|Laman Utama| MyKMU Forum | MyKMU WebTV | MyKMU Mobile Apps | MyKMU Mobile Site | MyKMU RSS Feed| MYKMU E-MEL: mykmunet@gmail.com
Editor: Che_Wan | Diterbitkan pada: 12 October 2010| Kategori: Che_Wan,KOLUMNIS | 24 Comments »

Cina lebih takutkan UMNO berbanding PAS ?

Oleh Che Wan

Mungkin benar kenyataan dari pengarang laman web The Malaysian Insider (TMI) kelmarin bahawa cina lebih takutkan UMNO berbanding PAS.

Pertamanya, kaum cina khususnya yang berfahaman chauvinist dan racist didalam DAP memang takutkan UMNO yang sejak sekian lama mempertahankan hak serta maruah bangsa melayu didalam negara.

Kaum cina didalam DAP hanya berani kepada PAS yang malu untuk mengaku bahawa melayu sebagai bangsanya sendiri. Dan DAP tahu bahawa PAS tak akan mempertahankan hak serta maruah bangsa melayu kerana terlalu takut dilabelkan assobiyah.

Buktinya, DAP yang menguasai P.Pinang selama hampir dua tahun masih terkial-kial untuk berdepan dengan UMNO di negeri tersebut. Berbeza dengan PAS P.Pinang yang mudah sekali mereka perkudakan untuk menjadi talibarut membohongi rakyat serta pengikut PAS dan melayu Pakatan.

DAP juga langsung tak boleh berkerjasama dengan UMNO berbanding parti kaum cina lain seperti MCA dan GERAKAN. Ini kerana, polisi DAP yang mahu berkuasa dan bukannya berkongsi kuasa didalam negara ini.

Tetapi, DAP jelas selesa bersekongkol dengan PAS akibat dari perjuangan PAS yang sentiasa berubah-ubah dan pemimpin tertinggi PAS yang langsung tak mempunyai pendirian!

DAP pastinya tak mampu duduk semeja dengan UMNO. DAP ialah sebuah parti yang hanya tahu merampas hak orang lain dan juga mempunyai sifat perkauman yang amat tebal.

Dan walaupun UMNO itu juga adalah parti perkauman, tetapi UMNO bukanlah sebuah parti yang mempunyai keinginan untuk merampas hak dari kaum lain didalam negara ini. Tetapi UMNO tak pernah bertoleransi didalam isu hak dan juga maruah bangsa melayu.

Inilah yang ditakutkan oleh cina yang berfahaman chauvinist dan racist didalam negara Malaysia. Sebab itulah mereka-mereka ini lebih sukakan PAS berbanding dengan UMNO yang begitu tebal semangat kemelayuannya.

Jadi, kenyataan pengarang laman web The Malaysian Insider sebenarnya tak salah. Cuma ia perlu diperbetulkan sedikit bahawa hanya kaum cina yang berfahaman DAP dan Pakatan Pembangkang sahaja yang takutkan UMNO.

Manakala kaum cina yang bernaung dibawah parti-parti didalam komponen Barisan Nasional memang memahami prinsip dan perjuangan UMNO mempertahankan hak melayu. Dan semua parti-parti komponen di dalam BN juga menjalinkan kerjasama yang erat sejak awal kemerdekaan dengan berkongsi kuasa pemerintahan.

Inilah kesefahaman yang tiada dalam gabungan DAP, PAS dan PKR.

Sebenarnya, bukan sahaja kaum cina didalam DAP sahaja yang tak takutkan PAS.., melayu dan india didalam PKR juga hanya pandang sebelah mata sahaja kepada PAS kerana kelemahan pemikiran pemimpin parti melayu tersebut!

Ada 24 Comments setakat ini.

  • MenantuOrgFelda
    October 12th, 2010 at 3:25 PM

    eloklah kalau cina takut dengan UMNO, itu maksud mereka sedar sapa bumiputra dan sapa yang asal mendatang. yang kita tak mau ni bile depa berani membuta tuli, semua sesah semacam..

  • Gullit
    October 12th, 2010 at 3:35 PM

    cina akan mengambil ruang jika diberikan…. ambil iktibar sejarah chin peng..

  • Muhammad
    October 12th, 2010 at 3:40 PM

    Ini tanah air kita,tumpah darah datuk nenek kita jadi kita org melayu mesti pertahakan hak melayu……

  • Anak_Nogori
    October 12th, 2010 at 4:15 PM

    Sebab tu DAP begitu lantang menentang hudud PAS, krn mereka tahu parti PAS sebuah parti yang lembik dan bacul, tiada kekuatan utk menidakkan kata kata DAP, cuma Nik Aziz saja yg terhegeh hegeh, hidung tak mancung pipinya disorong sorong..lain lain pemimpin PAS sudah ada didalam genggaman DAP…gitu gak PKR.

    Jadi yg tinggal hanya UMNO..so…UMNO la yg paling ditakuti oleh DAP.

  • noharin
    October 12th, 2010 at 5:29 PM

    Itupun baru kini melayu mula sedar akan kelemahan mereka akibat perpecahan ideologi sejak kekalahan BN pada PRU12. Lebih menghebatkan semangat baru melayu adalah terjana dengan wujudnya PERKASA.

    Syabas PERKASA kewujudanmu menginsafi sebahagian besar orang melayu yang telah hanyut dengan staus quo !!!

  • umnototok
    October 12th, 2010 at 5:36 PM

    Sebenarnya pun memang UMNO yg selalu bertolarensi asalkan pihak lain dlm parti komponen masih berpegang pd prinsip penggabungan dlm BN, selaras dgn Perlembagaan Negara sedia ada dan memahami serta menghormati ‘sosial contract’ yg termetrai secara persefahaman antara kaum2 majoritinya org Melayu dan Bumiputra lain, dan lain2 kaum yg diiktiraf sebagai warganegara Malaysia.
    Selagi org2 Melayu dlm UMNO masih teguh mempertahankan prinsip2 perjuangannya, tiada siapa dpt mengganggu-gugat kekuatan Kerajaan BN, kerana UMNO mempertahankan hak dan keistimewaannya selaras dgn perlembagaan tanpa menjejaskan hak dan anutan, kaum dan agama lain.

  • Kamal_Azlan
    October 12th, 2010 at 5:54 PM

    Sudah tentu kerana PAS sudah menjadi haiwan yang ditunggang oleh DAP. Hanya UMNO yang sedar akan kedajalan DAP sebenarnya.

  • randomsee
    October 12th, 2010 at 6:26 PM

    teringat aku ketika perak dibawah pengaruh DAP, bagaimana MB anjing namanya Nizar jadi pak turut, sib baik ada UMNO yang berani bersuara dalam DUN, kalau tidak…sekarang kampong baru cina yang ada di Perak semuanya status 999 thun, dan semua sekolah cina persendirian dapat 1000 hektar balak dengan auta nak tanam kelapa sawit….

  • kapak siam
    October 12th, 2010 at 7:33 PM

    SEBENAR NYA ITU LAH HAKIKAT YANG TIDAK DAPAT DI LIHAT OLEH SEBAHAGIAN ORANG ORANG MELAYU.MEREKA ADA MATA TAPI TAK DAPAT MELIHAT BAHAWASANYA UMNO LAH SEUMPAMA HARIMAU YANG MENJADI PELINDUNG KEPADA ORANG ORANG MELAYU. LA NI DI SAMPING PERKASA DALAM BERHADAPAN DENGAN PUAK PENDATANG TAK TAU MALU NI .SEDANGKAN PAS UMPAMA KAMBING HABUAN YANG TELAH PUN MEREKA TELAN MASUK DALAM TEMBOLOK MEREKA.

  • TengahTengah
    October 12th, 2010 at 7:46 PM

    Kalau PR berkuasa memang habis la tanah melayu tergadai. Maruah org Melayu mesti dipijak-pijak. Orang Melayu mesti sedar fakta ini. Rasanya semua org cina punya satu matlamat saja.. menguasai dan mengurangkan kuasa org melayu di Malaysia ini. Tapi apa apa pun walaupun tak berkuasa mereka masih mampu menguasai ekonomi malaysia.. itu lah kekuasaan sebenar yang mereka ada. Bayangkan jika kuasa politik ada ditangan mereka… apa yg akan jadi.??? dengan kuasa ekonomi mereka secara perlahan2 menguasai bumi melayu. Kawan2 sekalian… cuba lihat sudah berapa banyak tanah org melayu tergadai menjadi hak milik kaum lain?? berapa banyak tanah sawah, bukit, kebun, kelapa sawit, yang diratakan dan dijadikan perumahan mewah, pusat perniagaan dan lain2.. siapa yg memiliki aset ini?? tidak2 lain dan tidak bukan.. 80-90% adalah kepunyaan kaum2 ini hanay kerana mereka saja yg mampu memiliki aset yang mahal. Hanya mereka saja yg berani mengambil risiko membeli pusat perniagaan yg mewah. Orang Melayu???? jual tanah .. dapat duit sekelip mata,,, habiskan dengan benda yg tidak menjana utk menambahkan lagi kekayaan.. akhirnya, duduk dikampung2 menghabiskan sisa2 hidup.. tanpa memikirkan kesan kepada anak cucu mereka di masa hadapan.. Ayuh orang2 melayu… insaflah dah sedarlah.. pertahankan harta milik kita.. jangan buta dgn wang sekelip mata kerana jika buta dgn kekayaan segera akhirnya bangsa sendiri yang merana…

  • matihidupmelayu
    October 12th, 2010 at 8:20 PM

    Che Wan, UMNO bukan parti perkauman tetapi adalah parti melayu tulen yang memperjuangkan hak serta mempertahankan hak melayu di negara ini.Oleh kerana perlembagaan kita memperuntukkan melayu sebagai islam dan islam itu melayu maka ia bermaksud UMNO juga memperjuangkan serta mempertahankan agama islam dinegara ini.Lain parti taada hak nak tunjuk hebat kononnya berjuang untuk islam. Islam tidak ada parti.Pas bukan parti islam tetapi parti oportunis yang mengunakan islam untuk mencapai matlamat memimpin negara. Tidak keikhlasan didalam perjuangan mereka. Kalau ikhlas tak payah berparti, bantu saja UMNO untuk lebih memperkuatkan islam dinegara kita. Memang UMNO lebih digeruni berbanding PAS atau PKR kerana kedua2 parti ini adalah parti serpihan yang berjuang semata2 untuk mendapatkan kuasa. DAP hanya ambil kesempatan diatas perpecahan orang melayu dan mengharapkan PAS dan PKR dapat bantu mereka memenangi pilihanraya.Agenda DAP jelas mahukan negara ini jadi hak mereka. Boleh hapuskan hak melayu dan menjadikan Malaysia Singapura kedua.UMNO perlu teruskan agenda melayu kerana melayu masih ketinggalan jauh dan masih memerlukan bantuan kerajaan untuk mencapai taraf 30% dalam berkongsikan ekonomi negara.

  • takbai-sabai
    October 12th, 2010 at 9:43 PM

    Kalau kita berkata tentang perihal PAS yang sentiasa tunduk berkiblat kearah DAPig. PAS semakin takut dengan DAPig sehingga hal yang menyentuh agama punn di diamkan.Yang kuat bertakbir menyokong DAPig pun tersentap telur masuk kedalam. PAS mengigil takutkan DAPig lebih dari Allah. Tak tau topeng Islam apa yang PAS pakai. Insyallah akan lingkup PAS di liwat olih DAPig.

  • kaki_lepang
    October 12th, 2010 at 9:47 PM

    PAS memperjuangkan Islam ? ha ha ha karut karut..hanya orang yang terlalu taksud dan mudah diperbodohkan macam riwayat Pak Kaduk sahaja yang akan percaya. Perjuangan PAS yang sebenar adalah menghancurkan UMNO. Malangnya PAS tidak berupaya menghancurkan secara solo maka oleh sebab itu mereka mengambil keputusan melongkangkan manifesto perjuangan Islamnya sendiri untuk bergabung dengan orang kafir DAP yang terang-terang menentang Islam semata-mata nak menghancurkan UMNO. Tetapi kebodohan PAS lagi terserlah dengan kebijaksanaan DAP memperkudakannya maka boleh diibarat sebagai lebai malang hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.

  • santrang
    October 13th, 2010 at 12:45 AM

    Dasar BN dan UMNO mesti betul tadbir negara, supaya keharmonian antara kaum berkekalan, hak melayu jangan dikurangkan, kaum lain juga perlu dihormati dan dijaga, tangkap mereka yang sentuh perlambagaan negara, jangan bagi can, KDN mesti tegas, jangan lembik, barulah pengkhianat tak berani nak main-mainkan kerajaan.

  • Hang Nayan
    October 13th, 2010 at 2:01 AM

    salam sahabat…tidak dinafikan bn byk berjasa kepada negara dan bangsa melayu,,tetapi perlu diingat bahawa BN masih belum berjaya atau erti kta yg lain gagal dalam meningkatkan taraf ekonomi bumiputra selama 53 tahun negara kita merdeka..kita bukan rasis tetapi kita mahu melihat keharmonian berlaku dalam kegiatan ekonomi rakyat..lihat sahaja di bandar2 besar w/pun di pekan koboi kuala nerang..ekonomi masih dikuasai @ didominasi oleh ssesuatu kaum shj. ini boleh menimbulkan ketidakharmonian dalm ekonomi..melayu cemburu kepada cina..india cemburu kpada melayu dan india..perkara ini amat tidak bagus utk pembangunan negara…sepatutnya BN dapat mengatasi perkara ini dengan menetapkan pembangunan ekonomi bandar 50% bumiputra dan 50% kaum lain…ertinya Adil untuk kaum bumiputra dan bukan bumiputra…jika ini dapat dicapai sy percaya keharmonian dalam ekonomi akn berlaku…

  • komen je
    October 13th, 2010 at 8:11 AM

    saya rasa memanglah cina takut umno bukan apa takut umno tarik balik gagasan satu Malaysia yang melebelkan mereka sama rata ngan bumiputra. cina tak dianggap pendatang lagi lepas ni tak de lagi dijiwa orang melayu bahawa Malaysia adalah tanah melayu boleh jadi cina dipanggil bumputra apa jadi mereka ni jadi bumiputra bayanglah..tak de lah lagi koata melayu, kini pun sudah bayak ditarik dan dipertikaikan oleh mereka. ini kerja umno selama ni jual hak melayu umno megah laung 1 Malaysia tapi ingat ini akan memakan diri sediri akhirnya. ikut politik dorang ni janji poket kembung je..

  • tukul
    October 13th, 2010 at 8:37 AM

    mereka bukan takut tapi hormat sama UMNO diulang rasa hormat…

  • 3036
    October 13th, 2010 at 11:42 AM

    Camon.. takan laa DAP nak takot dengan PAS..
    PAS tu kan ‘budak-suruhan’ depa.. hahahaha..
    PKR pulak jadi tali pengikat diantara DAP-PAS!
    Pendek kata Pakatan Rakyat ni merosak kan negara je!

    Tapi DAP takot dengan UMNO..
    Sebab semangat melayu yang diperjuangkan oleh UMNO

  • Kamal_Azlan
    October 13th, 2010 at 12:28 PM

    UMNO perlulah kembali kepada perjuangan asal memperjuangkan hak-hak orang Melayu.

  • Hang Nayan
    October 13th, 2010 at 2:54 PM

    tidak dinafikan bn byk berjasa kepada negara dan bangsa melayu,,tetapi perlu diingat bahawa BN masih belum berjaya atau erti kta yg lain gagal dalam meningkatkan taraf ekonomi bumiputra selama 53 tahun negara kita merdeka..kita bukan rasis tetapi kita mahu melihat keharmonian berlaku dalam kegiatan ekonomi rakyat..lihat sahaja di bandar2 besar w/pun di pekan koboi kuala nerang..ekonomi masih dikuasai @ didominasi oleh ssesuatu kaum shj. ini boleh menimbulkan ketidakharmonian dalm ekonomi..melayu cemburu kepada cina..india cemburu kpada melayu dan india..perkara ini amat tidak bagus utk pembangunan negara…sepatutnya BN dapat mengatasi perkara ini dengan menetapkan pembangunan ekonomi bandar 50% bumiputra dan 50% kaum lain…ertinya Adil untuk kaum bumiputra dan bukan bumiputra…jika ini dapat dicapai sy percaya keharmonian dalam ekonomi akn berlaku…

  • umnototok
    October 13th, 2010 at 4:47 PM

    Sangat setuju dgn Hang Nayan……. Kita cakap pasal BN ya bukan UMNO……. seperti pernah saya suarakan dlm forum lain…… org Melayu mesti belajar berniaga dgn org Cina mcmana nak berjaya dlm perniagaan termasuk perusahaan dlm semangat BN. Org cina tak boleh nak dinafikan memang lebih ramai yg mahir dlm perniagaan , org Melayu pula lebih ramai yg tak mahir dlm perniagaan, banyak yg cuba2 kerana ada peluang atau hangat2 tahi ayam aje..
    Org Melayu dlm Kerajaan/Agensi Kerajaan berapa org yg tahu berniaga?, tapi KENAPA selalu nak suruh org kampung berniaga dan buat perusahaan tanpa memberi nasihat dan tunjuk ajar yg tepat dan berterusan. Org kampong berapa orglah yg pandai urus ‘cash-flow'; org kampong pandaike urus pemasaran?.
    Org Melayu dlm Bank kenapa tak permudah org kampong nak buat niaga atau perusahaan. Ingat semua org kampong banyak asset, kalau empat-lima org anak asalnya duduk serumah dgn emak bapak dlm kaw tanah 2 atau 3 ekar, mcmana nak cagar tanah bapak yg sekangkang kera tu. Silap2 bergaduh pula adik berdik, cuba perkenal kaedah yg lebih realistik.
    Lagi satu kpd Banker, kalau ALONG boleh pungut hutang sampai kepintu rumah, org BANK tak boleh ke pungut hutang sampai ke rumah ke, sampai ke premis perusahaan ke? . Agrobank boleh pungut simpanan dari peniaga2 kecil tiap minggu ke tiap bulan? Mengapa tak buat gitu untuk kutip hutang dari peniaga2 kecil? kan memudahkan peminjam kecil tu… Bukan semua penioaga/pengusaha kecil luar bandar pandai membahagi masa untuk pergi bayar hutang ke bank, pergi buat pemasaran lagi. Org Melayu koporat yg dah jaya,apa salah ajarlah org kampong buat akaun untung-rugi yg mudah, kalau tak nanti bila buat kira2 dpt payment tunai RM10,000 sekali setahun ingat dah banyak untung, rupa2nya bila bahagi 12 bulan gaji tak sampai RM100 sebulan pun. Jgn pula org Kerajaan konon2kan org kampong dpt payment RM10k wah dah untung tu…….mana nak cari duit sebanyak tu…. kalau mcm ni gayanya tak tahulah bila masa org Melayu nak maju….sampai kiamat kot…..
    Org BN kena pikir mcmana nak naikkan ekonomi Melayu dan Bumiputra. Bukan setakat nak capai 30% equiti, kalau boleh biar lebih, dan lepas tu kalau nak hapus qota pun hapuslah…biarlah Gagasan 1 Malaysia tercapai.

  • TengahTengah
    October 13th, 2010 at 8:54 PM

    Betul betul betul …

  • Hang Nayan
    October 13th, 2010 at 10:41 PM

    salam sahabat sekalain…alangkah baiknya kalau kita tidak mengeluarkan kata2 kebencian kpada kaum lain..lebih baik kita dalam keadaan skrg mendesak BN untuk memperkasakan ekonomi negara dengan adil dan saksama khususnya di bandar2 (50%bumiputera dan 50%bukan bumiputera)..BN perlu melakukan ini untuk kesejahteraan rakyat..pedulikan pembangkang yg asyik bermain politik sesama mereka..BN skrg perlu menilai kembali pretasinya dalam memajukan penduduk bumiputera dan bukan bumiputera..Unmo selaku ketua dalam BN perlu menyeru MCA supaya sama2 membantu dalam meningkatkan ekonomi Bumiputera dan kaum India..saya tidak nampak apa untung nya jika kita asyik membicarakan ttg kehebatan dan kekuatan kaum masing2..Umno perlu memberikan gambaran yg jelas kepada rakan2nya dalam BN supaya mereka memahami perkara ini dengan sejelas-jelasnya…selagi tidak berlaku keharmonian dalam kegiatan ekonomi rakyat saya sangat percaya bibit2 merosakkan negara dgn aktiviti perkauman melampau tidak akan selesai…pemikir-pemikir BN perlu melonjakkan minda masing2 utk mencapai hasrat ini..sy sangat setuju jika BN menilai kembali kegiatan ekonomi yg semakin tidak harmoni di bandar2 kerana didominasi oleh sesuatu kaum sahaja..

  • Anakkedah
    October 14th, 2010 at 2:06 AM

    Siapalah UMNO tanpa orang Melayu..
    Cina tetap rasis CINA walaupun apa jua parti..
    kecuali yang beriman dgn ISLAM..

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!

© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.