Menteri dgnAmah, Menteri yg raba bontot kat hotel Hilton/Ler Meridien, menteri yg kes judi tu dan macam2 lagi..

    • entah apa2 says:

      agaknya sekolah PAS membayar gaji tenaga pengajar dari sumber yang C4 cakapkan ni. Sebab tu di Perlis ada anak yatim yang meninggal disebabkan kesan yang C4 katakan. Boleh menyiksa mendera anak yatim sampai mati tanpa belas kasihan. Buat kali pertama aku setuju ngan C4 .. PAS hampeh .. take beer take beer ..

      • C4 says:

        cerita anak yatim mati tu aku tak tahu cerita sebenar nya …..

        aku tak berani nak komen ……. kejadian tu… berkebetulan pulak sekolah PAS…

        apa lagi lah kau hentam aku …… kalau kejadian itu berlaku kat sekolah BN ….

        apa komen kau ????

        • entah apa2 says:

          komen aku mudah aje .. itu semua ketentuan Ilahi .. jadi kalau nak buat ulasan buat pada asas kebenaran atau kebathilan atas perkara yang berlaku. bukan kebenaran dari sebelah pihak sahaja. Dalam UMNO ada rasuah dalam PAS pun sama. Dalam UMNO ada kebathilan dalam PAS pun sama .. jadi tegakkan kebenaran yang hakiki ..kerana Islam datang dari Allah bukan dari parti politik ..tiada islam PAS tiada islam UMNO ..

          • C4 says:

            terima kasih …. mari sama2 kita tegak kan negara islam …

          • abgsudin says:

            silap tu negara berkebajikan, negara Islam takdak dalam al-Quran

          • Gen2Felda says:

            C4….pas dah umum tak buat negara islam..
            pas dah buat statment tak buat hudud..

            ko tunggu apa lagi? pi lah joint pGayR atau dapigs kalau ko rasa umno tolak islam walau setahun umno bina 860 masjid seluruh negara.

    • jebat says:

      c4 ko pun tak jawab lagi soalan aku.. Kenapa selangor tak laksanakan syiar islam.. Bukan aku suruh buat hudud lagi tapi perintah la cara islam.. Kerajaan persekutuan tak ada kuasa nak menghalang.. Jangan perbaharui lagi lesen2 rumah urut, premis jualan arak, konsert2 pun jgn benarkan.. Ko jawab soalan aku ni dulu.. Buat negeri dulu baru buat untuk negara.. Kalau berjaya aku sokong pas.. Klu tak aku sumbat pas pis pus tu dlm lubang taik..

      • C4 says:

        dah aku jawap …. kuasa politik kat kerajaan pusat lah…… sekarang samada kerajaan pusat nak buat atau tidak jea ……

        kenapa kerajaan pusat tak nak buat ???? atau lebih tepat lagi kerajaan UMNO…

        • entah apa2 says:

          lesen2 rumah urut dan kedai2 jualan arak diluluskan oleh kerajaan tempatan bawah kerajaan negeri selangor. bukan kerajaan pusat. sepatutnya negeri selangor terutamanya exco2 PAS dah boleh hentikan perkara2 ini.

        • raplahjingaa says:

          he..he kau jawab la soalan si Jebat tu….yang kau spin merata alam tu apahal ?

        • Gen2Felda says:

          buat demonstrasi bantah konsert MTV wave kat I-City pon pas selangor tak mampu…sekadar bersuara bantah tapi sembunyi belakang ronie liew buat apa?

  8. entah apa2 says:

    C4 kata
    “Supaya makan makanan yang halal2 …. Allah sendiri dah sebut dalam Alquran….
    bila kita makan makanan yang haram dari sumber2 seperti rasuah, …. dari duit2 haram…
    kemudian disumbat kat ke mulut anak bini kita….umpama menyumbat api neraka ….
    Apa kesan makan duit haram ini ???….. Hati kita jadi hitam dari cahaya allah …. .
    hati kita tertutup dari iman dan islam…. Hitam kerana makanan yang kita makan dari sumber yang haram….. kita tak nampak segala kebenaran islam ….
    Kita bagi anak dan isteri kita makan dari sumber yang haram …. Umpama memasukkan api neraka ke dalam perut isteri dan anak kita ……..”

    Hati jadi hitam dari cahaya Allah .. sehingga anak yatim pun dibelasah .. hasil makan gaji dari sumber duit haram .. kah kah kah

    • C4 says:

      tu satu kes ….. lebih banyak kes pemimpin UMNO makan duit haram

      • entah apa2 says:

        sekurangnya ko mengaku yang orang PAS pun makan duit haram .. kah kah tapi hakikatnya ianya boleh terjadi kepada sesiapa aje .. ko kata orang UMNO .. orang UMNO kata orang PAS .. jadi sama jer la. Kedua2nya pun buat perkara yang sama. Jadi bila ko nak melalak .. biarlah adil .. tegur semua yang buat kesalahan bukan pada kepartian ..

  9. C4 says:

    mana dia draf atau dokumen negara islam yang dibuat oleh UMNO ????

    mungkin ketua bahagian UMNO kat sini boleh bagi kat aku ????

  10. Zuli says:

    Saya dah MELUAT dgn pemimpin dan penyokong PAS…tak habis2 dgn NEGARA ISLAM, NEGARA ISLAM, NEGARA ISLAM, NEGARA ISLAM.
    Kalau dah tak suka duduk di Malaysia sebab tak kusyuk sembahyang, tak dapat pahala byk, tak boleh beribadat, tak cukup makan, tak cukup minum, tak dapat kawin ramai, tak dapat itu tak dapat ini, TAK CUKUP ITU, TAK CUKUP INI…

    SAYA SYORKAN C4 AND THE GANG ANGKAT KAKI SERAH IC DAN NYAH DARI SINI BUMI BERTUAH….KORANG PUNYA OTAK MANYAK GILA, ITU SAMA TONG SAMPAH, CAKAP DGN HANGPA TAK BOLEH GUNA BAHASA ILMIAH, LAYAK GUNA BAHASA SAMPAH.

    SO PACK YOU BAG, AND GET OUT.

    BAGI AKU SELURUH MASYARAKAT ISLAM MALAYSIA SEMAKIN PUNAH DISEBABKAN RAMAI PENGIKUT SAMPAH YANG TAK BEROTAK MENYOKONG SECARA MEMBABI BUTA PEMIMPIN2 SAMPAHSEPERTI ANWAR, BILIK 121, MR. BEAN, MR BESI, WALI SELIPAR, DAN SEKUTU…AKU SEMAKIN MENYAMPAH…

    • C4 says:

      salam saudara jangan cakap macam tu …..nanti tergelincir akidah suadara ……

      bumi Malaysia ni Allah yang punya …… bukan UMNO bukan PAS….

      kita sebagai hamba Allah sepatutnya menegakkan hukum allah dibumi dia …..

      kalau saudara tak suka dengan hukum Allah ….. saudara boleh cari tuhan selain dia …..

      dan juga bumi lain….untuk saudara tinggal …. jangan tinggal dibumi allah ini…..

      • Zuli says:

        HANG DOK PERSOAL AKU JAGA AKIDAH,
        ANWAR MCM MANA?
        HAJI BESI MCM MANA?
        WALI SELIPAR PULAK?
        MR. BEAN LAGI LA?
        HANG PULAK AKIDAH OK KA?

        HANG NAK JAGA ISLAM, TAPI DOK PAKAT DGN KAFIR KIT SIANG, KARPAL, DAN SEKUTU..AKIDAH APA NAMANYA

      • Zuli says:

        SI BODOH PIANG,

        CUBA BAGI TAU AKU SEMUA HUKUM ALLAH

        • C4 says:

          baca alquran dan hadis ….. semua nya disitu ….

          • abgsudin says:

            yang takdak hanya negara Islam

          • C4 says:

            memang dalam alquran tak definasi daulah islamiah …

            ada kah dengan tak ada definasi itu maka tak payah buat negara islam????

          • abgsudin says:

            tak payahla kot…dah takdak sebut..even yang disebut pun ada kelonggaran dalam keadaan tertentu macam hudud, boleh ditangguhkan pelaksanaannya kalau ekonomi tak cantik, ini hadi yang cakap nih

          • C4 says:

            ya betul ekonomi tak cantik ….. tapi yang banyak buat kesalahan hudud sapa ????? ada kah dengan mencuri pisang sebiji dah dipotong tangan nya ???? adakah hukum islam itu sekejam demikian ???

            kalau sesaorang itu mencuri ..kenapa dia mencuri ??? apa yang dia tak cukup …… kalau dia makan tak cukup, maka tanggong jawap pemerintah lah untuk memberikan makanan, pakaian dan tempat tinggal yg cukup….

            dah cukup masih lagi mencuri ….. maka potong lah tanggan nya ……

            dah kaya raya macam pemimpin UMNO …. rumah besar, bini besar, kereta besar ……segala2 nya beso

            masih lagi mencuri duit rakyat dengan rasuah ….. wajar dipotong tangan nya …….

  11. Farid says:

    C4 confirm kuran Iman dan kurang Knowledge Agama – dia adalah melayu sejati:
    i. Menyenda hukum 4 saksi – dalam bentuk lain2 seolah2 menyindir
    ii. menyenda2 bila kita bertakbir, membesarkan nama Ilahi…dia jokingly sebu ‘take bee..take beer..”..dia tahu tak limit kita nak menyindir….???
    iii. Dia mnagtakan konsep rasuah yg berlaku dalam Umno sama dgn PAS. Bagi kita PR, kita tak jamin ada rasuah dalam PR, cuma kalau siapa yg bersalah dalam rasuah, kita ambik tindakan, dan bukan lagi diagung2 akug kan dan dimuliakan seperti dalam UNMO

    • C4 says:

      saudara farid …. mereka tu masih tidak faham …. mari kita bantu mereka …..

      kesian saya tengok mereka ….. mereka perlu kepada bantuan …..

    • C4 says:

      tolong bagi tahu kat dia …… kalau nak bertakbir tu biar lah elok2…..

      jangan ejek2 takbir tu dengan “take beer” ….. “take beer”……

      kesian dengan puak2 UMNO ni ….. Najib tak ajar ke ????

      kepada penyokong UMNO jangan mengejek2 agama islam ….

      • abgsudin says:

        takbir apa lagi dah? perjuang negara berkebajikan kena takbir ka?

      • Gen2Felda says:

        yg.selalu memainkan takbir adalah pas..
        yg.selalu salah guna nama Allah maha suci adalah pas..

        kalau anda selalu pergi ceramah pas,anda akan biasa dengan setiap maki hamun dan ejek kan di sahut dengan takbir menyebut nama Allah maha suci…C4 dan Farid berani menafikannya?

        • C4 says:

          macam mana yang dikatakan “yg.selalu salah guna nama Allah maha suci adalah pas”

          cuba terangkan ????

          • Gen2Felda says:

            MASA CERAMAH PAS KAU TIDOR KE? TAK RASA BERSALAH KE SETIAP KALI MEMAKI ORANG DISAMBUT TAKBIR DENGAN NAMA ALLAH?

            Kalimah Allah pon pas tak dapat pertahankan ..Kini kristian sarawak dah berani buat risalah kristian guna bahasa melayu dan mengggunakan kalimah Allah…Di gereja tiap ahad kini dah berekumandang demi Allah tuhan bapa, demi allah tuhan anak dan demi allah roh yg.kudus…

            jasa sape tuh?

  12. Farid says:

    Hari ni kita tgk org macam K Toyo masih dimulia2 kan oleh UMNO. Kat Mykmu pun tagged kat blog dia.

    Aku tingin nak tau, backround entah apa2 ni..dia mesti melayu yg suka budaya2 menari, karaoke, sembah2 pemimpin Umno kat kg dia. Dia memang outdated!

    Syabas!

  13. Zuli says:

    C4 SIBODOH PIANG DOK TANYA UMNO MANA DRAF NEGARA ISLAM, MANA DRAF, MANA DRAF, SHITTTTT…..UMNO TAK PENAH JUAL, LELONG AGAMA ISLAM SEBAGAIMANA PAS, SO WHAT IS THE POINT YOU ASK THE DRAFT FROM UMNO?….LA NI HANG TANYA HAJI BESI, DRAF NEGARA ISLAM PAS LETAK KAT MANA LA NI?

    • C4 says:

      soalan nya mudah jea en zuli …. kalau PAS dikatakan gagal melaksanakan hukum hudud dan negara islam …… bagaimana dengan UMNO kenapa tak buat ????

      • Zuli says:

        SI BANGANG, TOLONG LA STOP SOALAN BODOH, KALAU AKU JAWAB BUAT SAKIT HATI SAJA….SEBAB HANG MEMANG BODOH, TAK BACA BYK NI, DOK BACA HARAKAH KOT SEJAK DITADIKA….

        • C4 says:

          saudara ini bukan soalan bodo …… tapi persoalan agama dan negara….

          tak payah baca harakah pun …… orang tahu bertapa penting nya menegakan negara islam …….

          • Zuli says:

            ADA KA SAYA KATA TAK PENTING…TOLONG CARI SAT KAT MANA…TAPI MCM MANA NEGARA ISLAM TU,
            TOLONG BAGI CONTOH NEGARA ISLAM TERHEBAT DIDUNIA NI

          • C4 says:

            adakah dengan tak ada nya negara islam terhebat didunia ….sekarang ni …..

            boleh melepaskan tanggong jawap kita untuk menegakkan negara islam????

          • C4 says:

            SAUDARA ZULI TENGOK BALIK APA YG SAUDARA TULIS……….

            Saya dah MELUAT dgn pemimpin dan penyokong PAS…tak habis2 dgn NEGARA ISLAM, NEGARA ISLAM, NEGARA ISLAM, NEGARA ISLAM.
            Kalau dah tak suka duduk di Malaysia sebab tak kusyuk sembahyang, tak dapat pahala byk, tak boleh beribadat, tak cukup makan, tak cukup minum, tak dapat kawin ramai, tak dapat itu tak dapat ini, TAK CUKUP ITU, TAK CUKUP INI…

            SAYA SYORKAN C4 AND THE GANG ANGKAT KAKI SERAH IC DAN NYAH DARI SINI BUMI BERTUAH….KORANG PUNYA OTAK MANYAK GILA, ITU SAMA TONG SAMPAH, CAKAP DGN HANGPA TAK BOLEH GUNA BAHASA ILMIAH, LAYAK GUNA BAHASA SAMPAH.

            SO PACK YOU BAG, AND GET OUT.

            BAGI AKU SELURUH MASYARAKAT ISLAM MALAYSIA SEMAKIN PUNAH DISEBABKAN RAMAI PENGIKUT SAMPAH YANG TAK BEROTAK MENYOKONG SECARA MEMBABI BUTA PEMIMPIN2 SAMPAHSEPERTI ANWAR, BILIK 121, MR. BEAN, MR BESI, WALI SELIPAR, DAN SEKUTU…AKU SEMAKIN MENYAMPAH…

          • Gen2Felda says:

            C4..pernah dengar ‘tak pandai menari disalahkan lantai tak rata’?

            pas parti pojaan hati ko tak buat negara islam sedangkan pas berjanji nak buat tapi ko serang umno..Amanat hj.hadi yg.menyebabkan berlaku peristiwa memali akibat dari percaya umno menolak islam tu apa kes? tak sia2 ka mati mereka yg.nak negara islam tetapi kini pas kata tak ade dalam Quran?

            Apa yg.tak islam nya negara ini?

    • C4 says:

      isu yang kita bincangkan ada isu pelaksanaan negara islam …..

      bukan isu jual atau lelong agama ….. so where is the deraft from UMNO to form the islamic state as per alquran and hadis ….?????

      • abgsudin says:

        ada ka negara negara Islam dalam al-Quran?

        • C4 says:

          dalam alquran tidak ada definasi tepat apa itu daulah islamiah …..

          tapi apa kah kita boleh melepaskan tanggong jawap kita dari mendirikan negara islam????

          • abgsudin says:

            kau patut soal ni pada hadi sebab PAS dok sibuk perjuang dulu, alih sekarang dah buang pulak dah…kau tanya aku buat apa?

    • C4 says:

      sekurang2nya haji besi dah buat draft….. Negara Islam….

      tapi Tuan Guru Haji Najib …. tak tunjuk pun dokumen negara islam dia ….

  14. Zuli says:

    WAHAI FARID, SEBURUK2 KHIR TOYO, DIA TAK MAIN JUBOQ MCM TAUKE HANGPA

    • entah apa2 says:

      Farid, Tauke hang telah disabitkan kesalahan dalam kes liwat 1 .. tu pun hang masih nak agungkan ke ? Kata tak agungkan pemimpin ..

      • C4 says:

        balik2 dok cerita anwar …… isu sekarang islamic state ????

        cuba kau tengok tajuk ” Hipkorasi PAS: Negara Islam Dalam Kenangan”

    • Farid says:

      Tahniah…Fitnah UMNO sudah menjadi. Skg ni semua org percaya Anwar main Jubor. Dulu aku org kuat UMNO lah. aku lah dulu UMNO no wahid kat kg (slepas grad la), tapi bila dah pandai, aku tgk balik betapa lintang pukang nya kes ni.

      So…kesimpulan dia memang strategy UMNO nak sumbat Anwar masuk jail pun….Korang tak nak tau ke kes Norrita tu (korang ingat kagi tak?) Menteri UMNO mana yg terlibat yer…? Dah lepas menteri tu…

      • C4 says:

        salah seorang menteri tu pun dah mampus ……

        • abgsudin says:

          semua orang akan mampus, tak kira menteri ka apa…yang penting, sebelum masa itu sampai, jangan menipu orang hidup-hidup, kejap negara Islam, kejap takdak dalam al-Quran, kejap negara berkebajikan

          • C4 says:

            ta ada kejap2 …… kita mahukan negara islam ….

            bila UMNO nak buat ????

          • abgsudin says:

            kejap-kejap tu aku rujuk pada PAS yang mana memang sekarang dah negara berkebajikan, dulu negara Islam..apa UMNO masuk dalam ini gambar pulak, UMNO yang janji ka?

            Dokumen negara Islam tahun 2003 sapa buat, UMNO ka PAS?

      • Gen2Felda says:

        anuar dah ada video..
        dah berapa orang sumpah laknat berkaitan nuar..
        DNA tak nak bagi..Polygraf tak mahu jalani…
        saman eskay tak mahu…Semua menunjukkan nuat salah..

        Norita? ada bukti? ada video? ada saksi?

  15. MenantuOrgFelda says:

    anwar ibrhaim memang berkaitan sebab kerana anwar ibrahimlah PAS tukar kiblat dari islam ke negara berkebajikan…

    • C4 says:

      tak usah kita putar belit kan isu ini …….. negara islam lah…negara berkebajikan lah…

      jangan lah kan sesiapa ….. lagi ……

      tekad kan usaha untuk menubuhkan negara Islam …… UMNO mempunyai kuasa sekarang ..

      tubuhkan negara islam mengikut alquran dan habis …..

      • hutan_batu says:

        ko demo la kt pas..belum pun mng pru lg dh awal2 klh dgn dap
        mcm mana pasa nk tubuh negara islam..

      • raplahjingaa says:

        Laaa,,,,siapa yang menghalang hang solat kat negara ni ? Adaka adun UMNO mana – mana yang paksa hang minum arak ? Kerajaan tak bagi hang passport nak menunaikan haji ke ? Menteri UMNO tak bagi hang puasa ka ?

        Hush hang……apa yang tak Islam pasal negara ni ? hudud ? laaa….kan aji hadi kata itu cuma 0.0001% drp Islam….hang ni

  16. C4 says:

    secara ikhlas dan jujur aku sebagai penyokong PAS…

    bahawa PAS gagal melaksanakan hukum hudud dan negara islam…..

    denagn itu aku mohon supaya UMNO yang dedang berkuasa melaksanakan hukum hudud dan negara islam….. dengan secepat mungkin…..

    mengikut alquran dan hadis ……

    • raplahjingaa says:

      Aku suka tengok semangat hang….tapi kesian PAS sendiri dah mengkianati hang….la ni mana hanag nak mengadu nasib…..??? kalau hang tanya orang Islam yang beriman…semuanya mahukan sebuah negara Islam….tak caya hang pi tanya tengok. Kita bermula lah dengan langkah pertama dulu penyatuan orang melayu…kemudian kedua…dan seterusnya….insyaalah satu hari nanti bila semua orang melayu/islam dah bersatu menguasai 100% negara ni….masa tu isyaallah undang-undang Islam akan tertegak di bumi ini.

      Tapi…langkah pertama kita dah di sabotaj oleh si tua mursamdol tu……la ni apa kita nak buat ??

      • Farid says:

        Negara Islam maksudnya laksanakan dasar Islam. Bukan macam konsep UMNO, negara Islam ada perarakan Maulid, buat masjid byk2.

        La ni apa nak buat?? la ni kita tentang UMNO jer…tarbiah mereka…sedarkan apa itu Islam yg sebenar.

        • abgsudin says:

          hang dah tgk belum dokumen negara Islam tu Farid? dalam tu ada sebut pasal hudud semua..anyway, semua pun dah jadi sejarah pasal negara Islam takda dalam al-Quran (kata hadi) yang ada hanya negara kebajikan

        • raplahjingaa says:

          he..he..lepas hang tentang UMNO pas tu apa hang nak buat ? hang nak tentang aji adi pulak ?….hush farid ! hang ni cakap sebijik macam mursamdol tu…..hang ni dah minum air selipar di ka apa….he..he

        • raplahjingaa says:

          cheh !! DAP tentang perayaan perayaan maulud kat penang….tiba-tiba hangpa pun menentang perayaan maulud…..

          kerajaan buat masjid….hangpa kata, buat apa buat masjid…kita buat masjid tu supaya orang macam hang boleh bersunyi-sunyian di rumah Allah munajatkan diri…..tak payah lah lagi dok solat didepan club DAP…. pas tu mengadap Qiblat entah mana-mana……apalaaa

        • matahati says:

          apa la lu Farid…kutuk UMNO buat masjid banyak-banyak TAPI tengok sape yg dgn muka tak malunya conquer masjid2 yg UMNO bina tadi?……….PAS jugak.

          • C4 says:

            bukan UMNO yang buat masjid ….. cuma nya pemimpin UMNO diamanahkan untuk membuat masjid….

            masjid yang dibuat itu adalah dari duit rakyat …. tak kira dari UMNO atau PAS……

            soal tak malu tu tak timbul….. kalau masjid tu hanya diajar bab taharah sahaja ….. tu sebab ilmu kita tak kemana…..

            dah tua beranak dan bercucu masih lagi ….tak habis dengan bab taharah ….. tu sebab kita lupa dengan bab negara islam

          • abgsudin says:

            kalau PAS buat pun atas duit rakyat jugak, takde mana nik aziz nak keluar duit poket sendiri untuk bina masjid di merata negara…

            tapi UMNO guna duit rakyat untuk bina masjid, oklah tu..

          • C4 says:

            jadi kau jangan cakap masjid tu UMNo yang buat ….

      • C4 says:

        orang melayu akan bersatu di bawah panji2 Islam….

        UMNO kena tegakkkan negara islam dulu ….

  17. 3036 says:

    1. PAS sudah sanggup mematikan perjuangan mendirikan sebuah Islamic Country.

    2. Ini tidak ada bukti lain selain membuktikan bahawa cengkaman DAP sudah lengkap bukan sahaja keatas PKR, malah kini keatas PAS juga.. (Well done LGE & Karpal) kesian orang PAS~ haha

    3. Lepas ni ramai laa ahli PAS keluar parti.. pastu join laa parti mana-mana. Hakikatnya mereka actually menyukai UMNO, tapi sbb ego punye pasal, nak masuk UMNO malu pulak kan.. habis tinggi pun masuk parti BEBAS ataupun bukak parti baru. Penyokong PAS hanya tidak mahu penguasaan UMNO dalam PRU13 nanti.

    4. Tetapi mereka juga tidak mahu si Pembontot menerajui Msia.. mulot jek cakap sokong Nuar, tapi hakikatnya tak nak.. Kalau Kak Wan jadi PM pun, ianya masih lagi berada dalam cengkaman Nuar.. Izzah pulak memang tak laa kan.. PAS mane nak be-ketuakan golongan wanita!! haha

  18. mohamad says:

    bila kerajaan nak tubuh negara islam….lama dah malaysia di tuboh negara islam,kita org islam keliru dan di ganggu oleh pas,kononnya nak negara islam…merekalah punca perpecahan orang islam…..cukuplah kepala satu..jangan kerana ada agenda kita semua tergadai….fahamilah hai orang yg mementingkan diri,contoh dah banyak..bila pemimpin rakus dan tamak…bangsanya dan agama serta maruah tergadai,,,,,ampunilah dosa hamba mu ini Ya ALLAH

    • C4 says:

      ada kah dengan mebawa ajenda negara islam …..

      PAS dituduh sebagai punca perpecahan orang islam ????

      Nabi membawa islam dekat masyarakta arab dulu pun dituduh sebagai punca perpecahan belah ?????

  19. Maharaja Lawak Malaysia says:

    Baik UMNO mahu pun PAS peranginya sama sahaja, Melayu macam kamu diatas semua memang tak membantu orang Melayu Islam dan bumiputera di Malaysia.Asyik nak bergaduh, memaki hamun, tuduh menuduh satu sama lain……akhirnya orang Melayu juga yang rugi.Cuba kita beri pendapat yang terbaik untuk menjaga kepentingan orang Islam di Malaysia, alangkah baik dari cakap-cakap politik kosong. Kita jangan jadi orang Melayu bodoh sepanjang zaman…….bangsa lain yang ambil kesempatan, tenguk Melayu di Singapura….apa dah jadi ? Nak kebumi mayat pun susah……inikan nak meneruskan hidup.

    • C4 says:

      memang itu lah yang kita hendak …………..memberi pendapat yang terbaik untuk menjaga kepentingan orang Islam di Malaysia,……

      tapi apa yang berlaku ????? bila kita cakap pemimpin melayu jual tanah kat singapura .. marah pulak … bila kita cakap soal pembaziran pemimpin UMNO marah …..

      • abgsudin says:

        pembaziran pemimpin UMNO? ada video? 4 saksi?

        • C4 says:

          tu lah tuhan bagi kepal otak untuk fikir ………

          jangan guna kepala lutut untuk berfikir …….

          bila kepala lutut digunakan untuk berfikir …..

          apa yang najib dan rosmah kencing …kau orang minum …..

  20. RAJA KONGKIAK says:

    NAK TUNGGU TENGOK LAMBANG…Roket DAP belah BULAN PAS..heheheh lepastuhh…BUTA SEBELAH MATA heheheh …..takat tuhhh laaaa saja kita boleh kata..

    • C4 says:

      soalan aku masih belum dijawap …..

      BILA UMNO NAK BUAT NEGARA ISLAM IKUT ALQURAN DAN SUNNAH ?????

      • C4 says:

        cuma satu soalan yang ingin aku tanya dari puak2 UMNO kat sini….

        kenapa puak 2 UMNO tak suka sangat dengan negara islam????

        • matahati says:

          apa kata tuan C4 & seluruh “ulamak” PAS mai la masuk UMNO dan tubuhkan negara Islam tu…amacam ada brani? kita bina semula bersama-sama Malaysia ni…duduk dalam PAS tu dapat apa? cakap je lebih habuk pun tadak…

        • matahati says:

          Pada pendapat sepuluh sen saya…tak perlu la kita melalak-lalak menuduh sesama sendiri org tu tak Islam, org ni tak Islam tapi dalam masa yg sama tak pernah mengeluarkan buah fikiran utk memantapkan lagi akidah org Islam di M’sia ni.

          Nak cari salah memang banyak…tapi bila ada kebaikan tak pula disebut, diam membisu seribu bahasa.

          Pada saya syiar Islam di M”sia ni sudah berada pada landasan yg betul berbanding pada tahun 60an & 70an dahulu, apa yg perlu sekarang ini adalah kita sama-sama bergabung dan membuat penambahbaikan agar Islam dibumi M’sai ini menjadi lebih mantap dan dihormati oleh bukan Islam.

          Cukup-cukup la tu berbalah sesama sendiri…kalau tak malu pada Allah malu la pada anak-anak yg semakin membesar dan akan mengantikan kita dibumi bertuah ini.

          Allahuakbar…

          • C4 says:

            saya setuju dengan pandangan saudara tu ….

            oleh itu sama-sama lah kita menegakkan negara islam tulen yang mengikut alquran dan sunnah …..

            apakah kalau kita ikut alquran dan sunnah bagi menegakkan negara islam sebagai penambahbaikan ????

            agar Islam dibumi M’sai ini menjadi lebih mantap dan dihormati oleh bukan Islam.

          • C4 says:

            terima kasih tuan bertakbir dengan betul????

            Allahuakhbar …….

          • matahati says:

            Jadi persoalan yg utama sekarang ini…BAGAIMANA?

            Itu sebab PAS dan UMNO kena bergabung, kerna PAS menguasai masjid dan surau dan UMNO menguasai kerajaan..

            Mantop tidak gabungan tu? Islam moderate dan Islam jumud bergabung… yg untung siapa? melayu jugak…

            kerana di bumi M’sia ini melayu itu keseluruhannya Islam. tapi tg penting niat kena betul.

          • C4 says:

            mungkin saudara boleh menasihati Najib dalam perkara ini ….

            saya berharap 1 Jan 2012 bermula lah sebuah negara islam yang tulen mengikut alquran dan hadis ….

            kita bagi tempoh hingga akhir hujung tahun ini…..

          • C4 says:

            PAS dan UMNO tak perlu bergabung…

            PAS akan bubar dengan sendiri nya ….

          • matahati says:

            emmm…nampak sangat saudara c4 ni berhujah mengikut hati dan perasaan & terburu-buru dalam tindakan.

            kena terima dgn hati yg terbuka, bukan semudah itu untuk nak melakukannya dgn bangsa berbilang kaum di “M’sia ni.

            kalau sebelum ni saya bandingkan dgn thn 60an & 70an..memakan masa dua ke tiga abad, jgn la expect things can be change within a night. waras la sikit tuan.

            lagipun sekarang ni umat islam di M’sia ni pun masih bertelagah macamana nak dapat negara Islam.

            Straightened our self first sebelum kita berharap kepada sesuatu yg lebih baik…

          • C4 says:

            how long it takes to straightened our self first ???

  21. C4 says:

    bila Islam dilaksanakan 100% maka rasuah akan berkurangan, jenayah akan berkurang, kemiskinan akan berkurangan …. duit rakyat akan dibelanjankan untuk rakyat …. tidak ada pembaziran … jatuh menjatuhkan pemimpin tidak ada ….selagi pemimpin itu ikut alquran dan sunnah …

    ta ke cantik nya islam tu ???? meminjam kata2 utz ismail kamus ….

    • matahati says:

      perbetulkan sikap dan akidah kita dahulu..insyallah selebihnya akan diuruskan oleh Allah yg mana akan datang dgn sendirinya…percaya kah tuan pd pendapat ini?

    • bangKano says:

      Poraah cakap aja lebeh tapi habuk pun tarak. Pi tengok Kelantan di bawah Nik Aziz PAS Bersama Membangun Islam cuma slogan saja sedap tapi maksiat,jenayah,ketagih dadah,aktiviti gay tetap mencanak naik tinggi macam kote pengikut PAS yang suka telan pil ransang seks. ADUN Selinsing bikin zina dalam koc malam KTM dan lebai lebai dah beristeri pulak berzina dalam kereta di parkir pasaraya Kota Bharu dengan pompuan dah punya suami apa cerita ? Tu bukan maksiat ka …?

      • C4 says:

        tak berani aku nak tuduh sampai macam tu tak ada bukti …..

        tapi hakikat nya walaupun nik aziz dikutuk …..

        aku masih boleh berdiri dibekalang nya menjadi makmum …mengimamkan solat fardu dan jenazah…

        ada kah najib mampu berbuat demikian ????

        • jebat says:

          c4 kata tak berani nak tuduh sebab tak ada bukti.. Tp aku tengok dari awal sampai sekarang duk tuduh umno mcm2.. Tak bagi bukti pun.. Mcm mana la rupa paras c4.. Aku ingat c4 ni lidah karpal sigh, mata lim guan eng, janggut nik aziz, anu mcm anwar aljuburi, hidung saifuddin nasution..bontot elizebeth kot..

      • C4 says:

        kalau najib tak mampu berbuat demikian …..mengimamkan solat fardu dan jenazah…

        makna nya najib tak layak jadi pemimpin ….. dan tidak seharus nya diundi ….

        • abgsudin says:

          najib tak menipu…kejap Islam, kejap kebajikan…nak kirra imam, anwar pun imamkan sembahyang, tapi tengokla dia macam mana sekarang!!

          video ada, air mani ada..islam panggil apa, qarinah?

          • C4 says:

            soal anwar aku tak berani nak komen aku tak tahu …..senang cerita ……

            sebab berbagai cara orang boleh buat kalau dah benci….

          • C4 says:

            soalan nya adakah najib mampu berbuat demikian ?????…..mengimamkan solat fardu dan jenazah…????

            tak pernah aku tengok pun…kalau pak lah dulu ada juga …..

  22. C4 says:

    saya akui ….bukan semudah itu untuk nak melakukannya dgn bangsa berbilang kaum di “M’sia ni…

    tapi apa tindakan kita terhadap isu ini kepada mereka ……

    pernah kah kita jelaskan kepada mereka ?????

    • matahati says:

      c’mon c4…kalau akidah kita cukup mantap dan indah….tak perlu kita jelaskan pada mereka…mereka akan nampak…

    • matahati says:

      skrg ni pun berserabut…mereka apatah lagi…lagi serabut tengok kita…

      • C4 says:

        memang pun mereka tengok kita berserabut ……

        kita berserabut ….. sebab kita yang serabut sesama kita ….

        saya nyatakan kepada tuan matahati bahawa Lim Guan Eng tu lebih nampak matang dari segi pemahaman nya terhadap islam berbanding dengan ayah dia…..

        kalau orang ini dapat kita islam kan ….. kan lebih baik….

        • abgsudin says:

          dah LGE pulak matang pasal Islam..apa prove ada?

          • C4 says:

            dia boleh menerima apa itu islam …..

            buktinya ketika dia berada di kemunting taiping bersama mat sabu…..

            mat sabu yang menceritakan nya ….. menceritakan tentang islam ……kepada LGE …

            kita kena tarbiah dia secar berterusan supaya terbuka hatinya kepada islam dan masuk islam ……

            salah ke ????

  23. C4 says:

    kita tidak boleh beralasan dalam isu ini …….

    apa kita boleh lepas tengkok kita didepan allah nanti dengan alasan itu…?????

    sebab negara berbagai kaum maka hukum allah tidak boleh dilaksanakan …..

    saya tidak tahu lah mungkin tuan matahati mempunyai jawapannya ????

    • matahati says:

      ahhh…tak guna berhujah dgn saudara c4 ni, jawapan tetap berpusing-pusing…typical pembangkang…..buang masa je, lebih baik tengok bola…kalau hujah macam tu, anak sya darjah 3 pun boleh jawab…

      apa-apa pun kita tetap saudara seislam cuma dipisahkan oleh kejumudan politik

      asalamualaikum warah ma tu lahi wabarakatuh…

      • C4 says:

        itu terpulang pada tuan matahati …. saya tetap menghormati tuan…. dan pandangan tuan ……

        tapi saya tetap terruskan perjuangan walaupun pun suadara kata macam2 ….

  24. Ontologi says:

    Artikel/Perkara 11 dlm perlembagaan Malaysia menyebut “Islam” merupakan agama rasmi “Persekutuan”. Persekutuan dgn kata mudah merujuk kepada negara iaitu Malaysia yg dibentuk dari pergabungan beberapa buah negeri. Maka, begitu bijak, berani & konsisten pemimpin UMNO sejak dari dulu sehingga kini mempertahankan negara Islam. Begitu “firm” (kukuh) mempertahankan dan memperkasakannya melalui Ketuanan Melayu. Walau tertubuhnya PAP, DAP, PAS, PKR dsb.

  25. matahati says:

    p/s I thought u are an intelligent person that I can debate with…well look like I’m wrong..peace for Islam…

    • C4 says:

      saya tahu matlamat tuan adalah hanya untuk mengabungkan PAS dan UMNO….

      matlamat hanya untuk mengukuhkan UMNO sahaja …… bukan matlamat negara islam …

    • raplahjingaa says:

      heh..heh….hang pun tekena jugak ? dengan depa ni bukan boleh nak debate cara berhemah…..intelligence depa ni….tahap mat sabu dan mahfus jer….tak lebih drp tu…tu yang kekadang aku malas nak layan puak-puak ni…..tapi sekali sekala buat hiburan…seronok jugak…heh…heh

      • C4 says:

        nak debate apa …. soalan ….aku simple jea …. bila UMNo nak buat negara islam pun tak leh nak jawap ????

        • raplahjingaa says:

          Pulak…..hush ! dulu kata umno sekular…..tup-tup tanya bila umno nak buat negara Islam……hang ni yang mana satu neh….make up ur mind !! sekejab kata umno sekular…sekejab tanya pasal negara Islam….

          • C4 says:

            ya lah aku nak UMNO buat negara Islam …..

            sebab PAS tak mampu buat ….. bukan ke BN semua boleh buat ????

          • abgsudin says:

            ni bukan soal mampu ke tak mampu, ni soal menipu…dulu sibuk dengan negara Islam, siap ada dokumen..alih hari ini dah berkebajikan pulak dah..

          • C4 says:

            memang lah negara islam yang berkebajikan….

            bukan macam negara kebajikan mengikut UMNO….

            kebajikan jadah apa kalau harga barang naik, kebajikan apa kalau masok univeristi kena bayar, kebajikan jadah apa hutang PTPTN kena bayar …..

            kebajikan jadah apa nak masuk IJN pun kena deposit….

  26. Ontologi says:

    Atas Artikel/Perkara 11, maka UMNO wajib silih berganti dipimpin oleh individu yg teguh keislaman & ketuanan Melayunya. Individu yg dominan & berkarisma utk memimpin Malaysia @ negara Islam dlm masyarat majmuk berbilang agama. Itulah tradisi UMNO, itulah pegangan UMNO. Sebab itulah, DSAI ditunjukkan jalan keluar, sebab itulah TGH atau TGNA tidak mendpt tempat dlm UMNO.

    • jebat says:

      silap tu.. Anwar aljuburi ditunjikkan jalan keluar sebab dia sendiri.. Tanya karpal sigh ngan mat sabu diorang lebih tau kenapa.. Nasib baik anwar aljuburi tak pimpin malaysia..

    • C4 says:

      “dipimpin oleh individu yg teguh keislaman’ pemimpin yang ada dalam UMNO sekarang bagaimana????

      • abgsudin says:

        pemimpin UMNO ada menipu macam hadi awang? kejap Islam kejap berkebajikan?

        • C4 says:

          memang lah negara islam yang berkebajikan….

          bukan macam negara kebajikan mengikut UMNO….

          kebajikan jadah apa kalau harga barang naik, kebajikan apa kalau masok univeristi kena bayar, kebajikan jadah apa hutang PTPTN kena bayar …..

          kebajikan jadah apa nak masuk IJN pun kena deposit….

  27. matahati says:

    ha..ha..ha..betul la raplahjingaa….padan muka aku…ha..ha..ha..

  28. Farid says:

    Ontologi kata: “Atas Artikel/Perkara 11, maka UMNO wajib silih berganti dipimpin oleh individu yg teguh keislaman & ketuanan Melayunya”

    Eh bukan kah dalam islam race is no barrier???? Nampaknya UMNO dah salah asas kat situ…Kami letakkan islam first….

    Raplahjingga..awak komplaen cara org debate, but look back the way you you debate…nothing more than the primary school, no substance.

    ada yg kata, kalau nak laksa Islam need few decade. Common la…Nabi berdakwah kepada bukan Islam, the first 10 years was on Aqidah, then next ten year baru byk tentang perkara2 lain spt ibadah, munakahat, dan macam2 lagi. Ni pemimpin 2 UMNO yg ada kat situ dah islam..apa masalahnya.

    Pokoknya, korang nak kepada islam ke tak??? Atau korang tak paham apa itu islam sendiri???

    • Ontologi says:

      Melalui “Ketuanan Melayu” di dalam masyarakat majmuk, maka berdiri teguhlah Islam & syiarnya di Malaysia. Itulah kebijaksanaan pemimpin UMNO. Ini kerana di Malaysia, Islam itulah roh/akarnya & Melayu itulah jasad/daunnya. Begitu hebatnya taktikal pemimpin UMNO berbanding PAS, PKR yg bertunjangkan Ketuanan Rakyat. Bahkan, UMONO terus meniup roh Islam sebaik kemerdekaan dikecapi, pengukuhan aqidah melalui penginstitusian masjid, jabatan/majlis agama Islam, pendidikan sekolah agama dsb. Seterusnya berkembang memperkukuhkan Islam dlm dunia serba moden/berteknologi melalui perbankan Islam dsb. Allahuakhbar! Maha hebat Allah selaku pencipta yang melahirkan pemimpin UMNO daripada kalangan bangsa Melayu yg mahu berfikir.

      • C4 says:

        “Islam itulah roh/akarnya & Melayu itulah jasad/daunnya” aku tak jumpa ayat2 yang macam tu dala alquran… bagi tahu surah mana???

      • C4 says:

        “meniup roh Islam” bukan melaksanakan islam

        “pengukuhan aqidah” bagaiman pengukuhan akidah zaman nabi??? sekadar nak buat masjid negara kafir pun buat …..

        “perbankan islam ,univerisiti islam,dll yang islam ” ada kah sudah cukup dikatakan negara islam ???

        • Ontologi says:

          Dlm bidang Machine Learning/Artificial Intelligence, ada algorithm C4.5 BUKANNYA C4. Melaluinya, boleh dihasilkan program atau software yg mampu membuat inference, learning dsb.

    • raplahjingaa says:

      heh..heh…cara debate mesti kena dengan sasaran….bro, kalau dengan hangpa ni….sorry i dont want to make a mokery out of my intelligence…….takat buat hiburan boleh !!

  29. Spin1001 says:

    BAGUS LAR MELAYU BERGADUH SESAMA SENDIRI… SESAMA UMAT ISLAM PULAK TU… YANG TERSENGEH SENYUM KAFIR DAP… KALU SORANG NIH TUDUH TAK DIRIKAN NEGARA ISLAM, YANG INI LAK TUDUH KENAPA TAK DIRIKAN NEGARA ISLAM… YANG SORANG TANYA KENAPA KERAJAAN SEKARANG TAK DIRIKAN NEGARA ISLAM, SAYA CADANGKAN KERJA AJER KAT JABATAN PERDANA MENTERI… TUBUH LAR RANG UNDANG SEBATU PANJANGNYA… C4 PANDAI KAN… JADI LAR PENYULUH NEGARA DALAM HAL INI… KALU MEMANDAI SANGAT KAT BLOG NIH, TAK PERGI MANA JUGAK… TUNJUK HERO AJER LAR, TAPI TAK BUAT APA2 UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA ISLAM ATAUPUN KEBAJIKAN… HARAP NAK PAS KUASA PUTRAJAYA, TAKDE COMPETENCY LAR, NEGERI KERAJAAN PAKATAN PUN HARU BIRU… WASSALAM…

    • C4 says:

      aku dua orang jea dengan farid …… bukan nya ramai sangat …..

    • C4 says:

      kita tidak bergaduh pun ….. tu lah silap nya saudara ….
      kerajaan pakatan haru biru ?????
      rasa nya Najib lagi haru biru …..
      kat bandar ni majoriti dah tak sokong UMNO????
      yang menyokong UMNO kat luar bandar jea….

      • raplahjingaa says:

        Hangpa berdua ni macam Ustaz Shamsuri kata ” kena janakuasa ”………dia naik sheikh semacam……tapi dok pusing kot tu..,,kedepan pun idak….ke belakang pun idak….

        Dulu kat sini ada 2, 3 orang toktok PAS ‘nick name ” guna akal ”….” akal panjang ” ada 2 / 3 orang lagi yang mantap berforum…..tapi kau orang berdua…..sorry to say…..u should know better, macam aku cakap…..cara berdebat mesti kena dengan sasaran…….

        • C4 says:

          aku tahu sasaran nya kat sini banyak ketua bahagian UMNO….

          semua ketua bahagian UMNO tak kan benda simple macam ini pun tak boleh sound kat najib …. takut jawatan hilang ke????

          • abgsudin says:

            balik-balik bangga dengan bandar, undi cina…memang cina undi PAS sebab PAS dah macam burung belatuk, sanggup gugur prinsip perjuangan Islam demi undi, demi kuasa..

            majoriti masih lagi di pinggir dan luar bandar, mengatasi yang bandar…ini yang penting

          • C4 says:

            sebab orang bandar berinfomasi ….. tahu bahawa pemimpin UMNO penipu..

            luar bandar tidak berinfomasi …. hanya berdasarkan TV1,2,3 yang pro UMNO dan juga Utusanprono….

  30. Farid says:

    Spin 1001:

    Macam mana ko kata negero PR tu huruhara??? Aku skg dok KL, tapi aku ada rumah kat Bangi (Selangor), kalau aku dok weekend, tak ade huru hara pun???? Sbb awk byk tgk RTM,TV3 dan Utusan lah awk jadi macam ni. Macam tadi Bola kat TV, terfokus kat TGNA 2 saat, terus penonton bersorak, cameraman tersilap, terus dia alih fokus kat MB Trengganu Mat Said sampai 20 saat. Sbb apa takut macam tu???? Cameraman pun mentaliti UMNO.

    DAP Kapir??Apa MCA/MIC tu Islam kah??? Umno baru kerja kah dgn parti2 tersebut?? Kalau UMNO boleh control MCA dah lama…apasal org cina jauh lebih kaya dari melayu. Tgk pada penguasaan ekuiti kat listed companies di malaysia.

    Tunjuk hero??? Tuan2 sedarkah hari ini Pas tidak ada mandat, oleh itu Pas tidak ada hak ke atas sebarang hasil cukai Federal yg byk tu. Baru ni Petronas umum untung RM241 billion (Billion yer). Kjaan pusat akan dapat byk, dividen cuma byar 30% jer. So byangkan kalau UMNO tweas, so UMNO akan jadi sengkek macam Pas jugak.

    Tak der competency???? Itulah mentality ahli2 umno. Mereka berpendapat ahli PR semuanya tak competent, dan mereka ingat Pemimpin2 Umno tu semua pandai2 belaka. Hello?? Wake up!!!! Semua org dah pandai sekg. Kat BN pun bukan org pandai..habis di ambiknya talents dari corporate world macam Idris Jala, TS Amirsham nak keje kat gomen, apa tak ada talent dalam BN kah???

  31. Farid says:

    C4, aku setuju dgn hang, “..aku dua orang jea dengan farid …… bukan nya ramai sangat …..”

    Bila aku list balik dgn ahli mykmu.net, susah sgtkah nak debate dgn kita, depa ada:
    3036
    tenno
    bangkano
    entah apa2
    mercury
    bluekang
    jebat
    Gen2 Felda
    Zuli
    abg Sudin
    rapplahjingga
    Maharaja Lawak Malysia
    Matahati
    Ontologi

    • C4 says:

      mereka tu semua nya hebat2 belaka ….sekolah pun sampai luar negara ….

      apa lah aku ni setakat sekolah kat malaysia jea…..

    • C4 says:

      apa yang saya lihat mereka tidak melihat secara positif ( boleh dilakukan )untuk melaksanakan hukum dan negara islam….

      mereka lebih melihat cara negatif ( dengan berbagai alasan) untuk melaksanakan hukum dan negara islam….

      • abgsudin says:

        sendiri puji sesama sendiri..nak gelak pun ada…yang penipu masih terus menerus disokong, yang gadai prinsip perjuangan masih terus menerus disokong..nak kata bodoh ka apa tak tau aku nak menerangkannya..

        gebang macam cerdik tapi sokong penipu, tak faham aku..ni bukan sikit punya tipu, tuhan pun PAS tipu…

        gila

    • raplahjingaa says:

      Penghibur…..tak kan la lebih ramai daripada yang dihiburkan…….siann

      • stingray says:

        nasib baik ada C4 gan farid kat sni, sekali skala seronok gak berinteraksi dgn org kurang siuman ni…setidak tidaknya dpt juga megenali serba sikit lenggok bahasa org kurang siuman ni..lawak dorang ni bkn jenis dibuat buat punya, 1st class punye lawak..smpai bleh tergeliat rahang dibuatnya…esok buat lawak lg yea C4 & farid..aku merayu pd famili korang berdua,jgn la antar korang kat Tampoi,ketiadaan korang membuat kami semua sunyi dr gelak ketawa dgn kemerapuan dan kesawanan bersahaja korang berdua..take care C4&farid..muaahh

        • C4 says:

          tak apa saudara ….. hatta nabi dulu pun dikatakan gila oleh orang arab jahiliah ……diketawakan oleh org arab…..

        • entah apa2 says:

          tak apa saudara ….. hatta nabi dulu pun dikatakan gila oleh orang arab jahiliah ……diketawakan oleh org arab…..

          hampa berdua ni bukan org arab je ketawakan .. unta2 depa sekali ..

        • raplahjingaa says:

          Ya…betul…seronok jugak, tengok peel bebudak ni…..tapi aku puji semangat depa…bagoih depa ni….main hentam jer…tapi tetap melawan….macam…macam saja….kucing liar yang kena tangkap…heh

  32. cincaluk_ulamraja says:

    aku tgk C4 ni lagi menyampah..mcm dia sorang jer nak negara islam. Dok salah kan org sana sini..umno takbetul lar…Kalau nak mendidik islam tu bermula dari rumah kita sendiri dulu..lepas tu jiran tetangga..lepas tu satu kampung lepas tu satu mukim.lepas mukim satu daerah. Ini tetiba nak nak laksana kan di peringkat pusat.Akar umbi tak kukuh lagi mcm mana nak tegak kena negara islam. Aku pi masjid nak dengar ceramah..tapi bile ustaz pas ceramah dok salah kanorang sana sini..bukan untuk mendidik. Nabi pun mula mentarbiah islam dari family dia dulu, bukan nyer tetiba nak mula kat atas. Kita kaji ler perjalanan dan perjuangan nabi, ia merupakan contoh terbaik. Salam

    • C4 says:

      dah 50 tahun merdeka …. dah islam 1400 tahun dah …..

      masih dok cakap “bermula dari rumah kita sendiri dulu”

      • raplahjingaa says:

        aku terbangun subuh dengar azan sayup berkumandang….merdu…malah setiap masuk waktu…maka berkumandang laugan azan bersahut-sahutan di seantero pelusuk negara…..
        di mana-mana kelihatan surau dan masjid….siap dengan imam dan bilal…di bulan puasa tak sunyi rumah-rumah Allah dengan manusia beribadat…..malah masuk musim haji berpuluh-puluh ribu manusia menunggu giliran menaiki pesawat ke tanah suci…..SEMUANYA PERGI DENGAN DUIT HASIL TITIK PELUH MEREKA SENDIRI…..TAPI ADA JUGAK YANG HAMPIR TERLEPAS PERGI DENGAN WANG RASUAH HASIL PERJANJIAN BUAT SIGN BOARD…nasib baik tuhan maha kaya…sempat juga beliau di selamatkan…dan tak jadi pergi dengan duit rasuah…hahahahahah

        bro….tu la yang kita kena bermula du rumah dulu…..hehe

  33. Farid says:

    Kepada cincaluk: Ya mendidik Islam dari rumah sendiri tu betul. Tapi Apa salah pas kalau nak laksana negara Islam?? Bagi aku memang patut salahkan UMNO, sebab mereka yg pegang mandat. So mereka yg patut laksanakan Islam. Ko kaji kah perjuangan Nabi??? Ko tgk kaha apa tindakan Nbi waktu Saidatina Aishah di Fitnah???? Apa yg ko kaji??? Ayat Al Quran apa yg turun?? Berapa lama wahyu tak datg waktu kes tu???

    Jagan satu hari, bila UMNO jatuh dan Pas pegang kuasa baru terkinja2 suruh kjaan (PR) waktu tu laksanakan hukum hudud??

    Baru ni Ummu UMNO buat IIF (international Islamic Fashion show)…yg terbukak2 tyu dan pakai nama “islamic’ tu ada org UMNO kesah??? Tak kan…sebab dalam UMNO apa yg di buat oleh pemimpin mereka adalah baik dan tidak boleh di tegur.

    Kesimpulannya argument Aku & C4 against Mykmu kerana:
    Ah;i2 Mykmu.net memperjuangkan melayu tetapi tidak yakin dgn Islam. Kalau sedara semua letak Islam no !, kita tak mungkin argue.

  34. Farid says:

    Dari Tranungkit.net:
    By the way Najib pi Kazakhtan baru ni actually nak tgk bakal menantu le..tapi saja arrange macam officia visit:

    Kuli Menyokong Negara Kebajikan PAS
    Posted on Saturday, June 11 @ 08:18:59 PDT
    Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

    Oleh: laniismaa

    “Najib dalam keadaan mamai setelah pulang melihat bakal menantu Kazakhstan berkata negara kebajikan PAS pelik dan menghairankan. Ini kerana katanya, ia sudah lama diperjuangkan BN. “Saya pelik dan ajaib”, kata Najib yang sememangnya gerun dengan perubahan yang dibuat PAS.

    Salah satu yang diinginkan PAS dengan negara kebajikan dimahukan juga oleh orang UMNO sendiri. Sebagai contoh orang UMNO dan ahli Parlimen UMNO, Kuli mencadangkan agar kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi mengkaji dan menyiasat syarikat pembekal kuasa tenaga kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang didakwa mengaut keuntungan berpuluh kali ganda.

    Kuli berkata TNB terpaksa menanggung kos perbelanjaan yang tinggi dan sekaligus membebankan kehidupan rakyat menerusi tarif baru elektrik yang berkuat kuasa 1 Jun lepas. Ia mendapat persetujuan kerajaan Najib apabila membuat semakan semula harga gas.

    Sepatutunya inilah yang menyebabkan Najib merasa pelik dan ajaib, bukannya dengan negara kebajikan PAS. Mungkin inikah juga yang dikatakan Najib bahawa negara kebajikan yang telah lama diperjuangkan BN. Menjaga kebajikan pembekal kuasa tenaga daripada kebajikan rakyat.

    Ini salah satu contoh. Tentunya juga Kuli bagi Najib pelik dan ajaib!!

    • stingray says:

      jom stand by bergelak ketawa dan berhibur…C4 & farid dh mulakan aktiviti harian dorang..’ melawak dlm ketidaksiuman’…kenapa sesiapa yg nk menyaman,memaki,membimbing,menyangkal dorang berdua ni,lupakan saja la..kerana OKA “org kurang akal” seperti mereka berdua ni tidak tertakluk kpd undang2..jgn sesekali marah dan berkecil hati kpd C4&farid ni,sebab bkn kehendak dorang nk jadi mcm ni, giler sebelum ditakdirkan menjadi giler…

  35. toyol says:

    orang saperti c4 ni memang bodoh x boleh diajar pandai x boleh diikut x payah dilayan orng yg bengong seperti c4 ni kawan2 dan sahabat2 ku………………….

  36. Habuk Pun Taadaa says:

    Kau orang ni bergaduh dalam MyKMU.net ni buat apa ? Aku dah kata Melayu bodoh sepanjang zaman kerana perkara-perkara kecil yang nak dibangkitkan ! Mengikut perlembagaan Malaysia : Malaysia sebuah negara Islam ( 60% penduduknya beragama Islam ). Kerja kau orang ajak anak muda Melayu Islam belajar agama Islam,jadi manusia yang terbaik jangan jadi Melayu sesat dalam dunia yang mencabar ini, Selamatkan orang Melayu Islam di Malaysia dari jadi hamba kafir……..BERSATU KITA TEGUH,BERCERAI KITA ROBOH. Apa ada pada PAS, Apa ada pada PKR, Apa ada pada UMNO ?……kalau orang Melayu Islam dah hancur lebur dinegara sendiri kerana berebut “kuasa” yang sedikit !!!…..Habuk pun taadaa…!!! Orang lain makan nasi, kita makan kanji…

Leave a Reply