|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com

Editor: KuntaKinte Malaysia | Diterbitkan pada: 10 December 2010| Kategori: RENCANA,Utama | 122 Comments »

Nasib Melayu Malaysia Bakal Jadi Melayu Singapura

Oleh: Kapt (B) Hj Ahmad bin Md Yusof

Inilah hakikatnya selepas Pilihanraya Umum ke 13 nanti jika Melayu UMNO, Melayu PAS dan Melayu Keadilan tidak “bersatu hati”.

Saya kata bersatu hati bukan “Bersatu Parti” kerana inilah konsep sebenar yang dipegang oleh kaum Cina Malaysia sekarang.

Di luar nampak ada MCA, Gerakan dan DAP, tetapi sebenarnya mereka mempunyai matlamat yang sama. Iaitu sekurang-kurangnya mengekalkan apa yang mereka sudah ada di sini, jika tidak pun menambahnya. Bak kata pepatah mereka “kerja dan buat apa saja supaya anak cucu makan tak habis”.

Apa buktinya mereka bersatu hati walaupun tidak bersatu parti. Di peringkat EXCO meraka hanya main “Wayang Cina” untuk menghiburkan kita. Tetapi di peringkat akar umbi mereka sudah tahu “apa nak buat” bila tiba masanya.

Lihat bagaimana P.Pinang diambil-alih. Ketika itu Gerakan sedang tenat menghadapi “masalah” sehingga tidak ada kesepakatan mengenai calun-calun mereka. Bila ini berlaku, para pengundi tiada pilihan melainkan “berpindah rumah”.

Soalnya apakah “masalah” yang wujud ketika itu, merupakan masalah yang sebenar atau suatu “gerakan” yang sengaja diada-adakan bagi memberi laluan alternatif kepada para pengundi mereka. Mereka yang pandai main DAM atau CHESS atau CATUR CINA tentu dengan mudah boleh membaca dan faham strategi tersebut.

Wira mereka sekarang ialah LIM GUAN ENG. Beliau merupakan IDOLA sulit mereka sekarang. Contoh terbaik pencapaian mana-mana anak Cina Malaysia. Beliau muda, kacak, bijak, petah, berpengalaman, licik, dari keturunan baik-baik dan kini KETUA MENTERI.

Ling Leong Sik pernah menyebut pepatah Cina “Ikan Busuk Dari Kepala”. Bila kepala busuk, badan tentu akan turut busuk. Orang Cina suka kepada yang segar, bersih dan tidak busuk. Cuba perhatikan bagaimana kepala MCA dibusukkan dengan akendal seknya dan terbaru kepala Gerakan dibusukkan melalui cemuhan Lim Kheng Yaik yang menyifatkan ketuanya sebagai “Burung Unta” yang menyorokkan kepala bila ada masalah.

Semua ini merupakan “pergerakan” yang terancang secara semula jadi. Bila kepala dah busuk, pilihan akar umbi secara lumrahnya akan berpindah kepada yang segar. Walau apa pun cerita wayang yang mereka mainkan, saya yakin DAP akan menang majoriti 2/3 dalam pilihanraya Umum ke 13, MELAINKAN Melayu Malaysia “bersatu hati” dan memainkan strategi yang serupa bagi menjamin mereka dari menjadi Melayu yang layu seperti di Singapura. Nauzubillah.

Ada 122 Comments setakat ini.

  • Natasya
    December 10th, 2010 at 11:18 PM

    DAH PAS DAN PKR BODOH. SUKA NAK JUAL MARUAH BANGSA.

    KALAU BODOH, NEGARA BAKAL DIJUAL DAN MELAYU BAKAL JADI HAMBA.

  • Tuan Geduk
    December 11th, 2010 at 1:41 AM

    natasya salah satu rakyat malaysia yang bodoh.

  • takbai
    December 11th, 2010 at 2:37 AM

    PAS jual agama, PKR jual eli. oooppps

  • abgsudin
    December 11th, 2010 at 12:21 PM

    kita dah lama bercakap tentang ini…lihat apa dah jadi di Pulau Pinang, apa nasib bangsa lain selain cina? penindasan disana sini, meniaga pun jadi masalah, macam mana nak makan?

  • noharin
    December 11th, 2010 at 5:00 PM

    Bangsa melayu memang mudah lupa pada sejarah silam. Mereka cuma bersemangat buat seketika bila isu itu masih panas tetapi bila sudah sejuk dan basi melayu teruskan perangai alaminya tidak memperdulikan pada fakta sejarah. Mereka menganggap sejarah adalah fenomena silam: Let the gone by gone… Kebanyakan melayu menganggap Sejarah Silam tidak akan muncul lagi tetapi kita lupa fenomena tetap akan berulang..!

  • Natasya
    December 11th, 2010 at 7:17 PM

    Tuan Geduk adalah manusia paling pandai dalam dunia. Nanti Tuan Geduk bakal jadi tukang angkat taik komunis.

  • PASDAPLaknat
    December 11th, 2010 at 8:36 PM

    Melayu akan begini nasibnya krn sikap asal pemikiran Melayu memang cepat lupa dan cepat selesa..
    jadi..tidak hairanlah nani Melayu Malaysia akan ikut sertai macam Melayu Singapura..
    genetik Melayu ni memang jenis malas berfikir..sebab tu mudah kena tipu
    mau cepat senang..cepat kaya..

    berniaga tapi malas dan jumud.. nak lawan Cina rajin usaha..
    bagi kontrek mau makan untuk atas angin saja..kerja bagi Cina buat..
    jutawan ‘Melayu’ yang kaya raya dengan usaha sendiri skrg pun bukannya Melayu..
    kebanyakkanya berdarah ‘India-Arab-Cina-Barat’..so jangan cakaplah Melayu tu berjaya..

    Jadi penjawat awam pulak pantang disuap..
    bagi betina xkira bini org ke anak dara ke sapu licin..
    guna habis kedudukan jawatan..rosaklah negara..

    dalam politik pulak cantas mencantas..suka jadi tali barut musuh..
    bg pujian sikit atau habuan duit, betina atau sikit kedudukan. gadai satu gunung
    jadi..tidak hairan dan terkejutlah kalau bangsa Melayu semakin mundur dan hancur..
    sebb memang Allah jadikan manusia itu dengan kelebihan dan kekurangan..
    tapi kekurangan bangsa Melayu ini mengatasi kelebihan yang penting..
    Allah juga tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum..kalau kaum itu yang tknak berubah..

    jadi…fikir2kanlah..

  • pemudagombaksetia
    December 12th, 2010 at 11:18 AM

    MELAYU MUDAH LUPA.. ITU SAJA UNGKAPAN BOLE DITULIS.. MELAYU MUDAH LUPA BAGAIMANA KESULTANAN MELAYU DI SINGAPURA DIHAPUSKAN BEGITU.. INI KERJA SIAPA? MELAYU MUDAH LUPA PADA PERISTIWA 13 MEI 1969 BAGAIMANA PECETUSAN ITU BERLAKU..ANGKARA SIAPA? MELAYU MUDAH LUPA SEJARAH.. MALAYAN UNION DITUBUHKAN.. ANGKARA SIAPA?

  • Bekas warga Singapura
    December 12th, 2010 at 6:35 PM

    Susah nak cakap jenis Melayu macam tuan geduk ni. Bila benar2 terjadi, baru tahu tinggi rendah nya langit.

    Bekas Warga Melayu Singapura

  • BESIWAJA
    December 13th, 2010 at 10:21 AM

    MEMANG BETUL!!!!!!!!!!! BEGITULAH CARA NYA MEREKA BERPOLITIK .BANGSA SEPET NI CUKUP KUAT TIPU BELIT NYA TAU TAK KALAU KORANG MELAYU MELAYU HAPRAK YANG MENYOKONG MEREKA MASIH TAK SEDAR SEDAR LAGI.MEMANG BEGITULAH CARA MEREKA .PASAL ITULAH MEREKA BERJAYA.ATAS BEBERAPA FAKTOR KITA AKUI KITA TAK BOLEH MENIRU CARA MEREKA SERATUS PERATUS SEBAB KUASA MEMERINTAH MASIH DI TANGAN KITA, TAPI TOLOOOOOOOOOOOOOOONGLAH!!!!!!!!!!!KITA JANGAN BERPECAH BELAH KALAU TAK SAYA MEMANG TAK RAGU RAGU LAGI MEREKA AKAN MENGUASAI NEGARA INII LEPAS PRU AKAN DATANG.SEKALI LAGI SAYA INGAT KAN KEPADA KAUM MELAYU / BUMIPUTERA BANGSA SEPET NI AMAT HALUS DAN LICIK TIPU DAYA MEREKA. INGAT LAH!! !!!!!!!!!!!!

  • selendangbiru
    December 13th, 2010 at 1:23 PM

    Untuk memastikan perkara ini tidak berlaku orang Melayu kena bersatu hati dalam apa jua keadaan pun mmg tidak dinafikan bangsa sepet terkenal pandai berlakon demi nak menjaga hati org Melayu waspadalah kerana disebalik senyum mereka terselit niat yg busuk!. orang Melayu harus menjadikan singapork sebagai contoh dimana orang2 Melayu dipinggirkan dan saya mmg tidak pernah percaya bangsa sepet. hati hatilah

  • al-zarqawi
    December 13th, 2010 at 6:29 PM

    Kita perlu kagum dengan Wak Geduk kerana dia berotakkan jubur so jangan terkejut dengan komen dia.

  • wong joo woo
    December 13th, 2010 at 10:54 PM

    nama dia pun geduk…ko bayangkan jelah betapa hinanya benda geduk tu…

  • Shade
    December 13th, 2010 at 11:16 PM

    PAS sangat bencikan UMNO kerana semasa UMNO lemah selepas trajidi 13mei…UMNO ajak PAS bergabong dalam BN tetapi apabila UMNO terasa diri mereka kuat pada 1978 UMNO tendang PAS macam kucing kurap…jangan harap PAS nak berbaik semula dengan UMNO yang berperangai haramjadah…lebih baik berkawan dengan DAP dan PKR daripada berkawan dengan UMNO keparat yang suka tunjuk muka 10sen bila lemah tetapi berlagak haramjadah pabila kuat..siapkan kubur dan bacaan talkin untuk UMNO.

    PKR sangat bencikan UMNO kerana semasa didalam UMNO dulu Tun Dr.Mahathir tahu beliau akan tewas ditangan Anwar Ibrahim didalam pemilihan Presiden UMNO 1998..Tun Dr.Mahathir dan konco2nya membuat konspirasi untuk menjatuhkan Anwar dengan bermacam2 tuduhan termasuk tuduhan liwat..Macam2 akai supaya Anwar tidak dapat bertanding melawan presiden seperti Anwar kena daftar jawatan apa yang dia hendak tanding..Akai2 seperti ini adalah akai2 penipu yang takutkan kekalahan,

    Parti2 pembangkang pula sangat bencikan UMNO kerana UMNO suka dera pembangkang..kawasan2 Parlimen atau DUN yang dikuasai pembangkang dinafikan kemajuan..peruntukan untuk wakilk2 rakyat pembangkang dinafikan sama sekali..yang lebih teruk lagi ketua UMNO bahagian yang kalah pula dapat menguasai peruntukan tersebut..Inilah sikap haramjadah UMNO..sampai bila pun tak boleh berbaik-baik dengan haramjadah2 ini..

    Orang2 Melayu diKelantan sangat bencikan UMNO kerana kerajaan Persekutuan menafikan pembangunan diKelantan…mana ada lebuhraya diKelantan..tidak mahu bantu rakyat Kelantan mendapatkan air bersih…tetapi kerajaan haramjadah UMNO/BN boleh buat 2 jambatan Pulau Pinang yang bernilai berbilion ringgit…Inikah ketuanan melayu wahai haramjadah2 hoi..?

    Mahasiswa Universiti sangat bencikan UMNO kerana PTPN..sepatutnya apabila mereka mula bekerja mereka mula nak buat hutang kereta, hutang nak kahwin atau hutang beli rumah tetapi hutang puluhan ribu PTPTN telah menunggu mengelilingi pinggang mereka…bolehkah melayu hidup maju jika hidup penuh dengan hutang wahai penyokong UMNO haramjadah hoi…

    Orang2 tua yang dah senja sangat bencikan UMNO kerana setelah 53 tahun memerintah orang melayu masih banyak yang merempat..UMNO hanya berjaya menjadikan bangsa melayu sebagai Bangsa Penerima Rasuah dan sekarang mahu menjadikan Bangsa Penuh dengan Hutang..

    Pencinta Bahasa Melayu benci dengan UMNO kerana UMNO memandang Bahasa Melayu sebelah mata…tak pasai2 adakan PPSMI zaman TDM…lebih teruk lagi bahasa melayu hanya digunakan sebagai medium mendekati orang melayu untuk dapatkan kuasa supaya menyokong mereka…apabila dapat kuasa semua menteri UMNO megah macam beruk bertutur dalam Bahasa Inggeris samada melalui temuramah dan pembukaan resmi sesuatu upacara…Orang melayu yang kurang mahir berbahasa inggeris dinafikan peluang untuk menceburkan diri dalam perniagaan yang mana kerajaan sendiri mengutamakan mat salleh2 celup…

    Janganlah cuba nak berbaik2 dengan orang melayu penyokong PAS atau PKR kerana busuk UMNO dah terbau diserata negara.

  • lebaitaknakmalang
    December 14th, 2010 at 12:28 AM

    Saya ni nak mencelah, tak tau lak ngam ke dak isu ni…. ceritanya cam ni, mula2 Ketuanan Melayu ditukarkan kpd ketuanan rakyat kemudian sapa tau 1 ari nanti nama MALAYsia pd nama negara lak di tuko…… kah… kah… kah…. horiiiiiiiii… seronoknya…..padan muke…. menang sorak kampong tergadai…. keh…keh…keh…. melayu sendiri musnahkan melayu…. macam gol sendiri… ini kah namanya Melayu Moderennnnn….. yg sodehnya la ni… ramai orng melayu sendiri pon dah tak berapa nak pandai cakap bahasa melayu, ada pelat orng putih lak tu…. bahasa jiwa bangsa konon…… kalau sesat dihujung jalan kembalilah kepangkal jalan wahai umat melayu… kalau melayu sendiri tak martabatkan bangsa sendiri tak kan nak suruh orng putih lak… haiiiii.. cubalah belajo ber 1….. betul la tu… melayu bukan sahaja mudah lupa tapi selalu & sering lupaaaa… tak seperti jerat yang selalu ingat pd kancil… he..he…

  • AntiSpin
    December 14th, 2010 at 5:30 AM

    bodoh betul artikel kt mykmut…kalo melayu UMNO menang pun kt penang tetap cina gerakan yg perintah….jgn ingat melayu umno menang melayu boleh perintah

  • hajimat
    December 14th, 2010 at 2:05 PM

    Semoga Allah memberi petunjuk dan hidayahnya kepada saudara Shade.

  • ajakq
    December 15th, 2010 at 2:42 AM

    masyaAllah, berapa kali maki hamun ni…
    1. kes umno tendang pas – saudara juga perlu baca analisis dr pihak umno, kena biasakan diri mendengar penjelasan kesemua pihak dalam apa jua isu. kedua2nya ada salah, cuma pihak yg mana pandai develop fakta dan rajin menyebar2kan fakta tersebut, maka pihak itu akan dilihat benar. kerana isu 1978 ini, pihak umno juga membenci pas. kalau dua2 ego, sampai bila2 pun tk habis
    2. memang semua org umno percaya anuar adalah peliwat, bagaimana pas/pkr nak menangkis dan menawan kepercayaan org umno ini, takkan dgn idea konspirasi2 dari dulu sampai sekarang tk bertukar2. cubalah guna jln yg blh menawan org umno spt bersumpah, mempercepatkan perbicaraan dan menjawab pertanyaan dr masa ke semasa spt yg terbaru umi afilda dan wikileaks, jgn sekadar berkata mereka semua bohong sebaliknya, patahkalah hujah mereka sehingga mereka tk terjawab
    3. umno dlm berkempen pilihanraya, kaedahnya tk mengaibkan dan memfitnah pihak lawan. apa yg disampaikan dalam kempen ialah program2 pembangunan dan projek2 infrastruktur. sekiranya telah dimaklumkan kpd pengundi tentang itu semua namun masih lg kalah, maka ini bermaksud pengundi atau masyarakat disitu tdk teringin dgn pembangunan, maka adalah lbh elok disalurkan dikawasan yg betul2 mengharapkannya
    4. air dibawah kerajaan negeri masing2, tdk ada kena mengena dgn ker. persekutuan. kalau mempersoalkan isu ‘membantu’ maka perlu diambil kira jg kehendak pengundi di kelantan, iaitu menolak program bn walaupun telah disampaikan dlm kempen pilihanraya
    5. manakah negara di dunia ini yg kerajaannya memberi pinjaman pelajaran di peringkat universiti. sila nyatakan disini, yang ada hanyalah insuran yg sstgh negara dijadikan caruman wajib ibubapa sejak anak2 kecil lg. mmg ada biasiswa dr pihak kerajaan atau swasta, tp berapa peratus dr keseluruhan pelajar yg menerima, tak lebih 20%. namun dlm bab pinjaman pelajaran ini semua pihak tk kira bn atau pr teruslah mendesak kerajaan memikirkan idea terbaik dr tahun ke tahun agar tdk membebankan rakyat
    6. sejak merdeka, org cina tlh pun menguasai 100% dlm semua bidang ekonomi. kita baru merangkak, jgn lah harapkan kesempurnaan tp tetap ada peningkatan dlm usaha2 yg umno lakukan. dan org melayu di pihak pr, sumbangkan jg idea jgn kutuk tanpa membantu. setakat ini tk pernah dgr pun satu mekanisme atau idea utk meningkatkan ekonomi melayu selain kutukkan selama 50 tahun. kalau adapun hanya berbentuk teori iaitu hak sama rata dan hapuskan ketuanan melayu yg dikatakan blh memacu ekonomi melayu. teori tanpa mekanisme….mcm buat kerja main2 ja
    7.PPSMI hanyalah utk meningkatkan penguasaan bhs inggeris, bukan menghakis kecekapan kita berbahasa melayu. di universiti mahasiswa gagal meneroka ilmu secara total kerana majoriti bahan dlm bhs inggeris. graduan melayu gagal diterima dlm syarikat swasta apatah lg sykt international, tentulah ada yg berjaya, tp lihatlah dr segi peratusan dan jg kadar gaji…jauh ketinggalan dgn cina/india
    8. saya menyeru kpd org umno, walaupun pas/pkr menggagap umno itu busuk, jgnlah sekali2 kita jg mengganggap mereka itu busuk, kerana mereka itu satu bangsa dan satu agama dgn kita…ALLAHUAKBAR.

  • ajakq
    December 15th, 2010 at 2:50 AM

    tentu ada beza, cina yg diletak dibwh kawalan dgn cina yg bebas tanpa kawalan. dah perisa ka keluhan kontraktor bumi, zaman mana yg mereka rindui. tentula ada jg yg tk sempurna sms bn memerintah. tp nampak gayanya, dibwh dap, melayu bukan shj tdk sempurna, malah macam nak hancur trus

  • al-zarqawi
    December 15th, 2010 at 11:24 PM

    response yg bagus,

  • al-zarqawi
    December 15th, 2010 at 11:30 PM

    Apasal artikel ini bodoh ? Bagi faktalah bingai untuk sokong kenyataan anda ini. Kalau takde itu maksudnya awak berotakkan jubur itu pasal fakta yg keluar dari mulut pun nilainya macam najis.

  • al-zarqawi
    December 16th, 2010 at 12:03 AM

    PAS sangat bencikan UMNO kerana semasa UMNO lemah selepas trajidi 13mei…UMNO ajak PAS bergabong dalam BN tetapi apabila UMNO terasa diri mereka kuat pada 1978 UMNO tendang PAS macam kucing kurap…jangan harap PAS nak berbaik semula dengan UMNO yang berperangai haramjadah…lebih baik berkawan dengan DAP dan PKR daripada berkawan dengan UMNO keparat yang suka tunjuk muka 10sen bila lemah tetapi berlagak haramjadah pabila kuat..siapkan kubur dan bacaan talkin untuk UMNO.

    MY response,

    Siapa yg bakal ditalkinkan sekarang ? Dengan kredibiliti Anwar pemimpin agung fucktan semakin hari semakin dirobek. Sekarang kerajaan PAP pun mengaku Anwar peliwat, kita tunggu keputusan mahkamah ya. Bagi insiden 1978 bagi saya kalau dasar perjuangan dah berdasarkan bidaah khawarij sampai akhirat pun memang perjuangan tak syarie. Itu pasal PAS serasi berkawan dengan golongan liberal pleuralisme PKR dan harbi DAP cuma yg tertinggal adalah untuk berkawan dengan syaitan laknaktullah itu pasal dlm ceramah dan komen penuh maki hamun dan kebencian seolah menjadi fardu kifayah bagi ahli pas untuk memaki sesama muslim. Paslah yg asabiyah kerana begitu taksub dengan pegangan politik kabilah khawarij mereka sampai saudara semuslim nak berdamai pun nak ditolak. Pemimpin2 zaman 1978 semuanya sudah hampir tiada dalam politik semasa tetapi PAS seolah2 mahu mewarisi kebencian ini merentasi generasi,
    Adakah sentimen PAS ini dapat dihalakan oleh sebarang hadis atau firman ? Kepada saudara Shade jangan pikir orang yg cintakan ISLAM itu semua dlm PAS dan apa yg awak buat ni semua adalah jihad.Jemaah anda mendustakan Al quran dan hadis dengan pegangan politik yg berdasarkan fahaman qutubiyah yg bercirikan khawarij. Bertaubatlah pergi kaji al quran dan hadis secara mendalam dari ustaz yg non partisan. Kalau nak teruskan jugak kerja khawarij kau ni maka bersiap sedialah untuk ditentang.

  • al-zarqawi
    December 16th, 2010 at 12:31 AM

    PKR sangat bencikan UMNO kerana semasa didalam UMNO dulu Tun Dr.Mahathir tahu beliau akan tewas ditangan Anwar Ibrahim didalam pemilihan Presiden UMNO 1998..Tun Dr.Mahathir dan konco2nya membuat konspirasi untuk menjatuhkan Anwar dengan bermacam2 tuduhan termasuk tuduhan liwat..Macam2 akai supaya Anwar tidak dapat bertanding melawan presiden seperti Anwar kena daftar jawatan apa yang dia hendak tanding..Akai2 seperti ini adalah akai2 penipu yang takutkan kekalahan,

    MY RESPONSE,

    SIAPA YG TAKUT ? KALAU FUCKTAN BEGITU KUAT KENAPA ADAKAN TAKTIK LOMPATAN PARTI UNTUK 16 SEPT ? SEBAB TAKUT KALAH DLM PRU 13 ITU PASALBUAT TAKTIK BUSUK YG AKHIRNYA MAKAN DIRI SENDIRI. DLM ISU 1998 ANWAR JUGA YG BERKONSPIRASI UNTUK JATUHKAN TUN MAHATHIR TETAPI ANWAR TEWAS DI DLM PERGELUTAN POLITIK KETIKA ITU.
    DAN INI JUGA BUKAN MERMAKNA SEGALA TUDUHAN ANWAR ITU KERANA PERMAINAN POLITIK. LAPORAN WIKILEAKS MENYATAKAN SEBALIKNYA DAN KERAJAAN SINGAPURA TIDAK PERNAH KELUARKAN KENYATAAN MENIDAKKAN LAPORAN PERISIKAN MEREKA YG TELAH MEMINTAS PERBUALAN TELEFON AL-JUBURI. KALAU AL JUBURI TAK LIWAT KENAPA TAK BERANI BERSUMPAH ? KITA TUNGGU KEPUTUSAN MAHKAMAH, DAN SEKARANG KALAU FUCKATAN BERANI KENAPA TAK NAK LAWAN DENGAN BN 1 TO 1 DLM PR 13 SEBALIKNYA AL JUBURI NAK BUAT PR BERASINGAN UNTUK NEGERI BAWAH FUCKTAN ?
    SO SIAPA YG TAKUT KALAH SEKARANG ? KALAU DAH KEPALA HOTAK KAU SHADE MCM HARAM MENJADAH MEMANG SUSAH NAK TERIMA REALITI.

  • sharizan md sharif
    December 16th, 2010 at 10:19 PM

    laknat Allah kpd orang melayu di singapura kerana lupa asal usul mereka.yang sedar dah hijrah ke malaysia.

  • Cheguwang
    December 19th, 2010 at 8:40 AM

    Good job ajakq! keep up!

  • syaf
    December 19th, 2010 at 10:26 PM

    macamana DAP nak kuasai 2/3 sedang parlimen yang ditandingi hanya dikawasan yang majoriti Cina . Kalau semua kerusi yang ditandinginya menang pun dia tak boleh kuasai 2/3 . Pru 12 hari tu pun dia hanya dapat 28 kerusi sahaja dimana kerusi tu asalnya adalah milik MCA .

  • syaf
    December 19th, 2010 at 10:28 PM

    ikut fakta sejarah tunku Abd Rahman yang tendang Singapura kerana takut dengan lee kuan yew dapat meluaskan pengaruhnya di semenanjung

  • Zai
    December 19th, 2010 at 10:59 PM

    BAB PPSMI NI AKU X SETUJULAH ADAKAH KITA LEBIH MAJU DARI FILIPINA N INDIA YANG MENGGUNAKAN BI DALAM PENDIDIKAN MEREKA N ADAKAH KITA LEBIH MUNDUR DARI THAILAND, KOREA, N JEPUN YANG MENGGUNAKAN SEPENUHNYA BAHASA IBUNDA MEREKA,,, IGT BANGSA LAIN TUNGGU PELUANG SHJ UNTUK MENOLOK B.MELAYU DI TANAH AIR KITA INI,,,,,,,,,,

  • al-zarqawi
    December 19th, 2010 at 11:31 PM

    ISUNYA BUKANNYA DAP DAPAT 2/3 TETAPI APABILA MP BUKAN MUSLIM MULA LEBIH ATAU MENHAMPIRI JUMLAH MP YG MUSLIM. MCM2 BOLEH BERLAKU DLM SITUASI INI DAN SAYA RASA APABILA KEADAAN INI BERLAKU YG BUKAN ISLAM AKAN BERSATU DAN YG ISLAM AKAN TERUS BERBALAH. SEKIRANYA ANWAR IBRAHIM PM KETIKA ITU MAKA TERPAKSALAH DIA MELAKSANAKAN SEGALA JANJI2 DIA KEPADA RAKYAT DAN PENYOKONG PAKATAN YG TERDIRI DARI GOLONGAN BUKAN MELAYU. MAKA AKAN TERHAKISLAH PERLEMBAGAAN 153 DAN ARTIKEL 3 UNTUK KEPENTINGAN POLITIK PAKATAN YG BERJIWA DEMOKRASI LIBERAL.

  • al-zarqawi
    December 19th, 2010 at 11:46 PM

    TUNKU TERPAKSA MELAKUKAN INI KERANA TELAH DITIKAM BELAKANG OLEH PAP DAN LEE KUAN YEW. PAP MUNGKIR JANJI DAN MULA BERPOLITIK DI SEMENANJUNG MALAYSIA DENGAN SLOGAN MALAYSIAN MALAYSIA. SOKONGAN BUKAN ISLAM TERHADAP PERIKATAN MENURUN DRASTIK DAN PENENTANGAN PERLEMBAGAAN BERMULA.TETAPI SEPERTI MELAYU MUSLIM PAKATAN YG ADA SEKARANG NI MELAYU SINGAPURA ADA YG SEKONGKOL DENGAN LEE KUAN YEW KERANA BELIAU BERJANJI MENJADI UMAR ABDUL AZIZ. MAKA PRESIDEN SINGAPURA YG PERTAMA DILANTIK IAITU YUSOF ISHAK. MAKA MELAYU SINGAPURA DIJANJIKAN YG JAWATAN PRESIDEN INI BAKAL DIGILIRKAN SECARA SAKSAMA DAN MEREKA DILAYAN SAKSAMA. MALANGNYA APA YG BERLAKU TIADA LAGI PRESIDEN MUSLIM SLEPAS YUSOF ISHAK SERTA ORANG MELAYU HANYA PEGANG SATU PORTFOLIO DLM KEMETERIAN ITU BUKAN MENTERI PENUH. TERNYATA MELAYU SINGAPURA DITIPU BULAT2. DAN JANGAN KHUATIR SAUDARA SYAF MELAYU DI MALAYSIA PUN AKAN MENGALAMI NASIB SAMA JIKA PAKATAN MEMERINTAH.

  • 3036
    December 20th, 2010 at 1:03 PM

    Di bumi M’sia ni Islam dan Melayu begitu sinonim. Ini kerana Melayu adalah majority. Dengan terbelanya Islam, sekali gus akan memartabatkan Melayu, dan juga jika Melayu no1, Islam juga sudah pasti diangkat ditempat yang paling mulia. Jadi, amat tidak wajar untuk mana-mana pihak mempetikaikan ketuanan Melayu.

    Disamping itu kita tidak pernah berlaku kejam terhadap kaum yang lain. Kes pertikaian fasal ketuanan Melayu ini semua adalah agenda pihak asing! Mereka sedar tidak akan dapat menguasai negara ini, tetapi mereka tahu antara kelemahan Msia adalah isu perkauman! We’re too fragile when it comes to racial matters.. Jadi mereka gunakan isu ini sebaik mungkin melalui agent-agent mereka. Semoga M’sia sentiasa berada dibawah rahmat-Nya =)

  • Darth Anwar
    December 20th, 2010 at 6:51 PM

    Yang dimaksudkan oleh penulis ttg DAP dapat 2/3 majoriti itu adalah jumlah kerusi DAP+PKR+PAS; kerana kuasa yang ada pada PKR dan PAS itu adalah kuasa DAP. Beri kerusi kpd PAS, DAP yg berkuasa (bukti: Perak di bawah rejim boneka Nizar). Beri kerusi kpd PKR, DAP juga yg berkuasa (bukti: Selangor di bawah rejim boneka Khalid). PKR itu kuda DAP utk cepat berkuasa, dan PAS tu cuma trompah DAP utk masuk tandas elak drp terkena taik.

    Meaning:

    Ada 3 cara nak undi menaikkan DAP:
    – betul2 beri undi kpd DAP, atau,
    – beri undi kpd PAS/PKR, atau,
    – tak mengundi langsung atau buat undi rosak.

    Ada satu cara shj utk mengundi BN: Masa mengundi, pangkah elok2 petak kosong sebelah lambang dacing.

  • zaaba
    December 25th, 2010 at 8:39 PM

    janganlah cuba nak menakutnakutkan orang melayu lah! Siapa yang memerintah Pulau Pinang lebih 50 tahun? DAP,PAS atau PKR ?Orang Melayu dah jadi Macam kat Singapura, ilemah disegi ekonomi, politik,pendidikan dan lain lain.Kalau UMMO dan BN memerintah dengan cemerlang takkan lah rakyat PP menolaknya dalam PRU ke 12 tadi!

  • al-zarqawi
    December 25th, 2010 at 10:37 PM

    PADA MASA YG SAMA JANGANLAH JADI BODOH DAN BUTA MCM MELAYU PAKATAN SEBAB BILA DAH NAMPAK DAP ROBOHKAN GERAI MELAYU DAN KAMPUNG MELAYU DEPA MASIH ANGGAP DAP TU ADIL. APA GUNA TUKAR KERAJAAN KALAU PAKATAN ASYIK GUNA KESALAHAN KERAJAAN SEBELUM UNTUK MENUTUP KELEMAHAN MEREKA. TOLONG JANGAN MENJUBORKAN OTAK ANDA.

  • kayu_api23
    December 28th, 2010 at 12:27 PM

    nasib org melayu akn terbela dibawah kepimpinan umno..dimana semua tanah rizab melayu akn dikaut serta dijual untk kekayaan mereka dan dan trs dihimpit kesusahan adalah rakyat bwhan..50 lbh diberi amanah kpd unmo tetapi nasib org melayu tetap x terbela..itu blum lg crita psl nsb orb dayak,kadhazan,dusun..rumah pn mcm reban ayam..inilah hasil yg tidak boleh dinafikan oleh pihak pemerintah..tak salah klau kita buat perubahan untk meletakan parti lain memerintah malaysia..malahan tidak ada sesiapa pn yg rugi.klau tidak diberi peluang maka kita tidak akan nmpk perubahan..kuasa ditangan kita..sepatutnya mereka yg dilantik menjadi pemimpin menyenangkan kita bukannya suruh kaut kekayaan negara..

  • syaf
    December 28th, 2010 at 8:48 PM

    perikatan berkuasa di penang sejak merdeka , kemudian diambil oleh gerakan diketuai lim chong eu yang kemudian join BN hinggalah ke mac 2008 = 53 tahun . 2008 hingga kini dikuasai DAP= 2 tahun + . agaknya di zaman bilakah paling banyak tanah tanah melayu dirampas ?

  • syaf
    December 28th, 2010 at 8:52 PM

    melayu sebenarnya semakin kuat dengan jumlah MP melayu dikalangan UMNO PAS PKR dan lain lain . jika sebelum 2008 mac semua MP melayu jadi yes man atau rubber stamp dalam parlimen jika ada polisi yang menyentuh kepentingan rakyat . tapi bila ramai MP dari belah yang berlainan dari parti pemerintah maka ada keberanian MP itu untuk mempertahankan kepentingan rakyat seperti isu GST, kes saman ekor , isu kenaikan kadar insuran bagi kenderan melebihi 10-20 tahun , kenaikan harga barangan ( walaupun tak diendah oleh pemimpin BN )

  • syaf
    December 28th, 2010 at 8:56 PM

    Kerana kurang bijak sana menangani lee kuan yew maka tunku tergamak melepaskan singapura dari malaysia walau ditentang oleh ramai pemimpin pekembar pada waktu itu seperti singa UMNO syed jaafar albar , dato senu , dato haron dan lain -lain . Tapi jgan risau nasib orang melayu singapura lebih baik dari setengah melayu di semenanjung dari segi kedudukan ekonomi dan harta benda hasil usaha dan kegigihan mereka dalam akedemik mahupun perniagaan bukan menghrapkan dasar keistimewaan bangsa sematamata

  • syaf
    December 28th, 2010 at 8:59 PM

    kesemua peristiwa itu boleh dibaca dari sudut yang berbeza mengikut kepada sumber dan kata-kata siapa yang kita dengari

  • syaf
    December 28th, 2010 at 9:13 PM

    tapi aku rasa kena juga sesekali tukar pemerintah macam kat oversea tu , apa taknya sepanjang 53 tahun banyak dari kepentingan rakyat yang telah jadi milik orang persendirian , macam LLN , MAS , JKR , jalan raya dan banyak lagi milik rakyat yang boleh memberi keuntungan kepada rakyat . Hasil penswastaan tu rakyat terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk mendapatkan keperluan asasi dan menghasilkan segelintir kecil melayu , cina dan India dan memeras kehidupan rakyat teramai .

  • syaf
    December 28th, 2010 at 9:26 PM

    tak salah menukar parti yang memerintah , bukan kah pas adalah parti orang islam , pkr juga majoritinya adalah islam . Mana-mana parti orang melayu yang naik pasti akan memelihara kepentingan melayu dan kaum yang lain dengan adil dan saksama . rasa ketakutan untuk bertukar wadah pemerintah hanyalah mainan perasaan semata-mata . Lihatlah di Kedah bagaimana pemerintahan melayu pas mempertahankan tanah orang melayu dari diambil untuk menjadi pusat pemproses petroleum , memindahkan pusat sembelihan khinzir dari kawasan penempatan manusia , menaikkan kuota perumahan bumiputera dari 30 % kepada peratus yang lebih baik . banyak lagi contoh contoh dimana wadah melayu selain umno ini juga menjaga kebajikan orang melayu kalau kita berfikiran positif dan terbuka . Terimalah kepelbagaian wadah umat melayu ini sebagai nikmat untuk kita orang melayu

  • syaf
    December 28th, 2010 at 9:29 PM

    tak perlu takut untuk berubah . perubahan itu sebenarnya adalah satu sunnatullah . tidak ada kerajaan di dunia yang kekal abadi .

  • syaf
    December 28th, 2010 at 9:33 PM

    sebenarnya apa yang dilakukan oleh dap adalah memecahkan monopoli projek yang dikuasai oleh segelintir elitis melayu yang tak putus menerima tender . cuma kali ini ia diberikan kepada melayu yang diluar kelompok yang dulunya menguasai projek . sesekali apa salahnya lebih ramai orNG melayu merasa dpt tender

  • don
    December 29th, 2010 at 1:06 AM

    ko penah pegi interview fresh grad company swasta x bebelit wa ckp lu nk speaking

  • pakmid
    December 31st, 2010 at 12:40 AM

    geduk pegilah jenguk2 kat singapura tu….tanah melayu ni sekangkang kera je.

  • pakmid
    December 31st, 2010 at 12:47 AM

    dengar kabar wakil DAP dah bising pasal dia rasa sudah terpinggir oleh kerajaan kedah yg ada sekarang. Kedah ok lah, org melayu yg jadi majority, so org Melayu P Pinang boleh lari kat Kedah, apa hal dgn P Pinang? Singapore 2 sula mali ooo..

  • al-zarqawi
    January 1st, 2011 at 4:14 PM

    Mana statistik yg semua tanah rizab melayu dijual umno ? Dari propoganda menjadi spekulasi itulah permainan politik Fuckatan . Perbalahan Kek Ekonomi menjadi wadah perjuangan mereka. Tukar kepafa kerajaan DAP maka rizab melayu pun tak wijub seperti apa yg PAP singapura buat kat orang melayu Singapura. Kau ingat bila pkr dan Pas pegang semua melayu boleh dapat projek senang dan jadi kaya ? Yg akan jadi kaya adalah puak PKR dan PAS, kalauwaktu pembahagian bantuan banjir pun ikut kroni apa lagi projek. Jangan juborkan otak anda. Kat kelantan siapa dapat projek balak ? siapa yg usahakan penswastaan air ? Orang melayu non partisan ke ahlul pearsan syurga.

  • hantooo umnot
    January 2nd, 2011 at 12:30 PM

    mulia malaysia kerana islam hancur melayu kerane umnot

  • al-zarqawi
    January 3rd, 2011 at 12:03 PM

    Islam itu memuliakan sesiapa sahaja tak kira negara atau bangsa. Tetapi hancurnya Islam apabila golongan bidaah seperti golongan KHAWARIJ PAS mendustakan Al -quran dan hadis seperti pendeta2 YAHUDI di zaman sebelum Islam untuk kepentingan politik.
    Akhir zaman ni ada pelbagai hantoo yg timbul termasuklah hantoo khawarij di atas.

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 1:55 PM

    Nah aku tak setuju dengan pendapat ni sebab MP Melayu terutama Fucktan kecuali Zulkulim tak endah tentang isu sensitif agama yg tidak menguntungkan DAP. Terlalu yesman kepada DAP, dan itu merbahaya kerana ketagihan sokongan dan undi bukan Islam. Umno tak perfect begitu juga dengan PAS DAN PKR tetapi mereka bukan balaci mcm komponen muslim pakatan .

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 2:15 PM

    Mungkin Lee Kuan Yew merupakan musuh yg terlalu licik bagi UMNO ketika itu tetapi melayu bodoh yg wujud di zaman itu yg percaya dengan propoganda PAP sekarang masih wujud dlm fucktan rakyat pula. Tentang nasib melayu singapura lebih baik dari Malaysia saya rasa saudara syaf adalah penjilat DAP yg berotakkan jubor kerana sebab berikut :

    1) Statistik Melayu muslim Singapura dlm bidang Perubatan dan Perundangan adalah jauh ketinggalan berbanding Malaysia . Kalau saudara syaf ada statistik untuk menentang pendapat saya ini sila tunjukkan.

    2) Muslimah tidak dibenarkan kerajaan PAP untuk menutup aurat di sekolah , begitu juga dengan jururawat mereka. So adakah ini menjadikan mereka lebih beruntung dari masyarakat muslim Malaysia.

    3) Masyarakat Muslim Singapura tidak dibenarkan memasang speaker di luar masjid bagi Azan.

    4) Ada ke ahli parlimen Melayu Singapura yg memegang portfolio penuh satu kementerian di Singapura ?

    5) Sudah tidak ada kawasan di Singapura termasuk Gelang Serai yg majoritinya Melayu kerana diagihkan oleh polisi RASIS HDB singapura yg melarang orang berlainan kaum menjual rumah. Oleh itu kompisis kaum di satu tempat akan kekal sama sampai PAP digulingkan.

    6) Gaji2 semua ustaz dan pembinaan masjid ditanggung oleh masayarakat muslim Singapura sendiri tanpa bantuan kerajaan. Ia ditolak dari gaji mereka setiap bulan.

    7) Muis singapura bagaikan anjing PAP yg memaksa Rakyat muslim Singapura membayar ZAKAT DAN INCOME TAX termasuk zakat simpanan dari KWSP mereka dari pendapatan bulanan.

    So beruntungkah Masyarakat Muslim Singapura berbanding Malaysia ?
    Ada banyak lagi fakta tapi mungkin di masa yg lain.

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 2:19 PM

    Dah 50 tahun melayu singapura hidup secara meritokrasi Di singapura tetapi sampai sekarang orang melayu tak pegang portfolio menteri penuh atau bagaiman giliran presiden untuk kaum Melayu ? Umno ada silapnya tetapi berhijrah kepada ketuanan DAP bukan jawapan yg bijak dan tepat.

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 5:56 PM

    Buat apa kita bertukar kepada kerajaan yg tak habis2 ingin menyalahkan kerajaan yg terdahulu untuk menutup kesilapan. Orang mengundi untuk perubahan tetapi apa yg mereka dapat adalah polisi yg direka untuk kempen sahaja. So buat apa undi pakatan kalau inilah penjelasan yg diberi untuk kegagalan janji2 PR mereka.

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 5:58 PM

    Memang tetapi adakah alasan dan sebab diatas kita nak gunakan untuk melantik pemimpin muslim BIseks yg dayus dlm mempertahankan agama dan politik melayu muslim ? Bad suggestion.

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 6:01 PM

    Kalau benar UMNOlah yg menjadi villian utama di sini kenapa dasar yg nak membentu Melayu mcm DEB pun nak dihapuskan sekali ?
    Licik bagaikan lidah Azazil, tetapi realitinya UMNO digunakan sebagai kambing hitam untuk menghapuskan semua dasar kerajaan BN yg membentu melayu muslim di negara ini. Kita bukan bodoh nak terima alasan di atas.

  • al-zarqawi
    January 4th, 2011 at 6:07 PM

    PAS dan PKR majoriti saja Muslim dan Melayu tetapi dayus dlm mempertahankan kedua elemen di atas.

    Aku ahli PAS dari menara gading so jgn nak menipu bab pasal janji pengislaman PAS dlm pentadbiran yg dijanjikan, Pada hari ini satu oun jaji pas dlm menegakkan Islam pun takde. Kadar maksiat kat selangor makin meningkat dan Kelantan punya status HIV tertinggi. SO mcm mana ? Nak kuatkan pengaruh DAP siap sanggup nak
    ubah perlembagaan negeri semata2 nak tolak setiausaha negeri ?
    Kenapa tak buat benda sama bagi menegakkan Islam ? Dayus dan hanya pandai beretorik sahaja.

  • syaf
    January 11th, 2011 at 6:07 PM

    kesusahan hidup sebagai kaum minoriti mendorong mereka belajar bersungguh-sungguh dan bekerja kuat untuk memperbaiki taraf hidup mereka . dari situ mereka belajar menjadi seperti orang cina yang datang ke tanah melayu sehelai sepinggang tetapi dengan kegigihan dan usaha mereka , mereka muncul sebagai kaum yang kuat dari segi ekonomi. sebenarnya jika orang melayu di tanah melayu boleh mencontohi saudara seagama mereka di singapura , mereka juga boleh berjaya . cuba bandingkan taraf kehidupan mereka dengan kebanyakan kaum pekerja melayu di negara ini kita akan sedar betapa jauh jurang antara mereka dengan pekerja melayu disini yang rata-ratanya bekerja dengan taukeh cina . Rata pekerja melayu berpendapatan di bawah 1500 sahaja . pernahkah pemimpin melayu memikirkan nasib orang melayu hanya hidup cukup-cukup makan ni di bandar besar seperti JB KL Penang . pernahkah terfikir berapa ramai orang melayu yang terpaksa melakukan pelbagai pekerjaan semata-mata untuk mencukupkan belanja harian . pernahkah terfikir nasib anak-anak pekerja melayu yang ibu bapa mereka terpaksa bekerja siang dan malam hingga nasib mereka terabai dan mudah terjebak ke kancah zina , rogol , ragut , samun , tumbuk rusuk dan macam-macam lagi gejala . adakah kesemua itu berlaku ketika kita dibawah pemerintahan orang cina atau orang melayu .
    fikir-fikirkanlah

  • syaf
    January 11th, 2011 at 6:14 PM

    bukan berhijrah kepada ketuanan DAP tetapi memilih orang melayu lain yang boleh berusaha untuk memajukan bangsa melayu islam dengan jujur dan telus . Umno pun nak berkuasa terpaksa berkongsi kuasa dengan MCA , LDP , SNAP , MIC , GERAKAN . sepanjang 53 tahun banyak kawasan yang majoriti melayu diberikan kepada orang asing bukan . cuba lihat rombakan kawasan pilihanraya selepas 1999 bukankah ia dibuat dengan memecahkan banyak kawasan majoriti melayu kepada kawasan campuran yang akhirnya menjadi senjata makan tuan kepada umno .

  • al-zarqawi
    January 12th, 2011 at 1:00 AM

    Jangan cuba nak lari dari topik saudara syaf, saya dah bagi contoh tentang kedudukan politik melayu singapura secara kasar dan saudara tidak menjawab sedikit pun tentang isu ini. Dari segi sosioekomomi pun orang melayu singapuralah yg masih lagi bangsa termiskin, orang melayulah statistik penagih dadah tertinggi di Singapura, orang melayulah yg paling bayak bercerai yg menunjukkan institusi keluarga Muslim di Singapura juga bermasalah. Masalah sosial Melayu itu ada dimana2 sahaja tak kira singapura ataupun Malaysia. Tolonglah hentikan cerita fantasi anda tentang superiority Melayu Singapura. Secara kasar kita nampak income mereka besar tetapi sebabnya mereka negara maju
    dan gaji mereka tinggi kerana kos hidup mereka juga jauh lebih tinggi dari Malaysia. Saudara tak lihatke rakyat Singapura yg berpusu2 untuk ke Malaysia untuk mengisi minyak dan membeli barang keperluan. Mereka sanggup menempah kesesakan untuk berjimat.

    Kerajaan telah memberi pelbagai subsudi termasuk dlm pendidikan, perkhidmatan kesihatan, barang keperluan serta kemudahan memasuki IPTA berbanding bukan melayu melalui matrikulasi. Dasar yg digubal oleh kerajaan barisan nasional semua ini telah membantu ramai orang melayu menjadi golongan profesional serta bagi mereka yg tidak berjaya dlm akademik pelbagai program dlm MARA dan ITM dibangunkan bagi menghasilkan pekerja mahir dan separuh mahir. Tetapi sayangnya siapa yg menentang dasar membantu melayu ini dan melihatnya sebagai rasis ? Kalau tak PKR-PAS-DAP. Usah bermain propoganda disini saudara syaf.

  • al-zarqawi
    January 12th, 2011 at 1:12 AM

    Itulah masalahnya kerana melayu selain parti UMNO masih dayus dlm percaturan politik mereka dlm mengawal DAP. Jawapanya mudah kerana kekuatan pakatan rakyat adalah dari sokongan bukan melayu. Nak kata lebih jujur dan adil dari UMNO pun tak jugak. Zina, salah guna kuasa, rasuah semuapun ada dlm pakatan terutamanya PAS yg kononya berjuang berlandaskan al-quran dan hadis. Tetapi sebenranya tidak ada satu nas yg menghalakan perjuangan khawarij parti perasan islam itu.Adakah pakatan tidak menggunakan taktik busuk untuk meluaskan pengaruh politik mereka? isu Suk selangor menunjukkan yg fucktanlah yg akan sentiasa meminda perlembagaan demi kepentingan politik. Isu 16 sept macam mana ? bukankah ia lebih busuk dari apa yg BN buat sebelum ini. Tetapi masa ia dicanangkan semua kata HALAL. Hentikanlah perjuangan yg tak berprinsip ala sesumpah.

  • syaf
    January 12th, 2011 at 5:00 PM

    1.statistik tu mungkin benar , jika orang melayu singapura boleh meningkatkan pencapaian mereka di bidang pendidikan jumlah profesional mereka boleh meningkat
    2.dalam keadaan minoriti tidak banyak yang boleh dibuat terhadap institusi milik pemerintah . Namun diluar sana orang melayu masih bebas menutup aurat . Dasar ini sama seperti pemerintah malaysia yang membuang pelajar univerisiti kerana memakai purdah
    3.adakah tidak mengalunkan azan dengan suara yang kuat itu satu penghinaan kepada islam . Bagaimana pula masjid di malaysia yang boleh mengalunkan azan hingga boleh didengar satu kampung tapi yang berjemaah hanya imam dan beberapa makmun sahaja
    4.apabila tidak menjadi kaum majoriti itulah yang boleh berlaku , andainya Tunku Abd Rahman tidak menendang keluar Singapura dari Malaysia mungkin orang Melayu tidak jadi minoriti . bagaimana pula di malaysia pemerintah melayu yang memecahkan kawasan pilihanraya yang majoritinya melayu menjadi kawasan bercampur semata-mata nakkan undi bukan melayu . Tidakkah ini merugikan melayu . Juga meletakkan calon bukan melayu di kawasan majoritinya orang melayu adakah ini juga melemahkan kuasa politik orang melayu
    5.yang memegang kuasa di singapura adalah bukan melayu , tetapi bagaimana pula di malaysia , kementerian yang menjaga perumahan diberikan kepada bukan melayu . Lihat dibandar -bandar adakah rumah yang dibina mampu dimiliki oleh orang melayu yang kebanyakannya berpendapatan kurang RM2000 . Adakah mereka mampu membeli rumah berharga 250k . akta tanah dipinda pada tahun 90an semata -mata untuk membolehkan tanah orang melayu di pinggir bandar diambil dan diberikan pampasan yang sedikit dan tidak diganti dengan tanah yang senilai dengannya .
    6.Ini menunjukkan solidariti umat islam disana untuk mendapatkan pendidikan agama islam untuk anak – anak mereka . Khazanah negara tidak di tangan mereka . Di malaysia syukurlah ada dana yang digunakan untuk menggaji guru-guru agama di sekolah kebangsaan dan srjk . Tapi mengapakah bantuan yang patut diberikan kepada sekolah agama rakyat dihapuskan atas alasan lepasan sekolah ini akhirnya menyokong parti yang seagama dengan agama pemerintah .mengapakah hak yang dimiliki oleh rakyat kelantan untuk mendapatkan royalti gas disekat oleh pemerintah persekutuan yang sebangsa dengan mereka
    7.Salahkah Muis mengutip zakat untuk pembangunan umat islam di sana . Hasil dari kutipan zakat itu pun disalurkan untuk pembangunan umat islam di sana . Dengan duit zakat itulah dapat membantu umat islam keluar dari kepompong kemiskinan dan meningkatkan pendidikan umat islam disana . Cuma yang tak berapa kena pada pandangan saudara zarqawi mereka juga dikenakan cukai . Pada pandagan saudara mungkin tak betul tapi sebagai golongan minoriti mereka tak punya lebih upaya membuat lebih dari itu . Bagaimana pula di negara kita , hasil kutipan zakat banyak tapi hanya sebagian yang dapat dinikmati oleh orang miskin dan ia tidak mampu mengurangkan jumlah kemiskinan di kalangan umat melayu dan tak mampu menarik golongan muallaf yang belum memeluk Islam untuk masuk Islam

    reply untuk statement dibawah … oleh sdr zarqawi

  • syaf
    January 12th, 2011 at 5:07 PM

    bukankah ada calon yang lebih berkelayakan untuk jadi suk dikalangan orang melayu kenapa dipilih bekas pengarah jabatan agama islam selangor . Berkenaan DAP tu apa bezanya dengan MCA bukankah keduanya parti cha alif nun ya

  • syaf
    January 12th, 2011 at 5:08 PM

    bukankah DEB dah tamat tempoh pada 1990 diganti dengan dasar lain ????

  • syaf
    January 12th, 2011 at 5:12 PM

    tak semudah itu nak ubah perlembagaan , adakah MP melayu dari UMNO PAS PKR akan bersekongkol membenarkan perkara itu berlaku . dalam pakatan rakyat ahli parlimen boleh bersuara membantah apa-apa polisi yang membelakangkan kepentingan rakyat dan Islam , tidak boleh disamakan dengan MP melayu ketika zman perikatan menguasai 2/3

  • syaf
    January 12th, 2011 at 6:40 PM

    kalau betul bisex kenapa boleh berada dalam PEKEMBAR dari tahun 1980 hingga 1998 hingga boleh jadi TPM

  • syaf
    January 13th, 2011 at 7:16 AM

    apakah pihak di sana tidak dayus menangani tuntutan dari parti MCA MIC LDP GERAKAN DAN LAIN-LAIN .

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 12:26 AM

    1.statistik tu mungkin benar , jika orang melayu singapura boleh meningkatkan pencapaian mereka di bidang pendidikan jumlah profesional mereka boleh meningkat

    my response
    Dah 50 tahun orang Melayu di Singapura hidup dibawah meritoktasi dan bukan sebab pencapaian mereka yg menjadi isu di sini Pelajar 5a dl A levels pun tak dapat masuk perubatan di sana tetapi pelajar non muslim yg berkelulusan kurang dari itu dapat masuk. So isunya sekarang saudara telah mempertengahkan yg kehidupan orang Melayu disana lebih baik dari Malaysia tetapi ternyata saudara silap terutama dlm peluang pendidikan di sini.

    2.dalam keadaan minoriti tidak banyak yang boleh dibuat terhadap institusi milik pemerintah . Namun diluar sana orang melayu masih bebas menutup aurat . Dasar ini sama seperti pemerintah malaysia yang membuang pelajar univerisiti kerana memakai purdah.

    ISUNYA SEKARANG SAUDARA YG BERKATA NASIB MELAYU SINGAPURA LEBIH BAIK DARI MELAYU MALAYSIA KINI PULA SAUDARA CUBA MEMBELIT DI SINI. SO ADAKAH NASIB MELAYU SINGAPURA YG TIDAK BOLEH TUTUP AURAT DI SEKOLAH DAN TEMPAT KERJA TERTENTU SEPERTI HOSPITAL DAN BANK ITU LEBIH BAIK DARI MALAYSIA. SEKURANGNYA DI MALAYSIA MUSLIMAH BOLEH MENUTUP AURAT DIMANA SAHAJA TAK KIRA PEKERJAAN ATAU TEMPAT KERJA ? SAUDARA NAK MAIN PASAL ISU BURQAH ? PERSOALANYA ADAKAH KERAJAAN MALAYSIA ,MELARANG PENUTUPAN AURAT MENGIKUT AHLI SUNNAH WALJAMMAH ? BURQA DAN JILBAB TIDAK PERNAH DIHARAMKAN KERAJAAN BARISAN NASIONAL.LAGIPUN KALAULAH BURQA ITU WAJIB KENAPA NIK AZIZ NAK HARAMKAN BURQA SEBAB ISU KESELAMATAN.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 12:28 AM

    CUBA SUADARA SYAF RENUNG PETIKAN INI :

    Kelantan ready to ban purdah for security

    KOTA BARU: Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat is ready to ban the wearing of the purdah if it becomes a menace to the state’s population.

    He said Islam only requires a Muslim woman to cover her head and hands and that nowhere in the Quran is it stated that she must also cover her face.

    “As I have said a long time ago, Muslim womenfolk need not cover their face because women who enter the Masjidil Haram (in Mecca) only need to wear a telekung (women’s prayer garb) that only covers their hands and feet and not their face.

    However, lately, men have taken up wearing the purdah to commit crime, making it hard for the police to tell whether the person behind the purdah is a man or a woman, he told reporters at his office at Kota Darul Naim.

    He said this before receiving a courtesy call from Ulama Syed Ahmad Mohammad Alawi Al-Maliki from Mecca who was accompanied by four of his assistants.

    Nik Aziz said face veils were especially dangerous in countries with a high incidence of suicide bombings.

    He also cited the example of a vice-president of an Arab country who had tried to escape from his war-torn country by wearing a purdah. The man was eventually arrested after his shoes gave him away.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 12:38 AM

    ADA KESILAPAN SIKIT SAYA MAKSUDKAN DI SINI KERAJAAN MALAYSIA TIDAK PERNAH MENGHALALKAN PEMAKIAN TUDUNG DAN JILBAB.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 12:39 AM

    SRY SILAP MENGHARAMKAN JILBAB ATAU TUDUNG.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 12:50 AM

    3.adakah tidak mengalunkan azan dengan suara yang kuat itu satu penghinaan kepada islam . Bagaimana pula masjid di malaysia yang boleh mengalunkan azan hingga boleh didengar satu kampung tapi yang berjemaah hanya imam dan beberapa makmun sahaja.

    OBJEKTIF AZAN ADALAH UNTUK MEMBERITAHU GOLONGAN MUSLIM TELAH MASUK WAKTU SOLAT. SO ADALAH PENTING DAN MENJADI OBJEKTIF MUAZZIN SUPAYA AZAN BOLEH DIDENGARI OLEH SETIAP MUSLIM DI KAWASAN ITU, SAMADA ORANG AKN PERGI ATAU TIDAK ITU SOAL LAIN.KALAU AZAN DENGAN NYARING DAN KUAT ITU SALAH DLM PENDAPAT PAS DAN PKR KENAPA HUKUMNYA SUNAT ITU MELAKUKAN AZAN BEGITU

    Sunat Di Waktu Menyeru/Melaungkan Azan
    1. Berwudhu’
    2. Menghadap ke arah Kiblat
    3. Berdiri sewaktu menyeru Azan atau Qamat
    4. Dilakukan di tempat yang tinggi.
    5. Muadzin hendaklah menyaring dan mengeluarkan suaranya.
    6. Mengulang-ulang lafaz syahadatain
    7. Muadzin menutup kedua telinganya dengan jari telunjuk ketika mengucapkan “Haiyaalas solah” sambil memalingkan muka kearah kanan, dan ketika mengucapkan “Haiyaalal falah” berpaling ke arah kiri.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 1:07 AM

    4.apabila tidak menjadi kaum majoriti itulah yang boleh berlaku , andainya Tunku Abd Rahman tidak menendang keluar Singapura dari Malaysia mungkin orang Melayu tidak jadi minoriti . bagaimana pula di malaysia pemerintah melayu yang memecahkan kawasan pilihanraya yang majoritinya melayu menjadi kawasan bercampur semata-mata nakkan undi bukan melayu . Tidakkah ini merugikan melayu . Juga meletakkan calon bukan melayu di kawasan majoritinya orang melayu adakah ini juga melemahkan kuasa politik orang melayu

    HMM AGAK PELIK KENAPA TIBA ISU MELAYU BEGITU DIAMBIL BERAT OLEH PENYOKONG FUCKTAN YG MENETANG KETUANAN MELAYU ? KENAPA TIBA ISU MELAYU MAJORITI BEGITU DITITIK BERATKAN PENYOKONG FUCKTAN YG TEGAR MENGKRITIK POLISI MELAYU UMNO SEBAGAI ASOBIYAH DAN RACIST . BUKANKAH MALAYSIAN MALAYSIA ITU SEBAHAGIAN DARIPADA PERJUANGAN FUKTAN RAKYAT MAKLUMLAH ISLAM FOR ALL KATAKAN. DLM ISU PEMISAHAN SINGAPURA SATU LAGI FAKTOR YG MENYEBABKAN IA BERLAKU ADALAH PENENTANGAN MELAYU SINGAPURA SENDIRI YG DIKETUAI OLEH YUSOF ISHAK KEPADA UMNO KETIKA ITU. MELAYU SINGAPURA SEPERTI MELAYU FUCKTAN MCM SAUDARA SYAF MENANGGAP LEE KUAN YEW SEPERTI KHALIFAH UMAR DAN MENYOKONG SINGAPURA KELUAR DARI MALAYSIA.BUKAN SEMUA SALAH UMNO DI SINI. BAGI ISU KAWASAN MELAYU YG DITUDUH DIPECAHKAN KENAPA IDEA UNTUK MEMBUAT SEMPADAN BARU BAGI KAWASAN MAJORITI MELAYU BEGITU DITENTANG PAS DAN PKR ? TAK PAYAH NAK GUNA ISU MELAYU SEBAB PAS DAN PKR SENDIRI YG JIJIK DENGAN KEPENTINGAN POLITIK MELAYU.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 1:21 AM

    5.yang memegang kuasa di singapura adalah bukan melayu , tetapi bagaimana pula di malaysia , kementerian yang menjaga perumahan diberikan kepada bukan melayu . Lihat dibandar -bandar adakah rumah yang dibina mampu dimiliki oleh orang melayu yang kebanyakannya berpendapatan kurang RM2000 . Adakah mereka mampu membeli rumah berharga 250k . akta tanah dipinda pada tahun 90an semata -mata untuk membolehkan tanah orang melayu di pinggir bandar diambil dan diberikan pampasan yang sedikit dan tidak diganti dengan tanah yang senilai dengannya .

    PERTAMA AKTA TANAH MANA YG DIPINDA UNTUK OBJEKTIF YG SAUDARA BAGI TAU ?
    SUDAH MENJADI POLISI KERAJAAN UNTUK MEWUJUDKAN KAWASAN BUMI LOT UNTUK SETIAP KAWASAN PERUMAHAN IAITU LEBIH KURANG 20 – 30 PERATUS DARI SLOT YG ADA SERTA TERDAPAT DISKAUN UNTUK PEMBELI BUMIPUTRA INI. INI ADALAH USAHA KERAJAAN BARISAN NASIONAL UNTUK MEMBOLEHKAN ORANG MELAYU BELI KAWASAN PERUMAHAN YG ADA.MELAYU SINGAPURA DIBERI KEMUDAHAN SEPERTI DI ATAS ? INI BELUM TERMASUK SKIM PINJAMAN PERUMAHAN BAGI STAFF KERAJAAN YG MAJORITINYA MELAYU YG MENGENAKAN KADAR BAYARAN YG MURAH BERBANDING BANK KONVENSIONAL BIASA.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 1:36 AM

    6.Ini menunjukkan solidariti umat islam disana untuk mendapatkan pendidikan agama islam untuk anak – anak mereka . Khazanah negara tidak di tangan mereka . Di malaysia syukurlah ada dana yang digunakan untuk menggaji guru-guru agama di sekolah kebangsaan dan srjk . Tapi mengapakah bantuan yang patut diberikan kepada sekolah agama rakyat dihapuskan atas alasan lepasan sekolah ini akhirnya menyokong parti yang seagama dengan agama pemerintah .mengapakah hak yang dimiliki oleh rakyat kelantan untuk mendapatkan royalti gas disekat oleh pemerintah persekutuan yang sebangsa dengan mereka

    KALAU DAH SEKOLAH AGAMA YG DITERAJUI OLEH USTAZ KHAWARIJ PAS MENGAJAR ISLAM KHAWARIJ UNTUK MENETANG ULUL AMRI BUAT APA DIBANTU ?
    KALAU SEKOLAH INI DI WUJUD DI SINGAPURA BUKAN SAHAJA BANTUAN DIHENTIKAN MALAH MADRASAH2 AKAN DITUTUP DAN USTAZ2 NYA MASUK ISD SINGAPURA. JANGAN BANDINGKAN KERAJAAN PAP DAN UMNO KERANA SEMEMANGNYA PAP ITU AKAN JAUH LEBIH ZALIM .PERNAHKAN UMNO MENUTUP MADRASAH YG NON PARTISAN . SEPERTI SEKOLAH AGAMA DI JOHOR , ADAKE UMNO SEKAT BANTUAN ? BAGAIMANA PULA DENGAN ISU TASKA YG DITUTUP KERAJAAN PAS DAN FUCKTAN. DLM TASKA PUN ADA PENGARUH POLITIK KE ?

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 1:50 AM

    7.Salahkah Muis mengutip zakat untuk pembangunan umat islam di sana . Hasil dari kutipan zakat itu pun disalurkan untuk pembangunan umat islam di sana . Dengan duit zakat itulah dapat membantu umat islam keluar dari kepompong kemiskinan dan meningkatkan pendidikan umat islam disana . Cuma yang tak berapa kena pada pandangan saudara zarqawi mereka juga dikenakan cukai . Pada pandagan saudara mungkin tak betul tapi sebagai golongan minoriti mereka tak punya lebih upaya membuat lebih dari itu . Bagaimana pula di negara kita , hasil kutipan zakat banyak tapi hanya sebagian yang dapat dinikmati oleh orang miskin dan ia tidak mampu mengurangkan jumlah kemiskinan di kalangan umat melayu dan tak mampu menarik golongan muallaf yang belum memeluk Islam untuk masuk Islam

    SALAH MUIS DISINI ADALAH MENYURUH UMAT ISLAM DISANA MEMBAYAR ZAKAT SIMPANAN MENGGUNAKAN HASIL DARI PENDAPATAN KERANA DUIT DLM CPF(KWSP) TIDAK DIBENARKAN OLEH KERAJAAN PAP SINGAPURA DIKELURKAN UNTUK BAYAR ZAKAT SIMPANAN. FAHAM SAUDARA SYAF . SO DARI PENDAPATAN YG ADA KENA BAYAR ZAKAT SIMPANAN DAN ZAKAT PENDAPATAN SEKALI, INI TAK TERMASUK BAYAR CUKAI PENDAPATAN. SO ADAKAH INI MENUNJUKKAN KEHIDUPAN MELAYU SINGAPURA LEBIH BAIK DARI MALAYSIA ? SAUDARA SEPERTI BIASA CUBA MEMBELIT DAN LARI DARI ISU KERANA SAUDARALAH YG ASYIK MENEGAKKAN YG KEHIDUPAN MELAYU SINGAPURA LEBIH BAIK DARI MALAYSIA. DLM ISU ZAKAT KERAJAAN ADA CAMPUR TANGAN KE. IA DIURUSKAN OLEH JAKIM NEGERI MASING2 , DAN KALAU BETUL ORANG MUSLIM SENDIRI SUSAH NAK DAPAT ZAKAT KENAPA KERAJAAN FUCKTAN SELANGOR NAK GUNAKAN ZAKAT UNTUK SELAIN DARI KEBAJIKAN MUSLIM DI NEGERI TERSEBUT ? ZAKAT DIURUSKAN OLEH PEGAWAI YG BERTANGGUNG JAWAB BUKAN SEMUA NAK DISALAHKAN KEPADA KERAJAAN. SIAP KERAJAAN MEMBERI KELEPASAN BAYARAN CUKAI SEKIRANYA ADA BAYAR ZAKAT.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:05 AM

    YAKE DLM ISU KHUSRIN YG MP MELAYU DLM PAS DAN PKR DUK SIBUK NAK PI TUKAR PERLEMBAGAAN TU APA. ISU KECIK MCM PERLANTIKAN KHUSRIN PUN NAK MODIFY PERLEMBAGAAN SO MCM MANA NAK PERCAYA MP MELAYU FUKATAN . ITU BELUM ADA 2/3 DAH BERSIFAT MACAM TU.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:14 AM

    JAUH BEZAKE DNP DAN DEB ? DNP DILANCARKAN PADA 1991 TETAPI ASASNYA MASIH BERTERASKAN DEB. KALAU TAK APASAL LIM GUNDHU ENG ASYIK MEMPERTIKAIKAN DEB ? SEJAK DIA PEGANG KM PULAU PINANG POLISI BN PERTAMA YG DIA HAPUS ADALAH DEB. SO PERKATAAN DEB BANYAK DIMAINKAN PEMBANGKANG DI SINI.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:16 AM

    DARI TPM DIA PUN DIJATUHKAN MENJADI BANDUAN KERANA ASPEK DIATAS. TETAPI YG PELIKNYA ORANG YG MULA SECARA TERANGAN MENUDUHNYA BISEKSUAL ITU KINI MENJADI PEGUAM PELINDUNG BELIAU. PELIK BUKAN.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:19 AM

    KAFIR ITU SENDIRI DIKLASIFIKASIKAN KEPADA HARBI DAN DHIMMI. BUKAN SEPERTI DAP ATAU PAP YG MENETANG PERLEMBAGAAN UNTUK MALAYSIAN MALAYSIA MCA SOKONG KONSEP NEGARA DITERAJUI PIMPINAN MUSLIM SERTA AKUR DENGAN KEISTIMEWAAN iSLAM DAN KEDUDKAN RAJA2 MELAYU.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:21 AM

    DLM ISU KHUSRIN DAH SULTAN PERKENAN DENGAN DIA NAK BUAT MCM MANA ADA CALON LAIN TAPI KHUSRIN JUGA YG DIPILH SULTAN SO MCM MANA ?

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:26 AM

    PERNAHKAH UMNO MEMPERTIKAIKAN HAK ISTIMEWA MELAYU DAN KEDUDUKAN RAJA2 MELAYU DLM PENTADBIRAN DEMI MCA DAN MIC ?

    TAPI PAK LEBAI KHAWARIJ PAS SANGGUP BALING BATU DAN MENGHALANG KERETA SULTAN PERAK SEMATA TAK PUAS HATI DENGAN KEPUTUSAN PENTADBIRAN YG DIBUAT YG BAKAL MERUGIKAN DAP.

  • al-zarqawi
    January 14th, 2011 at 2:27 AM

    LIHAT RESPONSE SAYA DIBAWAH.

  • syaf
    January 14th, 2011 at 6:45 PM

    isu mempertikai hak melayu hanya permainan media utusan melayu / malaysia . realitinya dap mengiktiraf kesultanan melayu sebagai penaung kepada seluruh rakyat malaysia dan menerima agama islam sebagai ugama rasmi persekutuan . lihat buku jingga hasil konvensyen pakatan rakyat . baru ni pun adun mca ada membantah laungan azan di wilayah persekutuan kan ?

  • umnototok
    January 15th, 2011 at 3:51 PM

    Saudara Al-Zarkawi saya ikuti hujah tuan dgn teliti. Saya sentiasa dibelakang anda. Mudah2an org2 ‘Melayu’ mengikutinya. Hanya Allah yg dapat membuka hati makhluknya..InsyaAllah…

  • al-zarqawi
    January 15th, 2011 at 8:32 PM

    Terima kasih umnototok, Insya-Allah kita sama-samalah berjuang menetang pakatan khawarij harbi ini. Sejak akhir ini memang dasyat propogansa fitnah mereka . Baru -baru ni isu Azan yg saya rasa adalah hasil buatan juak PKR dan PAS edrogan.

  • al-zarqawi
    January 15th, 2011 at 9:23 PM

    isu mempertikai hak melayu hanya permainan media utusan melayu / malaysia .

    SECARA ADILNYA KALAU ITU ANGGAPAN SAUDARA MAKA TIADA BEZANYA PAS DAN PKR YG MEMPERMAINKAN NAS DI DALAM HARAMKAH OPPS HARAKAH SERTA SUARA KEADILAN YG RATA TUJUANNYA MEMBELA INSAN BISEKS BERGELAR ALJUBURI WALIWATI. MANA YG LEBIH HINA DI SINI ?

    realitinya dap mengiktiraf kesultanan melayu sebagai penaung kepada seluruh rakyat malaysia dan menerima agama islam sebagai ugama rasmi persekutuan . lihat buku jingga hasil konvensyen pakatan rakyat .

    APA GUNANYA SEKEPING KERTAS KONVENSYEN YG NILAINYA SAMA DENGAN PAMPLET PENIPU PAKATAN PADA PRU 12 LALU. INI HANYA MENGUATKAN FAKTA YG FUCKTAN ITU PENIPU KERANA SECARA TERANG TINDAKAN PENGARUH DAP BERSIFAT SEBALIKNYA.
    KITA LIHAT APA YG BERLAKU DI PERAK DAN SELANGOR. SEMUA KEPUTUSAN SULTAN DIBANGKANG MELALUI MAHKAMAH DAN PERLEMBAGAAN NAK DIUBAH TANPA PERKENAN SULTAN.

    baru ni pun adun mca ada membantah laungan azan di wilayah persekutuan kan ?

    SAYA SUDAH MENJANGKA ISU AKAN DIMAINKAN SAUDARA TAPI BETULKAN FAKTA DULU. DIMANA DLM SURAT LELAKI MISTERI MCA KEPADA JAWI DAN JPM ITU MENUNJUKKAN DIA SEORANG ADUN ?
    APA YG KITA TAHU DIA SEORANG PEGUAM DAN AHLI MCA DARI SURAT TERSEBUT .
    SEKIRANYA BENAR PUN ITU BUKAN PENDAPAT MCA TETAPI PANDANGAN PERIBADI SEORANG AHLI.KEPIMPINAN MCA SENDIRI MENGELUARKAN KENYATAAN MEREKA TIDAK TAHU MENAHU ISU INI DAN MENYATAKAN ISU AZAN BUKAN PENDAPAT PARTI.

    TAPI APALAH ISU INI DIBANDINGKAN DENGAN KENYATAAN LIM KIT SIANG DAN THERESA COCK YG SECARA TERANG MENENTANG LAUNGAN AZAN YG KUAT . SEBURUK – BURUK AHLI MCA INI DIA IKUT TATACARA UNTUK MEMBERITAHU KEPADA PIHAK BERKUASA MUSLIM TENTANG KOMPLENNYA DAN BUKAN MENJERIT DLM PARLIMEN SEPERTI APA YG PEMIMPIN DAP BUAT
    APA YG PENTING KERAJAAN TIDAK TUNDUK DENGAN PERMINTAANNYA. FITNAH YG TERSEBAR TENTANG JPM MENEKAN JAWI MEMBERI ARAHAN MEMPERLAHANKAN AZAN INI TERNYATA FITNAH PAS DAN PKR.DAN YG PENTING ADAKAH MEDIA DAN BLOG PROBN SPIN NAK SOKONG MAMAT NI ?
    MANA ADA . SEMUA MARAH TERMASUK PENYOKONG UMNO SENDIRI. MAMAT NI PUN DAH HANTAR EMAIL DIA AKAN PINDAH.WALAUPUN DENGAN ISU INI PUN MCA ITU MASIH LEBIH BAIK DARI DAP. PROPOGANDA PAS YG NAK MAIN ISU INI BAGI MENYAMAKAN MCA DENGAN DAP AKAN GAGAL.KITA KIHAT ISU RONNIE LIU PASAL PENGHARAMAN ARAK KEPADA MUSLIM DI SELANGOR .

  • al-zarqawi
    January 15th, 2011 at 9:25 PM

    The Selangor government insisted today that the Subang Jaya Municipal Council (MPSJ) withdraw its recent ruling barring Muslims from working in outlets selling alcohol, saying that such a move would have “far-reaching consequences” for the Pakatan Rakyat (PR) state.
    The Malaysian Insider understands that many state executive council members are unhappy with the recent ruling, which was made last Monday.
    Ronnie Liu, who is state Local Government Committee chairman, said today the “entire Selangor exco” agreed to withdraw the ruling, stressing that more time was needed to study the ruling before enforcing it.
    “I really don’t think that they (MPSJ) have any choice in the matter… if you go ahead with this it is going to create a new wave of retrenchment. Who is going to replace the Muslim workers who have been retrenched?
    “Quite a lot of people will be affected by this ruling. They will ask who is responsible for this… and what can we say? Questions of double standards will definitely arise because other states do not enforce this,” Liu told The Malaysian Insider.
    Early this week, the MPSJ decided to revoke the licences of businesses found to be violating the Selangor Syariah Criminal Enactment, which bans Muslims from working at premises selling alcohol.
    Liu said the state government’s disagreement on the matter was sending a “strong” message to local councils to “think before you act.”
    “I think the Yang di-Pertua of MPSJ (Datuk Adnan Md Ikshan) is to blame for this. He should be held responsible because he did not consult the state government before going ahead with the ruling.
    “The state is sending a strong message to local councils — before you want to do something, you have to study it carefully,” said Liu.
    He claimed that the ruling would “severely” affect businesses in Subang Jaya, signalling concerns that the ruling could also be extended to restaurants and hotels.
    “Will this move affect other industries? Is the MPSJ going to extend it to hotels and restaurants? Please do not rush into making such mistakes,” he said.
    Asked whether Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim agreed with the executive council, Liu said it was Khalid’s “idea” to study the ruling further before enforcing it.
    “Only once you have studied it, then you will realise whether you can carry out the ruling,” he said.
    Liu also said he and Khalid would be meeting all local council heads on Monday to gauge their views on the matter.
    Other state government leaders have refused to comment on the matter, choosing instead to air their unhappiness over MPSJ’s ruling on popular micro-blogging site Twitter.
    “Local councils are not religious authorities. MPSJ should be focusing on town planning, infrastructures & cleanliness,” said Subang Jaya assemblyman Hannah Yeoh on Twitter this morning.
    Selangor Speaker Datuk Teng Chang Khim declined comment when asked by The Malaysian Insider.
    At the same time, however, the DAP politician posted a response on Twitter earlier today.
    “Perhaps MPSJ may want to pass (a) by-law that ensure(s) all Muslims wear kopiah & Muslimat tutup aurat (cover up) before giving (them) business licenses soon,” tweeted Teng.
    The Selangor state government announced yesterday it would set up special funds to help Muslim workers who are forced to resign from entertainment outlets serving alcohol, to ensure smooth implementation of the syariah enactment.
    Khalid had said that four executive councillors — Datuk Dr Hasan Ali, Yaakob Sapari, Dr Halimah Ali and Rodziah Ismail — would meet the Selangor Zakat Authority to discuss the plan.
    “We respect the Syariah Criminal Enactment that aims to help Muslims in looking for halal source of income but at the same time as a caring and fair government, we have to give sufficient time to all affected including business owners and their workers,” said Khalid.

  • al-zarqawi
    January 15th, 2011 at 9:37 PM

    ADA RALAT PENGHARAMAN MUSLIM KERJA INDUSTRI ARAK,

  • din
    January 22nd, 2011 at 1:24 PM

    betul2. sapa bagi singapure free free kat si mata sepet nih?

  • din
    January 22nd, 2011 at 1:41 PM

    kerajaan dulu memang banyak yang buat salah. Yang sekarang kena menyalahkan kesalahan tu. kalu tak akan kena di salahkan ja. buat

  • din
    January 22nd, 2011 at 1:50 PM

    aku nak derih natang

  • al-zarqawi
    January 24th, 2011 at 2:15 PM

    Kalau dah kerajaan dulu buat salah lepas tu kerajaan yg baru pun continue buat dasar yg sama malah lebih teruk lagi apa gunanya.
    Bodoh tu namanya DIN. Sebagai cth tambah lesen arak kat Kelantan. Kilang arak nak dipindahkan dan diperbesarkan, penternakan mega khinzir. Semua ni PAS kritik masa jadi pembangkang apasal jadi kerajaan pembangunan seperti ini yg dipilih untuk dibangunkan . FAKTA ?

  • al-zarqawi
    January 24th, 2011 at 2:23 PM

    Hoi DIN jangan panggil sepet dah asobiyah tu kalau ikut kitab ularmak khawarij terulung AL-HARAMKAH ? Jangan. Kita terpaksa serahkan Singapura pada masa tu sebab pengaruh PAP kepada bukan Melayu di Tanah Melayu begitu kuat.Dan Malaysia baru saja terbentuk serta kerajaan perikatan menghadapi banyak masalah termasuk pemberontakan komunis yg baru tamat serta konfrantasi Indonesia.

  • al-zarqawi
    January 24th, 2011 at 2:32 PM

    Isu natang yg sering digunakan oleh fucktan ni dan termasuk dirikau Din sebenarnya bagaikan memakan najis sendiri . Kenapa ?
    Sebab pertama tindakan segelintir ahli umno itu tidak pernah direstui oleh pemimpin umno bukan seperti di PERAK dan SELANGOR yg mana pimpinan tertinggi pakatan serta media mempertahankan Nizar untuk menderhaka. Kedua kau orang tak malu ke menggunakan isu raja untuk kepentingan politik fucktan. Bukankah DAP dah kritik pihak yg gunakan raja dlm isu politik ? Jawab din jangan tak jawab.

  • al-zarqawi
    January 24th, 2011 at 2:35 PM

    Bagi saudara syaf jawapan saya ada dibawah jangan tak baca ya.

  • hajimat
    January 25th, 2011 at 6:26 PM

    Komen yang dikasihi Tun Dr Mahathir Mohamed mengenai “Kaum Melayu Singapura” sesungguhnya dapat menjelaskan apa yang dimaksudkan penulis. Terima kasih Tun.

    http://chedet.co.cc/chedetblog/2011/01/kaum-melayu-singapura.html#more

  • Mrar
    January 27th, 2011 at 10:05 PM

    Apa ada pada melayu saja, yg paling baik ialah ada melayu yg ada agama……

  • Telok_Blangah
    January 28th, 2011 at 11:58 AM

    KESIMPULANNYA : PARTI MANA YANG MENGELUARKAN SINGAPURA DPD MALAYSIA?????? KENAPA TAK NAK MEMPERTAHANKAN TANAH AIR & TANAH MELAYU WALAU SEINCI DARI JATUH KE TANGAN BANGSA LAIN? BELUM LAGI CERITA TANAH MELAYU KAT KG. GELAM, TANAH KTMB DAN BYK LAGI……….MANA DIA PEMERINTAH MELAYU YG BERKUASA PADA MASA INI? APA TINDAKAN?

  • din
    February 3rd, 2011 at 12:21 PM

    ya ke gitu al. tak ada cara lain ke nak jinakan pap? terpaksa apanya kalu kuasa di tangan kita. apa sal tak buat je operasi lalang time tu? kalu peristiwa memali bolih di lakukan takan peristiwa singapura tak bolih di lakukan jugak. pemberotakan komunis dan konfrantasi dengan indon ada lah alasan je.

  • al-zarqawi
    February 3rd, 2011 at 11:16 PM

    OPERASI LALANG DAN MEMALI BERLAKU DI ZAMAN TUN MAHATHIR LEBIH KURANG 20 TAHUN SELEPAS SINGAPURA DILEPASKAN. KETIKA ITU MALAYSIA SUDAH JAUH LEBIH KUAT DAN TIDAK MEMPUNYAI ISU RISIKO PEPERANGAN PADA SKALA YG BESAR. LAGIPUN DLM ISU MEMALI ADALAH SATU PEMBERONTAKAN SENJATA OLEH KHAWARIJ IBRAHIM LIBYA.

    PADA MASA ITU JUGA UMNO DAH BELAJAR DARI APA YG BERLAKU PADA ISU PERLEPASAN SINGAPURA DAN MENGAMBIL KEPUTUSAN YG LEBIH AUTOCRATIC SEBELUM MASALAH YG LEBIH BESAR TIMBUL.

  • al-zarqawi
    February 3rd, 2011 at 11:26 PM

    SAYA RASA ISU TENTANG SINGAPURA DILEPASKAN PADA TAHUN 1965 DISEBABKAN OLEH PELBAGAI FAKTA.

    1) ISU KESELAMATAN YG MELANDA MALAYSIA, KITA BARU SAJA TAMAT ZAMAN DARURAT MENENTANG KOMUNIS SERTA MENGHADAPI KONFRANTASI DENGAN INDONESIA KETIKA ITU. DILANDA PULA TAK MASALAH GOLONGAN BUKAN MELAYU DI SEMENANJUNG YG MUKA SOKONG MALAYSIAN MALAYSIA. LEBIH ELOK KONFLIK DIATASI DENGAN SOLUTION POLITIK IAITU PEMISAHAN DARI PENGGUNAAN KEKERASAN DLM BENTUK KETENTERAAN.

    2) MASALAH LEADERSHIP ATAU KEPIMPINAN, PARTI PERIKATAN WAKTU ITU MASIH MUDA DAN MCA TELAH MULA HIKANG PENGARUH SEPERTI APA YG KITA LIHAT PADA ZAMAN SEKARANG INI.

    DLM ISU KTMB LEBIH BAIKLAH DISERAHKAN SAJA TANAHNYA KERANA PERTAMA KERAJAAN MALAYSIA MEMANG TIDAK DIBENARKAN UNTUK SEBARANG PEMBANGUNAN DAN PENGUBAHSUAIAN DI STESEN DAN TREK . MAKA JADILAH KEADAAN SEGAN HIDUP MATI TAK MAU. LAGIPUN KERAJAAN DIGANTIKAN TANAH DI PUSAT BANDAR SINGAPURA DI MARINA BAY YG BOLEH DIBANGUNKAN BAGI PENGHASILAN KEUNTUNGAN EKONOMI BAGI NEGARA.

  • gm
    February 7th, 2011 at 1:59 PM

    Ameno jual lembu…

  • linaga
    February 8th, 2011 at 10:18 PM

    syabas alzarqawi,teruskan perjuangan saudara, apa yang penting jangan kecewa,hanya mereka yang kecewa akan tewas (pesan TUN) ………………….berjuanglah untuk Agama Bangsa dan Negara ………….HIDUP MELAYU

  • awang melayu
    February 13th, 2011 at 7:28 PM

    agak2nya nak bersatu atas nama melayu atau nama Islam?…mana lebih terjamin?

  • hajimat
    February 14th, 2011 at 10:42 AM

    Maksud anta Parti Politik Melayu atau Parti Politik Islam. Sudah tentulah Parti Politik Melayu, kerana di Malaysia sudah terbukti, kuat Politik Melayu maka kuatlah Islam. Parti Politik Islam sudah terbukti mengkhianati Melayu dan Islam sendiri.

  • al-zarqawi
    February 14th, 2011 at 7:16 PM

    INSYALLAH

  • zul
    February 16th, 2011 at 9:26 AM

    Sape pun yg menang dlm pilihanraya-13, buat duit.. tak payah ndi lagi bagus, sama je… UMNO KE ATAU PKR.. Harga barang makin lama makin tinggi.. aku rasa lagi 10 tahun melayu kat Malaysia tinggal nama je kot…

  • hajimat
    February 16th, 2011 at 4:49 PM

    Cuba baca ini.

    http://chedet.co.cc/chedetblog/2011/02/jawapan-kepada-nik-aziz.html#more

    Belum terlambat untuk kita mengucap syukur kepadaNya kerana kita ada pemimpin yang berwawasan dan berani berkata benar.

  • tmbexplorer
    February 18th, 2011 at 3:49 PM

    umno lah yang paling tidak cerdik di sini kerana walaupun sudah memerintah lebih 50tahun tapi orang bukan islam masih tidak paham sedikit mengenai islam..contoh soi lek…dan tidak mustahil kalau ianya berterusan mengakibatkan si natasya dan yang sewaktu dengannya terpaksa angkat taik soi lek…

  • din
    February 18th, 2011 at 10:01 PM

    ya geduk pergi tenguk tanah melayu kat singapura. sambil tu tenguk sekali tanah kat penang sekali. nilai lah sendiri.

  • halim
    February 20th, 2011 at 1:41 PM

    ALLAHUAKBAR…ALLAHUAKBAR…ALLAHUAKBAR…jangan malukan bangsa Melayuku ini dengan menggunakan perkataan yang 2#$%$##*%$# dan yang seumpama dengannya ketika berhujah. Gunakanlah hujah yang baik bahasanya…INGAT…BAHASA JIWA BANGSA….adakah bangsa Melayuku ni berbahasa @#$###^%&….? mentaliti pun kita leh nampak hasil dari cara kita berbahasa…

  • halim
    February 20th, 2011 at 1:45 PM

    semoga aku yang terpingga-pingga ini..terselamat dari fitnah…jika mereka berdosa…janganlah pulak aku turut berdosa…hidup melayu…hiduplah aku..mati melayu…matilah aku…ALLAHUAKBAR…ALLAHUAKBAR…

  • roughfy
    February 22nd, 2011 at 1:50 AM

    tahniah Al-zarqawi hujah yang cukup utk membuatkan orang melayu malayasia yang lupa dan mengagungkan singapura x mampu nak kata apa. mmg tajam la smash hang.. kalu hangpa yang dok agungkan singapore nka rasa senang dok kat singapore baik minta tukaq kerakyatan la dgn melayu singapore yang nak jadi melayu malaysia. bila hangpa dok kat sana hangpa tau la langit tinggi ka rendah. aku rasa x payah dok singapore. mai dok penang cukup. pastu hang try apply nak meniaga tgk. baru hangpa tau. CAKAP PANDAI LA

  • idlan yahya
    February 23rd, 2011 at 5:55 PM

    raja pun leh panggil natang ker ….isss…isss…isss.. pembela melayu konon

  • idlan yahya
    February 24th, 2011 at 8:47 PM

    kalau tak tau takyah komen la cam bangang jer bunyinyer

  • idlan yahya
    February 24th, 2011 at 8:51 PM

    sekarang pun melayu bukan maju sangat pun dah 50 tahun dah.. melayu masih lom capai 30 % ekonomi pun.. camner nak capai melayu yang dok dajalkan melayu. kelantan melayu tapi royalti dinafikan. kedah melayu tapi pembangunan dinafikan terengganu melayu tapi masih negeri termundur sedangkan dah bertahun dapat royalti…. bela melayu konon…

  • POK DENG
    April 20th, 2011 at 8:58 AM

    INI SEMUA BUKAN SALAH KITA . INI SEMUA SALAH PEMIMPIN-PEMIMPIN POLKITIK MELAYU KITA. DARI MULA BERPOLITIK PADA AWAL TAHUN 50an HINGGALAH SEKARANG. MEREKA SEMUA TIDAK IKHLAS DAN JAUH SEKALI AMANAH. NAK SALAHKAN PEMIMPIN PAS , TAK BOLEH JUGA, KERANA YANG MEMBUAT DASAR IALAH UMNO SEBAGAI PEMERINTAH BUKAN
    PAS. SEMUA CADANGAN YANG DIKEMUKA PAS DITOLAK. DASAR UMNO DALAM BAHASA MAT SALLEH ” THIS IS MY TERRITORY , WE SET THE RULES “. JADI APALAH DAYA PAS KETIKA ITU. PERKARA-PERKARA YANG DICADANG BERTUNJANGKAN ALQURAN DAN HADIS DITOLAK. TIDAK KIRA UMNO KE ATAU PAS KE , JIKA PEMIMPIN TIDAK JUJUR , TIDAK IKHLAS DAN TIDAK AMANAH , KITA RAAYAT KAUM MELAYU INILAH YANG AKAN MENANGGUNG AKIBATNYA. KAUM LAIN TIDAK BANYAK MASAALAH. KITA KAUM MELAYU MESTI INGAT , APAPUN JIKA BELUM
    DICUBA , BELUM TAHU. BEGITU JUGA DENGAN CORAK PEMERINTAHAN DARI PUAK LAIN , JIKA BELUM DICUBA , KITA TIDAK AKAN TAHU KEBERKESANANNYA. JIKA KITA TAK MAKAN GARAM
    PASTI KITA TAK TAHU YANG GARAM ITU MASIN , BEGITU JUGA GULA. KITA TAK MUNGKIN TAHU KEMANISANNYA JIKA KITA TIDAK MAHU CUBA MAKAN GULA. FIKIR-FIKIRKAN BAK KATA NABIL.

  • kun aguero
    June 23rd, 2011 at 2:41 PM

    btul bro..x kn dh xde cara lain..kuasa masa tu ditangan orang melayu..buta2 je bgi singapura kt orang cina..rugi btul..sian orang mlayu singapura skrg..

  • jimmy AT
    February 18th, 2012 at 11:14 PM

    Harapan dan doa saya semoga orang melayu dan islam dapat bersatu didalam menghadapi pru13, jangan biarkan tanah melayu kita ini diperintah oleh orang lain.Pemimpin melayu terdahulu telah banyak melakukan kesilapan,harap pemimpin melayu akan datang belajar dari kesilapan.Kita sebagai orang melayu harus menegur dan menasihati mereka dalam memacu perjalanan negara kita.Kita orang melayu cuma ada tanah melayu itu pun dah ditukar jadi malaysia.Bangsa cina ada negara cina, india ada negara india.Kalau terjadi apa apa kemana kita nak pergi.Kita orang melayu jangan bertelagah sebab benda yang tak penting.Bangsa sepet nieh pandai…dia tak boleh nak lemahkan kekuatan melayu dengan kekuatan fizikal jadik si sepet nieh ambil pepatah inggeris pecah dan perintah.Oleh itu si sepet nieh cuba sedaya upaya memecahkan orang melayu..bila orang melayu dah lemah tak bertenaga barulah si sepet nieh tunjuk kekuatan pada masa tu orang melayu akan menyesal dengan sesalan yang dah tak guna lagi.

  • jimmy AT
    February 18th, 2012 at 11:25 PM

    MELAYU TAK SEDAR DAP ADALAH ANAK DIDIK PAP,KALAU MELAYU TAK JUGA SEDAR AKAN PERMAINAN POLITIK DAP (cina) TUNGGU AJELAH NASIB KITA ORANG MELAYU. DULU SI SEPET DAN HITAM MINTA KERAKYATAN, KEMUDIAN MINTA TANAH, KEMUDIAN MENDERHAKA KEPADA RAJA MELAYU, KEMUDIAN MINTA AGAMA ISLAM MENERIMA SEKS BEBAS..VALENTINE DAY, TAK MUSTAHIL SATU HARI NANTI MEREKA MINTA NYAWA ORANG MELAYU PULAK..MASA TU TAU LERRR NASIB KITA ORANG ORANG MELAYU YAAA

  • jimmy AT
    February 18th, 2012 at 11:34 PM

    YA KALAU KITA MAKAN GARAM,BARU KITA TAU GARAM TU MASIN. TAPI KITA TAU GARAM TU MASIN..GARAM TU PUN DAH BERADA DALAM PERUT.JADI KALAU BENDA TU RACUN DAH TENTU KITA MAMPUS.JADI KALAU KITA CUBA NAK TUKAR PEMERINTAH DAPAT PULAK KAT SI SEPET..ADA SESIAPA BOLEH JAMIN KER BOLEH AZAN KAT MASJID ?

  • pubalan kuppusamy
    January 14th, 2013 at 3:16 PM

    sokong pendapat sudara walaupun saya bkn melayu tp sya skong pendapat saudara. TQ.

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.