Menu Utama

Ambiga Ada Niat Jahat, SPR Sentiasa Buka Pintu Perbincangan

Suruhanjaya Pilihan Raya mencabar Bersih menjadi NGO yang bersih dari agenda politik kepartian jika mereka benar-benar ikhlas mahu melakukan perubahan.

“Bersih perlu membuat keputusan terlebih dahulu sama ada mahu menjadi alat parti politik atau mahu menjadi badan bukan kerajaan yang bebas dan demokratik. Jika mereka mahu memaksa orang lain mengikut cakap mereka sahaja, elok mereka masuk pilihan raya dan lihat sama ada masyarakat menyokong mereka.”

Wan Ahmad juga menganggap demontrasi yang dirancang pada 9 Julai ini bukan lagi demontrasi bersih tetapi ia merupakan demontarsi parti politik kerana PKR, PAS dan DAP yang membawa penyokong mereka bagi menyokong tuntutan Bersih.

Menurut Timbalan Pengerusi SPR, Dato Wira Wan Ahmad bin Wan Omar, sikap Pengarah Bersih, Dato Ambiga, yang menukar cadangan perubahan dalam pilihan raya kepada tuntutan menimbulkan tanda tanya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR). 

“SPR sentiasa terbuka mengadakan perbincangan dengan semua pihak mengenai perjalanan pilihan raya di Malaysia. Pada November 2011, SPR telah mengadakan perjumpaan dengan semua anggota jawatankuasa Bersih. Bersih ketika itu membawa 17 cadangan pembaharuan dalm perjalanan pilihan raya. SPR telah buat penjelasan apa yang perlu pindaan undang-undang, pindaan perlembagaan dan ada yang bukan di bawah SPR. SPR telah maklumkan ia memerlukan masa bagi mendapat maklum balas pihak lain juga kerana Bersih hanya sebuah organisasi sahaja bukan mewakili semua pihak. Dato Ambiga ketika itu berpuas hati dengan penjelasan SPR.”

Wan Ahmad turut menjelaskan Bersih ada meminta pertemuan semula dengan SPR pada awal 2011 dengan 8 cadangan baru. Namun SPR meminta perbincangan tersebut ditunda sehingga tamat pilihan raya Sarawak kerana SPR perlu menumpukan organisasinya kepada persiapan perjalanan pilihan raya negeri.

Justeru SPR tidak faham mengapa Bersih begitu bersungguh-sungguh mahu mengadakan demontrasi jalanan dan menukar lapan cadangan tersebut kepada tuntutan sedangkan mereka faham apa yang mereka tuntut tidak mungkin dilaksanakan  sekelip mata kerana ia memerlukan pindaan undang-undang dan juga maklum balas daripada pihak lain.

Wan Ahmad bercakap sedemikian ketika menyampaikan ucapan beliau dalam satu sesi perbincangan bertajuk “Tuntutan Bersih – Apa Penjelasan SPR?” anjuran Institut Perkembangan Minda (Inmind) di Seri Pasific, Kuala Lumpur.

Program yang sedang berlangsung sekarang dikendalikan oleh pengacara terkenal RTM, Syed Munwar.

Wan Ahmad juga mengakui bahawa sistem pilihan raya di Malaysia sentiasa memerlukan perubahan mengikut keadaan semasa, namun ia bukan bermakna pilihan raya sebelum ini tidak bebas. Kebebasan ini jelas apabila Kelantan terus diperintah oleh Pas selama lebih 20 tahun. Malah pada tahun 2008 ketika menggunakan sistem yang sama seperti 2004, banyak negeri diperintah oleh Pakatan.

“Bagaimanakah boleh dikatakan pilihan raya tidak bebas jika sistem yang sama menyaksikan BN menang besar pada 2004 tetapi juga menyebabkan BN kalah lima negeri pada 2008 dan hilang majoriti 2/3 di Parlimen.”



« (Previous News)



115 Komen to Ambiga Ada Niat Jahat, SPR Sentiasa Buka Pintu Perbincangan

  1. Anti Ungrateful Immigrants says:

    Kalau dah tahap kasta keling barua tu, camni la perangainya Ambiga haram jadah ni…kalau jadi rusuhan time himpunan haram ni, aku rasa ke*** Ambiga hilang dulu…

    • raplahjingaa says:

      Keling mata satu tu satu hal, kita dah tahu dah…..ni yang pengikut-pengikut dia dari golongan hamba Allah swt……bertuankan keling beragama Hindu….yang ni yang aku pelik

      Quraan dan hadis dah dok pesan dah…” mereka ini adalah musuh yang nyata ”…..dakkkk…ada jugak umat Muhammad yang lalai…..nak jugak bertuankan keling…..menentang orang Islam yang lain….yang inginkan keamanan.

      Tapi kalau puak-puak ni bercakap bab-bab agama…..wali 7 songgo pun lari…..

      • Johorman says:

        Sah pompuan ni memang ada Niat Jahat.Nak Bagi BN guling.Tangkap Jer Sumbat Kemunting… Tapi Yang aku Pelik Dalam Sejarah Malaysia ..Bila puak Cina ngan India Buat Onar Polis tak berani buat apa2 pun macam dia orang buat kat Orang Melayu.Aku berani guaranteed potong kote punya minah ni tak akan kena apa2…

        • C2 says:

          memang lah agenda pakatan rakyat nak guling BN…

          apa bengap sangat ko ni?

          • peace says:

            hah ngaku plak bersih yang xbersih tu nak gulingkan kerajaan…yang pi teriak nak pilihanraya adil tu retorik jelakan…niat je da tak baik..nak demokrasi..tapi tak hormati demokrasi…demokrasi ker tu…renung2kan dan selamat beramal

          • ElectroMagneticPulse says:

            nak gulingkan pun kene la care betul… ni demonstrasi sane demonstrasi sini..ape kes….nak gulingkan kerajaan yang selama ni dah memajukan negara dan rakyat…. ape kes?…
            BN dah memerintah lame dan pemerintahan tu kekal sebab pilihan rakyat sendiri…. ape hak PR nak persoal keputusan rakyat?… BN kalah 5 negeri tak bising pun… tetapi mereka teruskn perjuangan… usaha pembangunan terus dijalankan… yang mane salah diperbetulkan… bukan macam PR… hampeh…kalau tak bersih… tu, kelantan tu.. dah 20 thun lbih kat bawah PAS… ape kes?… tak bersih lagi ke?.. sebenarnye penyokong PR yang bengap..

          • C2 says:

            yer la… nak teriak pilihanraya biar adil lah kena gerakkan bersih..

            kalau betul2 adil dah lama dah pakatan duduk putrajaya…

            woi… kau pegi memana pun… dari 10 orang 9 sokokng pakatan…

          • ElectroMagneticPulse says:

            kire ko nak cakap bile pakatan menang baru pilihan raya boleh dikate bersih la ea?… tu semua pilihan rakyat sendiri… rakyat bukan bodoh…mereka nampak ape yang BN boleh buat untuk membela nasib mereka… mereka hanya pilih yang terbaik…

            ko nak cakap dlm 10, 9 orang akan pilih PR… ni kajian mane ko study ni?… habis kat pilihan raya kecil temasuk plilihan raya di sarawak… kenapa BN menang? mesti alasan ko sebab pilihan raya tak bersih… sedangkan pihak SPR dah terangkan dulu dan datuk ambiga sendiri dah berpuas hati dgn keterangan yang diberi… tibe2 skg nak ungkit balik pasal tak bersih… ape yang tak bersihnya?… ade bukti? ade video?…

          • ElectroMagneticPulse says:

            agenda pakatan rakyat hanya nak tumbangkan BN…. tapi bukan nak bela nasib rakyat macam BN buat…

        • peace says:

          atoiiiyaiii…susah kalau org da kalah masih melalak menang ni…

          • peace says:

            sedarlah orang yang bermimpi disiang hari..orang maju ke
            depan ko mengundur ke.belakang…siannn…

      • C2 says:

        tak paham lah kau cakap… apa maksud bertuan kan keling tu… racist bertul ko.. anti india… hahah

  2. aku doa sangat2lah yang semua nie x benar..

    TERPANAS SAAT INI :
    PERLUMBAAN MALAM??

  3. RAJA KONGKIAK says:

    Nasib baik laaaaaa lahabau nih dok kat Tanah Melayu..Malaysia..kalau dia dok kat negagha Tembok Besaq nuhh…dah alama dah dia makan kulit ubi kayu dengan ayaq sejuk. Bertuah laaa sebab dia dapat duduk dengan rakyat yang suka pemaaf..cuba dok kat Banglore nuhh…tengok apa nak jadik entah dah jadik kudung kaa apaaa. Dia nih macam IBU ANAI-ANAI..kalau tak semboq dengan ghacun..mau dia ghuntuh ghumah kitaaaa….jadikkk afaham ambik laaaa

  4. abgsudin says:

    ekceli sebenarnya Singapura dia..eh, kenapa pulak aku cerita Singapura?

    heheheheheheehehehe..

    p/s sebelum balaci mula, aku mula dulu

  5. MenantuOrgFelda says:

    aku setuju je kalau Bersih jadi parti politik..takpun Pakatan Rakyat tukar nama Pakatan Bersih..lagipun Pakatan Rakyat tu bukan daftar pun

  6. Farid says:

    Kesian kas Boss hangpa yg merwar-warkan 1 Malaysia, tapi ahli dia sendiri yg tak support. Tapi kalau kat perhimpunan, kat TV, beriya2 angkat jari tunjuk, Satu Malaysia.

  7. C2 says:

    Penyokong UMNO berhati busuk.

    • peace says:

      kalau da banyak fakta dan keterangan yang sememangnya kenyataan..masih xdpt masuk dlm akal fikiran ko…maka layaklah ko membersihkan hati nurani ko dahulu..berusaha sesungguh,jgn amik rasuah,wat duit bebanyak…mintak kat depan kaabah…semoga allah pancarkan cahaya keimanan dan petunjuk kat ko…sebelum mengata hati org busuk

      • C2 says:

        terima kasih mendoakan kesejahteraan sesama manusa ..peace.

        aku suka cakap merapu… tak payah bagi fakta kat sini.. sebab tak guna…

        kalau aku bagi fakta yang mendedahkan kepincangan UMNO.. kena maki hamun ajer…

        baik aku mengarut maki hamun pulak kat sini… hakhakhakhk

        peace.

        • zumazore says:

          TAK CUBA TAK TAU.. TAH-TAH KO NI KOSONG, SAJA BAGI GEMPAK AYAM JER TAK?

        • peace says:

          kalu fakta yang ko amik kat haramkah…memanglah org xterima..macam ko maki hamun kalu kitorg kasi fakta dari utusan..

          ko sendiri yang ngaku suka maki hamun kat sini…macam gini ker nak wat negara islam…penuh ngan phd(perasaan hasad dengki) n ketua2 yang suka maki hamun…

        • hulubalang says:

          coz ko mmg tkde fakta..kalau ko yakin fakta2 ko betul and kuat ape ko nak kisah kalau org maki hamun..ko kuatkan le fakta ko tue..aku tengok fakta ko pun ntah ape2 tats y ko tak ley nk patahkan serangan org kat ko..sengal..yang ko bengap gi mngaku ko maki hamun tu pe ke jadahnye..rendah tul IQ and pemikiran ko nie..

    • jebat says:

      penyokong pakatan haram berhati dan berperangai beruk..

  8. neutron says:

    Aslkm, Saya kesian jugak dengan SPR ni… mereka ni hanya menurut perintah majikan.. untuk menutup mulut semua orang memang susah.. manipulasi yang berlaku dalam 1)senarai pemilih 2)persempadanan semula dibuat bukan dengan inisiatif mereka melainkan mengikut arahan majikan.. Yang menjadi mangsa ialah SPR yang hanya bersikap YESMAN… Sistem yang ada memang agak baik cuma jadi tak baik bila DIMANIPULASI OLEH PEMERINTAH…

    Kemenangan tak dijangka pembangkang di 4 lagi negeri membuatkan pemerintah lebih menggelabah.. dulu lagi dah dmanipulasi cuma mereka tak bersedia( tak menyangka) dengan perubahan besar besaran seperti PRU lepas… Sikap double standard yang selalu kita tonton waktu PRK hanya memburukkan tanggapan orang bahawa SPR MEMANG DIMANIPULASI… bermacam dialog dah berjalan tapi itulah… masih macam dulu je…

    Sikap BIARLAH ORANG KATA KITA BUTA, PEKAK, BISU.. YANG PENTING TAK MISS SORU patut dibuang jauh jauh dari diri kita…maka tak salah le kiranya orang ramai menuntut sistem SPR ni di bersihkan…. Wassalam

    • peace says:

      kalau dapat satu malaysia baru bersihla kan..tu yang korang nak kan….siannye..nak demokrasi tapi xphm demokrasi…sbb pembangkang dah nak kalah PRU13 nilah dia saje nak tagih simpati kat rakyat…retorik..retorik..takut sgtla tu dari dpt satu negeri terus semua negeri pembangkang xdpt….takutla tu…takutla tu…tu yang saje nak wat havoc…siannye…sampai nak mintak simpati orang…siannye…

      • neutron says:

        Aslkm, kalau SPR lebih bersih waktu PRU dulu… dijangka lebih dari 5 negeri ditawan… ahaks… sebab tu kita minta LEBIH BERSIH….. kita minta cara aman tapi ada yang bangang ugut nak berperang…. ahaks.. bila jet sinagpore tersasul ceroboh, kawan korang – mrskundel kata tak boleh bertindak nanti kita kena bom degan Merika… dia nak bagi tau Mesia tarak teloq?? kalau sesama Melayu ,pendekar konon … jumpa Singapo jadi tikus .. tu kawan korang penyokong tegar UMNO yang cakap…bukan saya ha…..

        • stingray says:

          tambah sikit neutron..bkn lebih 5 negeri jea ditawan…mungkin U.S, Brazil, uganda pun jatuh kat PR…mat jenin pun tak berangan mcm ko..ko tak perasan ke yg ko ni bodoh sgt…

    • raplahjingaa says:

      laaaa…..hang dok merapu apa ni ? berbelit – belit….hang cerita sat….apa sebenarnya yang hang nak cakap ni……cerita lagi sekali…pelan-pelan sikit…..hahahahaha

    • jebat says:

      kesian puak pakatan haram.. Sampai hari ini pun tak boleh nak terima kenyataan.. Kalau dah kalah tu kalah la.. Cuba lain kali pulak.. Janganla terlompat2, menjerit2, melalak2 dah macam mawas je..

  9. C2 says:

    aku duk perati….

    kalau sokong bersih… gerenti kena chop… puak pakatan .. haha

    kalau kutuk UMNO sikit… kena chop penyokong anwar.. hahah

    • C2 says:

      kalau nak citer ponyokokng anwar ni minoriti jer… apalah sangat anwar tu…

      kalau kau interview memana yang anti UMNO (bongok) ni… depa cakap.. pedulik apa anwar nak kena sumbat sg.buloh ker.. nak mampus ker…. YANG PENTING… UMNO mesti pergi MAMPUSSS…

      tapi bangkai2 bernyawa UMNO ni… duk takut giler ngan anwar… mesti meroyan, menggila sawan babi.. kata mereka sambil bersabda..” sesapa kutuk UMNO adalah kaki liwat bertuhankan anwar..” …huakahkahkahkahak bodoh nyer bangkai2 bernyawa UMNO ini..

      sampaikan BERSIH 2.0 ni boleh pulak cakap… kerana mempertahankan karier politik Anwar… hakhakhakhakhak

      memang bangkai lah budak2 UMNO ni…

      harggggggggggggkkkkkkkkkkkk PTUIH.!!

      • zumazore says:

        SELAMA NI KO ORANG JE YANG KITA ORG TAKUT KAT NUA TU…TU KO ORG BODO JE KATA SEBAB KO ORANG YANG SEBENARNYA GIGIL SEBAB KEBELAKANGAN INI PRN NAMPAK SEBELAH KITA ORANG…
        YANG PENTING KITA RANG UMNO TAK TAKUT KAT NUA KE NIK AJIS KE TAPI KITA ORANG TAKUT PADA ALLAH YANG ESA…

        • Bebas Sokmo says:

          dah yakin sgt, bubar je dewan…………..kat lain tmpt semua kasi tau awal supaya semua dpt buat good preparation.. kat malaysia plk, ikut suka akulah….aku punya kuasa. kat situ pun dah tahu ada niat serong…..

          • peace says:

            aik…sblm ni biler der pilihanraya kcil…de ker bagitahu sethn awal(kalau itulah yang didefinasikan awal)..elok je wat preparation..aku tgk kat spore pun nk bubar parlimen xde pun bgtau sthn awal…cercite…kat tempat lain tu kat ne?US..UK?..Mesir?..Lubnan?..

          • Bebas Sokmo says:

            peace….aku nak reply kat bwh tak de plk tempat klik reply. kat atas ajelah……..kat US dan UK lima enam sebulan mmg dah tahu tarikhnya. Thailand lbh krg mcm tu jgk. kat mesir pun sama juga…makan bulan tapi kat malaysia tau2 sendirilah. masa saya kat US dulu saya sempat saksikan dua2 puak republikan dan democrat sama2 masuk channel CNN menerangkan dasar2 masing. jadi sng rakyat buat pilihan setelah memahami manifesto masing2.tiada kutuk mengutuk cuma kritikan shj, kat malaysia aku je masuk TV, kau blh blh.aku berkuasa akulah raja, ini demokrasi acuan kita, he he he….suasana kempen disana agak meriah tak tegang mcm kat tmpt kita……di denmark lagi sempoi…suasana mengundi mcm hari biasa aje…tak de bendera parti berkebaran pada hari mengundi…tiada jerik pekik melolong perayu undi……hari mengundi mereka dah tahu beberapa bulan sebelun tu……taklah mereka terkejar mencari dan meneliti manifesto…..

      • raplahjingaa says:

        Tu dia…c2 dah naik angin oiii….tu la hangpa….hangpa dok jolok dia tak renti-renti pasai apa…..haaa…tengok tu !…..huuuu….aku takut…aku nak balik….hahahahhahha

    • peace says:

      memang pon ko puak pakatan…betul kan?xbaik tipu…dosa..allah marah…

      • C2 says:

        yer tuan peace…

        memang saya penyokokng tegar pakatan DAP PAS PKR..
        tapi saya tak menyanjung Anwar ibrahim…

        saya amat kecewa apabila saya.. mengutuk UMNO.. mereka gelar saya pengongkek macam anwar

        ahkahkahka

        • Farid says:

          C2

          Saya pun penyokong tegar PR tau…bukan awk sorang…

          Tapi jangan risau, penyokong UMNO , Najib kata ada 3 juta org (termasuk aku lah- data tu tak update).

          Najib kata, kalau nak panggil 3 juta tu …no hal!

          Eh setahu aku, ahli UMNO ni kalau tak dibayar, tak jalan aktiviti mereka. Betul tak???

        • raplahjingaa says:

          hahahahha…….sama jer labuuuu..

      • peace says:

        kalu betul kamu penyokong tegar dan sayangkan pakatan…betulkan dan tegur pemimpin kamu…ni ape sahaja yang pemimpin kamu cakap kamu angguk..yg penuh dengan skandal, kamu xturunkan.. malah julang…naikkan pemimpin yang berkaliber…

        ape?xde ker pemimpin lain yang lebih berkaliber?kitorg xpenah takut ngan anwar…malah anwar yg takut…sbb tu BERSIH diadakan..jgn tipu…dosa…allah marah..allah tahu niat kamu semua..

        Barulah kitorg respect ngan pakatan…

        • Bebas Sokmo says:

          Isa samad kaliber ke? Ali Rustam kaliber ke? elok je UMNO naikkan diorang. kes diorang semua org tau….ada satu pantun: paku dulang, paku serpih…………sambung sendirilah…………

          • peace says:

            isa samad teraju felda tempat mak bpk aku cari makan…drpd xde sekangkang kera..dpt tanah 10 ekar xmasuk tanah umah lagi..ali rustam mengangkat melaka jadi melaka maju..

            anwar??lingkupkan malaysia..burukkan malaysia, mat sabu???.kaki caci maci,fitnah sana sini..apa sumbangan diorg kat bangsa yang beragama islam kat malaysia nih…cer cite cercite..

          • raplahjingaa says:

            jealous la tu…..dah kenal sangat…..tune orang jealous ni…..

          • mrSkandal says:

            Kawasan Isa Samad tak problem sumber air bang..semua rumah ada air..

            Kelantan = air bersih takdok..rumah beralaskan lantai pasir pun ada lagi..

            PAS memang suka melayu hidup mcm tu supaya melayu akan sentiasa menaggih simpati dan kebajikan daripada PAS..

            Apabila melayu bebas dari gengaman PAS maka PAS akan kata kearah DOSA..

    • stingray says:

      salah tu C2…yg betul nye, kalau sokong ANUwar mesti kena liwat..

  10. Gen2Felda says:

    beza perhimpunan fuckatan dulu mereka berhadapan denganm FRU dan polis saja…
    kini perhimpunan fuckatan berdepan bukan saja FRU, tetapi tentangan dari pemuda Umno,Patriot,Perkasa dan Gabungan seni mempertahan diri seluruh negara.

    aku yakin barisan depan ber-shit nanti adalah dari india2 estate yg.ditipu melawat KL secara percuma oleh Babiga dan khadam pasrael nya…Babiga,mamat sabun,mat jubo duk belakang play safe.

    • Bebas Sokmo says:

      dah nak berhadapan sgt……..turunlah ramai2 dihari bersejarah tu tapi jgn buat porak peranda. sama2 kumpul then lepas hantar memo baliklah tempat masing2. kalau masing2 faham demokrasi……….3 jam aje semua selesai….lepas tu gi makan, shopping…….peniaga pun untung besar. ni tidak…belum apa2 dah cabar mencabar…..bongok betullah dua2 pihak ni.

      • ElectroMagneticPulse says:

        kenapa perlu beribu semate2 nak hantar memo je?… aman?… takdenye…. ko tengok je la bersih 1 tu dulu… puak PR selalu kate, PR terdiri dari golongan professional… ni ke care orang professional nak selesaikan masalah… yang aku pelik… kenapa dari bersih satu sampai bersih 2 ni… nak buat kat tempat ramai orang ramai pelancung dan macam2 lagi… mereka tak fikir secara professional ke kesan dari perbuatan ni terhadap negara?…pelik kan?…

      • ElectroMagneticPulse says:

        lagi satu nak tambah… peniaga untung besar???…. hahahahahaha….. bende dah penah jadi…. ko p la tengok ape kate peniaga…..

  11. jebat says:

    bersihkan dulu pemilihan PKR baru boleh ajar SPR.. Kata demokrasi tapi baling kerusi.. Wa..ka..ka..

    • Bebas Sokmo says:

      UMNO pun apa kurangnya………kata kat org…puak kamu pun sama aje.

      • kajangmari says:

        jangan tuduh2. perbuatan baling kerusi PKR ada 4 saksi dan bukti. Datuk Zaid pun tak tahan cabut lari. berkokok heboh sekampung tapi al-juburi penuh taik.

        • Moohyideen says:

          Berapa kerat lah sgt penyokong PKR nak dibandingkan dgn UMNO…?

          Eh Pengasas UMNO pun tak tahan dgn UMNO… Apa korang ingat Onn Jaafar meninggal dalam UMNO kah??? Semua fakta ni tidak diwar-warkan oleh UMNO.

          Eh ..Tunku Abd Rahman meninggal dalam UMNO jugak kah???

          • raplahjingaa says:

            hmmm….mati dalam UMNO….mati luar UMNO…..pehhh…sampai bab mati pun ada luar UMNO ada dalam UMNO……mr moooo….awat sampai hang jadi lagu tu…? hush….ni dah tahap gaban ni…..kesiannn.

          • stingray says:

            ko nanti meninggal dalam keadaan sesat..lg perit..mooooolemmbuuu

        • Bebas Sokmo says:

          x de tuduh2 lah kajangmari………….9/11/08 mesyuarat UMNO seremban baling kerusi. jun 2007…….mesyuarat UMNO beluka sukai, marang, TRG baling kerusi…..UMNO baling, PKR pun baling 2×5. PAS tak tahulah….PAS ni mungkin berani ambik risiko sikit….Tahun ni selambe aje buat pemilihan…. tak ada perpecahan pun sebagaimana UMNO harapkan tapi UMNO tak berani buat pemilihan tahun ni…..tangguh takut ada perpecahan……so sapa berani…..kalau PAS pgg kuasa pun mgkn PAS tak berani adakan pemilihan…takut apa yg UMNO takutkan……….teori aku aku rasa btl….nakkan sgt kuasa ni..kerana nak tmbah kantung je…….kalau tak kenapa tak berani buat pemilihan kalau yakin berjuang demi bangsa dan islam, di war2kan ahli2 semua ikhlas dlm perjuangan…..

          kajangmari…….nak bukti lagi ke…byk lagi blh bagi ni……..

      • ElectroMagneticPulse says:

        pemilihan dalam UMNO tak bersih ke?… ade baling2 kerusi ke?… ade orang siap ajar pengundi untuk undi ke sampai kertas undi tu bukan lagi rahsia…? aku rase takde…. so ape point ko nak cakap “UMNO pun apa kurangnya” tu?… herm… tertanya2 jgk aku…

  12. Bebas Sokmo says:

    Ambiga tu mmg dajal……hal agama kita jgn harap ada tolenrasi. kalau jadi apa pun pada dia aku tak kisah langsung. Zumazore nmpk bersemangat kuat. turun samalah sekali….dpt peluang besar, blh pelempang si ambiga…….SPR pun 2X5….byk belit. sebelum PRN12…byk aduan kata ramai pengundi berada dialamat yg tak sepatutnya…maka timbullah isu pengundi hantu….ada satu kes sampai berpuluh pengundi berada disatu alamat tapi SPR menafikannya…tapi bila si azmin tunjukkan bukti kat rumah mak dia…pandai plk SPR kata itu daftar cara dulu…blh letak aje kat mana….kau org fikirlah sendiri, jwpan ini profesional ke? ……org blh percaya ke……..otak lembu mungkin blh percaya, lain pada tu aku rasa org gelak aje……..

    lagi satu ttg isu guna dakwat kekal( tak kekal pun, seminggu hilanglah) kebanyakan negara didunia ini menggunakannya, baik negara maju spt USA, India mahu pun negara spt iraq, lubnan, indonesia…
    apa salah ikut aje…..kerana ini akan mereda byk isu spt undi dua kali dan juga undi hantu. masa PRN12 dulu dah beli tapi tak guna…alasannya SPR masa tu…ada maklumat org nak sabotaj….kena btlkan penggunaannya, skrg pula….alasannya ada org akan terhalang kebebasan mengundi….apa ke bingai SPR ni………merapu tk tentu hala…dia ingat org tak ingat kata2 dia dulu……

    tu yg aku mls nak skg mane2 tu….semua ptr belit demi kuasa yg mana bila berjaya dptlah ongkosnya. senang seumur hidup………..kau org semua bertekaklah habis2san kat sini…yg ada kepentingan mmg ada untungnya…..yg tiada apa….buat tambah dosa ade le…………

  13. Bebas Sokmo says:

    Peace ckp Isa teraju felda…….kalau teraju yg dah dimajukan tu bukan jasa namanya tapi tumpang nama….Melaka maju ke………aku tgk sama je ngan tmpt lain kat malaysia ni….org pergi melaka bukan kerana namanya melaka tapi nk tgk tempat kena bedil ngan portugis. lps tu tgk cowboy dan mak nyah dancing kat a farmosa resort.

    • peace says:

      yang penting aku nampak dan terus berdoa agar isa dapat terus majukan felda..bukan lingkupkan felda macam PRosak wat skrg..hasut anak2 kuar felda pastu jual tanah dasar malas nak nyabit sawit..yang melangu..mak bpk..janda2 kehilangan suami..org goyang kaki dpt rm3-4ribu sbln..ni nunggu anak kasi rm 100 sbln pon..emm harappp..

      Melaka maju pon bkn diisytiharkan oleh najib,tp OECD…sama ko nak judge kemajuan sesebuah negeri tu..nak makan angin?last2 negeri jugak yg ko bwk ank2 ko pegi rombongan..

      • Bebas Sokmo says:

        kalau nak doa tu eloklah cuma aku tak nmpk jasa Tuan Isa kita tu lagi cuma skrg ni sudah pnjam duait epf 6 billion. kau kata ANAK hasut jual tanah….bila dan dimana dia cakap tu kerana ada rakan felda cakap tanah felda ni tak blh dijual tampa persetujuan felda.
        ttg nyabit sawit ni tak salah PR dan juga UMNO pun, ni tabiat anak muda melayu. pergilah mana tanah felda…kebanyakan org asing yg nyabit.
        yg dapat 3-4 ribu

        • peace says:

          itulah jgn nak melalut cakap psl felda kalu ko x ddk felda…memangla xdpt kuar felda biler utang kat felda melambak…biler da kuar felda utang kat felda da abissss…phm tak…da abisss…suka ati ler diorg nk wat per…rajin usaha,xnak jual..

          lain kali kalau nak tya kat rakan felda tu ..tya btui2..

          Ko tau tak yang xkuar felda nih..goyang kaki dpt3-4ribu bersih da tolak duit org asing nyabit..xyah bli baja..bli racun..

          Dalah org mcm koler yg suka wat citer pasal felda..tya ngan anwar ngan pak Sabu..memang buruk semata…

          Lain kali apply jadi anak angkat org felda selami kehidupan diorg..tya dr A sampai Z..baru boleh komen pasal felda kay…

          • Bebas Sokmo says:

            maaflah Peace…kwn aku tu pegawai Fleda, dia cakap mmg tak blh jual tampa persetujuan felda samada habis hutang ke atau tidak….dan juga tanah itu tk blh dipecahkan kpd beberapa nama…kalau ayah mak tak dak…biasanya dpt kat anak sulong. itu info yg aku dpat beberapa tahun dulu…skrg mgkn berubah kot…tak tahulah.

          • peace says:

            kalu aku salah info aku minta maaf…aku insan xsempurna..tp tmpt aku dah de yg kuar felda pastu jual rm20k jer..kalau aku tau awal2 aku beli cash…

        • Bebas Sokmo says:

          yang dapat 3-4 ribu tu adalah kebykan peneroka yg tidak bersama felda utk tanaman semula…..aku bukan org felda tapi mertua aku peneroka felda kat Trg….dia ni org kuat YB Dungun…Dacing sejati. semasa nak tanam semula bpk mertua aku ni antara tukang kempen utk felda plantation. org yg tak bersama felda dikira derhaka, tak kng jasa dan mcm2 lagilah…..akhirnya sekarang yg serah kat felda dpt 1500 sebulan. yg buat sendiri 3-6 ribu sebulan. terkedu bpk mertua aku…..malu pada adik dia sendiri…satu felda tapi kawan tu dah pakai persona, dia plk masih pakai saga 1.5magma.
          sebenarnya felda dahulu mmg tlg melayu sbb tu aku respect habis bila baca kisah tun razak….tpi sekarang felda tak mcm dulu…kalau nak tolong melayu kenapa tiada lagi ambil anak melayu yg susah utk dijadikan peneroka. kenapajadi felda plantation. sepatutunya felda plantation ni uruskan tanah tanaman semula utk org yg kurang upaya spt uzur dan janda kematian suami….tanah rezab sepatutnya dibeikan kpd peneroka baru melalui temuduga spt dahulu utk cari yg betul2 layak. ini akan menjana anak melayu meningkatkan pendapatan dan keluar dari kepompong kemiskinan…tapi dgn hanya bagi 1500 sebulan……….yg ribu2 lagi tu dpt kat felda….org felda fikir sendirilah……..
          mcm mana kau dapat angka 3-4 ribu tu peace? org felda kat tempat kau FELDA bagi 3-4 ribu ke? atau masih belum tebang lagi…..kalau blm tebang…nanti serahlah kat felda dapatlah mak bpk kau rm1500.00 . bangganya…………..

          • peace says:

            Ya..mak bpk aku dpt RM3-4 ribu sbln.dan pokok itu telah ditebang semula…btul ko ckp rm1500 utk mrk yg tnm semula 3-4thn..dan slps bila kelapa sawit da naik mereka akan menikmati mcm income makbpk aku..bila parents aku ditakdirkan meninggal karang maka pendapatan itu akan diagih2kan kepada adik beradik aku tanpa kami adik beradik perlu bergadoh saper nak nyabit pokok..saper nak pungut biji…saper nak tu saper nak tu..

            sekiranya adik mentua ko meninggal maka anak beranak yang akan mengerjakan kebun tersebutttt…sanggup kerrr kalau nak nyabit pon xpandai..last2 kebun upah indon..semak menghutan..tinggalla sebulan dapat sawit 1 tan..mana pegi rm 3-4 ribu tu lg???

          • Bebas Sokmo says:

            bpk mertua aku tu dah 8 tahun tanam semula tapi masih dpt 1500 jgk. mgkn hutang peneroka kat tempat dia byk kot masa ambik kos sara hidup 3 tahun tu……….mrh benor jual tanah 20K tu…….dpt kat aku blh tambah rumah walit satu lagi…….sambil2 tanam sawit. adios peace

          • peace says:

            adios Bebas Sokmo…terima kasih..

  14. Moohyideen says:

    Peace Bodoh!

    Ko dok je kat kg ko pejuangkan UMNO.

    • peace says:

      Aku xduduk kgla moooooo…peace…

      • peace says:

        aku rasa ko yg dok bwh jambatan..terhegeh mintak2 kerajaan tolong…sendiri xnak usaha…malas…melalak xtentu pasl..tp masih ckp kerajaan zalim…tu yg ko menge moooooo je tu…tulah sek tinggi2 xnak…merempit jer..

  15. Moohyideen says:

    Untuk Peace: Dari Tranungkite.net

    RM 2 bilion untuk perbelanjaan tanam semula..mana perginya duit tabung tanam semula yang dipotong setiap bulan dari peneroka 20 tahun yang dulu???.
    Peneroka Felda ada 112,635 orang, Dato Ahmad Maslan telah menyatakan bahawa setiap peneroka telah menabung RM9600 untuk tanam semula, ini bermakna tabung tanam semula harus bernilai RM1.081 bilion, jika laporan audit lepas memberitahu Rezab Felda hanya tinggal RM1.35 bilion bermakna jika ditolak dengan duit tabung peneroka FELDA hanya tinggal 0.3 bilion sahaja…jadi benarla jika katakan FELDA bankrup, dikuatkan lagi dengan pinjaman daripada KWSP……mahkamah juga telah mengisytiharkan FeLDA menipu Peneroka…siapa pengkhianat bangsa sebenar???

    • raplahjingaa says:

      Tak lain tak bukan…..hang !! he..he

    • peace says:

      tulah…suruh sek tinggi2 xnak…belajo ngan tranang tranung ntah perper nama ntah…stakat guna data tu ko da nak ckp bangkrup…tu anwar yg kasi data…semua dia ckp bangkrup…felda untg RM1.197b…sebab tu mak aku dpt div n duit bonus tiap2 thn….anwar ngan konco2nya de nk kasi…makin sruh kuar felda pastu tgk org dpt bonus,duit raya…melanguler..

      ko ni da kata byk kali sruh blajo tinggi2 ko xnak…pegi bukak buku ekon tahap universiti punya yer bkn tahap ekonomi rumah tangga yang tingktn 3 tu yer…belajor skit pasal investmen…nak ckp byk2 nnti engko tetap xphm…asyik menge moooo jee

      • ElectroMagneticPulse says:

        felda bankrup?… tak masuk akal langsung… pecaya kat teranungkite… memang rosak la minda…

        • Jo says:

          Kalau orang FELDA sendiri yang nak hancurkan FELDA yng telah membantu mak bapak mereka…aku sangat-sangat sokong…Sebab dulu bapak aku nak masuk felda tak dapat…kalu tak aku daha ada rumah batu dan silap-silap jutawan….
          Oleh itu kerana sakit hati aku ini..elok kita musnahkan felda..sama untung..ok..MUSNAHKAN DULu baru cerita lain..

  16. Telok_Blangah says:

    Seriuskah Singapura berbaik dengan kita?

    Pencerobohan ruang udara, penyeludupan pasir jejas maruah negara

    NAMPAKNYA Singapura berterusan saja melakukan hal yang tidak menunjukkan ia mahu berbaik dengan kita sebagai jiran terdekatnya. Dalam tempoh seminggu dua ini timbul lagi masalah yang berterusan dilakukan jiran kiasu ini yang menggugat kita.

    Pertama tanpa sedikit pun rasa bersalah jet pejuangnya terus saja menceroboh ruang udara kita hingga mengganggu penduduk kampung di selatan Johor dengan sengaja terbang rendah di ruang udara kita. Sungguh mengaibkan apabila Menteri Pertahanan mendedahkan sejak 2008 hingga Mei lalu, pesawat pejuang republik itu telah menceroboh ruang udara kita sebanyak 2,508 kali iaitu pada puratanya dua kali pencerobohan setiap hari.

    Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hanya boleh menyatakan kita telah pun membuat bantahan diplomatik ke republik itu. Menakjubkan sungguh kerana pencerobohan berterusan saja berlaku walaupun bantahan telah dibuat. Bagaimanapun, Zahid tidak pula menjelaskan apakah bantahan dibuat setiap kali pencerobohan dilakukan atau hanya sekali saja dalam dua, tiga tahun.

    Apa kesimpulan yang boleh kita buat daripada sikap Singapura itu? Kita saja yang bertoleransi tetapi republik itu tidak sedikit pun mahu menghormati kita dan kita pula memberi isyarat seolah-olah tidak bermaya untuk bertindak. Oleh itu, republik itu tidak sedikit pun menghiraukan bantahan atau mahu menghormati kita. Mungkin mereka berpendapat bantahlah sebanyak mana pun, kami akan terus menceroboh ruang udara kamu. Apakah kita tidak boleh melepaskan tembakan amaran apabila mereka menceroboh? Ini akan menunjukkan kita serius mahu pertahankan kedaulatan kita.

    Sebaliknya, jet pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) menceroboh masuk ruang udara mereka, apakah republik itu akan berdiam diri? Inilah gambaran yang boleh disimpulkan daripada perlakuan ini. Persoalannya, apa kita tidak boleh lakukan lebih daripada membuat bantahan diplomatik saja? Kita bukannya mahu berperang dengan mereka tetapi apakah republik itu akan berdiam diri saja kiranya pesawat kita memasuki sedikit saja ruang udaranya? Apa agaknya tindakan yang akan ia lakukan kiranya kita berbuat demikian?

    Tentunya mereka akan kerahkan pesawat pejuangnya untuk ‘scramble’ menemui pesawat kita. Kenapa kita tidak boleh berbuat demikian? Bukankah kita juga mempunyai jet pejuang yang canggih walaupun tidak secanggih apa yang mereka ada, berkat sokongan padu kepada pulau itu oleh Amerika Syarikat.

    Berikutan bantahan diplomatik kita, apakah republik itu pernah mahu mengadakan perbincangan dengan kita mengenainya? Zahid dalam penjelasannya kepada Parlimen tidak pula memberitahu hal ini.

    Jelas republik itu mahu berterusan tidak mempedulikan bantahan kita dan terus saja melakukan provokasi terhadap kita. Kita seharusnya meneliti kenapa mereka berbuat demikian. Diketahui, republik itu tidak melakukan sesuatu tanpa sebab.

    Isu kedua ialah mengenai penyeludupan pasir ke republik itu yang berlaku seolah-olah ia mendapat restu puak tertentu di Johor. Sebuah akhbar Inggeris minggu lalu mendedahkan bagaimana kegiatan ini berulang kembali setelah dibongkar tahun lalu yang mana tindakan telah diambil ke atas pelakunya oleh pihak berkuasa, itu pun setelah pendedahan mengenainya dimuatkan oleh akhbar itu.

    Tetapi apakah pihak berkuasa kita akan bertindak hanya apabila berlaku pendedahan di akhbar? Apakah mereka tidak boleh melakukan pemantauan secara berterusan supaya penyeludupan itu tidak berterusan. Apa gunanya diadakan peraturan mengharamkan penjualan pasir negara ini ke republik itu kalau perlombongan pasir dan penghantarannya ke Singapura berterusan?

    Dikatakan penyeludupan kali ini dilakukan oleh syarikat yang diberikan lesen untuk melombong pasir di Sungai Johor hanya untuk kegunaan tempatan bukannya untuk dieksport keluar kerana eksport pasir masih diharamkan.

    Oleh sebab syarikat yang diberi permit melombong pasir di Sungai Johor jelas melanggar peraturan, apakah pihak yang mengeluarkan permit tidak boleh membatalkannya serta menyenaraihitamkan syarikat serta keseluruhan pengarah dan pegawai kanan syarikat tidak patriotik ini.

    Dikatakan syarikat itu hanya dibenarkan melombong pasir di Sungai Johor pada siang hari. Tetapi syarikat itu melakukan kegiatan haramnya pada malam hari untuk mengaburi mata pihak berkuasa. Pasir yang dihantar ke Singapura adalah dengan ‘barge’ yang ditarik tongkang dan menyusuri perlahan ke Pulau Punggol Timur republik itu.

    Apakah semua pihak berkuasa termasuk kastam, pihak berkuasa tempatan, polis dan agensi maritim tidak boleh bekerjasama menahan dan menutup terus operasi syarikat itu dan membawa semua mereka ke pengadilan termasuk merampas tongkang dan barge yang dikatakan didaftar di republik itu berserta malim dan awak-awaknya?

    Diharapkan apabila dikemukakan ke mahkamah, pengadil akan kenakan hukuman seberat mungkin dengan pengarah serta semua yang terbabit dipenjarakan. Sekiranya tiada peruntukan untuk menghukum penjara mereka itu, ia perlu dipinda bagi membolehkan hukuman demikian dijatuhkan ke atas mereka yang tidak patriotik dengan harapan tidak akan berlaku lagi kegiatan haram ini.

    • zumazore says:

      MENULIS MACAM PAKAR.. TAPI MALAYSIA CUKUP PAKAR TENTANG STRATIGI SINGAPORK , SEBAB JIKA KITA TEMBAK MEREKA MAKA INI IALAH SATU PELUANG UNTUK MENYERANG… ADA PAHAM… SO, ADA PEKARA YANG KITA BOLEH MAINKAN, CONTOHNYA GANGUAN ELETRIK DAN AIR JIKA MEREKA BERDEGIL… LAGI PUN JAUH MANA DIA LEH GI SETAKAT DI PERSISIR JOHOR JE… ADA BRAN SAMPAI KE TENGAH? SEBAB MEREKA BIJAK LAH MEREKA SAMPAI KAT PERSISIR JE SEBAB JIKA KENA TEMBAK MEREKA LEH LARI SAMPAI BALIK KE NEGARA MEREKA SO PELURU BERPANDU MALAYSIA AKAN DI PERSALAHKAN MENEMBAK JET MEREKA DALAM KAWASAN MEREKA, MEREKA KAWAN DENGAN ISRAIL TAU LAH MEREKA NAK PUTAR BELIT… KALAU SAMPAI KETENGAH JOHOR MEREKA KENA TEMBAK MAKA MEREKA AKAN JATUH DI DALAM KAWASAN JOHOR MAKA MEREKA TAK LEH PUSING CERITA… ADA PAHAM???
      SETAKAT HARAKAH N TRGANUNKITA PUNYA KELENTONG PUN KO ORANG LEH TERPEDAYA… BANGANG TAK BERTEMPAT.

  17. Jo says:

    C2..9 dari sepuluh sokong pKR…hang seang bermimpi ke??….

Leave a Reply

Threesome