Menu Utama

Sekolah 1Aliran Perlu Disegerakan

Perkembangan semasa mengenai sikap perkauman yang semakin tinggi di kalangan remaja cina seperti yang boleh dilihat melalui perbuatan menyimbah cat ke atas sebuah surau di Taman Pulai Impian dan video klip Namewee yang sedang disiasat polis, menuntut Kementerian Pelajaran dibawah Ybgh Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya dapat mengkaji dengan lebih mendalam cadangan yang pernah ditimbulkan sebelum ini iaitu konsep sekolah 1Aliran.

Dilapurkan semua pelajar cina yang terlibat dalam kejadian simbah cat itu adalah dari dua Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Seremban manakala Namewee pula adalah bekas pelajar SRKJC Chung Hwa 1B dan Sekolah Tinggi Chung Hwa di Johor.  Ini adalah jelas menunjukkan bahawa sekolah-sekolah  jenis kebangsaan cina ini tidaklah sebenarnya memupuk perpaduan nasional seperti yang diharapkan oleh kerajaan malah lebih teruk lagi ada kemungkinan menyemai sikap benci membenci antara satu kaum dengan kaum yang lain terutama orang melayu.

Walaupun perbuatan 3 budak cina di Negeri Sembilan itu sememangnya diakui tergolong dalam perbuatan budak nakal, tetapi apa yang mendorong mereka untuk mencemarkan rumah ibadat orang Islam adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian serius.  Tambah lagi bila botol arak turut dibaling, menunjukkan mereka memang sengaja mencari titik kemarahan orang Islam.  Jika mereka ini berduit, kita yakin bukan botol arak tetapi daging babi yang akan dibaling ke dalam kawasan surau tersebut.  Budak cina 3 ekor ini perlu kita fahamkan betul-betul faktor apakah yang menyebabkan mereka berani bertindak sedemikian, adakah kerana mereka rasa sudah terlalu kuat atau kemuncak kepada segala kebencian ke atas orang melayu dan Islam yang ditanam kepada mereka diperingkat sekolah. 

Polis yang menyiasat perkara ini sudah tentu ada maklumat apa yang mendorong budak-budak ini sehingga ketahap demikian dan perlu bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran jika benar idea ini mereka dapati dari sekolah dimana mereka belajar.

Kita tidak tahulah macam mana Kementerian Pelajaran memantau sekolah-sekolah jenis kebangsaan cina ini dan sama ada mereka ini boleh dipantau atau tidak.  Cuma yang kita tidak mahu ialah kesilapan Kementerian Dalam Negeri yang tidak memantau berita-berita perkauman yang ditulis dalam akhbar-akhbar cina sehingga membentuk semangat tebal perkauman cina, berlaku juga di Kementerian Pelajaran. Sekali-sekali, Ybhg Tan Sri perlu turun padang memantau sekolah-sekolah jenis kebangsaan cina ini dan nilaikan sendiri kebenaran tulisan ini.

Sehari sebelum Negara menyambut kemerdekaan yang ke 53 lepas, sebuah stesen TV berbayar telah menemubual beberapa pelajar dari sebuah sekolah swasta cina di Perak bagi melihat pemahaman mereka mengenai erti kemerdekaan.  Sangat mengejutkan kerana jelas ditunjukkan melalui temubual itu, betapa sukarnya untuk para pelajar ini berbahasa dalam bahasa melayu dengan fasih, seolahnya ada gam yang terlekat di dalam mulut mereka.  Kalau nak bercakap pun payah, tak usah lagi nak mengharapkan sesuatu yang konkrit mengenai erti kemerdekaan keluar daripada mulut mereka.  Apa yang ditunjukkan itu tidak menggambarkan realiti sebenar penguasaan bahasa melayu dikalangan pelajar cina, disebalik pengajaran mata pelajaran Bahasa Melayu adalah sesuatu wajib bagi semua pelajar sekolah dalam sistem pendidikkan kita,

Jika kerajaan membubarkan terus sekolah cina sekalipun bagi memberi jalan kepada perlaksanaan konsep sekolah 1Aliran, kita tidak nampak ada apa implikasi dari segi perlembagaan.  Tidak ada ditulis oleh mana-mana perkara dalam perlembagaan kita yang mewajibkan penubuhan sekolah-sekolah jenis kebangsaan cina.  Ia adalah persefahaman bersama yang dipersetujui pemimpin-pemimpin pra kemerdekaan dalam apa yang dipanggil Kontrak Sosial.  Dengan kaum cina tidak mengiktiraf kewujudan Kontrak Sosial ini atas alasan tidak bertulis disamping Kontrak Sosial yang mengakui kewujuduan ketuanan melayu, maka tugas kerajaan adalah lebih mudah di dalam menghapuskan sistem sekolah-sekolah berjenis ini.  Tak mengapalah kalau Ketuanan Melayu tidak diiktiraf imigran cina asal kita boleh juga tidak iktiraf penubuhan sekolah jenis kebangsaan cina ini dan memberi jalan kepada sekolah 1Aliran

Dari segi politik, BN mungkin hilang undi daripada kaum imigran cina termasuk kehilangan parti yang mewakili mereka seperti MCA dan Gerakan, so be it.  Sekarang pun MCA dan Gerakan gagal menjalankan tugas masing-masing dan trend kehilangan undi pengundi imigran cina memang sedang berlaku sama ada sekolah jenis kebangsaan cina dikekalkan atau tidak.  Kita perlu meletakkan matlamat mempertahankan kestabilan Negara ini dalam jangka panjang sebagai keutamaan.  Lagipun mana ada negara dalam dunia yang memberi keistimewaan sedemikian (sekolah jenis)  kepada imigran cina di negara masing-masing, hanya di Malaysia. 

Akuilah, realiti yang menakutkan ini sedang berlaku di seluruh Negara, dalam tak sedar generasi muda cina hari ini semakin lupa asal usul bagaimana nenek moyang mereka dibenarkan mendapat kerakyatan Negara ini dahulu malah semakin berani mencabar orang melayu yang membentuk MALAYsia ini.  Dua kes yang membabitkan Namewee dan 3 remaja cina itu adalah bukti bahawa sekolah jenis kebangsaan cina sudah tidak relevan lagi dalam membentuk perpaduan nasional di  Negara Malaysia tercinta ini dan seharusnya digantikan dengan sekolah 1Aliran tanpa ada lengah lagi.

1Aliran, 1Malaysia.






34 Komen to Sekolah 1Aliran Perlu Disegerakan

  1. ah pek bingai says:

    saya sokong seratus peratus..bangla yg duduk tak sampai setahun pun fasihhh….aku dah lama tau mender2 mcm ni..pasal pak menteri dok kat atas dia mana tau..asik bercakap bahasa penjajah jer…dulu masa aku bekerja..ada satu officemate aku chinese dok sebelah aku bdk bentong…sekolah rendah jenis kebangsaan cina, sekolah menengah asrama penuh cina kat seremban pastu masuk kolej swasta yg majoriti cina…bila keje…bahasa melayu tak tau langsung, english sikit2 aku communicate dgn dia pakai eng, bahasa dan bahasa isyarat..lawak siut mcm itik dg ayam…but dia best fren aku masa tu…kekeke…ni la hasil sekolah jenis kebangsaan…kalau DAP perintah nnti…lagi la depa malas belajar BM..kita melayu dan india pula akan di paksa berbahasa mandarin….

  2. Dengan sekolah satu aliran, pelajar pelbagai kaum akan bercampur gaul dan mengenali antara satu sama lain. Maka tiadalah timbul isu kebencian dan penghinaan antara kaum. Selain itu, bahasa melayu sebagai bahasa perpaduan dapat direalisasikan dengan mudah. Tiada lagi prasangka dan sifat kiasu seperti apa yang berlaku sekarang. Kemunculan page Facebook yang anti-Melayu dan anti-Islam di kalangan generasi muda Cina amat membimbangkan kita. Apakah punca perkara ini berlaku dan bagaimanakah masa depan negara jika perkara ini dibiarkan berterusan. Negara akan terus makmur sekiranya rakyatnya bersatu padu dan bekerjasama. Kementerian Pelajaran hendaklah memantau semua jenis sekolah baik sekolah kebangsaan dan juga sekolah jenis kebangsaan, supaya mereka tidak menyebarkan sentimen kebencian terhadap mana-mana kaum. Sebenarnya, perubahan yang besar sebegini (sekolah 1 aliran) memerlukan “will power” yang kuat dari pihak kerajaan, mungkin akan rugi dalam masa pendek (undi) tetapi hasilnya dapat dituai dalam jangka masa panjang.

  3. Mohd_Aimel says:

    Satu sekolah untuk semua akan menghapuskan rasis Cina …….

  4. kukukambing says:

    sepatut nya cina cina bingai jenis ni cabut aja kerakyatan dia bagi kat mat mat bangla ,nepal myanmar pakistan dll yang jauh lebih pandai berbahasa melayu dari mereka .walupun mat mat warga asing ni belum berapa hari duduk di negara kita .

  5. baba says:

    hanya malaysia saja ada sekolah byk aliran. masanya telah tiba malaysia mengadakan sekolah satu aliran sahaja. dalam masa yg sama bahasa seperti mandarin,tamil dll dijadikan matapelajaran tambahan di sekolah2 sbg optional. jadi kaum bukan melayu masih berpeluang belajar bahasa ibunda mereka di sekolah2 kebangsaan.sekiranya kerajaan benar2 mahu merealisasikan 1Malaysia, hapuskan sjk.

  6. Mohd_Aimel says:

    Di negara maju lain ada tak mereka bagi muka pada sekolah jenis kebangsaan Cina, India, Mexico, Itali dan sebagainya?

  7. mie says:

    Aku sokong……

    mana pi la agaknya cadangan sekolah wawasan dulu yer…….
    jangan la dibakul sampahkan dek kerna kepentingan pihak2 tertentu sahaja.

  8. Gen2FeldaJohor says:

    namawee kata dia tak rasis….dap kata umno rasis hanya kerana mempertahankan kedaulatan bangsa dan agama…tapi bila kita nak buat sekolah wawasan di mana sekolah cina nak dimajmukkan,,cina bangkit kata melayu nak hapuskan identiti dan budaya mereka..

    kita buleh cabar dan tanya diorang jika mereka berhijrah ke amerika,australia,francis,italy dll adakah mereka dibenarkan buat sekolah rasis cam tuh?

    kat opis aku ade sekor budak cina masuk dengan kelulusan SRP tapi gajinya setaraf aku sebagai Sales Exec yg.dah kerja 15 tahun..Tiap tahun dia ade pelbagai masalah disiplin dan tatatertib tetapi bila kenaikkan gaji mengalahkan aku yg.banyak dapat tropi ‘pekerja cemerlang tahunan’ di majlis anual dinner..Diorang kata aku rasis kerana ada logo umno kat kereta tapi pentadbiran syarikat sentiasa menyebelahi kaum dia bila berkaitan kebajikan,kenaikan gaji dll.

    adakah kaum cam nih kita nak serahkan nasib keturunan kita kelak? ingatlah…didalam BN,melayu menerajui komponen…Dalam PR, dap menerajui dan melayu seperti pas adalah kelas ketiga. Kita ada dua pilihan…jadi ketua atau jadi pengikut?

  9. Gen2FeldaJohor says:

    Yg.pasti sekolah cina tak mungkin bertahan lama…guru2 baru semakin berkurangan…yg.ade hanya guru melayu dari maktab perguruan…

  10. MercurY says:

    yeyeyyyy..
    sekolah satu aliran nih lah yang paling baik!

    • MercurY says:

      *matilaa ulang komen byk2 kali*
      *tapi suke hati aku la nak tulis brape byk pun kan?! hehe*

      Mansuhkan saja sekolah-sekolah vernakular di Malaysia ini. Buat secara berperingkat. Terlalu banyak implikasi sekolah vernakular. Sekolah2 ini lah yang menjadi silence killer (barah) selama ini. Wajibkan semua rakyat Msia untuk masuk ke sekolah biasa. Bahasa Melayu tetap menjadi bahasa utama (wajib masuk peperiksaan utk semua pelajar), dan kaum lain juga boleh mempelajari bahasa ibunda masing2 (dan mempunyai peperiksaan). Malah pelajar Melayu juga boleh mempelajari bahasa Tamil/Cina jika mereka mahu. Serapkan guru2 sekolah vernakular ke sekolah biasa, sama seperti guru2 lain. Kerana mereka semua pendidik. Tiada sebab untuk mereka menolak, melainkan mereka mempunyai ‘agenda’ lain.

      Interaksi sosial sesama harus disemai pada peringkat kanak2 lagi & sekolah menjadi tempat yg paling sesuai untuk memupuk semangat ini. Sekolah Kebangsaan berfungsi sebagai tapak asas yg dpt menginteraksikan murid pelbagai etnik secara sihat didlm satu persekitaran budaya & masyarakat sekolah yg bertoleransi.

      • Gen2FeldaJohor says:

        SELAMA NI KITA BAGI DEPA BUAT SEKOLAN CINA TAPI DEPA SOKONG DAP JUGAK…

        Soooo…lebih baik slow2 convert sekolah tu jadi sekolah 1 malaysia atau sek.wawasan…diorang terus undi daP pun dah.mmg.tu sikap perkauman depa..Biar sakit pada permulaan..Tapi manis dikemudian hari.

  11. pendatangdgnizin says:

    walaupun aku ni keling hitam,namun aku sgt setuju supaya sekolah satu aliran ni dlaksanakan secepat mungkin

  12. the6zoro says:

    SAYA SOKONG SEKOLAH SATU ALIRAN DIWUJUDKAN DEMI KEPENTINGAN MALAYSIA, DAN BAHASA2 MEREKA DIJADIKAN SATU SUBJEK DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN.

  13. IslamCountry says:

    aku rasa kalau sekolah kebangsaan mempunyai kaedah pembelajaran sama dengan sekolah tamil dan sekolah cina sekaligus kan lagi baik. maka tak kiralah sekolah apapun tapi depa sume belajaq benda yang sama. masalah sikap patriotisme dikalangan bangsa cina atau india itu adalah berpunca daripada wakil rakyat mereka sendiri. mereka ada media sendiri yang kita takbleh nak baca pun sebab tak paham. sekiranya kita paham masalah depa insyaallah melayu islam akan jadi champion dalam negara ini. kitalah yang akan jaga negara kita sendiri termasuklah seluruh rakyat yg ada dinegara ini. memandangkan mereka itu bukan bumiputera maka kita akan bertanggungjawap untuk memastikan mereka bahagia aman damai. barulah kita boleh jadi tuan rumah.

    • MercurY says:

      kadang-kala ada juga saya membaca newspaper Cina/Tamil secara online untuk memahami masalah mereka. Terima kasih kepada Google langguage translator 😀 hehe. Walaupun translation tuh bukan la tepat sangat, tapi sekurang2 nya saya faham akan isi penting yang cuba disampaikan. Ada akhbar yang menyuarakan masalah kaum tersebut secara sihat, malah ada juga yang berbaur perkauman.. 🙂

  14. arman38 says:

    Masalahnya..PM pun tibai cakap bahasa omputinh dengan CINA ni. Mintak najib guna bahasa MELAYU kalau bercakap. Baru orang hirmat bahasa kita. PM pun tak nak daulatkan….ish….

  15. Tengku A says:

    Idea ni memang bagus. Tetapi semuanya bergantung kepada pemimpin yang memegang tampuk pemerintahan sama ada mahu dilaksanakan atau tidak.

    Sejujurnya, pemimpin kita tidak sepatriotik pemimpin-pemimpin Thailand dan Indonesia dalam soal membina rakyat yang cintakan negara.

    Yang penting bagi pemimpin-pemimpin negara ini ialah, kedudukan dan pangkat. Mereka segan dan khuatir jika mereka laksanakan perkara yang menyinggung kaum lain, (sedangkan kebaikannya lebih tinggi untuk jangkamasa panjang) kedudukan mereka akan terjejas.

    Lihat sahajalah Khairy Jamaluddin dan Abdullah Badawi.

  16. tukul says:

    kita perlukan pemimpin dan penyokong yg berani.

  17. Khahar Muzafar says:

    Kerajaan dan mereka yang bertanggungjawab tidak seharusnya menolak fakta bahawa pelajaran merupakan satu-satunya jalan untuk menentukan hala tuju negara dimasa akan datang. Kesempatan menggunakan medium ini perlu dimanfaatkan bagi menjadi negara akan menjadi teguh dan kuat dengan munculnya satu generasi Bangsa Malaysia. Oleh itu kita tidak seharusnya menunggu sehingga sambutan Hari Kemerdekaan ke 100 baru hendak melaksanakan Sekolah satu Aliran, ianya telah terlambat. Perjuangan kaum yang sempit tanpa memikirkan kesejahteraan Bumi Malaysia perlu diketepikan. Dasar Sekolah satu aliran perlu diteruskan. Kerajaan perlu merancang dan melaksanakannya secara berperingkat-peringkat bagi memastikan kejayaan perlaksanaan dasar ini. Dasar mulia ini sepatutnya disokong sepenuhnya oleh mereka yang cintakan Tanah Air ini, lainlah kalau ada matalamat lain yang berselindung.

  18. IslamCountry says:

    kalau suruh depa belajaq apa2 pun depa mesti champion punya. last2 yang top10 kat sekolah kebangsaan semuanya bukan melayu. org cina kat indon pun depa yang champion. tak perlulah emosional sangat. banyak lagi benda lain nak kena pikiaq. tuhan dah bagi banyak peluang kat umat islam kat malaysia ni. kita boleh belajaq daripada kaum india, boleh belajaq dari org cina. tapi janganla bagi depa mengajar kita balik …apa bodoh sangat. sampai depa masuk masjid! (sorry lari topik skit) bodoh punya PAS!

  19. pendatangdgnizin says:

    kerajan patut ambik affirmative action untuk stop bantuan ke skolah2 cina,yang paling sedih kerajaan negeri perak boleh bagi tanah sampai ribu ekar untuk bantu skolah cina,Hairan jugak tindakan kerajaan
    kadang tu tidak rasional

  20. PRO KINGNEK says:

    GEMPAR : ANWAR SOKONG PENUH SEKOLAH YANG TAK RACIST..NO SEKOLAH CINA, SEMUA SEKOLAH KEBANGSAAN …

    DAP PUN DAH SETUJU NAK GUGURKAN SEKOLAH CINA .(DEMI MALAYSIAN MALAYSIA)..
    DIA NAK NAIKKAN SEKOLAH SATU BAHASA.. SEBAB TAKUT KAT PAS PIS PUS.. HEHEHEHE

  21. MercurY says:

    ********************************************
    Negaraku, tanah tumpahnya darahku,
    Rakyat hidup, bersatu dan maju,
    Rahmat bahagia, Tuhan kurniakan,
    Raja kita, selamat bertakhta.
    Rahmat bahagia, Tuhan kurniakan,
    Raja kita, selamat bertakhta
    ********************************************

  22. man says:

    kat tempat kerja aku dulu pon ramai kekawan dari sabah etnik kadazan dan indon etnik cina…
    pergaulan kami mesra dan x kekok…
    tapi ngan kawan cina msia..nampak kekok bila bergaul…komunikasi ikut pelat macam dorang jugak..x mesra

  23. Aziz Abu says:

    Seinigat saya satu ketija dulu sekolah cina ni hampir hampir menemuai jalan mati . Tah dimana silapnya sekolah sekolah ini hidup semula dengan lebih meriah lagi .Saya melihat sekarang ini sikap perkauman pelajar pelajar cina semakin memualkan ….Bukan saja tidak fasih berbahasa melayu (Bahasa Malaysia )walaupun lahir dan dibesarkan disini .. Ini berlainan dengan orang orang india merika pandai berbahasa melayu .Kementrian perlajaran perlu berteas menutup terus sekolah sekolah cina dan tamil yang ada dinegara kita ini .Pehak swasta pun tidak boleh atau diberi peluang untuk menubuhkanya. Jangan diberi walau sesen pun bantuan ……Kalau ada yang membantah lucut warganegara dan buang kelaut.Kebanyakan orang orangg cina dibandar pun bukanya sokong kerajaan ….merika lebih cendrong sokong DAP…….Merika mempunyaai niat yang tidak baik …..Pemimpin didalam MCA banyak yang bermuka muka terutamanya pemimpin genarasi muda ….ketua pemuda MCA dan gerakan …….semua nya kurang ajar .

  24. mohan says:

    hello tuan tuan semua…saya setuju…hapuskan sekolah cina and tamil…dan ajar bahasa cina dan tamil waktu sekolah….tak mau Moral dan tak mau lepas sekolah….
    lagi satu…dengar tak budak melayu paksa budak india cakap budak india Keling Babi….ada komen tak?…….

Leave a Reply