Menu Utama

Inikah bayangan Perlembagaan “Baru” PR?

Tan Sri Harussani Zakaria mendedahkan tentang wujudnya Perlembagaan “baru” yang di”draf”kan oleh pihak-piha tertentu. Menurut Mufti Perak yang dilantik oleh DYMM Sultan Perak itu, beliau “tahu” siapakah dalang di sebalik pembikinan “perlembagaan baru” tersebut. Entahlah sama ada beliau sudah memaklumkan kepada Dato’ Seri Najib atau belum mengenai “dalang” tersebut. Hal ini masih lagi menjadi tanda tanya rakyat Malaysia. Siapakah yang cuba mengkhianati perlembagaan negara?

Seterusnya, Kelab Belia Graduan 1Malaysia telah berjaya mengesan penyebaran risalah-risalah yang bertajuk “Perlembagaanku” di sekitar Lembah Klang dan Kedah. Yang peliknya, dihadapan risalah itu terdapat logo Majlis Peguam atau Bar Council. Propaganda apa yang cuba dibuat oleh Bar Council yang sering mencabar perlembagaan negara ini? Kelab tersebut telah pun membuat laporan polis terhadap perkara itu.

Begitu juga dengan program yang dilaksanakan di Kolej Universiti Insaniah yang juga membicarakan tentang “perlembagaanku”. Peliknya, yang hadir sebagai panel program seperti ini ialah mereka-mereka yang ber”bau” pembangkang. Busuk! Sebagai contohnya ialah Zaid Ibrahim, Sulaiman Abdullag dan Aziz Bari. Saya percaya, gerakan Bar Council ini adalah program kerjasamanya denga pihak Pakatan Rakyat.

Gerakan ini mempunyai laman webnya sendiri iaitu di sini. Selain itu, gerakan yang sudah bergerak sejak November 2009 ini juga telah merangsang Kim Quek untuk menulis sebuah buku yang berjudul “The March to Putrajaya – Malaysia New Era Is At Hand”. Hasil tulisan Kim Quek ini ternyata mempunya salah faham dan putar belit (spin pembangkang) yang menghasut rakyat untuk membenci Perlembagaan yang sedia ada.

Saya khuatir dengan gerakan ini. Gerakan seperti ini mampu memanipulasi pelbagai perkara. Apatah lagi gerakan ini dipelopori oleh Bar Council yang terlalu ber”bau” Pakatan Rakyat. Sudahlah begitu, tokoh-tokoh yang datang untuk membicarakan tentang perlembagaan ini pula ialah teman baik “Si Kitul” yang minum todi. Jika dibiarkan terus, saya khuatir kelak jika ada anak Melayu sendiri yang tidak tahu bahawa mereka adalah bumiputera dan mendakwa bahawa bangsa Cina adalah bumiputera semenanjung ini pula. Lebih parah lagi jika Zaid mengajar bahawa nama asal negara ini ialah “TANAH BESAR CHINA”!

Pada saya, pihak berkuasa perlu segera menyiasat dan memberi penjelasan tentang siasatan perkara ini. Ini memandangkan bahawa gerakan ini sudah bermula sejak November tahun lalu. Bagaimana jika Perlembagaan itu salah di”interprete”kan oleh Zaid Ibrahim? Bagaimana jika Perlembagaan Negara ini dijelaskan mengikut acuan Pakatan Rakyat yang sememangnya sangat berniat untuk membuat “perlembagaan baru”? Perkara ini amat serius dan perlu diberi perhatian sewajarnya. Harap pihak berkenaan tidak mempunyai sindrom seperti Pak Lah yang suka tidur atau berkata “I’m not involved”






21 Komen to Inikah bayangan Perlembagaan “Baru” PR?

  1. Kamal_Azlan says:

    Ini negara bukan Tanah Besar China tapi sebenarnya TANAH MELAYU.

  2. tengkudin says:

    kalau ada BAR Council yang majoriti dalam tu team DAPigs..habis la…hak hak orang Melayu lepas ni…

  3. Adamyan says:

    Aku dengar dalam berita tadi, perlembagaan baru ni dah shrink jadi pendek, betui ka? apayg dia skip?

  4. AnakKedah says:

    Celaka punya bangsa2 pendatang ni..dh kenyang nak makan tuan rumah..
    Lepas ni takdak agama rasmi lah, babi jadi simbol negara, Cina akan ‘yam seng’ ‘rogol’ negara ni sepuas hati..masjid xblh azan guna ‘horn’ speaker, dalam saja blh, malay reserve dihapuskan, GRO Cina di’halal’kan import, Melayu Islam zina, minum arak xbleh ditangkap itu privacy n human right..

    lingkup lah Tanah Melayu..
    Semoga Allah SWT pelihara dari bangsa kafir laknat dan munafik bertopeng Islam!!

    • madirPencen says:

      Nak Pinda Perlembagaan Bukan Senang..
      Tak cukup Sekadar dapat majoriti dlm parlimen….
      Perlu juga dapat kelulusan Majlis Raja-Raja…
      Ada clause dalam perlembagaan…
      Harussani Kencing hidup2 orang..
      Ulamak trompah….

      Orang UMNO, Felda dgn orang kat pendalaman,
      UMNO bolehla tipu..
      ni zaman millenium..
      bukan zaman 60-70an rakyat telan semua apa yg ditemberang UMNO…

      • Gen2FeldaJohor says:

        pas penjual agama dan bangsa.
        si kitol macam kau nilah yg.menyebabkan negara ni dijadikan ala2 singapork bila pakatan hantu ‘perintah’..
        apa guna duduk ‘zaman milinium’ kalau agama dipermain dan melayu dilemahkan oleh bangsa asing yg.putar belit undang2 untuk berselindung dari niat busuk me republik kan negara ini…..Tak pelik jika sifat khawarij yg.anti pemerintah tu ada kat negara ini…puak dia saja islam dan orang lain luar sana tidak islam dan sekular serta harus diperangi..

      • Pas+Umno=Islam gagah says:

        @madirpencen
        Aku tak tahu la macam mana kau tak boleh pikir logik. Tiap2 hari ada berita pasal perlembagaan dicabar, hak melayu di cabar, hak Islam di cabar, tapi kau still nak spin ker benda ni jadi politik. Cuba bawak mengucap, renung sejenak betul ker apa yg org dok cakap tu. Ni bukan masalah Umno, ker PAS bro, ni masalah org melayu Islam. kau pikir la sejenak. Aku nak tanya 1 benda ,kau nak ker org DAP jadi PM?

      • baba says:

        ko ni bahlol ler, dah la pencen, akal pun dah pencen.kalau parlimen tak boleh pinda perlembagaan siapa nak jadi majority di parlimen. buat apa pr dok merayu pengundi memberi mereka kerusi majority supaya mereka boleh pinda perlembagaan. kalau tak boleh bukan umno yg kencing, geng haprak pr ler yg dok kencing rakyat.

      • MHI says:

        Sultan pun Melayu PR tak hormat, Raja Melayu jugak yg diharapkan. Kalau aku, malu nak tulis komen macamni.

        Ini bukan shj melibatkan perlembagaan negara. menukar perlembagaan akan jadi sasaran akhir DAP.. perjalanan utk capai cita2 itu yg perlu diperhalusi. menanam kebencian pada raja2, memperbesarkan persepsi Melayu tidak pandai mentadbir, mengurangkan org Melayu di tempat2 strategik pentadbiran..

        PAS mudah dipergunakan. mereka lebih berpuashati dpt jawatan dlm hal ehwal agama shj.. akibatnya kekuatan orang Islam tak seimbang dan apabila diserang hanya mampu berdiam diri. Paling mudah salahkan UMNO..

        Cita2 ideal mereka tak realistik dan paling ketara ialah, TIADA BENTUK TINDAKAN yg dirancang utk mengangkat Islam.

      • PASDAPLaknat says:

        ajisxmauPencen ni bangang betul lahh!!

        Orng mcm ko ni ler ajen pembohong penipu lagi munafik!! Mufti korang hina, Raja korang sepak, UMNO korang belasah..

        Tapi BABI korang jilat, KAFIR korang peluk cium, PENZINA korang syg..sape sebenarnya penipu rakyat?? Ape kerajaan Pakatan Babi PAS DAP PKR dh buat untuk sejahterakan rakyat? cakaplah wahai si kitol wal bahlol???!!!

        Nak cakap hal Perlembagaan..Islam agama mulia pun korang bleh gadai mcm PELACUR murahan..Tok Guru sesat ko tu hanya Allah jua layak bagi balasan krn kejahatn mulut lidahnya memesongkan matlamay Islam sebenar sehingga lahi rmanusia-manusia BAHLOL TAKSUB mcm ketrunan ko ni!!

        Aku ckp ko..PAS lah musuh ISLAM yang paling jahat yang berselindung untuk melumpuhkan Melayu Islam, yang akan hancurkan Sistem Raja Berpelembagaan ini dengan 2/3 di Parlimen jika dapat, korang akan angkuh sombong bersama sekutu Yahudi Cina DAP, Raja dan Sultan korang akan ugut dan jual dgn hanya 1 dirham!!! Puak bangsat kafir ini memang dh xsbr2 nak laksanakan langkah-langkah ini di seluruh negara politik Cina kafir ini searus dan selangkah sehingga ke Sabah Sarawak!!

        Tapi dengan keangkuhan, kesombongan dan kejahilan puak Munafik yang diketuai oleh bapak Kencing korang Ularmak SEsat Ajis ini..korang tkkan peduli apa lagi saranan, rayuan Raja, Mufti..jauh sekali pemimpin UMNO yang di anggap kafir (Allah sedang terbalikkan korang akan terkeluar dr Islam secara batiniah..tungguhlh jika PAS masih dgn rentak begini), walaupun Islam dikupas lumat oleh puak kafir hanya kerana tamak kuasa dan dendam kesumat politik terhadap UMNO!! PAS ini boleh disamakan dengan scene ‘COBAAN!!..hai mambang api mambang tanah…COBAANN!!’..walaupun maruah Islam dan Melayu telah dirosakkan..korang akan anggap ini UMNO punya kerja..ini UMNO..itu UMNO..rupanya korang bertuhankan UMNO lebih dr orang UMNO???

  5. UMNGOK says:

    Yg percaya perlembagaan boleh tukar…otak dangkai….yg melaporkan pun baghal……eloklah…penyamun dah jumpa penyangak…dah kena la tu……umngok umngok

    • PASDAPLaknat says:

      Alahai..sekor lagi anak BABI DAPig yang dibela oleh Ularmak Sesat Ajis masuk sni..adoii.. BAHLUL nye anak anjing…ehh silap2 ank BABI sekor ni..entah ape la Paderi Kit Siang dh sumbt dlm mulut ko wahai PASetan???

      Wahani anak BABI belaan PAS..yg ko nak pertahankan sangat puak2 yang sedang ketagih nak pinda Perlembagaan ini sbb ape ha??? Ko dah langgah air kencing Anwar ke Kit Siang smpai BUTA PEROT wehh!! Kalau tak betul itu selamatlah..at least kami yang sayangkan negar aini berwaspada..kalau jadi betul..agak2 syaitan2 dalm PAS ini mahu ke bergolek2 di depan bagunan DAP mcm sekor anjing belaan PAS dulu bergolek2 di depan DYMM Raja Perak???

      PASestan..PASesat..PAS is Pissing their members..u known what?? Tengah KENCING AHLI BONGOK IDIOT mcm ko lahh!!!

  6. PASDAPLaknat says:

    Aku nk ckp siang2 la..

    Kebanyakan AHLI PAS yang TAKSUB lagi TOLOL ini ibarat mcm ANJING BELAAN!!
    Apa yg didoktrinkn olek BAPAK PENGKENCING diorang dlm ceramah sesat/ paper haramkah/ web video..AHLI-AHLI bahlol tolol ini akan save n dan SALAKK sekuat hati setiap hari tanpa pikir betuk ker nih..ke kena kencing jer..

    mcm kes APCO atau Altantunya.. sekali modal ni fitnah ini di canang..hari2 akan DISALAK macam anjing tepi jalan menyalak tiang letrik..entah ape yg dickp tu betul atau tidak tk peduli janji SALAKK!!

    Pantang jmpe sape2..mesti nak selit..Altantunya!!..citer bab pokok mati..ni APCO lah..BODOH punya manusia dalm PAS!!! sebijik macam anjing!

    Allah SWT bg akal untuk pikir!! pikir!! bukan wala’ buta tuli pada ularmak pembohonh yg bukan pun berminat nak kembangkan Islam secara benar..tapi hanya gunakan Islam sebagai tangga untuk menuju puncak kuasa dan keangkuhan!!

    kalau benarlah PAS itu bawak Islam yg sebenar..sudah lama orag UMNO masuk PAS dan bubarkn UMNO..terasa kemanisan sebenar.

    Ini bawak kesesatan..sape nakk..blaahh laa magkuk2 PASetan!!!

  7. rentaka says:

    demi bagi kuasa pd dap mcm melayu islam pas-pkr rela masuk neraka…nauzubillahiminzalik

  8. PASDAPLaknat says:

    PAS yang mula ajar maki hamun..mencarut semasa era pemerintahan Mahathir. Mereka ketika itu lemah kuasa..tp nafsu buas macam syaitan..jd setiap kali ceramah perkataan kotor sehingga perkara sulit dalam kain pun akan digunakan untuk hentam UMNO..kepala pencarut terkenal zmn tu ialah m.SabuT..last2 Allah tunjuk kt dia..ditangkap basah dgn pmpuan dalam hotel..balasan Allah itu mudah..jgn permainkan agama..!!! skrg org PAS pn xpndang dia..tinggalah dlm kehinaan..

    so skrg..biar puak2 BAHLOL PAS ni rse cmne ‘manis’nye bile pemimpin mereka di caci di maki..

  9. anak adam says:

    assalamualaikum,
    kenapa hal ini menimpa suatu kaum dan menjadi suatu perkara yang dikatakan sebagai isu?
    untuk apa ini?
    kita ini berada di suatu zaman iaitu akhir zaman.
    nenek moyang kita(orang terdahulu) telah merintis bermacam-macam zaman hinggalah kini tiba kepada kita pula.
    apa tujuan mereka?apa tujuan hidup kita?siapa kita?adakah benar kita ini kita?dari mana kita?
    adakah mereka yang tamak haloba itu merasa tidak cukup dengan apa yang ada hingga mahu menjarah lagi?
    apakah mati mereka itu nanti memerlukan tanah seluas melaut bagi mayat mereka perseorangan?
    adakah mayat mereka dibakar?jika dibakar tanah diperlukan.yang perlu hanyalah pohon-pohon kayu daripada sepohon kayu yang mana sepohon kayu itu hanya memerlukan luas tanah yang kecil.
    sesungguhnya istidraj itu hanyalah buat kaum yang kafir.

  10. anak adam says:

    jika dibakar tanah tidak diperlukan.yang perlu hanyalah pohon-pohon kayu daripada sepohon kayu yang mana sepohon kayu itu hanya memerlukan luas tanah yang kecil.
    sesungguhnya istidraj itu hanyalah buat kaum yang kafir.

  11. anaklangkawi_ says:

    bukan susah nak tukar perlembagaan….no1 PR akan usahakan keluarkan sabah sarawak dr mesia….sebab kuatnya BN sebab dari sana…lepas tu tawan johor…..lain2 negeri dah hampir selesai…penang dah dpt,klantan dah setel,kedah clear, s’gor ok….tinggai perak n johor je la…melaka,perlis,n9 bukan besar mana pun….cuba tgk balik keputusan penuh PRU12….kawasan bukan melayu jgn harap melayu nak menang….kawasan melayu pun bukan melayu bleh menang…majoriti pun besaq…yg UMNO menang ciput2 saja…..la ni diorang tgh buat operasi ubah undi supaya kawasan lain plak bleh tawan….yg BANGSA MELAYU nie dok hanggup lagi…..hanggup palahotak depa…termasuk sekoq dua yg dok ada tang nie

  12. yeoptapa says:

    TOTOK BAII PAS SUMER EGO BELAKA.. YANG PALING EGO HERO NYE NICKIE JAZZ..KAKI KENCING MALAM…TAPI YANG SELALU KENA KENCING HANYA TOTOK BAII DAN PENGANUT AJARAN SESAT BODOH SAHAJA.. YANG PELIK NYA ZAMAN SKARANG PON MASIH ADA ORANG YANG PERCAYA KENCING NICKIE JAZZ TU RASA OREN ..MUNAFIQ SUNGGUH !!! PORAAHHH

  13. Hazm says:

    Wahai ORANG ISLAM… tolonglah cerdik. JANGAN SYOK HENTAM SAJA.

    BUKAN MUSLIM DAH SIBUK ISI DAFTAR PEMILIH UNTUK UNDI. KALU KITA SIBUK BISING SAJA, DAFTAR PUN TAK…. MEMANG X CERDIK LA.

    KALU BN X GUNA… TUKAR SAMA DIA…..KALU PR X GUNA… TUKAR SAMA DIA. FIKIR DAN PILIH LA DENGAN BIJAK. JGN EMOSI. TENGOK APA YG BERLAKU DI MALAYSIA, TENGOK APA YG BERLAKU DI NEGERI PR DAN BUKAN PR.

    TENGOK DENGAN MATA HATI BUKAN DENGAN DUIT DAN PANGKAT!

  14. hatiku says:

    assalamualaikum,
    Hatiku berbicara untuk apa ini semua.?
    Hatiku gundah gulana melihat ini semua merasa was-was dan sangsi.
    Apakah ketakutan yg dialami mereka?
    Bukankah kita hari ini menyambut hari raya aidil fitri suatu perayaan buat kaum muslimin.
    Maka bergembiralah kita dalam meraikannya bersama sanak saudara yg jauh mahupun dekat.
    Bantu membantu sesama kaum muslimin dalam hal yg baik-baik.
    Sayangilah anak yatim dan fakir miskin.
    Selamat hari raya aidil fitri,maaf
    Zahir&batin.

Leave a Reply