Menu Utama

Majlis Peguam – Pro Pembangkang Dan Berat Sebelah?

Kes pembunuhan jutawan kecantikan Dato Sosilawati yang menggegarkan Negara baru-baru ini, melihatkan betapa berat sebelahnya Majlis Peguam dalam membicarakan tentang hal ini.  Lebih-lebih lagi apabila yang disyaki terlibat adalah terdiri daripada seorang ahlinya merangkap ahli seumur hidup kepada sebuah parti pembangkang dimana Majlis Peguam dilihat begitu condong kepadanya.

Di dalam kenyataan media pertamanya mengenai kes pembunuhan ini, Majlis Peguam melalui Setiausahanya, George Varughese menafikan tidak peka kepada kes tersebut hanya kerana ia melibatkan suspek seorang peguam yang juga ahli naungannya.  Alasan yang diberikan ialah tidak menerima senarai suspek dan tidak akan mengeluarkan kenyataan berasaskan spekulasi.  Kenyataan penuh tersebut boleh dirujuk disini.

Inilah yang disebut dalam tulisan sebelum ini bahawa Majlis Peguam secara tiba-tiba berubah menjadi alim dan mengikut peraturan.  George Varughese mungkin sudah lupa, dalam kes Kugan yang ditukar menjadi isu perkauman oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, Majlis Peguam melalui mantan Presidennya, A. Ambiga, mengeluarkan kenyataan pertama pada 23hb Januari 2009 iaitu 3 hari selepas Kugan dilapurkan mati di dalam tahanan polis iaitu pada 20hb Januari 2009. Kenyataan penuh Ambiga boleh dirujuk disini.

Berlawanan dengan kenyataan George Varughese, tiada senarai suspek yang terlibat diserahkan kepada Majlis Peguam, lapuran bedah siasat kedua juga belum dilakukan tetapi Ambiga telah pun mengeluarkan kenyataannya terlebih dahulu,  menunjukkan bahawa Majlis Peguam tidak terikat kepada perkara-perkara yang disebut George Varughese di atas.  Pendek dan mudah kata Majlis Peguam yang ‘mahir’ pasal undang-undang ini berbohong kepada kita semua.

Begitu juga halnya dengan kematian Teoh Beng Hock, Majlis Peguam mengeluarkan kenyataan akhbarnya disini pada 18hb Julai 2009 iaitu 2 hari selepas Teoh Beng Hock ditemui mati pada 16hb Julai 2009.  Bukan setakat itu, Majlis Peguam mendesak pula ditubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat kematian ini. 

Kenapa berbeza benar kedua-dua kes ini dengan tindakan Majlis Peguam sekarang?

Majlis Peguam yang ditubuhkan dibawah Akta Profession Guaman 1976 yang antara lain untuk mengekalkan kedaulatan undang-undang dan melindungi kepentingan pengamal profession guaman, sepatutnya bertindak sebagai sebuah badan yang bebas.  Dengan kuasa menggantung dan membatal lesen guaman, Majlis Peguam tidak boleh berpihak kerana ia akan menjejaskan perjalanan undang-undang dan menafikan hak mendapat keadilan jika tidak diurus dengan sempurna.   

Persepsi masyarakat umum yang melihat Majlis Peguam sebagai satu cabang kepada parti politik pembangkang seperti DAP kerana banyak tindakannya yang selari dengan fahaman politik pembangkang tersebut termasuk mensensasikan kes-kes kematian yang berkaitan dengan polis dan SPRM tanpa perlu menunggu keadilan dari mahkamah, belum lagi bercakap akan penglibatan aktif ramai ahli-ahlinya di dalam politik pembangkang.

Tindakan Majlis Peguam mempersoal Akta-akta yang diluluskan parlimen dan kes-kes yang diputuskan di Mahkamah juga sebenarnya menyalahi maksud penubuhannya itu kerana ia terletak di luar bidang kuasanya.  Penggubalan undang-undang dibuat di Parlimen dan interpretasi undang-undang dibuat di mahkamah., bukan oleh Majlis Peguam.

Tiada alasan lain bagi sikap berat sebelah yang ditunjukkan oleh Majlis Peguam dalam kes pembunuhan Sosilawati ini melainkankan kerana yang terlibat adalah ahli naungannya dan parti yang disokongnya.  Dalam erti kata keadilan, Majlis Peguam tidak adil, berpihak dan sesuatu perlu dibuat bagi membolehkan sebuah badan yang benar-benar adil dan bebas dari politik kepartian ditubuhkan bagi menjaga para pengamal profession guaman di Negara kita.

Atau kalau perlu, haramkan saja peguam daripada terlibat dalam politik.






27 Komen to Majlis Peguam – Pro Pembangkang Dan Berat Sebelah?

  1. paspros says:

    For Majlis Peguam word is louder than action. They are always against the Police. Pls bare in mind that Lawyers are nothing without Laws. Laws are nothing without enforcement. Enforcement is nowhere without Police force.

  2. hanizam says:

    bro…memang dari dulu lagi Majlis Peguam ni berat sebelah terutama pada DAP…tengok jelah, peguam anak beranak, dari DAP gak…kalau ada faedah pada mereka, terutamanya kalau nak HENTAM kerajaan, mereka akan buat sehabis mungkin untuk cari kesalahan kerajaan…
    dalam kes terbaru ni, memang dah boleh agak, ape yang Majlis Peguam akan cakap…

    Parti Politik yang dok sibuk-sibuk salahkan kerajaan dalam 2-3 kes sebelum ni pun diam seribu bahasa…yelah, terkena side sendiri…tak modal nak hentam kerajaan….

    kena pada BONTOT sendiri, malu-malu nak cover…memang nilah perangai sebenar…kalau dah profesion macam tu, selagi boleh spin nak memang, mereka akan buat…

    mungkin hanya segelintir peguam Islam yang dok pikir lagi halal @ haram membela/mendakwa dalam mahkamah…selebihnya, spinlah sebaik mungkin, janji dapat reputasi tinggi, bayaran masyuk….halal/haram tolak tepi…

    sebab tu uztaz aku dulu pesan, kalau sape-sape nak jadi peguam, majestrit @ hakim, kitalah yang senang nak masuk Syurga @ sebaliknya..banyak implikasi dalam diri kita kalau jadi peguam terutamanya kalau kita ni silap bela @ dakwa orang…

    jadi, terpulanglah pada diri masing-masing…kadang tu kita rasa dah cari rezeki halal untuk anak bini & family, tapi dalam masa yang sama jadi lain sebab suka spin fakta untuk menang….dalam erti kata, manang banyaklah habuannya…

  3. samdol says:

    majlis peguam pi mampos laaa woi ….semua paria pasai tu cakap lidah biawak!!!

  4. Mohd_Aimel says:

    Patutlah PAS sengaja jaja isu hudud. Sebab sebenarnya ialah mereka tak mahu pun hudud sebab setan yang dikawani mereka tu komunis dan pembunuh bersiri.

  5. cameleon says:

    http://il.youtube.com/watch?v=aX0MXJ-JwwA&feature=related

  6. Herotamil says:

    Majlis peguam??…hahahahah….gebang jer lebih ketelusan keadilan??
    Memang semua nie pejuang parti pembangang pun…

    Lalalalalalala..Teringat lagi aku, POLL yang dia orang buat kat website dia orang.
    Hahahahahahaha..bila keputusan tak berpihak pada dia orang… POLL terus hilang…
    Lalalalalalalala….

    • Kap Lam Ye Nge says:

      Selagi yang pegang majlis tuh kaler gelap2, selagi tu la depa dok bela kaum2 depa. dah namanye memang jenis lidah berbelit. antara depa ngan ular, bunuh depa dulu baru bunuh ular. kap lam ye nge bangang

  7. Bulldozer says:

    Majlis Peguam tiada intergriti dan ketelusan..kes Sosilawati membuka mata banyak pihak, terutamanya yg atas pagar..Apapun, jangan percaya dengan peguam..peguam nie menipu jer banyak. sekarang bukan setakat menipu lagi..membunuh pun peguam2 nie sanggup.

  8. zoun says:

    umno saja yang terbaik

  9. MercurY says:

    Semoga semua mangsa mendapat pembelaan yang sewajarnya!
    Mereka semua sudah tiada untuk membela nasib mereka.
    Si pembunuh & orang2 nya tidak akan terlepas!

  10. Semi Pro says:

    Nak tahu bila Mmajlis Peguam (MP) bersuara?

    Apabila perbiacaraan bermula, inilah yang akan dikatakan oleh MP.

    1. MP minta perbicaraan ke atas yg dituduh hendaklah dilaksanakan dengan adil.
    2. MP akan hantar peguam pemerhati untuk yg dituduh.

    saya ulangi….

    1. MP minta perbicaraan ke atas yg dituduh hendaklah dilaksanakan dengan adil.
    2. MP akan hantar peguam pemerhati untuk yg dituduh.

    Itulah dia MP. Bukan ia minta yg dituduh mendapat hukuman yg setimpal.

    Ikhlas: Semi Pro

  11. antihistamine says:

    Agree with ‘paspros’

    Majlis Peguam is actually representing a part of racism, cauvanism, silent protest to Islamics Syariah’s Law, anti-Institution movement via professional group..through out ‘legals law’.
    clearly bearing DAP, PKR’s aspiration toward ‘freedom Malaysia’ movement to liberalism.. extreme human rights freedom withno limit as local culture’s enviroments..
    promoting opposite cultures with the name of freedom rights..n so on..
    extreme profesional body that always against Police/ enforcement bodies..

    my point of views.. that is MAJLIS PEGUAM MALAYSIA- shit body!!

  12. AnakKedah says:

    Majlis Peguam..ni satu lg puak NGO aspirasi pembangkang..
    konon memperjuangkan perundangan.. pirahh.. agen2 DAP-PKR yg gunakan platform ‘profesional’
    padahal puak rasis dan anti-Melayu Islam duk berselindung dan hiprokrit menggunakan institusi guaman..
    last2..ahli depa sendiri menjadi penjenayah kejam lagi rasis untuk hapuskan kuam MELAYU..pengamal undang-undnag bertopengkan syaitan!!

  13. umno over says:

    Apa lagi, highlight la kenapa BAR Council tak beri tindakan sewajarnya terhadap peguam2 yang pecah amanah atau samseng. Selama ni asyik hentam kerajaan, apa kata kerajaan hentam mereka balik? Kasi ingat sikit, mereka bukan untouchables.

    Kenapa tak wartakan kepada umum peguam2 yang perlu diawasi oleh orang kebanyakan? Sesetengahnya mungkin sudah didapati bersalah namun tindakan yang lambat dan ‘secretive’. Bahayanya sama juga macam perogol bersiri yang mengancam orang lain.
    Apa standard prosedur BAR council terhadap golongan ini? Apa pula cara orang kebanyakan hendak dapatkan maklumat atau latarbelakang peguam2 tertentu? Apakah BAR council tiada fiduciary duty untuk memaklumkan kepada orang ramai atas nama keselamatan diri ataupun harta penduduk awam?

    BAR Council sepatutnya bertanggungjawab dan dihukum terhadap kecuaian mereka, sekiranya didapati bahawa mereka cuai untuk mengambil tindakan yang sewajarnya.

    Selain daripada senarai mangsa2, siasatan juga perlu dilakukan terhadap favourable judgement untuk kes2 yang difailkan mereka ini. Kalau dah kaki penipu, pembunuh (jika betul dan didapati bersalah), besar kebarangkalian mereka juga kaki rasuah.

    Bank juga perlu sensitf terhadap money laundering macam kes ini – kenapa tiada pantauan yang berkesan?

  14. matihidupmelayu says:

    Saya ingin cadangkan Lawyer semua diharamkan dari parti politik kerana mereka perlu menegakkan kebenaran. Ambiga dan Varughese dok komen macam2 pasal polis lah, pasal MACC lah, pasal undang2lah. Jadi kalau kerajaan dan rakyat ingin mendengar dan pertimbangkan cadangan mereka, lawyer semua janganlah terlibat dalam politik kerana ia meyulitkan proses keadilan dan undang2. Karpal Singh, Gobind Singh dll semuanya patut keluar dari politik.Penglibatan lawyer dalam politik tidak membantu menegakkan keadilan tetapi dilihat sebagai pro parti pembangkang atau pro kerajaan. Contohnya Gobind Singh Deo dalam kes Teo Beng Hock yang dilihat bersungguh2 ingin melibatkan kerajaan dan MACC penyebab kematian.Apabila kes TBH ni disebut maka ramailah datang menyokong TBH dengan membawa banners, gambar dsb di mahkamah seolah2 didalangi oleh parti politik pembangkang. Apatah lagi Gobind pula adalah ahli wakil rakyat. Ini meyulitkan kerja mahkamah menentukan niat sebenar lawyer tersebut. Dari kacamata rakyat pula dilihat kes ini seperti pembangkang melawan kerajaan. Rasanya dah sampai masanya kerajaan berfikir lebih masak membatalkan semua lawyer dari praktis apabila menjadi wakil rakyat atau ADUN.

  15. MenantuOrgFelda says:

    aku nak cakap 1 saja, semua peguam secara automatiknya adalah ahli Majlis Peguam, itu memang ada dalam undang-undang dan fasal penubuhan Mjalis Peguam…so kenyataan presiden Majlis Peguam baru-baru ni yang cuba mengelak kaitan Majlis Peguam dengan peguam pembunuh (suspek) ini adalah cubaan untuk mengelirukan perhatian.

    Majlis Peguam yang biasa cepat bagi statement kalau berkenaan polis, kerajaan dan SPRM, tiba-tiba tak boleh nak verify itu ahlinya atau tidak? kelakar ke bodoh ke tak taula aku macam mana nak kategorikan tu.

  16. tukul says:

    aku dh tk caya lagi dgn peguam yg loyar buruk

  17. PASDAKLaknat says:

    alaa..depa ni geng kapir..
    jenis makan babi, minum arak..
    majoriti hindu, singh..
    kaki putar belit..
    di india hindulah yang memusnahkan masjid orang Islam
    tp di malaysia..mereka ini tkbrani di usik oleh sesiapa
    knr mreka memengang Bar Council..
    so mereka dipandang mcm ahli undang2..
    so buat jenayah pun org xleh hidu..
    sial punya Majlis Peguam!! syaitan!

  18. veterenUMNO says:

    Tiada bukti suspek peguam yg membunuh sosilawati adalah ahli seumur hidup DAP. Nampak ahli MyKmut begitu bodoh kerana kena kencing dgn akhbar utusan meloya.

    TETAPI FAKTA YG PERLU DIINGAT SUSPEK BERSAMA MENTERI DRPD BN T MURUGIAH MEMBERI SUMBANGAN KETIKA SUATU MAJLIS YG DITAJA OLEH SUSPEK YG MEMBUNUH SOSILAWATI.

    • zumazorey says:

      oii pakcik nyanyuk.. da la fakta bodo kau bagi, tapi tahap pengetahuan kau lemah la. kalau contoh yang kau bagi kat atas tu jadi bukti bagi kau.. memang kau ni buta.. apa cerita yan si lim guan eng hadir kat majlis yang Datuk Sri Najib rasmikan kat PENANG yang lepas, siap pakai logo 1 MALAYSIA lagi.. kira dah masuk BN la 2… oran bodo macam pakcik ni x yah la masuk benda-benda macam ni.. wat malu PR je.. tonjolkan lah ketongongan ko orang

      • PASDAPLaknat says:

        hahaha..tulah bro..
        kebodohan kebahlolal..kebabian anak-anak didik Nik Ajis Al Najisi, Aljuburi, Lim PIG’s Son’s dan konco2nyer..DAPig PKR.
        die ingt zmn skrg laku lagi ke modal fitnah bodoh!!! nant biar kena siasat dgn POLIS atas statment jahat baodoh tuh!!

  19. PASDAPLaknat says:

    weihh veteranPASesat..
    ko ni makhluk bahlol nk mampos..yg ko nk ‘selamatkan’ sgt DAPig BABI tu apesal? ko bermati-matian nk ignore penglibatan penjenayah dgn parti2 sesat syaitan pujaan ko tu? raye baru ni ko pegi gereja ke ko pegi kuil? Umat Islam pegi masjid, dgr khutbah..mudah2an dapat Hidayah jadi manusia yg benar lagi baik..ini ko semakin nk menuju kesesatan..ko lah yang bodoh bahlul tolol mcm Nik AJis Al Najisi..mcm Aljuburi..

    LAGI SATU…ko ni mmg cr nahas ler main tuduh fitnah penama di atas dengan penglibatan kes JENAYAH yang proifl tinggi yg masih dalam siasatan POLIS!! Mahu klu penama di atas membuat laporan Polis yang mengatakan ada unsur hasutan, unsur mengganggu siasatan Polis, SKMM akan trace ko punye IP address, ko punye PC MAC address.. mampos la ko wahai pencacai BABI
    BODOH punye manusia!!!

    Ko dgn majlis peguam same sje..akan condong membela penjenayah atau org2 yang terlibat dengan jenayah..geng makan babi punye!! SIALL!

  20. veterenUMNO says:

    tahniah kerana ustaz kamal anathan drpd MIC dibenarkan masuk masjid utk beri sumbangan..lawak betul UMNO hahhahah
    peguam pembunuh sendiri akui hanya MIC dan BN sajalah wadah politik yg sesuai utk org sepertinya apabila menyatakan hasrat sertai MIC dan BN pd Murugiah…hahhaa…hidup BN

  21. AnakKedah says:

    yaa last2 hang sebut hidup BN jg laaa..
    mampus Pakatan rakyat..hahaha!!
    alaah..suspek tu mmg clear ahli seumur hidup parti dlm pakatan haram rakyat tu..
    nk nafi apa lagi.. mengaku ja la..
    PR PakatanJenayah ni hebatt..semua ada..ada kaki gigit/pukul org (Tian Chu-gila gigit), kaki peras ugut (Nizar, Ngeh Ngok, Gobind), gangster (Ronnie, Karpal, Sivakumar), kaki korek curi pasir(Ronnie n company), kaki main jantan (aljuburi n rakan2), kaki sex bebas (akak eliz n friends), kaki pembohong (hampir semua)..n latest skali..celaka punya hindu- pakej jenayah, peguam merangkap kepala gangster, merangkap pengubah wang haram, penipuan hartanah, pembunuh kejam.. rupa2nya ahli seumur hidup parti pakatan celaka ini jugak…

    undi Pakatan DAP-PKR-PAS adalah undi kepada penjenayah.. HARAM dan BERDOSA hukumnya mengundi mereka!!

Leave a Reply