Menu Utama

CINA MELENTING SAKAN BILA MAHATHIR BUKA MULUT

Tun Dr. Mahathir menyatakan DAP telah membawa satu budaya asing ke Sarawak. Tun Dr. Mahathir berkata lagi, DAP berjaya di Sarawak kerana menggunakan sentimen perkauman sebagai modal pilihanraya mereka. Atau lebih tepat lagi DAP umpama Virus Ke Sarawak.

Dan seperti yang dijangka, kenyataan Tun Mahathir itu mengundang pelbagai kritikan dan kecaman daripada masyarakat berkenaan. Melayu dijadikan subjek yang paling mudah untuk dikecam. Tun Mahathir dikatakan RASIS dan membenci kaum Cina. Sedangkan perkara pokok yang menyebabkan Tun Mahathir mengeluarkan kenyataan tersebut, langsung tidak diperkatakan.

Antara kempen DAP di Sarawak dalam usaha untuk menawan kerusi DUN yang mereka tandingi ialah mempersoalkan mengapa kaum Cina tidak boleh menjadi Ketua Menteri. Violet Yong yang memenangi kerusi Pending terang-terangan mempersoalkan kaum Melanau dalam pentadbiran negeri.

DAP turut mempergiatkan sentimen agama bagi merangsang undi daripada masyarakat beragama Kristian yang merupakan pengundi majoriti di Sarawak. Selain mengaut sokongan daripada masyarakat Cina, DAP turut cuba mengais sokongan serta undi daripada masyarakat Bumiputera Sarawak yang menganut agama Katholik.

Seperti yang kerap dilakukan oleh DAP sebelum ini, mereka akan cuba mengambil kesempatan untuk melaga-lagakan setiap kaum di negara ini. Dan peranan ini tidak hanya dilakukan oleh para pemimpin, bahkan ahli-ahli dan simpatisan DAP juga akan memainkan peranan yang serupa.

Semua laporan tentang kenyataan Tun Mahathir dibuat dengan satu gambaran iaitu Melayu marah dan tidak berpuas hati kerana kaum Cina tidak mengundi BN. Bahkan cerita tentang orang Melayu yang meminta kerajaan agar tidak menghentikan semua bantuan kepada masyarakat Cina sebagai pengajaran, turut diperbesar-besarkan.

Alasan sebenar mengapa orang Melayu mulai resah dan marah dengan apa yang berlaku tidak disiarkan dan diperkatakan. Tidak ada laporan tentang segala macam bantuan yang telah diberikan oleh Najib Abdul Razak kepada Cina atas nama dan semangat 1Malaysia. Bahkan bantuan-bantuan yang diambil daripada hak Melayu dan diberikan kepada Cina, tidak langsung disentuh dan diperkatakan.

Protes senyap Melayu bagi memberi peluang Najib meraih sokongan orang Cina sudah bertukar menjadi protes terbuka. Bukan kepada Najib, tetapi kepada penyokong DAP yang tidak tahu menilai budi yang dihulur. Isu Bahasa Kebangsaan, pendidikan vernakular, Al-Kitab, peruntukan untuk masjid dan Sekolah Agama yang dipertikaikan oleh pemimpin-pemimpin DAP sebelum ini selain isu Melayu Pendatang, benar-benar mengguris hati orang Melayu.

Sangat ketara apabila Najib Abdul Razak terus ditipu dari semasa ke semasa. Semua bantuan yang diberikan, disapu dan disimpan. Tidak cukup dengan itu, lebih banyak tuntutan dan desakan dibuat demi kepentingan masyarakat Cina menerusi gelagat para pemimpin DAP.

DAP bijak menggunakan kesempatan untuk memerangkap setiap kaum di negara ini agar saling berlaga antara satu sama lain. Pun begitu, satu lagi kebijaksanaan DAP ialah dengan meletakkan semua kesalahan kepada UMNO. UMNO dikatakan rasis dan menggunakan sentimen perkauman sebagai senjata utama. DAP pula dikatakan sebagai parti yang terbuka buat semua kaum.

Sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya. UMNO lebih bertoleransi dengan memberikan ruang yang sangat besar dan tiada had buat kaum lain di negara ini untuk sama-sama mentadbir, menikmati sosio budaya dan ekonomi secara bebas. Dan sepanjang tempoh UMNO mentadbir, tiada sejengkal harta orang bukan Melayu-Bumiputera yang telah dirampas oleh orang Melayu-Bumiputera.

Malangnya DAP tetap meneruskan hasutan dengan memberitahu para penyokong mereka bahawa Melayu adalah RASIS dan apa yang dilakukan oleh DAP adalah hak masyarakat bukan Melayu di negara ini. Dan dalam proses tersebut, DAP menyuakan pelbagai teori sehingga mampu menawan hati dan perasaan masyarakat Cina untuk mengundi mereka.

Hasilnya adalah apa yang dapat dilihat dalam keputusan Pilihanraya Negeri di Sarawak!

Dek kerana itulah, DAP jadi terlalu sensitif apabila kerenah dan taktik mereka didedahkan. Sama seperti apabila fakta sejarah tentang imigrannya mereka di negara ini diperkatakan, DAP akan sentiasa mengecop UMNO sebagai RASIS sekalipun DAP yang sebenarnya menggunakan perkauman sebagai senjata utama mereka untuk mendapatkan pengaruh dan undi di kalangan rakyat Malaysia.

Apabila berada di khalayak Melayu, mereka akan memperkatakan tentang pentadbiran bertunjangkan Melayu yang mengabaikan orang Melayu tetapi nada mereka akan berubah apabila berada di khalayak kaum bukan Melayu. DAP akan menggunakan sentimen Melayu cuba membodoh-bodohkan dan menjadikan masyarakat bukan Melayu sebagai kuli akan dikumandangkan… terutama apabila ceramah dibuat dalam Bahasa Mandarin!






183 Komen to CINA MELENTING SAKAN BILA MAHATHIR BUKA MULUT

  1. papamasihjahat says:

    aku syorkan pihak berkuasa memantau kempen politik Cina DAP ni dari masa ke semasa..terlalu ultra cina dan langsung tak hormat keharmonian sekarang..dah la cakap melayu tunggang langgang..tak bercampur dgn kaum lain..nak bolot semua benda..tamak tak habis diorang ni…aku tengok muka Kit Siang dan Guan Eng dah macam muka Chin Peng la..huakk tuiihh..!

    • TONGKANG PECAH says:

      ITU SEBAB AKU TAK SOKONG PUN 1 MALAYSIA NAJIB SEBAB AKU TAHU BOLEH MENGHANCURKAN BANGSA MELAYU PERLAHAN2 DGN SLOGAN TU, ADA MAKSUD YG TERSIRAT DISEBALIK ITU BAGI BANGSA BUKAN MELAYU, RENUNG2KANLAH WAHAI BANGSAKU

      • Gen2Felda says:

        bersatu tu digalakkan dalam Islam…bezanya cara interpretasi setiap orang..kalau kita pikir +ve, semuanya akan baik.

      • megat rambai says:

        tuan hamba ni x mengerti maksud sebenar 1 Malaysia agaknya…kesian2..

        • johorman says:

          1 Malaysia tu maksud nya Wang Malaysia.Wang punya pasal semua boleh jual.Najib Cari Wang .First jual Tanah KTM Milik rakyat Johor.Pas Ni apaplak Dia nak jual tak taulah.Muhyidin kena cepat recover.

          • Predator says:

            Ya..ka..itu bukan jual namanya,itu namanya pertukaran tanah dengan Singapore…ksian ilmu tk cukup..jgn cakap sbarangan

          • johorman says:

            Ada juga orng bengapa macam ko.Itu pasal Jangan minum susu lembu nanti bodoh macam lembu

          • Nonbal says:

            jangan layan si lahabau johorman ni predator, dia ni cina yang sedang menyelinap didalam blog ni.

          • Robocop says:

            johorman ni bukan setakat benggap….tapi…dah terlalu tonggong dan terlalu banggang.

          • armandulA says:

            Ni seko lagi manusia melayu yang bangang asyik tocongang-congang macam siamang. Kalau tak ghoti makno 1Malaysia poii la belaja kek mano-mano. Ni tak asyik baco suratkaba yang tak menjana minda seperti harakah & tabloid picisan.Mano tak bungko bodoh tak boleh diaja coghodek tak boleh diikut…!!!

        • mohamadali says:

          yang kedua perak hanjong (500 ekar tanah rezab melayu)dah dibagi kepada YTL.
          tu la satu malaysia

          • C4 says:

            betul tu… perak hanjung dulu nya SEDC perak punya …

            kenapa bagi kat YTL ???? hairan aku ….

      • C4 says:

        satu lagio kita bercakap soal melayu …..

        aku tengok sekarang berlambak2 pendatang asing …..

        aku sendiri pun jadi asing …..

        aku berada kat mana ni Bangla ke? Indon ke?

        kenapa pendatang asing tidak dikawal, macam singapura???

        sekarang ini ada sebanyak 3 juta rakyat asing ….kat malaysia

      • armandulA says:

        Agak ek ikau ni masih tak paham konsep 1Malaysia yang didongungkan oleh PM kito tu.Elokla ikau cari fakta dari mana-mana bahan rujukan sama ado dari media perdana atau alternatif,tapi ingat jangan salah pilih medan media alternatif takut-takut ikau torsosek pulak idealogi,pegangan & akidah ikau.

    • aneh bin ajaib says:

      nape DAP ultra cina yeps??karpal singh da jd cina ke??huhu

    • sungai_siput says:

      devide and rule

      cara british , cina communist tenagh adaptasi pada orang melayu

      pasai tu agenda depa jgn orang melayu kaya dan jgn orang melayu banyak masuk universiti

      senang depa nak ganyang

  2. nagagua says:

    PM jangan dimanjakan lagi orang yang tak tahu berterima kasih madu diberi dibalas tuba.baik tolong penyokong tegar umno lantaklah babi babi tu nak cakap ape pun alang alang seluk pekasam biar sampai kepangkal lengan.

  3. orang melayu perlu belajar bahasa mandarin agar dapat memahami kerenah bangsa tersebut.kita tidak tahu apa yang mereka tuturkan sesama mereka yg melibatkan isu rasis dan lain2 cacian.utk menambahkan bilangan bangsa melayu fasih menguasai bahasa tsb kerajaan hendaklah mewajibkan subjek bahasa cina sbg satu mata pelajaran wajib bagi anak2 melayu.kalau tak percaya cuba tengok reaksi mereka.

    • org tua says:

      pengamatan saya tak perlu tahu bahasa lain- biar melayu champion bmelayu shj & tak perlu nak test market. kita lihat sj blogger2 yg guna binggeris dlm artikel mereka dilihat amat melampau mengata/membidas melayu, dan UMNO/BN – nasib baik rata2 orang kita tak faham bi justru malas nak baca. Ada hikmah disebaliknya. Tugas pemimpin melayu analisa artikel bi tu..dan ambil tindakan. Yg penting orang melayu sebelah sana balik kepangkal jalan dan bersama kuatkan parti UMNO, parti melayu/bumiputra yg unggul.Semua lapisan masyarakat melayu/bumiputra, i.e anak muda, cerdikpandai,org tua, kaya,miskin, bodoh, org kampong, org bandar mesti insaf dan bersatu demi perpaduan melayu – dlm konteks politik org melayu di malaysia ialah UMNO sj.

    • cinabeng says:

      tuan, saya tak berapa setuju dengan pendapat tuan. kenapa kita harus belajar bahasa dorang? bukan sepatutnya dorang yang belajar bahasa kebangsaan kita ke? kata 1Malaysia, jadi kenalah guna 1Bahasa… bila kita belajar bahasa dorang, lagi naik tocang lah puak puak ni. tak boleh kasi muka dah.. apa kita bagi, semua dorang sapu.. bila kita minta tolong, dorang tolong puak dorang jer..

      • nieda says:

        Ade pro dan kontra nyer blajar mandarin…sy rase lebih baik gov. bagi optional pd pelajar kita..sapa yang berminat bolehlah belajar sbb percuma..nak ambil kat luar tak de duit…

      • Anti Ungrateful Imigrant says:

        Aku sokong cinabeng. Tak payah belajar bahasa mandarin bodo tu. HARAMkan terus di Malaysia ni. Macam Indon buat. Baru ada 1 Bahasa. Haramkan sekolah vernakular. Kenapa kita perlu belajar bahasa najis mereka? Mereka bertaraf pandatang. Dah la pendatang, menumpang, menagih rezeki yang mencurah-curah di Tanah Melayu ni, lepas tu nak sental kuasa sekali? nak halau kita pulak? Nak jadikan kita hamba mereka? Memang dasar ‘Ungrateful Immigrant’. Mereka boleh dapat apa yang mereka nak. Tapi ‘without their head’!

      • majin says:

        aku sokong blajar bahasa mandarin. cuba pikir balik, anak2 kaum lain minimum dwi bahasa atau tiga. bahasa ibunda diorang, bahasa malaysia, dan bahasa inggeris. kita? abis kuat BM ngan BI. kalau diorang borak sama diorang bahasa mandarin, bahasa tamil kita xleh nak join pun. x phm sepatah haram. rasa curiga, sangsi timbul diorang ni takde lain mesti kutuk aku nihh. tak leh nak psycho, tak leh nak masuk jarum, tak leh nak kemukakan pandangan, pemikiran, hujah balas kita. lagi satu ekonomi kan diorang pegang, kalau tau mandarin dapatle masuk company diorang. ada advantage le sikit. perasan x dalam iklan keje kosong kat surat kabar BI ada requirement kena fasih mandarin? spoken, written. taklah selamanya kita bergantung kat keje gomen.

        • puteratahan says:

          sebab itulah bahasa kebangsaan mereka tonggang langgang. 95% cina skrg tk fasih bahasa kebangsaan. Mereka ni puak paling rasis di dunia.

          Tak perlu bg pilihan kpd org melayu blaja bahasa mereka. Cukupla dgn merancang strategi dan perang saraf mereka balik

      • armandulA says:

        Setiap bangso wajib mengetahui bahaso asing sebagai bonus untuk mengayakan lagi ilmu. Tapi ingat jangan terlampau taksub dongan kehebatan bahasa asing sampai bahaso ibundo sendiri terabai macam sampah.Ambil contoh bangsa Eropah dalam zaman kogolapan mereko juo rajin meneliti bahasa Arab untuk mengkaji psike & budaya tamadun ilmu keagungan empayar islam. Kalau tak manokan bangsa Inggeris,Perancis,Jerman dll dah maju sehinggo mengalahkan umat muslim sendiri.

        Ambo ghaso malu pun ado,kecewo pun ado dongan sikap bangso melayu yang jumud,taksub melampau,obses terhadap bahaso asing dewasa ini sampai bahasa melayu dah terpinggir akibat pemujaan melampau terhadap bahasa kolonial…!!!

    • cassim says:

      apa nak pening nya…budaya melayu dgn budaya cina mana boleh sama….yg kita dok ikut budaya dia sapa suruh….!tgk cam kelantan…cina ikut budaya melayu…ni lah..beri sgt muka…!dah dasar penipu……sepa celik je mata…ini hari sapa mau tipu….!yg slalu nya kena tipu..melayu lahh…hihihi..ni pun melayu maseh buta lgi.

      • armandulA says:

        Pendapek ikau tu salah…orang cino kek Kelantan jumlah tak ramai jadi sebagai sifat semulo jadi yang kocik kono ikut yang bosa,yang lomah tunduk kek yang kuek,yang ramai dah tentu dapek mempengaruhi yang sedikit. Poii lihat kek Indonesia & Thailand penduduk pribumi melebehi 90% dari seluruh pelbagai etnik. Orang cino di sano semuo ek fasih berbahasa Indonesia & Siam sobab etnik cino adala penduduk minoriti tapi keakuran dibentuk melalui sistem pendidkan yang mantap.Tak macam kek Malaysia ni sistem pendidikan amek celaghu. Tu sobab cino kek Malaysia dah angkek muko keghano kekuatan politik mereko dah kuek tak macam orang melayu asyik bopocah bolah ikut ideologi politik sampah yang molomahkan perpaduan melayu.

  4. mrSkundel says:

    Orang Melayu kena ingat apabila kita hilang kawalan dalam pentadbiran negara, maka hilang lah segala-galanya untuk melayu.

    Orang Melayu PAS dan PKR harus membuka mata sekarang. Jangan kerana simpati kepada DSAI anda semua sanggup menggadaikan hak kamu sebagai kaum bumiputera di Malaysia ini.

    Orang Melayu PAS dan PKR wajib sedar sebelum Islam hilang hak mutlaknya di Malaysia ini.

    DAP memang dari dahulu lagi sudah tahu apabila Pakatan Rakyat memerintah, mereka akan memastikan PAS akan mengawal orang melayu.

    Ini adalah kerana melalui ideologi PAS, orang melayu akan hanya fokus kepada keagamaan semata-mata. Seperti mendengar ceramah di sebuah padang atau dewan besar serta mengerjakan amal sahaja.

    PAS akan mendorong orang melayu untuk menjadi katak bawah tempurung apabila hanya fokus apa hal-ehwal keagamaan dan bukan dari segi ekonomi serta pembangunan.

    DAP akan memastikan kemasukkan university untuk orang melayu dihadkan serta segala-gala jurusan² penting seperti kejuruteraan, arkitek, ekonomi, dan sains politik tidak akan diberi kepada melayu. Ini akan mendorong orang melayu untuk mundur dan hanya fokus kepada aspek² kerohanian dan keserdeharnaan.

    DAP juga akan memastikan bahawa message² PAS serta ideologi mereka ditanam di dalam pemikirang orang melayu supaya orang melayu menjadi takut untuk mempersoalkan segala tindak tanduk pemimpin mereka melalui dosa & pahala.

    Jadi orang melayu akan menjadi petani, penoreh getah, bekerja kilang, pengutip sampah,

    DAP akan memperuntukkan wang untuk diberikan kepada orang² melayu sebagai wang keikhlasan supaya orang melayu menjadi lemak dan bersyukur dengan pemberian wang sumbangan janji yang penting Melayu tidak boleh kaya.

    Adalah HARAM bagi DAP untuk melihat melayu maju dan membangun.

    • nieda says:

      setuju sangat. aku ni mangsa rasis cina dalam diam…wat kerja 2-3 jenis gaji satu sahaja. akulah HR,akulah Shipping,akulah Driver…sbb dept ni byk dealing ngan gov. kalo ade masalah senang nak selesai…aku xde pilihan..nk keje gov. tak dapat2 terpaksalah jd kuli batak cina jugak…nk byr PTPTN dan yayasan kedah. gaji ciput nk bli kereta pun aku tak mampu….kerja cam nak mampus

    • umno member says:

      tapi nak bersatu dengan PAS problem gak….perlembagaan PAS islam, perlembagaan UMNO melayu. Dalam islam mengharamkan perjuangan keturunan dan bangsa.

      1) Iblis tu dilaknat sebab angkuh asal keturunannya dari Api, sedangkan Nabi Adam dari tanah. Hanya kerana ia BANGSA api.
      2) Yahudi tu dilaknat sebab tak ngaku kenabian Muhammad sebab Nabi Muhammad bukan dari BANGSA Israel.
      3) Nabi sendiri dibaling sampai berdarah oleh BANGSAnya di Thaif sebab kononnya nak mendapatkan pertolongan bangsanya dari kafir Quraisy. Tapi Allah bagi tahu ‘ BANGSAMUtidak dapat menolongmu, hanya islam sahaja yang dapat membantu’.
      4) Lepas tu Nabi Muhammad bersabda ” Bukanlah dari golonganku mereka2 yang memperjuangkan BANGSA ”
      5) Nabi Muhammad sendiri menyatukan bangsa-bangsa Arab yang sebelumnya asyik bergaduh dan berbunuh-bunuhan kerana asyik memperjuangkan BANGSA.
      6) Sahabat2 Nabi juga dari pelbagai BANGSA dan bukan pilih orang ARAB JEE..

      • dol says:

        Melau tu 99% Islam bang…bercakap pasal melayu bukan bermakna Assabiah…nak jadi Melayu tu..mesti islam….Assabiah tu macam DAP..

        • nikNajis@karpalpoosingh member says:

          ya setuju sngt melayu itu islam dan islam itu agama org melayu,kita klu nak bercakp kena pikiaq dulu.di malaysia ni klu sebut melayu semua islam,bukan mcm pas n pkr depa tu islam liberal.

        • umno member says:

          Tapi kenapa UMNO sanggup bagi gas Melayu Kelantan ke Thailand JDA (Joined Development Area) sampai Malaysia mengemis pula gas dari Thailand sekarang ni.
          Bukan ke tu satu penganiayaan kepada bangsa Melayu di Kelantan khususnya…sampai sanggup bagi kat kafir Thailand semata-mata kerana Kelantan bawah Pas.
          Walau pun saya ni UMNO, tapi saya melihat pimpinan kita sanggup bunuh melayu sendiri semata-mata kerana perbezaan politik. Jauh berbeza dengan masyarakat Cina.
          Kalau saudara kata DAP tu assabiah…perlembagaan Assabiah hanya ada pada parti kita, MCA, MIC dan parti2 kebangsaan yang lain.
          Kadang2 rasa nak tinggalkan je UMNO ni….saya betul2 keliru.

          • nikNajis@karpalpoosingh member says:

            saudara tak perlu runsing spt org pompuan yg dtg bulan,perkiraanya mudah saja.jika diberi hak menguruskan gas itu kepada juak-juak pas pastilah hasil keuntungan itu akan disalahgunakan oleh kroni-kroni pemimpin pas dan ahli keluarga mereka shaja termasuk menantu nikNajis.

          • C4 says:

            tinggalkan UMNO bukan rugi apa pun….

        • mohamadali says:

          tu yg manyak beli no. ekor tu melayukan.

          • C4 says:

            sapa punya syarikat ???? Cina

            sapa ahli lembaga pengarah nya??? melayu

            apa kah itu menunjukkan bahawa cina dah beli melayu???

      • 3036 says:

        tetapi PAS mementingkan DAP yang liberal.. mcm mana Pakatan Rakyat nak memerintah Negara jika PAS/PKR/DAP mempunyai berlainan ideology? Pasti berlaku perebutan kuasa. DAP pasti lebih besar kepala.. DAP n PKR dah jadi parti anak-beranak!

        Malaysia inginkan keadaan yang aman damai.. Bukan penuh dengan demonstrasi disana sini.. Pelancung asing pun takut nak turun Msia nanti…

      • Fitri says:

        PAS ni lalang, dulu dia yang ia-ia nak jadikan Tanah Melayu dan Indonesia satu negara: Melayu Raya!!! Bila Onn Jaafar nak buka keahlian bukan Melayu dalam UMNO, diorang jugak yang melenting..
        PAS kene akui diorang juga Melayu tak boleh nak nafikan, tak boleh kata kita ni ISLAM sahaja tapi kita kene bgtau saya Islam dan berbangsa Melayu!!!!!

    • nikNajis@karpalpoosingh member says:

      setuju dgn statement tuan,tp ada juga org melayu yg xmau melihat melayu berjaya.klu ada usahawan melayu itu berkereta besar dikatanya berlagak dan tak perlu ditolong lg(disuruh hapuskan DEB),klu melayu itu berkereta kecik @biasa saja dikatanya tak berkemampuan nak menjalankan kerja2 takut diALIBABAKAN.susah jd melayu ni.klu bleh tuan tlg bg nasihat skt kpada melayu yg tak sedaq diri ni.

    • 3036 says:

      “Jadi orang melayu akan menjadi petani, penoreh getah, bekerja kilang, pengutip sampah”

      Betul… ini lah yg terjadi di Singapura. Aku baru balik dari S’pore 2 hari lepas, dan memang rata2 pekerja kelas bawahan didominasi oleh kaum melayu.. Jangan sampai bumi Malaysia jadi seperti ini jika Pakatan Rakyat yang memerintah.. kerana Pakatan Rakyat dikuasai oleh DAP!!!!!

    • C4 says:

      memang hari ini benda ini dah berlaku …..pun

      tuan menyatakan PAS dan DAP…..

      bagaimana pulak UMNO dengan MCA dan MIC????

  5. hajimat says:

    Kalau di Singapura, siapa buka mulut mengenai PAP (Parti Memerintah) dah lama di ISA, di “Brainwashed” dan diugut.

    Kita terlampau tunduk sehingga kepala dipijak kerana nak jadi juara “Muhibbah”.

    • hanz zac says:

      betul aku sokng ngan ckp ko….zaman tun dr mahathir je die sorang je berani wat cmtu….sbb masa tu umno 2/3 dkt parlimen skarng dh kurang tu ssh skit

      • yon76er says:

        Dari sekarang kita perlu HAPUSkan kekuatan Kaum Cina nie secara senyap dan pelahan2. Tak payah nak wartakan pada semua tapi jaringan cyewar kita perlu kuat dan cekap….Sifat KURANG AJAR mereka membuat kita akan LEBIH KURANG AJAR pada kaum ini….Nyahkan DAPigs dan kaum2 mana yg ANTI MELAYU…takda makna nya kita saja yg mahukan PERPADUAN KAUM tapi mereka MENOLAKnya bulat2……

        • kecikbesor says:

          Wujudkan jihad dalam ekonomi….aku tgk melayu suka kayakan golongan cina….JIHAD EKONOMI…beli semua benda kat orang islam/ melayu …kalao kiter start nak meniaga tengoklah macamner bangsa kiter ditekan oleh peniaga cina….double standard dan harga lebih mahal berbanding peniaga cina sebab pembekal cina naikkan harga untuk orang islam…..hantar barang tak berkualiti…..JADIKAN JIHAD EKONOMI…JIHAD EKONOMI…orang islam kaya bayar zakat tapi kaum lain ….INGAT JIHAD EKONOMI

          • armandulA says:

            Kuncinyo ado la kek pengilang,pengimport & pengedar. Tapi sekaghang sapo pogang sebagai pengimport,pengedar & pengilang ? Dah tentu cino kan jadi mereko lah yang mengawal harga & mutu barangan. Melayu cumo jadi pengguno akhir & peniago dan dapekkan barang dari cino dongan hargo yang maha dari pengguna & peniga bangsa cino sendiri. Sampai bilopun kito akan kalah sekironyo melayu tak ado jadi pengimport,pengilang & pengedar barang…

    • mohamadali says:

      saper yg buat muhibbah?

  6. Tasyahud Akhir says:

    DAP seperti komen saya sebelum ini tidak pernah dan tidak akan berubah dengan agenda Malaysian Malaysia mereka yang telah termaktub di dalam perlembagaan parti tersebut. Republik Malaysia adalah cita2 mereka dan untuk 10 tahun akan datang visi ini telah berjalan dan semakin rancak melainkan perubahan berlaku kepada PAS dan melayu PKR.

    Untuk mendapat sokongan melayu yang islamik, PAS telah menjalankan tugas mereka dengan baik. Seperti di Selangor memang tidak dinafikan PAS berjaya mengimarahkan masjid2 dan surau2 dikalangan kelompok mereka tetapi bukan untuk masyarakat melayu secara keseluruhannya. Saban hari didalam ceramah mereka mencanangkan tentang negeri berkebajikan, masjid2 dan surau2 yang semakin ramai pengunjung, bantuan2 dari exco DAP, tetapi apakah ini akan berpanjangan atau sebagai muslihat untuk melekakan umat Islam melayu tentang siapakah yang berkuasa. Adakah Islam akan tertegak di surau2 dan dimasjid2 sahaja?

    Di luar lingkungan masjid dan surau, tiada perubahan langsung, masih sama atau telah menjadi semakin buruk. Sebagai contoh, ada sebuah kedai runcit kepunyaan bangsa cina di sebuah kampung di Klang yang majoritinya melayu. Jika dahulu peniaga ini menjual arak secara sembunyi2 dan mereka yang berminat membeli, akan dibungkus dengan kertas surat khabar. Ini berlaku sewaktu wakil rakyatnya adalah daripada UMNO yang kononnya telah meluluskan penjualan arak. Tetapi sekarang, wakil rakyat kampung ini adalah daripada PAS yang telah mengharamkan penjualan arak secara terbuka, tetapi kedai runcit tersebut telah menjual arak ini secara terbuka malah peti sejuk penyimpanan arak ini telah diletakkan di pintu masuk kedai. Adakah ini berpunca dari UMNO yang menghalalkan lesen arak ataupun wakil rakyat PAS ini tidak mempunyai kuasa dan suara untuk menghalang?

    Melayu PKR pula tidak lebih daripada pak-pak turut yang mengangguk2 dan menggeleng2 sahaja. Mungkin kelebihan mereka adalah meletakkan segala kemungkaran dan masalah2 yang berlaku kepada UMNO. Kebanyakkan mereka ini adalah terdiri daripada bekas2 ahli UMNO yang kecewa bukan kerana UMNO sudah tidak relevan atau perosak bangsa, tetapi adalah kerana tidak mendapat habuan yang sepatutnya pada perkiraan mereka perlu mereka nikmati. Jadilah mereka seorang yang kononnya pejuang keadilan dan kesaksamaan, tetapi hakikatnya bukan untuk sekelian rakyat tetapi sekelompok pemimpin yang telah pun kaya raya.

    Dengan senario di atas, apa lagi yang perlu DAP lakukan untuk mencapai matlamat Malaysian Malaysia mereka telah nampak mudah. PAS untuk kelompok melayu Islamik dan melayu PKR untuk kelompok melayu pak turut. UMNO tidak perlu dirisaukan sebab telah di Cop sebagai parti rasis, bukan dari mereka tetapi dari melayu2 PAS dan PKR. Tugas utama mereka sekarang ialah mendapatkan sokongan seramai mungkin dari bangsa mereka sendiri. Seperti kata seorang rakan berbangsa cina yang merupakan orang kuat MCA di Klang,” Kita sekarang tak payah susah2 kerja, DAP sudah ada, melayu tak dak hal, itu PAS ada, PKR ada, melayu mesti sokong punya. Next time PRU saya pangkah DAP, dulu tahun pun saya pangkah DAP”. Fikir2kan lah.

    • hazmihazali says:

      Satu artikel yg amat baik…saudara Tasyahud Akhir sepatutnya menyumbangkan artikel di ruangan utama KMU…Marilah kita sama-sama berjuang dan beristiqamah mempertahankan hak umat Islam dan bangsa Melayu di bumi Melayu ini. Jgn biarkan negara nenek moyang kita ini jatuh ke tangan kaum pemakan babi yg x tahu mengenang budi!!!

      • Tasyahud Akhir says:

        Malangnya saudara penyokong tegar PAS dan PKR terus menerus menafikan hal ini, seolah-olah begitu yakin bahawa DAP telah berubah dan menerima Islam. Adakah dengan kerusi yang paling sedikit di DUN Selangor mereka berupaya bersuara lebih kuat daripada DAP yang mempunyai kerusi DUN terbanyak. Inilah perkara yang PAS buat2 tak nampak.

        • yon76er says:

          Aku Doakan supaya mereka terutama drp. PAS akn sedar atas kesilapan yg mereka telah lakukan dPRU12 dan kejalan yg betul dPRU!3…….Selangor kita masih ada harapan tapi Penang kita perlu berkerja lebih keras jika mahu Cina2 lakhnat dr DAPigs hapus…..

        • 3036 says:

          DAP tidak akan pernah dapat menerima Islam..
          Percayalah, PAS sudah DITIPU hidup-hidup!!!

    • mohamadali says:

      betul kerajaan pusat yg dipimpin oleh dato lulus lesen arak

  7. Gullit says:

    kita tuntut balik kerusi majoriti org melayu…. pi mampus dgn depa… lawan tetap lawan…

    • bebulu says:

      Hidup!!!!! Gullit saya sokong penuh apa nak jadi jadilahhhhhhh…

      • hulubiru says:

        Aku pun sokong dgn kau bebulu.berbulu je aku tengok cina2 skrg ni.dah naik lemak.dah bagi babi nak gajah.

      • mangkuk ayun says:

        hapuskan pemakan b**i tu dari muka bumi malaysia ni.kalau tunku abdul rahman hidup algi, mesti dia menyesal bagi kerakyatan malaysia pada deme ni.seperti melepaskan b**i tersepit. bila lepas buat perangai macam b**i.

    • Fuad Nor says:

      saya sokong 100%, cina2 lahanat ni semuanya bermuka2

    • dol says:

      Aku setuju..kalu umat melayu dah mestilah 99% islam..kecuali yg. di Kelantan tu..kata dah taubat…..mak islam akan majoriti…than kalu nak hudud pun boleh bersuara….

  8. zir says:

    sesiapa yang berkerjasama dengan DAP dan percaya Dap akan menjaga Hak keistmewaan bumiputra dia adalah golongan yang telah terpedaya.

  9. HeroTamil says:

    Masalah nya ada kumpulan Melayu yang malau ngaku Melayu, ada yang kununnya liberal…hak SAMARATA dan ADIL kunun… pigidah…
    SAMARATA : hak kita, dia mahu kita kongsi, ADIL ; hak dia kita tak boleh usik.
    ini yang Melayu perasan arab tak nampak, ini yang melayu liberal tak faham.

    • vinn says:

      aik org tamil pun nk jd melayu ke?kah kah kah kah kah boleh dlm umno blh kah kah kah kah.contoh kt penang kulit hitam legam ckp aku melayu kah kah kah.woit dey tambi p balik tamilnadu lah dey.yenapuregek hakkptui!!

  10. papamasihjahat says:

    ..jangan layan permintaan kuota MCA dan Gerakan utk PRU akan datang di kawasan majoriti Melayu..mereka hendaklah menentang DAP( Kit Siang dan konco2nya)di kawasan majoriti Cina..jangan nak berlagak dan minta itu dan ini ( rujuk Soi Lek, Wee Ka Seong dan Koh Tsu Koon)..

    • Fuad Nor says:

      jika cina2 ni semua berlawan sesama sendiri kat bandar2 klu kat kg2.. setakat PAS dgn PKR, aku yakin mereka boleh bungkus kali ni

  11. bayan says:

    Tiada ada yang nak dihairankan dengan DAP. These people will always be the same over time. Janganlah mudah melabel Melayu sebagai rasis, sedangkan dalam kamus hidup bangsa mereka ada istilah ‘Mother Land’ (China & India). Jika begitu, dimana Mother Land untuk Melayu kalau bukan Tanah Melayu ini?

    Apa yang penting sekarang ialah membawa semula Melayu-Melayu yang taksub dengan PKR dan DAP ke landasan yang betul. Bilangan muda-mudi Melayu yang membenci Perlembagaan secara terang-terangan semakin membimbangkan. Mereka-mereka ini harus disedarkan untuk sama-sama berdiri dalam barisan aqidah yang sama demi kelangsungan Islam di negara tercinta ini.

  12. hajimat says:

    CHUA SOI LEK dan KHOR TSU KOON adalah pelakon-pelakon wayang Cina yang bertopeng dan bermekap tebal. Mereka hanya melakonkan skrip yang ditulis oleh PAP dan diarahkan oleh DAP. Sementara ahli-ahli mereka adalah penontonnya.

  13. pisaurisau says:

    apa guna MCA & GERAKAN dalam BN lagi…

    • 3036 says:

      sebenarnya ramai ahli2 MCA, GERAKAN yg memangkah DAP dalam PRU..
      Percayalah.. mereka tahu hanya DAP yg dapat menggugat kedudukan Melayu..
      Pertama skali.. Usah sokong PAS & PKR.. dengan jatuhnya PAS/PKR.. maka berkubur lah cita2 DAP utk memerintah!!

  14. kelawar says:

    Kesabaran orang Melayu ada batasannya. agak keterlaluan dan mencabar, kita perlu bertindak walau apa cara pun, demi agama, bangsa dan negara. Allah huakhbar3

    • TONGKANG PECAH says:

      SABAR BRO KENA SETEL MASALAH MELAYU DULU SEBELUM NAK CABAR ORG LAIN, REMPIT, DADAH, BUANG ANAK, KAKI EKOR, MAKAN SUAP, GILA KUASA,KAKI BETINA, CANTAS MENCANTAS, DENGKI KIANAT CUKUP KUAT DLM AMALAN MASYARAKAT MELAYU, TAK PAYAH BERPERANG INI SEMUA DH PUN MEMBUATKAN MELAYU AKAN JADI LAYU, MALAS AKU NAK TULIS LAGI HAL MELAYU NI NANTI DIKATAKAN BUKA PEKUNG SENDIRI PULA

      • Inna Lillah says:

        Rasuah…selalu dtgnyer dari tokey cina..depa suka menghuloq….kaki betina sbb tokey cina nak projek besar2…umpan betina kepada yang boleh bagi projek kat mereka…dadah…tokey2 cina jadi pengimpot dadah…org melayu jadi balaci mereka mengedarkan dadah kepada melayu…kaki ekor…sbb tokey cina bukak kedai ekor…rempit…tokey cina jual motor dan bukak bengkel motor utk ubah suai motor jadi laju..buang anak….tokey2 cina yang mencetak video lucah cetakrompak dan menjualnyer…

        • armandulA says:

          Dalam bisnez di mano-mano sudut dunia ni rasuah jadi senjata untuk mendapatkan projek,tender & peluang untuk mengembangkan syarikat. Secagho kobotolan kek Malaysia ni orang cino adola etnik majoriti aktif dalam bisnez bebanding melayu. Jadi aktiviti rasuah memang ketaro kek bangsa cino.Para usahawan melayu pun mengamalkan rasuah ketiko berurusan dongan pegawai berkuaso samo ado dari kerajaan atau swasta terutama bank.Ni termasuklah usahawan yang koghap poiii umrah & haji.Kato mereko dalam bisnez soal halal& haram tak perlu difokuskan. Dosa akan terhapus bilo mengejokan haji & umrah.

          Masyaallah apo nak jadi dongan melayu ni yang tak ado jiwo islami. Islam cumo pada zahir jo penghayatan zero….!!!

    • mohamadali says:

      apakata jaafar albar. kalu ambil singapura langkah mayat aku dulu
      betul ker

  15. org tua says:

    Pemimpin & Pejuang melayu UMNO era selepas merdeka antaranya spt Tun Dr Ismail, D Jaafar Albar, Ts Ghazali Shafie, Datuk Harun Idris , Tun Ghaffar, Tun Abdul Razak & Tun Dr Mahadhir telah berjaya mempertabatkan org melayu ketahap yg tinggi. Melayu jadi kuat & disegani dlm negara & di nusantara. Kita yakin & mahu pemimpin melayu sekarang mencontohi mereka. Kekuatan melayu/bumiputra terletak pada PARTI UMNO. Outcome PRN Sarawak memberi massage yg jelas untuk kita analisa dan renungkan. Semua lapisan masyarakat orang melayu/bumiputra MESTI bersatu supaya menjadi kuat dlm satu kesatuan.

  16. saiful says:

    anak pendita bersyair indah
    terpesona umat indah bersemi
    bangun lah Melayu … takbir pun sudah
    mulakan gerak … 1Melayu 1Bumi

    “Takkan Melayu/Islam Hilang DiDunia”

  17. farid says:

    hapuskan sekolah cina india..disini kita bleh memupuk rakyaat cintakan malaysia..kalau tak depa dok bangga dgn bangsa depa…bg depa sedar sikit mereka dimalaysia..bkn kat cina atau india

    • Tasyahud Akhir says:

      Saya sokong.

      • vinn says:

        bab hamba sokong!!tp mslh ini brpunca dr Pemmpin umno dlu2!knp dlu biarkn dorg bt sekolah sndri kah kah kah kah skrg dh mnbusuk br nk ckp kah kah kah kah.

        • Tasyahud Akhir says:

          Tahun berapa Tuan Vinn dilahirkan. Sila lihat perjanjian kemerdekaan kita yang saya dan bapa saya sendiri tidak bersetuju. Tetapi sekiranya kita tidak bersetuju dengan perjanjian ini, bermakna kita perlu berperang untuk mencapai kemerdekaan. Anak Merdeka hidup sudah terlalu senang…….. tuan perlu mengujudkan reformasi era baru bagi membuktikan tuan seorang yang berani bukan pengecut. Buatlah seperti saya yang menyertai Reformasi98 baru boleh berlagak dan ketawa……

      • org tua says:

        saya sokong jugak..soalan cepu emas sejarah TM/M’sia pd mereka. siapa pemimpin pemimpin agong malaysia. Mereka akan jawab Nelson Mandela, Dr martin Luther King, Abraham Lincoln, obama & Mahatma Ghandi. Pemimpin UMNO tak rasa terpukul ke…..

  18. pak melan says:

    Mahathir juga yang salah!!! Tak gunakan peluang masa memegang kuasa untuk menyeragamkan sistem sekolah dan pembelajaran serta menutup sekolah cina dan India yang merupakan punca disintegrasi nasional. Jenguk sekolah kebangsaaan sekarang dan lihat berapa kerat budak cina yang ada.

  19. sani bin ali says:

    sekuat mana pun kita laungkan,dah penat pena menulis,kerajaan yang ada sekarang tak punya kredibiliti.kalau boleh saya katakan sebagai penakut…..undang undang telah ada tapi takut nak kuatkuasakan,terlalu beri muka.semua tahu DAP tu resist,PKR kaki Fitnah PAS ulama putar,tapi apa yang kerajaan lakukan…….sabar….sampai bila…setelah semua musnah.UMNO tak punya kekuatan pemimpin,kita lihat dalam BN sendiri,MCA.MIC,PPP dan Gerakan semua kencudang,yang menang hanya di kerusi mejoriti melayu….masih umno bagi quota..nak tunjuk setiakawan masa yang sama menjadi beban pada BN…malas nak cakap….TK

    • Tasyahud Akhir says:

      Terlebih dahulu saya pohon maaf kepada penyokong tegar UMNO. Ini masalahnya jika terdapat segelintir pemimpin UMNO yang hanya menjaga poket sendiri. Saya tidak memaksa Najib atau Muhyiddin untuk menyebelah mana2.
      Biar pemimpin di peringkat atas menjadi neutral agar tidak menampakkan UMNO terlalu rasis. Sebagai pendokong Najib, para menteri perlu menunjukkan sesuatu terutama Hishamudin yang memegang KDN. Beliaulah yang paling layak untuk untuk melaksanakan apa jua penguatkuasaan. Lihat sahajalah kebebasan yang di kecap oleh namawee. Sudah berapa ramai melayu yang di tangkap dan dihadap kemahkamah dan dipenjarakan?…RAMAI. Berapa ramai pula cina seperti namawee yang telah ditangkap, dibicara atau dipenjarakan?…..TIADA. Nazri pun boleh beri penghormatan kepada cina yang mencipta lagu Negarakuku ni.

      UMNO perlu belajar dari PAS dan PKR, bila mana pemimpin bawahan melakukan sesuatu yang melanggar perlembagaan parti atau undang2, dalam kes UMNO menteri2 seperti Hisham dan Nazri…..Najib dan Muhyiddin boleh berkata…..itu hanya pendapat peribadi mereka. Mudah bukan!

    • armandulA says:

      Ni semuo ek berpunco dari perpocahan bangsa melayu beragama islam di negaro ni.Kuaso politik melayu semakin molomah sobab tu pemimpin negagho kito dalam dilema…ditolan pahit diluah sayang…ikut kito ghugi kalau tak ikut kito parti UMNO/BN ghuyub dalam PRU 13 nanti keghano pengaruh cino DAP kini dah kuek apo laiii disokong oleh melayu boba & tamak dari PAS & PKR.

  20. khahar Muzafar says:

    memang dah jadi amalan KDN sejak dulu-dulu lagi bahawa semua ceramah kempen dirakamkan dan katanya akan diteliti. Dalam Pilihan Raya terbaru di Sarawak, ucapan pemimpin-pemimpin DAP jugak dirakamkan, dan terang-terang ucapan dan kempen mereka adalah menghasut, dan sepatutnya tindakan boleh diambil melalui akta hasutan. Walau pun rakaman demi rakaman dibuat dari dulu, tetapi sehingga kini tidak ada satu dakwaan pun pernah dibuat oleh pihak KDN melalui akta Hasutan kepada mereka. Adakah rakaman itu hanya sebagai bahan simpanan? atau sekadar prosidur sahaja? dan habis pilihan raya ianya disimpan di dalam stor, dan sukar untuk dicari semula. Tidak tahulah apakah berlakunya kepada Malaysia sekiranya perkara sebegini berterusan? adakah ianya merupakan undangan kepada Peristiwa berdarah 13 Mei 1969 lagi? Hanya berserah kepada ALLAH

  21. TONGKANG PECAH says:

    MCA KA MIC KA DAP KA GERAKAN KA MEMANG PUN PERJUANGAN MEREKA UTK KEPENTINGAN KAUM MEREKA TAPI AKU PALING MELUAT DGN MELAYU SENDIRI YG TAK SEDAR DIRI TERUTAMA PEMIMPIN2 MELAYU YG BERKUASA, CEO GLC MELAYU, BILA ADA KUASA SDH LUPA BANGSA SENDIRI DEMI WANG KUASA DAN PANGKAT, CERMIN2 DULU BANGSA SENDIRI SEBELUM KITA MENYALAHKAN BANGSA LAIN

    • Baihagi says:

      bagus kalau kamu sudah sedar, sbnrnya mcm mana mereka nak sedar diri krn ramai dari mereka ini dilantik jadi ahli lembaga pengarah syarikat cina(lantikan ambik syarat). bila dah termkn budi , mulut pun syp terkunci. bangsa nak lingkup ke, kojol ke apa mrka peduli janji aku kaya. jgn duk salahkan PAS dan PKR 100%. UMNO pun lebih kurang sama aje peramgainya……….tapi manusia begini masih terpilih jadi pemimpin? aku rasa kalau pemimpin muda cam lokman adam jadi pemimpin UMNO dan salahudin ayub jadi presiden PAS ada harapan melayu akan bersatu……………..

  22. Jebat says:

    Itu la dari dulu lagi aku dah bagi tau Pas n Pkr ni adalah perosak Bangsa Melayu n Negara.Dap kristian ni pandai gunakan kesempatan saja kerana kerajaan kita sekarang ni tak berani ambil tindakan undang2 yg sedia ada ISA terhadap mereka,maka bermaharajarela la mereka ni.Pas ni dok ajak cina masuk islam cina Dap kristian ni mana boleh percaya punya mereka pura2 masuk islam lepas dah dpt apa yg mereka mau maka mereka akan cepat2 keluar tinggalkan Islam.Akhirnya Islam di negara kita akan dimalukan diseluruh dunia.

  23. takbai says:

    juak2 PAS dan PKR takkan berani melenting sebab LKS dan LGE dah outsource kerja kat Ronnie Liu. Cuba tanya Khalid Ibrahim, Hassan Ali, Khalid Gereja, Azmin Ali, Anwar ‘OMEGA’ Ibrahim, Nik Aziz, Hadi Awang dan semua Melayu yang diperlembukan olih DAP kenapa tak berani nak jawab isu ini. takut kena lempang dengan gangster DAP kot.

  24. vinn says:

    KETUANAN MELAYU TIPU
    MELAYU
    AIR HAK ASASI
    nota:
    air ialah hak asasi
    bukan untuk diswastakan
    air seperti udara wajib
    menjadi hak awam
    hanya gerombolan dan mamak
    madey
    yang mengswastakan air untuk
    kroni kroni dan cukong!
    pulangkan air kepada rakyat!
    MELAKA NAIKKAN TARIF AIR
    5 SEN HINGGA 25 SEN – mkini
    Tindakan kerajaan negeri Melaka
    menaikkan tarif air tanpa
    mengambil kira bebanan
    kewangan yang dipikul oleh
    rakyat negeri itu amat
    dikesali.Antara mereka yang
    lantang membantah tindakan itu,
    termasuk Ketua Dewan Pemuda
    Pas Melaka, Kamaruddin Sidik
    Katanya, tindakan Syarikat Air
    Melaka Berhad (SAMB) yang
    menaikkan tarif air secara
    tegesa-gesa dan tidak
    memaklumkannya terlebih
    dahulu kepada rakyat seolah-
    olah satu cubaan untuk
    mengelakkan protes rakyat.
    Menurutnya ia suatu yang tidak
    konsisten sedangkan kerajaan
    negeri Melaka sendiri pernah
    mengkritik kenaikan harga air di
    Selangor dan Kedah tidak lama
    dulu
    KERAJAAN PAKATAN BERI AIR
    PERCUMA KEPADA RAKYAT –
    blog kerajaan rakyat
    SHAH ALAM: Kerajaan Selangor
    memperuntuk RM5 juta untuk
    melaksanakan skim air percuma
    di rumah kos rendah berstrata
    (bertingkat) sebagai permulaan
    dan ditambah mengikut
    keperluan apabila lebih banyak
    pembangunan dikenal pasti
    untuk dimasukkan ke skim itu.
    Exco Perumahan, Pengurusan
    Bangunan Dan Setinggan
    Selangor, Iskandar Abdul Samad,
    berkata kempen penerangan itu
    akan diadakan besar-besaran
    bagi memaklumkan rakyat dan
    mengelakkan pemaju,
    Management Corporation (MC),
    Joint Management Body (JMB)
    dan ejen pengurusan melakukan
    pemotongan bil penduduk.
    “Kerajaan negeri akan mengenal
    pasti pihak yang akan
    bertanggung jawab untuk
    mengendalikan potongan
    kepada bil-bil mereka. Salah satu
    alternatif adalah melalui
    persatuan penduduk.
    “Pemberian air percuma ini akan
    dijalankan sebaik sahaja
    mendapat maklumat jumlah
    unit-unit yang didiami bagi
    pembangunan-pembangunan
    kos rendah ituyang dilaksanakan
    secara berperingkat-peringkat, ”
    kata Iskandar dalam kenyataan
    media, semalam.
    NOTA:
    lihat beza dua kerajaan
    satu kerajaan ketuanan melayu
    yang kerjanya hanya menipu
    melayu
    yang satu lagi kerajaan ketuanan
    rakyat
    yang kerjanya memberi kebajikan
    kepada rakyat

    • nieda says:

      Mr Vinn…..kes air tu kecik je…aku xkisah sgt..aku rasa ada kes yang lagi besar daripada tu..apasal DAP tak guna isu air utk kempen pilihanraya?apasal nak kena guna isu hak bumiputera?eleh setakat isu air tak lakulah…ni ahli politik bodoh je yang guna…LKSiang ade warwarkan isu ni ke?isu tempelan….nak air free kau korek telaga…gov tak kacau pun…

      • vinn says:

        ms nieda sapa dok main isu air ni??kah kah kah kah bukan puak2 umno dok main isu air kedah dan selangor?? kah kah kah kah pesan hamba tambah ilmu dlu bnykan mmbaca fakta2 bukan mmbc meloya je kah kah kah jgn bg nmpak kebodoh diri sndri kah kah kah kah.

        • Predator says:

          Cakap cukup la apa laa banyak sangat kelak (kah kah kah kah) ni mesti parti PAS dan DAP PKR pnya trand,takat isu air ni,mana2 tempat pun ada,kadang umah kita sendiri pun tak ada….klau byk sgt ilmu PKR PAS DAP tarikh bila depa bagi Malaysia Merdeka cuba citeerr….

      • mohamadali says:

        kalu tak ada air tak leh mandi.
        tu yg madey kata umno busuk sampai keusus.
        sebab tak da air kot

    • dol says:

      Bila selangor bagi pecuma bang…aku orang selangor..tipu lebih je..Penang?…Kedah??/..Kelantan??

    • nikNajis@karpalpoosingh member says:

      air itu nikamat hak rakyat yg telah diramPAS oleh Syarikat Air Datuk Azizan.orgtua2 yg dok di kampung hulu-hulu susah nak byaq bil lani.waktu banjir langsung puak PAS nI lembap handle edar air utk mangsa bajir.dnegaq kata org bnyk yg mandi pakai air botol,tu pun kena beli sendiri.

  25. bila pahat berbunyi says:

    DAPig kan pujaaan PASesat

  26. nieda says:

    Sy rasa sudah tiba masanya Melayu membuka mata mempertahankan maruah bangsa dan jangan berpecah belah. Kaum cina semakin melampau dengan permintaan mereka. Sebenarnya merekalah rasis yang nyata. aku ni walau lulusan degree tp cuma kuli cabuk je kat com. cina. tp cina SPM boleh pulak jadi manager dan executive. Nampak tak rasisnya. Kakak ipar aku buka farmasi memula dulu nak dapat stok ubat dari dealer cina punyalah mahal..harga melayu lain..harga cina lain.. camana kakak nak jual murah. Masyarakat sekeliling ckp konon kakak ambil untung lebih walhal harga beli memang mahal.tp kita melayu memang tak nampak apa yang kaum cina dah buat…
    cantas business kita….itu adilkah?

    • C4 says:

      ya saya setuju …. itu lah peranan kerajaan untuk menghalang ….. bentuk monopli ….

      dulu pernas pernah melakukan demikian …… tapi bila melayu tak sedar diri menguruskannya … maka terlangkup lah PERNAS…..

  27. Lubalang says:

    Wahai orang Melayu di Malaysia, baik kita bersatu. Lupakan fahaman politik. Orang-orang UMNO mestilah berhati-hati debgab MCA, MIC dan GErakan. Begitu juga PPP. Orang-orang PAS kamu sudah di tipu oleh DAP, kamu tak nampak, PRN Sarawak sebagi bukti. Berapa DAP dapat berapa kerusi PAS dapat.
    Kepada Datuk Najib, jangan diberi muka dengan orang Cina n. tolong jaga orang melayu dan juga bumiputera di Sabah dan Sarawak. Naik kan taraf hidup orang Melayu. Buat ape diberi bantuan kepada sekolah Cina bermilion-milion.. Sedangkan sekolah kebangsaan nak kan bantuan di tangguhkan dulu. Cuba kita ajar orng Cina ini.

  28. vinn says:

    Sejak 21 Mac, gandingan’ Datuk
    T’ diangkat oleh pemimpin
    Umno dan juak-juaknya
    termasuk PERKASA dan Utusan
    Malaysia sebagai ‘whistle
    blowers’ yang harus dilindungi.
    Pada tarikh
    itu, Tan Sri
    Abdul Rahim
    Thamby Chik,
    Datuk Shazryl
    Eskay dan Datuk Shuib Lazim
    menayangkan sebuah video
    kepada media dan ahli politik
    terpilih untuk “membuktikan’
    Datuk Seri Anwar Ibrahim
    mengadakan hubungan seks
    dengan seorang pelacur.
    Suara-suara Umno mengenai
    keperluan melindungi Datuk T
    sebagai “whistle blower”
    semakin lantang dengan
    pengumuman terbaru polis
    bahawa tiga individu berkenaan
    mungkin dihadapkan ke
    mahkamah kerana
    menayangkan video lucah.
    Persoalan timbul sama ada
    Datuk T layak dipanggil “whistle
    blower” kerana kononnya
    mendedahkan perbuatan
    sumbang Anwar.
    “Whistle
    blower”
    adalah pihak
    yang
    mendedahkan
    sesuatu
    skandal ,
    khususnya
    yang
    mempunyai
    implikasi
    kepentingan
    nasional.
    Umumnya
    orang yang
    membuat
    pendedahan
    itu terbabit
    secara
    langsung
    dalam skandal berkenaan,
    justeru keperluan untuk
    memastikan keselamatan beliau.
    “Whistle blower” berkenaan
    juga dikecualikan daripada
    pendakwaan demi memastikan
    agenda lebih besar ialah
    membongkar skandal itu dan
    menghukum “ikan jerung ” yang
    bertanggungjawab, mencapai
    matlamatnya.
    Merujuk kepada kes Datuk T,
    seseorang yang memegang bukti
    dan mahu menegakkan
    kebenaran tidak akan membuat
    tempahan bilik hotel dan
    menjemput media serta ahli
    politik tertentu (Datuk Zaid
    Ibrahim) untuk menonton video
    lucah.
    Tindakan itu bukan amalan
    rasional bagi pihak yang
    menuntut keadilan tetapi lebih
    mirip kepada ahli politik yang
    mahu memastikan rakaman itu
    dipancarkan ke seluruh media
    tempatan dan antarabangsa.
    Terbongkar
    Pihak yang berjiwa Islam dan
    tidak mahu mengaibkan sesiapa
    (seperti mana yang didakwa
    Datuk T) tidak akan
    menggunakan media untuk
    membuat ugutan terbuka
    terhadap Anwar dan isterinya
    untuk berundur dari politik.
    Sejak 21 Mac,
    motif Eskay,
    Rahim dan
    Shuib
    berhubung
    video itu
    terbongkar sedikit demi sedikit.
    Kecacatan-kecacatan dalam
    video berkenaan turut diperinci
    dan didedahkan oleh pihak-
    pihak tertentu, untuk
    membuktikan rakaman itu
    adalah fitnah licik semata-mata.
    Dukacita dimaklumkan
    gandingan Datuk T tidak boleh
    memakai topi “whistle blower”
    supaya kebal dari pendakwaan
    di mahkamah undang-undang
    mahupun menghadapi penilaian
    di mahkamah rakyat.
    Segala tindakan yang diambil
    mereka mempunyai agenda
    tertentu dan ia amat berkait
    dengan agenda besar Umno
    untuk menumbangkan Anwar.
    Benar, “whistle blower” harus
    dllindungi, tetapi siapakah
    “ whistle blower” dalam kes ini,
    mahupun dalam politik negara?
    Jawapannya
    Anwar
    Ibrahim.
    Susulan
    tindakannya
    mendedahkan
    pelbagai skandal di Dewan
    Rakyat dan di ceramah-
    ceramah, Anwar digantung
    enam bulan dari parlimen
    Disember lalu.
    Ceramah-ceramah beliau di
    Kuala Lumpur, Johor dan
    negeri-negeri lain menjadi
    sasaran serbuan polis.
    Di Sarawak, ceramah-ceramah
    Anwar dihadiri ribuan orang, di
    bandar dan kawasan
    pedalaman, dengan pengundi
    Melayu-Melanau, Cina, Iban
    dan Dayak hadir mendengar
    kepincangan-kepincangan BN.
    Najib tidak menjawap
    Sehingga hari ini, perdana
    menteri dan menteri-menteri
    Umno khususnya tidak
    menjawab beberapa skandal
    yang dibongkarkan oleh Anwar.
    Ini
    termasuklah
    pemberian
    kontrak lebih
    RM2 bilion
    Kementerian Pertahanan
    kepada seorang pemimpin
    Umno dari Perak sejak tahun
    2008 yang mencerminkan
    budaya kronisme masih
    menebal dalam Umno.
    Najib juga tidak mengulas
    dakwan Anwar bahawa
    1Malaysia Development
    Corporation (MDB) dan syarikat
    milik keluarga Ketua Menteri
    Sarawak, Tan Sri Abdul Taib
    Mahmud menjalankan
    urusniaga mencurigakan dengan
    Petro Saudi.
    Urusniaga itu melibatkan hampir
    RM6 bilion ringgit.
    Contoh-contoh ini hanya secebis
    daripada pendedahan yang
    dibuat oleh Anwar di parlimen
    dan di luar dewan sejak beliau
    menjadi ketua pembangkang
    Ogos 2008.
    Kebanyakan
    daripada
    dakwaan itu
    tidak dijawab
    oleh menteri
    berkenaan, sebaliknya ketua
    pembangkang diaib dan dicaci
    dengan kata-kata kurang sopan
    di dalam parlimen serta juga di
    luar oleh juak-juak Umno.
    Sejak 2008, Umno mencari
    helah bagaimana untuk
    mengekang “whistle blower”
    bernama Anwar Ibrahim.
    Tsunami fitnah
    Perbicaraan fitnah liwat sekali
    lagi menjadi senjata politik
    Umno untuk menyerang Anwar
    dengan keyakinan pengundi
    Melayu mudah dipengaruhi atas
    isu-isu agama dan moral.
    Juak-juak Umno seperti Ummi
    Hafilda dikitar semula manakala
    “ pejuang-pejuang bangsa”
    seperti Senator Ezam Mohamad
    Nor dan S Nallakarupan
    diberikan liputan luar biasa
    dalam media arus perdana.
    Apabila
    “ tsunami
    fitnah” Umno
    tidak dapat
    menghakis
    sokongan untuk Anwar kerana
    orang Melayu menolak budaya
    sedemikian, parti itu tidak
    berundur malah
    memperhebatkan serangan.
    Maka sampailah giliran
    gandingan Datuk T pula
    memegang “obor kebenaran”
    Umno dengan video seks demi
    membela agama bangsa dan
    negara.
    Dan jika video seks babak
    pertama gagal mencapai
    maksud yang dihajatkan oleh
    Umno, usah bimbang kerana
    kilang fitnah parti itu sentiasa
    rancak dengan senjata-senjata
    lain.
    Perlu ditanya, jika Anwar tidak
    lantang dan hujahnya tidak
    meyakinkan, adakah Umno
    akan mengambil peduli
    terhadapnya?.
    Apakah rakyat
    di
    Semenanjung
    dan di
    Sarawak akan
    menerima secara membuta tuli
    segala pendedahan Anwar, jika
    ia tidak disokong dengan bukti
    dan fakta?
    Jelas, Umno mempunyai
    kepentingan untuk membisukan
    “ whistle blower” terbesar di
    negara ketika ini dengan apa
    cara sekali pun sama ada
    menerusi mahkamah atau pun
    menggunakan video untuk
    menabur fitnah.

    • al-zarqawi says:

      KUALA LUMPUR: Sebuah agensi penyiaran terkemuka Korea Selatan yang menganalisis rakaman video seks seorang lelaki didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan wanita dipercayai warga asing, mendapati pelaku dalam rakaman itu sepadan dengan Ketua Pembangkang berkenaan berdasarkan perincian saiz tubuh beliau dalam rekod polis.
      Keputusan analisis visual dan teknikal video berkenaan diperoleh oleh pasukan penyiasat khas yang diketuai Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani pada 10 April lalu selepas menghantar sampel rakaman berkenaan kepada agensi itu pada 4 April.
      Difahamkan antara kaedah yang digunakan bagi membantu siasatan dan pengecaman individu dalam rakaman itu ialah melalui sistem biometrik (mesin imbasan diri berkomputer)
      Sumber memberitahu Berita Harian, keputusan analisis dikeluarkan 9 April lalu dan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara dalam masa terdekat.
      Selain itu, polis juga sudah mengenal pasti lokasi rakaman berkenaan, iaitu di sebuah kondominium di pinggir ibu negara, selain menyiasat wanita warga asing dalam rakaman video itu, di percayai penuntut sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), di sini.

  29. lady_j says:

    i boleh faham (tapi tak la setuju) klu DAP buat begini pasal dia memperjuangkan nasib bangsanya iaitu cina, walaupun berpura2 terbuka untuk semua dan menuduh umno yg main isu perkauman. i pun tak faham siapa yg nak ditipunya pasal semua org boleh tengok sendiri their action and words.

    tapi yg i tak faham, kenapa ada parti2 bukan cina, mcm PKR dan PAS yg menyokong DAP buat benda ni? malah diorang yg champion this cause plak?

    mcm di atas, ada penyokong pembangkang yg cakap hapuskan sekolah cina dan india. honestly i yakin ramai bangsa melayu setuju. tapi seriously, klu bn buat, adakah PAS dan PKR akan setuju? DAP confirm takkan setuju punya. malah i yakin, PAS n PKR plak nanti ambil keuntungan politik dengan menentang UMNO dlm hal ni, cakap racist dsb

    • kelat says:

      sebelum kita tanya PAS PKR… baik tanya MCA & MIC akan setuju ke?
      kalau aku… tak payah pedulik pasal PAS-PKR…

      • mohamadali says:

        betul .tanya lah abang lek dan abang lu
        kan baru ni abang lu dapat imbuhan dekat 30000 sebulan jadi duta khas.
        kata dato nazri.
        apa nak hera korang semua boleh dapat 100000 sebulan

  30. vinn says:

    lady kt atas 2 pnykong umno yg ckp hpskn sklh cina gn india hahahahaha kah kah kah

    • pasdaplaknat says:

      hahaha anjing bahlol sekor ni melalak sekor2 die.. umno..umno..(Insya Allah UMNO kuat)
      pdn muke koe laa..xde sape peduli posting bodoh…
      ko xyh le line-feed beribu2 pn.. org xheran pn ape ko tulis..taraf najis anjing!

    • PAsNgok says:

      vinn is a paria dog..haha…vinn ni mesti hindu paria ataupun cina pendatang…

  31. zach says:

    pkr dan pas kne bersatu ngn dap… sbb lau x bersatu n hanya umno lawan pkr n pas.. hancur melayu…cine kte sedia tahu mmg pilih kulit.. lau umno pas n pkr lawan.. undi melayu akan jd sikit.. alih2 cine yg memerintah malaysia.. mana mungkin pas n anuar bg dap jd pm.. pikir la logik sket.. tgk ajew pilihan tmbaln presiden pkr tmpoh ari… kn azmin mng tnpa bertanding… xdpt cek kt bangsa lain.. ingat anuar bodo mcm hangpa ka

    • pemerhati says:

      Sbb tu la parti2 melayu semua kena bersatu……..Sblm ckp pape, wat research dlu, blaja tggi2 dlu mcm cina2 tu….Ble da pandai baru la bg pendapat….Sng ckp, pengundi atas pagar tu ada sebab pe?? Sebab xtau nk pilih mana satu..So jalannya Melayu bersatu semua…Pedulikan yg lain tu, buang yg keruh amek yg jernih..Nenek moyang kita sama…Yg penting agama kita tu

    • dol says:

      Betul..kalu bersatu..ikut fatwa hj. hadi PAS..mak kafirlah ia…ini bukan aku yg. cakap tapi hj. hadi yg. tulis…

  32. mamu kimma says:

    bukan nak kata skrg ni kaum cina malaysia merasakan apa jua yg kerajaan buat dianggap sbg ada agenda tersembunyi, tdk demokratik & tdk adil klu boleh mereka mau segalanya diserahkan pd mereka.
    saya ingin semua kaum dimalaysia utk melihat bagaimana segelintir kaum cina mengagihkan projek landasan keretapi berkembar yg telah dimonopolikan mereka. cuba tengok brapa ramai kah subcon melayu yg mendpt agihan projek ini? yang dpt atas desakan pihak2 tertntu pun mereka pastikan & cuba sedaya upaya utk mengagalkan mereka supaya kerja itu blh digantikan dgn kaum mereka sehingga sub con melayu sangup tiada kerja dari menjadi subcon projek ini.sbabnya tdk tahan dgn karenah birokrasi mereka. apa tdknya s/con bukan cina harus melalui berbagai prosedur yg tdk masuk akal, arahan yg berlainan cemuhan & penghinaan tetapi ini tdk berlaku pd sub con cina mereka dibantu dan dipermudahkan tetapi subcon kaum lain dipastikan mereka gagal. ini juga berlaku dlm cara pembayaran dibuat, perbezaan harga antara subcon cina & kaum lain. klau nak tau mcm mana suasana apabila mereka berkuasa &memerintah negara tak payah tunggu sehingga kaum ini berkuasa mohon utk jadi subcon projek ini dan anda akan mengetahui bagaimana nasib anak cucu kita apabila kaum ini memerintah.kaum ini tdk sangup utk membahagikan apa2 pun dgn kaum lain mereka begitu fanatik & mereka akan pastikan cuma mereka je kaya & tdk sangup melihat kaum lain lebih kaya dari mereka . nasib baik negara diperintah oleh org melayu kita tak rasa apa pun apabila melihat majoriti kaum ini kaya kita tdk sabotaj tapi cuba bayangkan klau negara ini mereka punya kerajaan ini di kuasai olh mereka & majoriti kaum melayu yg kaya mcm kaum cina skrg apa kah mereka boleh melayan & sangup mengagihkan kekayaan negara saperti mereka terima dari kerajaan sedia ada ini??? anuar ibrahim nik ajis! jgn jadi petualang negara, kpd penyokong pakatan rakyat lihatlah dgn mata kepala bukan dgn telinga bnyk perkara sdg berlaku didepan mata yg blh dijadikan pedoman dihari esuk jgn lah kita diperbodohkan oleh anuar ibrahim cuma krna ingin berlindung dari tuduhan liwat beliau

  33. Cicitkudin says:

    DajjalAhilPutaralam ingat orang Melayu tak tahu dia melenting kerana nak tutup kebenaran kata-kata Tun. Dia takut Melayu penyokong PAS dan Melayu penyokong PKR dan Melayu atas pagar celik dari lena panjang dibuai janji-janji manis atas nama demokrasi, keadilan, kesamarataan bagi semua kaum. Pegi dah!. Kita dah tengok bila dia berkuasa apa dia dah buat kat kita. Jangan kita terbabit dalam usaha meruntuhkan kuasa politik Melayu. Jangan yang dikejar tak dapat yang dikendong keciciran, nanti jangan kata nak dirikan negara Islam, kita nak laungkan azan pun dikatakan bising. Buat apa kalau menang sorak kampung tergadai. Jangan bantu anak cucu jadi pecacai kepada pemakan bangkai, nanti bak kata tukang karut boria ….maruah tergadai iman berkecai.

  34. Jebat says:

    Jgn salahkan siapa n bangsa mana.Yg salah besar adalah kerajaan Umno kita sekarang yg ada majoriti dlm tangan (Rakyat yg bagi pada pru 12) tak berani ambil tindakan kpd si Pengkhianat No1 Malaysia Anwar ibrahim yg suka tuduh n fitnah yg bukan bukan kpd bangsa melayu n kerajaan maka ini la akibatnya.Sedar la wahai melayu n kerajaan yg rosakkan negara kita ni adalah bangsa melayu kita sendiri.Sudah tiba masa utk bangsa melayu kita bersatu.Hapuskan la Penkhianat No1Negara kita Anwar ibrahim dgn segera.Hidup Melayu.

  35. khairi says:

    kita jangan beli barang dengan cina….beli dengan melayu…klu takde melayu beli dengan india………….klu takde juga kita beli kat super market Jusco,Carrefour,tesco,Mydin,Sakan dan mana Hypermarket milik bumiputera………..jangan beli kat The Store,Econsave,Parkson,Billion,Family store dan lain2 pasaraya milik Cina…….biar diorang rasa macamana rasa peritnya jadi pengkhianat 1 Malaysia

  36. syaf says:

    dr M ni sudah lupa asal usul keturunan dia dari mana

    • armandulA says:

      Apo masaalah ek tontang asal keturunan Tun M ? Beliau totap islam sejati dan sayangkan bangsa melayu dan negara Malaysia.

      Ambo ni asal usul nenek moyang dari tanah seberang Sumatera & datuk pula dari kaum cino dari China. Tapi ambo dan adik baradik totap warga Malaysia sayangkan bangsa,agama ,bahasa & budaya melayu nusantara seperti mana Tun M dan rakyat Malaysia yang lain berketurunan cino,india,eropah dll mereko totap melayu & muslim.Kito soda mano bumi kita berpijak dan langit dijunjung….!!!

  37. Jebat says:

    Cina,India n bangsa lain di negara kita ni tak bahaya dan bukan la musuh kita.MUSUH KITA ADALAH BANGSA KITA SENDIRI seperti nama:
    1.Pengkhianat No1 negara ANWAR IBRAHIM.
    2.PARTI PAS.
    3.BODOWI PM YG PALING TAK GUNA.
    4.KJ BERUK.
    Hapuskan mereka semua ni dulu maka bangsa Melayu kita akan SELAMAT selamanya.Mereka semua ni adalah perosak BANGSA MELAYU N UGAMA ISLAM.

    • org tua says:

      KJ Jangan dihapuskan dlm arena politik malaysia. beliau adalah pemimpin pelapis UMNO yang ada MISI DAN VISI . Anak muda ini seorang yg sangat bijak, rugi kalau melayu ketepikan YB KJ. orang cina dan india akan ketawa dan tersenyum jika beliau dipinggirkan terus dari arena politik malaysia. Pucuk pimpinan UMNO harus beri tempat pd beliau. Jangan tuduh PAS musuh kita takbetul tu..(kita sebangsa & seugama) kita pujuk & duduk semeja semula & cari pendekatan bagaimana cara supaya kita(UMNO) boleh bermuafakat agar dapat bekerjasama dlm PR13. Saya lihat sinario politik hari ini amat menakutkan bangsa melayu setelah apa yg dilihat di PRN Serawak.

    • pemerhati says:

      saya sokong……

    • mohamadali says:

      jebat ni ada pegi mesjid ke

  38. Alyabu says:

    Semasa Tun Razak jadi PM melayu amat kuat setelah PAS menyertai BN…orang2 bukan melayu tak berani cakap apa2..apabila PAS ditendang keluar oleh UMNO dari BN pada tahun 1978 dengan harga yang sangat mahal.. iaitu perpaduan dan kekuatan melayu..Semua ini kerja Tun Dr.Mahathir, Tun Ghafar Baba, Tun Hussin Onn dan Tengku Razaleigh Hamzah semata2 nak tawan Kelantan bila mereka merasakan UMNO terlampau kuat dan tidak memerlukan PAS…kemudian PAS ditendang macam anjing kurap…dari sinilah mulanya tahap kebencian diantara melayu PAS dan UMNO tersangat tinggi,,.Oleh itu janganlah salahkan DAP..kerana UMNO suka tendang melayu bila kuat tapi buat muka 10sen bila lemah yang merupakan sifat2 orang MUNAFIK…kerja2 murni Tun Razak demi kekuatan dan perpaduan melayu.. dengan senang dihancurkan oleh Tun Dr.Mahathir, Tun Ghafar, Tun Hussin Onn dan Tengku Razaleigh… Mahathir mudah lupa

    • pasdaplaknat says:

      toksah berdendam lah..Cina kafir jg untung kn..
      yg sudah tu sudahlah..skrg ni kalu dendam pn Islam dan Melayu tu makin kuat ke?
      duk dendam2 berketrunan ni mcm stail kabilah arab jahiliah plak..
      so skrg ni PAS nk ‘bunuh’ UMNO pulak ke sbb dulu kena ‘penendang’? f
      dlu ye lah..skrg PAS pulaklah giliran berMUNAFIQ..
      so PAS hanya kerja copy-paste sikap UMNO je ke?

    • hadi says:

      hakikatnya pas jenis x mengenang budi..mementingkan diri sendiri..pas sanggup hancurkan melayu semata2 kuasa dan politik.

    • pemerhati says:

      Bro…sebab tu sy ckp buang keruh amek yg jernih..demi bangsa kita bro, bangsa kita…bkn angsa org lain…Yg lebih penting agama kita……Kisah2 lama tu kita lupakan, skrg kita generasi baru, kita yg bakal meneraju negara ni..So sepatutnya kita ubah segalah kesilapan pemimpin dulu…Kita xtau pape zaman dlu….biarkan kenangan lama berlalu demi maruah bangsa n agama kita,,

  39. bluekang says:

    Alyabu..cuba kau kaji n siasat betul2 apasal PAS keluar dari BN…JGN CERITA HALF TRUTH “KENA TENDANG ” je

  40. mamukimma says:

    udah lah tu yang tu crrita lama. skrg bukan hussien on atau mahathir pm, zaman dah berubah hampa jgn dok jadi mcm org purba lgi dok cerita kes lama apa manafatnya utk kita org melayu skrg dgn cerita ini hang ni alyabu satu siru juga

  41. omega says:

    orang melayu!! jangan jadi pengkhianat bangsa dan komunis!!

  42. pasdaplaknat says:

    perangai puak PAS ni ada cabang ARAB JAHILIAH..iaitu DENDAM MESTI DIBALAS!!

  43. zir says:

    orang melayu dan bumiputra boleh memerintah negara ini.formulanya mudah iaitu bersatu.sebagaimana apa yang berlaku di serawak.suka atau tidak kerajaan yang ada diserawak sekarang adalah kerajaan yang hampir solid dipimpin bumiputra.harap kerajaaan ini dapat diterjemahkan kepada kerajaan bumiputra untuk bumiputra.apa yang dibuat oleh DAP sekarang perlu diambil kesempatan oleh orang melayu dan bumiputra .pru 13 mungkin juga titik tolak kepada kerajaan bumiputra untuk bumiputra.langkah membuat 1 bumiputra adalah langkah bijak kearah itu.ayuh apa lagi majukan trategi ini,ingat melayu dan bumiputra lebih 67peratus,kawasan majoriti bumiputra lebih dari separuh dan apa yang dilakukan tidak salah dari segi demokrasi berpilihanraya.siapa menang dia perintah dan seterusnya menentukan dasar negara. sudah sampai masanya Bumiputra mentadbirkab negaranya sendiri.

  44. Anti Ungrateful Imigrant says:

    Kalau 13 Mei jadi lagi, memang cuci puak2 DAP dan harbi2 ni dikerjakan…

  45. man on da street says:

    Yo vinn, down boy, down, bite that bone ,dog! Sit , till your master throw that stick, fetch it will ya! Dont bark if you aint enough schooling. Green horn talks rubbish, and while you’re at it , stop that kah kah kah, it makes you sound like a bloody moron and down to earth stupid! by the way whats your age ? Still at kindy is it? Lets go heads on and debate like a real pro and show me some maturity , bring it on to me . Do not talk rubbish and menyampuk di ruangan siber ni, jikalau anda belum lagi mengetahui selok belok politik. Setakat pengikut parti haprak dan copy and paste dari karut marut parti pembangkang dan ingin tunjuk pandai tanpa apa apa substance , tak payah lah nak tunjuk half baked intellingence ! Show some truth, not half truth but the whole truth but nothing else except the truth, Awat hang ingat kami di sini bodoh macam hang ka? Bawak mai la sikit cakap yang berfakta, baru la gua bolih respect sama lu bro, Tak guna comment di ruangan ni macam nak buat novel yang tak laku , tapi substance dan fakta tak dak . Pi juai ubat minyak urut kak kaki laima pun tak tentu laku pun syeh, Hap sere punya mangkuk!

  46. man on da street says:

    Yo vinny boy, lu sanjung sangat ngan lu punya BABI, kenapa dengan Apai tuai rumah panjang pun beliau mengecut tidak mahu menjawab soalan cepu emas yang di tanya terhadap kes video ni. Tak kan beliau seorang pemimpin yang konon nya bertamaddun , rub shoulders ngan brothers neo cons dari negara uncle sam, yang mempunyai minda paling terbuka sebagai penganut islam(yang sesat kut), berceramah serata dunia , akan tetapi kalah dengan Apai tuai rumah panjang langsung tak terjawab, Yo vin, kah, kah kah kah , sama lu lah wei. Mahu debate lets get it on bro, get your facts right, wa tunggu, TUNGGGGGU sama lu bro!

  47. man on da street says:

    Kepada kawan kawan dan sahabat sekelian, memang patut pun kaum cina ni melenting. Kerana apa ? Jikalau Ayahanda Tun bercakap, walau pun berbisik sekali pun mereka akan terasa tergugat. Itu lah power seorang negarawan yang terulung , seorang yang mempertahankan kaum beliau sendiri. Jikalau saudara sekelian ingat peristiwa “Operasi Lalang”, tak kira dari parti mana, pun masuk ISA kan! Sewaktu beliau memerintah negara kita ni, mereka gerun dengan nya, bukan kerana takut, tetapi beliau ada principle. Ayahanda Tun telah melonjakkan ekonomi, integriti , daya saing negara ke tahap negara maju , “mat salleh” pun malu terhadap kita. Jikalau bolih mereka( negara asing dan bangsa pembangkang di negara kita) ingin melenyapkan kehadiran Tun Mahathir, supaya kita berasa lemah dan tida mentor untuk di contohi! Apa lah bodoh sangat kita ni orang melayu, negara india ada gandhi, negara uncle sam ada lincoln,negara yang pernah menakluk kita ada churchill dan sebagai nya, kita ada MAHATHIR, TUN HUSSEIN ONN, TUN RAZAK dan sebagai nya, TUNKU itu dulu , terima kasih kepada nya kerana kita mencapai kemerdekaan.Memang melayu mudah lupa, dik kerana suapan, manja, perniagaan ALI BABA dan yang terutama memberi kesempatan kepada kaum asing untuk bertanding di kawasan kita dan menjulang mereka , tetapi di balas dengan …………? Lu orang sendiri mau ingat lah!

  48. pemerhati says:

    SAYA TIDAK MENYEBELAHI MANA2 PIHAK…TP SEBAGAI GENERASI BARU YG BAKAL MENERAJU NEGARA INI, SAYA MOHON KEPADA PEMIMPIN2 MELAYU SUPAYA BERSATU DEMI MARUAH AGAMA, BANGSA & NEGARA KITA……JAGAN LAH LENGAH2 UNTUK BERSATU….SAYA YAKIN PASTI RAMAI ORG SPERTI SAYA YANG MAHU SANGAT MELIHAT BANGSA KITA BERSATU SEMULA…DAN JANGAN LAH LUPA, APABILA SUDAH BERSATU, BERUSAHALAH BERSUNGGUH2 UTK EMAJUAN EKONOMI DAN PENDIDIKAN BANGSA KITA-AMIN

    • C4 says:

      memang kita nak bersatu tapi diatas landasan apa???

      bagaimana PAS nak bersatu dengan UMNO ????

      hari2 media kerajaan hentam PAS….. cukup2 lah …. sampai bila nak bersatu ….

      PAS akan bantai balik UMNO….. dah marah ….. tak akan bersatu selagi perkara ini berterusan ….

  49. nikNajis@karpalpoosingh member says:

    pas mmg munafik dulu tun m buat jambatan p.pinang dia kata membazir,tp la ni depa yg guna p kempen org melayu d sana suruh benci org yg buat jambatan tu,mmg superb org pas ni.hahahaax20 juta kali

  50. hamba Allah says:

    saya sebagai generasi muda memang setuju ngan umnomember, saya pown x taw nak pilih sapa. saya pi baca blog pembangkang depa dok buka rahsia bn sampai bn x leh nk balas, saya masuk blog bn sifat benci sangat tggi. sapa2 yg mengaku islam mestilah menjadikan Al-Quran dan Al-Sunnah sebagai panduan. cuba pembaca baca balik apa khutbah terakhir Rasullulah S.A.W , arab tiada kuasa terhadap non-arab, non-arab tiada kuasa terhadap arab. maknanya rasis tue x dibenarkan dalam islam.kita semua x kira bangsa pown semuanya asal dari nabi adam a.s dan dicipta dari tanah. biar kan bangsa lain dengan dengan rancangan mereka kerana Allah adalah sebaik2 perancang. kita sebagai muslim melayu kena lah menegakkan sendiri islam dan bukannya bertelagah sesama muslim. laksanakan lah perintah Allah dalam al-Quran dan sunnah nabi, org2 pas lama2 tengok umno dah berubah kemdian insya Allah diorg akan join bn. masalahnya sekarang dalam pemikiran pas umno tidak melaksanakan apa yg wajib dalam al-quran dan al-sunnah tuh yg diorg sanggup bekerjsama ngan kafir dan akhir menjejaskan imej islam di kalangan umno, politik umno kena contohi nabi dan khulafa ar-rashiddin kemdian kena putuskan hubungan dengan negara yg terang2 menyerang islam…tapi apa yg kita dengar di kaca tv ialah menteri ada rasuah, anak zina, ragut menyebabkan rakyat pun dah muak dan amik pr sbagai altenatif diorang nak menukarkan keadaan di malaysia. umno x leh nak duduk senang,sbb tanggungjawab sangat berat mendidk rakyat mengikut acuan islam dan bukannya mengambil barat atau timur sebagai rujukan. macamana nak soh rakyat ikut telunjuk kalau islam tidak dipraktikkan secara 100%. kalau umno mengaku islam jadiakan al-quran dan sunnah sebagai rujukan. x yah nak tukar dalam perlembagaan kerana itu kesilapan org dlu cuma praktiskan secara senyap dikalangan umno dan kakitangan kerajaan. niat ikhlas kerana Allah , yang lain2 tu akan ikut skali *perjuangan bangsa, ekonomi, sosial. Islam is the way of life not malay islam way of life, ramai lagi islam. cina islam, india islam, org putih islam, korea islam, jepun islam, filipina islam, eropah islam,siam islam. kalau hadkan melayu islam ja negara kita xkan kemana.melayu tu islam tapi anda pasti mreka benar beriman???

    • C4 says:

      101% setuju ….

    • armandulA says:

      Adokah UMNO tak laksanakan dqasar islam di negara ini ? Islam yang macam mano yang ikau maukan hah…? Jangan asyik bocakap muluk-muluk secara subjektif seperti pemimpin PAS sekarang tapi tak ado doktrin islam dalam manisfesto Buku Jingga.Cubo ulas secara rinci konsep islam yang iklau inginkan tu. Bukan setakat menyuruh rakyat memakai hijab/tudung,berserban berjubah tu semuo tahap permukaan jo bukannyo secaro kerohanian. Apo yang penting penghayatan secara holistik dalam etika,moral,amalan murni di samping ibadah ritual.Amalkan ritual tapi tak paham konsep & hikmah di sebalik ritual tak guno jugo.Malah sifat riak & angkuh semakin mnjadi-jadi dalam sanubari muslim sekarang.

      Sila ulas supaya kami dapek fakta terjernih dari idea ikau tu…!!!

  51. whiteorange says:

    BERDASARKAN PEMERHATIAN AKU ADA DUA KELOMPOK MELAYU DOMINAN DISINI

    1. MELAYU YANG SEDANG BERKUASA DENGAN PENYOKONG PENYOKONG MEREKA YANG MAHU MEMPERTAHANKAN KEKUASAAN DARIPADA TERLEPAS KETANGAN ORANG LAIN TERUTAMANYA YANG BUKAN MELAYU

    2. MELAYU YANG MAHU BERKUASA DENGAN PENYOKONG PENYOKONG MEREKA YANG MAHU MENJAHANAMKAN SATU KELOMPOK MELAYU LAIN YANG SEDANG BERKUASA DENGAN APA CARA SEKALIPUN

    KELOMPOK KETIGA HANYA MEMERHATIKAN KEDUA DUA KELOMPOK INI

    TAPI YANG BERBAHAYA ADALAH SATU KELOMPOK LAGI YANG BUKAN MELAYU ATAU BUKAN BUMI YANG SEDANG SERONOK MEMERHATIKAN GELAGAT GELAGAT KELOMPOK KELOMPOK MELAYU INI SEDANG BERCAKARAN SAMBIL MENGATUR LANGKAH LANGKAH SETERUSNYA BAGAIMANA MAHU MENUNDUKKAN MELAYU MELAYU INI.

    TAPI AKU BERPENDAPAT BAHAWA KELOMPOK MELAYU KE DUA INI SEHARUSNYA AKUR KEPADA KELOMPOK MELAYU PERTAMA YANG DIPILIH MAJORITI MELAYU, KERANA MEMBINA ITU LEBIH SUKAR DARIPADA MERUNTUHKAN

    AKU AKUR PADA KEWUJUDAN PEMBANGKANG DALAM SISTEM POLITIK NEGARA, TETAPI KEWUJUDAN ITU BIARLAH BERTUJUAN MEMBINA NEGARA BANGSA, AGAR AGAMA, BANGSA, DAN NEGARANYA SEMAKIN AMAN MAKMUR DAN BUKAN SEBALIKNYA

    ORANG MELAYU MESTI SEDAR . APA PUN PERJUANGAN KITA, BIARLAH IA MENDATANGKAN MANFAAT KEPADA BANGSA, AGAMA DAN NEGARA BUKAN KEPADA INDIVIDU. HARGAILAH APA YANG TELAH DISUMBANGKAN BUKAN DI TONJOLKAN APA YANG BELUM DICAPAI.

    SEMUANYA BUTUH MASA ….

  52. hero kampong says:

    Aku tak pernah percaya anwar meliwat azizan atau saiful.fakta pertuduhan liwat satu dipinda 3 kali .samapai tarikh tuduh kondo tu belum ujud .liwat dua aku tak percaya kerana anwar bersama 9 org lagi bersama tuan rumah kondo Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 11.00pg hingga 5.00 ptg Waktu dituduh pada jam 3.10 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008 .Ada banayk benda disorok dan diputar belit.tak ada sorang Dr menegsahkan saiful diliwat .peguam bela minta laporan hospital samapai tamat bicara tak boleh bagi .kesian korang kena tipu dgn Utusan malaysia .isu video sex adalah rekaan askay .kenapa dia tak call org luar than tangkap anwar lagi senang bagi lekat kes .kan dia sumpah ada bersama dibilik tu.lagi pun dia ubah ubah temapt mula kata kat spa pastu kata kat apartment pula .Ape lah menipu punya siam.

    • C4 says:

      senang jea tafsiran nya …… ini semua ajenda politik …..

      nak menjatuhkan lawan politik sahaja …..

      najib tidak ada cara lain untuk menjatuhkan anwar …..

      maka belaci2 macam Rahim Eskay akan digunakan oleh najib ….

      rakyat kena faham lah…. UMNO kan lakukan apa sahaja nak menjatuhkan anwar….

      aku bukan lah sokong sgt dengan anwar ….. tapi cara UMNO menjatuhkan anwar…aku tak setuju

    • armandulA says:

      Ambo ingat ikau ni dah mulo nak spin fakta pulak.. Apo ikau tak ikut ko siri-siri perbicaraan Anwar tu dalam kes liwat ll ? Keterangan dari ahli perubatan & ahli kimia dah sahkan unsur-unsur DNA diambil dari contoh air liur botol air mineral & brus gigi Anwar serta sampel sperma Anwar dari dubur Saiful.

      Kalau ikau tak cayo terpulanglah tapi jangan buek cerita bohong..tunggulah kes ni dalam rayuan di makhmamah rayuan nanti.Kes belum solosai laii bai…!!!

  53. mamat ragu. says:

    Aku heran macam mana penyokong UMNO boleh percaya isu liwat dan video tu.Adakah mereka terima bulat2 atau tak reti nak buat reseach maklumat main pakai percaya buta ja.Aatau saja deorang buat buat tak reti mcm percaya sbb itu saja jalan nak sekat anwar dari ke putrajaya .Aku pun baca mcm macm surat kabar pembangkang tuduh najib terlibat isu rasuah altantunya kenapa dia tak saman surat kabar tu kalau fitnah dia .Isu liwat dua menjelang pilihanraya kecil Permatang pauh Isu video menjelang PRSarawak.macam dirancang utk malukan dia .Cuba ko rang habak sat ?Adakah anwar tu terlalau bahaya pada UMNo samapai nak kena fitnah keji sebegitu.Inikah moral orang islam samapai cina hindu pun gelak geleng kepala ..melayu teruk lah cakap ja islam.

    dalam suara keadilan terang terang belasah najib dan pemimpin lain cerita pasai sumpah laknat yg tak laku oleh askay sumpah politik dan sapa arah dia sumpah .sejak peristiwa video ni aku dapat ilmu banyak juga pasala hukum hudud qazaf takzir diat dan mcm macm ..mcm mana sysrat nak sumpah dan macam macam..rupa nya yg percaya isu sumpah sex ni kerana tak faham hukum (bila aku tanya soal mereka berkaitan pra syarat hukum sumpah)Subha nalloh dahsyatnya politik malaysia samapai ketahap menghancurkan agama demi kekayaan dan servival mereka .Moga Allah jauhi bala pd kita

    • C4 says:

      bila ada kepentingan mereka terima bulat2 ….. cuba lihat kenyataan menteri2 BN???

      ada kah mereka kata tidak menyokong??? kalau tidak menyokong alamat nak mampus lah..

      cuba lihat apa kata dato saifudin abdullah TM pengajian Tinggi….

      kenapa nak salah kan pengundi yg tak mengundi kita……???

      kita kena salah diri kita kenapa pengundi tak mengundi kita….

      bagai nak rak dato sarifuddin abdullah kena bantai…..

  54. mamat ragu. says:

    Pada pertengahan jalan aku percaya isu liwat2 dgn saiful ..dan video sex bila aku tertanya tanya aku mula mencari jawapan membaca semua akhbar dan blog politik menonton you tube sidang akhbar anwar dan ketua polis dan lain lain.Aku solat hajat minta Allah beri petunjuk sebenar benar nya …..kesimpulannya nya isu liwat dan video adalah rekaan untuk jatuhkan anwar.Aku simpati padanya moga dia dilindungi oleh Allah…korang nak marah marah lah…aku tak suka main kotor dan ditipu. subhanalloh.

    • C4 says:

      kerana najib tidak boleh berhadapan dengan Anwar secara demokrasi …..

      mak timbul lah isu video lucah dan bontot saifol ….

  55. C4 says:

    porah lah keling mahathir yang banyak bagi projek kat Cina sapa???

  56. OrangBukit says:

    Hei…C4, Ngape senyap je….bertandinglah….takut ke….hahaha….lwn Najib…lwn semua orang yang kata kau salah…Aku hrp C4 (walau sape pun kao…bertandinglah lwn sesiapa saje dalam coming election. Wakil…apa-apa pun…gunalah lambang bontot kao ke…dh sah takkan menang.

    • C4 says:

      memang aku nak bertanding pun…… aku nak guna lambang lobang rosmah atau kote najib…

      dah aku cakap bagi tahu Najib ….. cepat2 sikit bubar parlimen isu tengah panas ni….

  57. ahbuu says:

    jom kita boikot kedai cina ! cari kedai org melayu dan bumiputra saja!

  58. pg says:

    saya berpendapat, apa yang telah dikatakan oleh Tun Dr Mahathir adalah benar. pihak pembangkang akan sentiasa membangkang apa yang telah dilaksanakan oleh kerajaan perseketuan. ada yang benar apa yang dikatakan oleh pembangkang tapi tidak kesemuanya. negara kita perlukan pembangkang supaya kerajaan perseketuan sentiasa sedar bahawa apa yang dilakukan oleh pihak kerajaan tidak semuanya betul. kesan yang positif kewujudan pembangkang ini adalah untuk mengelakkan kerajaan dari terus leka dan sentiasa merasakan apa yang dilaksanakan adalah betul. namun demikian, pihak pembangkang tidak patut memainkan isu perkauman ini. pekara spt ini amatlah bhya pada negara kita dan banyak kesan negatif yang akan timbul. peristiwa 13 mei telah mengajar kita. ingatlah,sekiranya negara ini kacau bilau saya risau akan kedatangan kuasa asing yang datang menganggu spt mana di libya sbg contohnya. barisan nasional telah memipin negara kita selama lebih 50 thun, sudah banyak perubahan positif yang berlaku di negara ini. saya berpendapat pihak pembangkang janganlah mainkan isu perkauman ini. saya juga menyeru agar hak bumiputra dihormati oleh kaum lain. apakah kaum cina dan india x pernah dapat apa2 manfaat semenjak barisan nasional memimpin negara ini? bersyukurlah kita dgan apa yang kita ada dan janganlah tamak kerana sikap tamak ini tidak baik. kepada penduduk malaysia, saya meminta agar kita sama2 menjaga negara ini tanpa mengira kaum dan sekiranya kita bergaduh sesama kita sendiri, saya fikir apa2 pun kita tak akan dapat.wktu itu nk menyesal da terlambat. renungkanlah.. sekian

  59. OrangBukit says:

    Suuuuuudah la….dengar bule….kepala hotak hang la….hehehehe

  60. manbelon says:

    Ramai juga Melayu yang melenting.

  61. korekara says:

    dah lama tak jejak sini..sekali singgan nampaknya dah ada kemajuan kat sini..dah ramai yang sedar secara sendiri..yang mana kaca yang mana permata..
    kalau dah tau yang salah tu..tinggal kanlah.. tak payah nak tunggu lagi..
    asa dia mudah je.. kalau asa dia islam..mesti benar.. kalau setakat cakap je islam.. kalau setakat perlembagaan je islam..tapi tak buat pun.. tinggal kan je lah..

  62. puteratahan says:

    Boleh tak kalu aku kata dajal sbnrnya dah ada skrg di Malaysia dan ‘pemimpin anugerah tuhan’ ini yg telah menunjukkan jln ke syurga kepada PAS tp sebenarnya adalah jln menuju ke neraka. Nauzubillah…..

  63. bangga menjadi melayu islam says:

    sampai bila la melayu akan kena tindas..bila bangsa len pelekeh orang melayu tp tiada bantahan atas perbuatan tersebut..tpcb bayangkan klau bangsa len yg kena hina walaupun kecik kuman riuh semalaysia..lemah sangat ke bangsa melayu..sedangkan org melayu dulu bersatu memperthankan maruah demi anak bangsa dan agama..sekarang makin lemah..ari2 ditindas oleh puak2 china..bersatu la org2 melayu..jgn smpai nasi menjadi bubur..nak ke lhat malaysia jd cinasia..perjuangan bkn untuk kita tp untuk generasi melayu islam akan datang..sejarah islam mengatakan tiada bangsa lain dapat membatu islam kecuali org islam itu sneri..

Leave a Reply

Threesome