|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com
Editor: Che_Wan | Diterbitkan pada: 15 November 2010| Kategori: Che_Wan,KOLUMNIS | 11 Comments »

PKR tipu jumlah ahli untuk perkudakan PAS.

Oleh Che Wan.

Setakat hari ini, peratusan keluar mengundi yang amat rendah bagi pemilihan PKR terus menjadi tanda tanya buat semua rakyat Malaysia yang mengikuti perkembangan politik negara. Ada yang menyifatkannya sebagai satu protes dari ahli-ahli PKR sendiri, dan ada juga yang mengatakan bahawa itulah jumlah sebenar ahli PKR.

Sebelum ini, Anwar dan juga pimpinan tertinggi PKR sering mewar-warkan bahawa PKR mempunyai seramai hampir 500 ribu ahli seluruh negara. Jika kita bandingkan dengan peratusan keluar mengundi untuk pemilihan parti tersebut, pasti ramai yang berasa ragu-ragu dengan kesahihan kenyataan Anwar dan pimpinan PKR.

Apakah yang menyebabkan ramai ahli PKR tak keluar mengundi jika benarlah ada hampir setengah juta ahli parti tersebut di seluruh negara? Apakah ia kerana sentimen bencikan penguasaan Anwar-Azmin didalam PKR? Ataupun mungkin ahli-ahli PKR ini tak keluar mengundi sebab sudah tak percaya lagi dengan perjuangan parti itu?

Saya tertarik dengan kenyataan bekas Setiausaha PKR Selangor Mohd Nazmi Rosli yang mendakwa bahawa Anwar dan PKR telah menipu mengenai jumlah sebenar keahlian PKR.

Mohd Nazmi menjelaskan bahawa pengumuman jumlah keahlian yang ramai hanyalah taktik PKR bagi mempengaruhi pembahagian kerusi diantara PAS dan DAP. Ini katanya, “Mempunyai ahli yang ramai merupakan syarat penting rundingan kerusi dalam Pakatan Rakyat, sebab itu PKR terpaksa dakwa mempunyai ahli yang ramai untuk kaburi mata DAP dan PAS supaya parti itu dapat bertanding banyak kerusi”.

Kenyataan Mohd Nazmi ini agak logik jika dilihat hingga ke hari ini, hanya 10 – 20% ahli PKR sahaja yang keluar mengundi. Mungkin ini lah jumlah sebenar ahli-ahli PKR diseluruh negara.

Bekas Setiausaha PKR ini juga mendedahkan bahawa PKR selama ini mempergunakan PAS khususnya didalam memperkudakan jentera-jentera parti cap bulan tersebut di pilihanraya-pilihanraya kecil yang membabitkan calon dari PKR. Ini dapat dilihat di PRK Penanti, Hulu Selangor dan juga Batu Sapi dimana jentera-jentera PAS yang banyak melakukan kerja-kerja luar pilihanraya tersebut.

Kerja memperkudakan jentera dari PAS ini sebenarnya telah bermula sewaktu Pilihanraya Umum yang ke 12 lagi. Menurut Mohd Nazmi, PKR tak akan menang banyak kerusi di PRU tersebut jika tanpa bantuan dari jentera-jentera PAS yang membantu perjalanan kempen mereka.

Tetapi hari ini, kita melihat PKR seolah-olah mahu menjadi “bos” kepada PAS didalam Pakatan Rakyat. Anwar dan juga pemimpin-pemimpin PKR lupa bahawa kemenangan mereka sebenarnya adalah hasil usaha dari kebanyakan ahli-ahli PAS sendiri. Sepatutnya Anwar tak layak menjadi Ketua Umum PR, sebaliknya jawatan tersebut disandang oleh Hadi selaku Presiden PAS. Inilah perangai tak sedar diri yang ada pada Anwar dan PKR.

Mungkin disebabkan inilah PAS mengadakan seminar untuk menggantikan UMNO selepas PRU akan datang. Jika PAS berpuas hati didalam Pakatan, mengapa mereka harus ketepikan Pakatan Rakyat didalam perancangan mereka selepas PRU13?

Memang benarlah jika dikatakan bahawa Anwar Ibrahim kini menjadi beban atau liabiliti didalam Pakatan Rakyat. Jika PR hancur selepas PRU13 nanti, ianya tak lain hanyalah kerana Anwar. Dan kalau PAS selepas ini hilang sokongan bangsa melayu, ia juga kerana Anwar semata-mata!

Ada 11 Comments setakat ini.

  • Siamang Gagap
    November 15th, 2010 at 3:22 AM

    PAS yang sombong dan bodoh patut diperbodohkan

  • abgsudin
    November 15th, 2010 at 10:41 AM

    oohh…anwar sudah tentu ada jawapen untuk itu, dia akan kat pru pun xdpt 100% keluar mengundi..tula jawabnya..yang dia tak tau, mana-mana pru pun takde yang kurang 10% mengundi dalam kes pemilihan pkr nih..

  • Gen2FeldaJohor
    November 15th, 2010 at 11:14 AM

    kerana busuk hati,hasat dan dengki pas terhadap bangsa sendiri dari Umno, mereka tak kisah diperbodohkan dan perkeldaikan P Gay R dan daPigs untuk memerangi umno kerana dendam kesumat yg.dibaja harakah dan sesi ceramah fitnah tiap hari menyebabkan mereka dah tak mampu berfikir waras lagi…melihat umno musnah adalah cita2 mereka siang dan malam tanpa mengira kesan terhadap bangsa,agama dan raja.

  • yon76er
    November 15th, 2010 at 11:24 AM

    Sadar2 lah wahai Penyokong PAS ooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiBuakan S-Nuar aje yg menunggang kamu Parti Anti-Islam DAP pon tumpang sekali…….Mengapa mengadaikan PRINSIP hanya kerana PKR/DAP?????

  • yon76er
    November 15th, 2010 at 11:27 AM

    Sadar2 lah wahai Penyokong PAS ooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Sedapnya S-Nuar menunggang kamu dan Parti Anti-Islam DAP pon tumpang sekali…….Mengapa mengadaikan PRINSIP hanya kerana PKR/DAP?????

  • Mohd_Aimel
    November 15th, 2010 at 11:49 AM

    Biasalah parti keluar ramai-ramai tu. Siapa mahu berada dalam parti di mana ketuanya sukakan bontot? Tak pasal-pasal bontot sendiri pulak jadi mangsa.

  • Jembalang
    November 15th, 2010 at 4:52 PM

    Nuar kaki bontot, sapa sokong dia, kena standby bontot!. Kalau bontot cute, bersiaplah!!!!Hahahahaha!
    Pundek, Kentut dan Rodok!!!

  • raplahjingaa
    November 15th, 2010 at 10:00 PM

    Itu lah kebenakkan PKR….nak jadikan PAS kuda pun nak kena tipu….pandai lagi DAP nak naik kuda PAS….tak yah tipu pun…guan eng hanya perlu cakap..’ oii lebai…lu kasi luluk sikit,,,wa mau naik sama lu “….maka tunduk lah labai PAS…untuk di tunggani Guan Eng….hehe….

  • abgsudin
    November 15th, 2010 at 10:40 PM

    Ini keputusan pemilihan terbaru, aku totalkan

    Petaling Jaya Utara Azmin (52), Mustaffa (24) = 76

    Kluang Azmin (37), Mustaffa (6) = 43

    Tanjong Azmin (57), Mustaffa (8) = 65

    Batu Pahat Azmin (27), Mustaffa (7) = 34

    Simpang Renggam Azmin (31), Mustaffa (6) = 37

    Sri Gading Azmin (7), Mustaffa (9) = 16

    Aiii, takkan cabang yang setaraf bahagian ada kurang 100 saja yang mengundi..sri gading lagi best, 16 orang saja..ini jangan kata cabang, ranting pun tak lepas..ke cabang dah kena kapak?

  • fazli
    November 16th, 2010 at 5:59 PM

    PasHitttt, itulah gelaran yang patut diberi oleh parti setan nih. Jadi pecacai kepada B.A.B.I dan DAPigs. Sundal punya pas.

  • fazli
    November 16th, 2010 at 6:03 PM

    Sepatutnya P.K.R (Parti Kondem Rakyat) ni dah melingkup dah. Tunggulah PRU ke13 nanti. korang mesti bungkuih.

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.